عدم استمرار برنامه های فضایی ایران و کاهش محسوس فعالیت های تحقیقاتی در این حوزه و توقف برنامه های پرتاب ماهواره و درکنار آن، ایجاد تغییرات ساختاری در سازمان فضایی کشور و سایر مجموعه های مرتبط؛ طی 3 سال گذشته تا جایی پیش رفت که بسیاری از کارشناسان وفعالان عرصه فناوری فضایی این وضعیت را این گونه تحلیل کردندکه دولت یازدهم برای توسعه دانش فضایی اهمیتی قائل نیست .

به گزارش مشرق، " امید" ؛ "رصد " ؛ " فجر" ؛ "نوید" ؛ "سینا" ؛ ماهواره های نام آشنایی هستندکه پرتاب آن ها طی چندسال گذشته ؛ نام ایران را در ردیف معدود کشورهای موفق در زمینه دانش فضایی ثبت کرد. این پروژه ها و در کنار آن پرتاب کپسول زیستی به فضا تنها نمونه هایی از دستاوردهایی است که دانشمندان ایرانی برای تسخیر فضا به آن ها دست یافته اند؛ دستاوردهایی که در زمان خود، تعجب و تحسین جهانیان را نیز بر انگیخت.
 
اما واقعیت آن است که طی 3 سال گذشته؛ تقریبا خبری ازآن موفقیت های غرور آمیز به گوش نمی رسد و وضعیت این روزهای پروژه های تحقیقاتی در حوزه هوافضا به هیچ وجه رضایت بخش نیست تا جایی که به نظرمی رسد برنامه های فضایی ایران کاملا به حاشیه رانده شده است و دیگر جزو اولویت های توسعه ای کشور محسوب نمی شود.
 
گواه این مدعا؛ پروژه های ملی متعدد و ماهواره های دانشجویی است که طی 3سال گذشته به دلیل بی پولی و یا سوء مدیریت؛ زمین گیر شده اند.
 
عدم استمرار برنامه های فضایی ایران و کاهش محسوس فعالیت های تحقیقاتی در این حوزه و توقف برنامه های پرتاب ماهواره و درکنار آن، ایجاد تغییرات ساختاری در سازمان فضایی کشور و سایر مجموعه های  مرتبط؛ طی 3 سال گذشته تا جایی پیش رفت که بسیاری از کارشناسان وفعالان عرصه فناوری فضایی این وضعیت را این گونه تحلیل کردندکه دولت یازدهم برای توسعه دانش فضایی  اهمیتی قائل نیست .
 
وضعیت نگران کننده
 
این وضعیت اکنون به قدری نگران کننده است که به تازگی مقام معظم رهبری نیز در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور ؛گزارش های موجود درباره کُند شدن یا توقف طرح های کلان تحقیقاتی در عرصه های مهمی همچون هوافضا، ماهواره، هسته ای و برخی زمینه های دیگر را مایه نگرانی خواندند و تأکید کردند: "مسئولان توجه کامل کنند که این گونه طرح های مهم مطلقاً نباید کُند، نیمه تعطیل یا متوقف شود، زیرا با ایجاد خسارت علمی، دانشمندان جوان را مأیوس می کند و این خطر بسیار بزرگی است."
 
به هرترتیب بی مهری ها به حوزه صنعت فضایی در شرایطی اتفاق می افتد که بر اساس اسناد بالادسـتی نظام، هوافضا از اهمیت ویـژه‌ای برخوردار و در نقشـه جامع علمی کشـور، این فناوری دارای اولویت «الف» است.
 
همچنین دسـتیابی بـه جایـگاه اول منطقه در تسـخیر فضا و تسـلط بـر آن از طریق علـوم و فناوری‌های مربوط، انجـام ماموریت‌هـای فضایی سرنشـین‌دار و قراردادن انسـان در مدار، طراحـی، سـاخت، پرتـاب و بهره‌بـرداری از ماهـواره در مـدار زمین آهنـگ و دیگـر ماهواره‌هـا بـا کاربردهای ارتباطات، سـنجش از دور با اولویت فناوری و صنایع داخل و با مشـارکت جهان اسلام، دسـتیابی به فناوری لازم برای پاسـخگویی به خدمات مورد نیاز سـنجش از دور و مشاهده زمین با دقت کمتر از 10 متر، اسـتفاده از دسـتاوردهای فضایی در شـناخت کیهان و توسـعه اخترفیزیک و نجوم و طراحی، سـاخت و پرتاب سـامانه‌های حامـل ماهواره‌های مورد نیاز از جمله ماهواره‌هـای دارای کپسول زیسـتی و ماهواره‌های زمین آهنگ از جمله اهداف تعیین شده حوزه فضا در سند هوافضاست.
 
مروری بر افتخارات ایران در عرصه فناوری فضایی
 
صنعت فضایی ایران طی یک فرآیند 10 ساله  وبا انجام پرتاب های موفقیت آمیز ماهواره هایی از جمله " امید " ؛ "نوید" ؛ " رصد " و... تا ارسال موفقیت‌آمیز موجود زنده به فضا پیش رفت.
در واقع تشکیل سازمان فضایی ایران و شورای عالی فضایی طبق مصوبه آذر 1382 مجلس را باید آغاز حرکت جدی ایران در عرصه توسعه دانش فضایی به شمار آورد.
 
پس از آن در سال 1385 بود که برنامه ده‌ساله توسعه فضایی ایران با 2هدف استقرار ماهواره در مدار ژئو و ارسال انسان به فضا، در هیئت دولت تصویب شد و طی آن،‌ دستاوردهای مشخصی ارائه شد که  پرتاب زیرمداری یک راکت هواشناسی در سال 1386 توسط سازمان صنایع هواوفضا و بازیابی محموله آن نخستین نتیجه این برنامه بود.
 
یک سال بعد یعنی در سال 1387 ماهواره امید ساخت صاایران با موشک ماهواره‌بر سفیر به فضا پرتاب شد و توجهات بسیاری را به خود جلب کرد . یک سال بعد از آن نیز ماهواره نوید علم و صنعت توانست با موفقیت در مدار ایران به گردش درآید و تصاویر خود را به صورت منظم برای پایگاه ایران ارسال کند.
 
در بهمن 88 نیز پس از پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر یک و 2 به فضا، دانشمندان فضایی کشورمان موفق شدند نخستین بار محموله زیستی را با کاوشگر 3 به فضا پرتاب کنند.
 
پرتاب کاوشگر 4 بدون موجود زنده برای آزمایش زیرسامانه های آن  اقدام دیگری بود که در اسفند ماه سال 89 عملیاتی شد.
 
دستاورد دیگر این دوره، پرتاب ماهواره سنجش از دور «رصد» در سال 1390 بود. در سال 1391 کپسول حیاتی حامل یک میمون (پیشگام) تا ارتفاع 120 کیلومتری زمین پرتاب و با موفقیت بازیابی شد.
 
همچنین پرتاب موشکی با سوخت مایع به فضای زیرمداری در سال 1392 و کاوشگر پژوهش با موجود زنده (فرگام) گام مهم دیگری بود که در عرصه پیشرفت فناوری فضایی برای ایران رقم خورد و نام ایران را در ردیف نام های پرآوازه جهانی در عرصه این فناوری قرار داد . این پیشرفت ها  نشان می دهد که صنعت فضایی ایران درسال های نه چندان دور با وجود فشار های خارجی ؛ با آهنگ رشد خوبی حرکت می کرداما به یکباره وبا تغییر دولت این قطار از حرکت باز ایستاد.
 
اکنون در شرایطی که چندین ماهواره ملی وماهواره های دانشجویی همچون شریف‌ست، آت‌ست، فجر، تدبیر و چندین ماهواره دیگر در نوبت پرتاب قرار گرفته‌اند  متاسفانه  نه تنها  تعیین تکلیف این پروژه ها و زمان بندی پرتاب آن ها در 3 سال گذشته هیچگاه از حد طرح یک وعده  فراتر نرفته است بلکه چندی پیش نیز رئیس سازمان فضایی ایران با تکراروعده های پیشین  خود درزمینه پرتاب ماهواره ها یی همچون  شریف ست، ناهید یک، ظفر و ماهواره آت ست و شمار دیگری از ماهواره های بر زمین مانده طی اظهاراتی عجیب از کاهش اولویت  طرح اعزام انسان به فضا خبر داد و اعلام کرد : در حال حاضر به دلیل حجم بودجه ای که اجرای این پروژه نیاز دارد ، اولویت را به پروژه های دیگری داده ایم.
 
توقف پروژه‌های فضایی به دلیل بی پولی !
 
به گفته رئیس پژوهشگاه هوا فضا، درحال حاضر بسیاری از طرح های کلان فناوری در حوزه هوافضا به دلیل عدم تامین اعتبار مورد نیاز ؛ متوقف شده است .
 
 فتح ا... امی گفت : بر اساس سند هوافضا، ایران تا سال 1404 علاوه بر انجـام ماموریت‌هـای فضایی سرنشـین‌دار و قراردادن انسـان در مدار، باید بـه قطب منطقـه‌ای و دارای جایگاه برجسـته جهانی در حوزه هوایی و هوانوردی تبدیل شود. براین اساس اجرای این سند در دستور کار پژوهشگاه هوافضا قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به این که اجرای طرح های کلان متعددی در سند هوافضا مورد تاکید قرار گرفته است ،افزود: ازمیان طرح های مورد اشاره دراین سند ؛ ما  اجرای 4 طرح کلانی را که  با توان واعضای هیئت علمی  ما  مطابقت می کرد از جمله طرح  اعزام انسان به مدارزمین یا مدارلئو، پرتاب راکت های کاوش، تدوین استانداردهای هوایی و همچنین  فناوری طراحی وساخت هواپیماهای سبک وفوق سبک یک تا 19 نفره  را در دستور کار قراردادیم که این طرح های ملی باید تا افق 1404 وطی 2برنامه 5ساله توسعه یعنی برنامه های ششم وهفتم تامین اعتبار شده وبه انجام برسد.
 
اما متاسفانه با وجودمکاتبات متعدد واعلام درخواست برای تامین اعتبار این پروژه ها به سازمان مدیریت، تا این لحظه  ریالی از اعتباردر خواستی ما تامین نشده است.  
 
تحقق کمتر از 10 درصد اهداف سند هوافضای کشور
 
امی با بیان این که در حال حاضر کمتر از 10درصد از اهداف سند جامع توسعه هوافضای کشور محقق شده است،گفت: این 10درصدنیز  مربوط به 8 پرتابی است که تا کنون در کشور انجام شده، حال  چگونه ممکن است تا 1404 ، 90 درصد آن تحقق پیدا کند ؟
 
وی در عین حال اظهار داشت : در حال حاضر به دلیل نبود اعتبارات، فعالیت‌های فضایی ایران  از 2 سال قبل متوقف شده است.
 
امی با اشاره به جایگاه ایران در عرصه علوم فضا تصریح کرد :در حال حاضر 14 دانشگاه، دانشکده و گروه تخصصی هوافضا در کشور راه اندازی شده است و حدود هزارو 545  نفر دانشجوی کارشناسی، 796 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و 426 نفر دانشجوی  دکترا در این حوزه مشغول تحصیل هستند و تاکنون نیز هزارو  858 نفر در دوره کارشناسی، هزارو 927نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 203 نفر در دوره دکترا در حوزه هوافضا دانش آموخته شده اند که این آمار ها گویای آن است که ظرفیت بسیار خوبی از حیث نیروی انسانی در حوزه  تولید علم هوا فضا در کشور  وجود داردو این ظرفیت باید به خوبی مورد استفاده قرار گیرد چرا که در غیر این صورت  ما رفته رفته این ظرفیت را از دست خواهیم  داد و این افراد جذب کشور های دیگر ویا جذب مشاغل دیگری خواهند شد .
 
عقب ماندگی 60 ساله ایران در حوزه هوافضا
 
امی با بیان این که در حال حاضر  فناوری هوافضای کشور مربوط به 60 سال قبل است ،خاطر نشان کرد : روسیه در سال 1963 پروژه اعزام انسان به مدار  را اجرایی کرد وچنانچه ما هم اکنون  این پروژه را اجرایی کنیم ؛  به 60 سال قبل روسیه می‌رسیم  در حالی که برای جبران این فاصله باید شتاب بیشتری داشته باشیم.
 
رئیس پژوهشگاه هوافضا در ادامه به  اهداف تعیین شده در بخش فضایی این سند اشاره کرد و گفت: بر اساس این سند تا سال 1404 ایران در بخش هوایی باید هواپیمای جت عمومی 100  تا 150 و هواپیمای 2 تا 19 نفره سبک تولید کند در حالی که  انجام این ماموریت به این پژوهشگاه نیز ابلاغ نشده و در حال حاضر سوال اصلی این است که مسئول واقعی اجرای این هدف چه نهادی است.
 
وی در عین حال افزود:  در شرایط کنونی  محققان این پژوهشگاه به ارائه مقالات ISI‌ ، چاپ کتاب و  طراحی در فضای مجازی مشغول هستند  به طوری که ما از طریق سیستم‌های رایانه ای به مدار زمین می‌رویم و برمی‌گردیم ولی در عمل اقدامی صورت نمی‌گیرد چون اعتباری نداریم.
 
منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    درست میشه
  • ناشناس ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    کسی مائل به انجام این پروژه ها نیست
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    واقعا جالبه دولت حتی برای خرید واگن دسته دوم از هند و روسیه صدها میلیون دلار پول داره ولی برای پرتاب یه میکرو ماهواره دو ماه یکی دو میلیون دلاری پول نداره!!!!!!! کل هزینه های پروژ های فضایی ده ساله ایران به اندازه یک فروند از هواپیماهایی چند صد میلیون دلاری که دولت می خواد از فرانسه امریکا کانادا ژاپن و برزیل بخره هم نبود موضوع غیر فنی هست..و تقریبا همه می دانند موضوع چیه....
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    چرا پیشرفت کشور انقدر کند شده؟!
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    اعتقاد دولت فعلی به خرید با پول نفت هست بخصوص بعد از برجام که عملا مجبور به این کار شده!..نه فقط ماهواره در اکثر پروژه های صنعتی علمی میشه گفت تقریبا در همه چیز!!
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    ایران دیگه الآت قدرت اول فضایی و هوایی خاورمیانه نیست نسبت هر کسی بگه هست خودشو گول زده اسراییل ماهواره چند صد کیلویی رو همین چند وقت پیش به فضا پرتاب کردن هر چند در ظاهر گفتن ناموفق بوده ولی ایران چی!؟؟ حتی توان پرتاب ماهواره 50 کیلویی رو هم از دست داده! حالا ترکیه و پاکستان و امارات که به شدت دارن در صنایع هوایی و فضایی کار می کنن به کنار....البته در وعده های مسئولین ما قدرت اول آسیا هستیم!!!!!!!
  • مهندس ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    خطر اصلی این هست که با تعطیل شدن این پروژه ها نخبه ها برن کشورهای رقیب همین پارسال 200 نفر از بچه های کارشناسی و ارشد که استخدام صنایع هسته ای بودن بعضا با ده سال سابقه کار پارسال برای حضور در شرکت های اماراتی رزومه کاری فرستاده بودن.....البته نمی دونم چند نفر رفتن ........
  • حاجی ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    ما ایمان داریم چه نیازی به تجهیزات!! یه اراده می کنیم از فضا نفس کشیدن سربازان دشمن داخل تانک مرکاوا رو هم می بینیم!! عین یه دورمین ترمال و حرارتی ماهواره های جاسوسی در مدار دویست کیلومتری!
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    دولت سند علمی چشم اندازه ایران 1404 رو بوسیده گذاشته کنار سند خرید چشم اندازه 1404 راه انداخته...
  • حسین ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    کل بودجه لازم برای صنعت فضایی در حد یک دانشگاه درجه چندمه. مساله اصلا پول نیست. کدخدا ما رو در صنایع و تکنولوژیهای روز عقب مانده میخواد. باقی رو هم نمی‌گم چون مشرق آنلاین سانسور می‌کنه
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    خب عوضش بالاخره تو قم و مشهد کنسرت برگزار شد موفقیت یعنی این
  • ناشناس ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    آخه کی دیگه ؟!
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    علم حتی اگر در ثریا باشد اصلاحطلبها خوب بلدند چطور ترمزش رو بکشند. باز همین که بتن ریزی نکردند جای شکرش باقیست
  • حمیدرضا ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    فکر میکنید جنگ با آمریکا الکیه واقع بین باشید درسته تو زمین و دریا نمیتونن کاری بکنن در مقابل ایرانی جماعت ولی فقط تو بحرین 200 تا جنگنده دارن خوب ما اصلا دویستا جنگنده عملیاتی داریم؟برفرض داریم میتونن جلوی f15-f16-f18-f22هارو بگیرن شاید اف14های ما بتونن جلوی f16 و نخسه معمولی f18رو بگیره پس f15 هورنت 22 fچی میشن درسته هیچکس با نیروی هوایی کشوری رو نگرفته ولی میتونن زیرساختامونو داغون کنن بعدش...اگه دولت تدبیر و امید (دولت لبخند ) به جای هواپیمای مسافربری که شاید بالای 60 درصد ملت اصلا استفاده نکن جنگنده میخرید سودشو همه میبردیم تهدیدات هم کم میشد البته پول خرید جنگنده به مراتب کمتر از اوناس هرچند میدونم فاینانس بود ولی بنظرم مشکل زیادی نباشه به هرحال ما الان به حداقل 150 جنگنده su 30 sm با لوازم و پشتیبانی نیاز داریم با قیمت تقریبی 7 میلیارد دلار حدود 3 سال تحویلش طول میکشه شایدم بیشتر در این مدتم موتور سنگین توربو جت تولید میشد بصورت انبوه همین مونده فردا افغانستان هشت اسکادران اف 15 بخره ولی ما هنوز...به هرحال ممنون حوصله کردید خوندید منم اندازه شما کشورنو دوست دارم ولی نیروی هوایی مهمه کاشکی یه روز اندازه پهپاد تو جنگننده پیشرفته بشیم قربون کشور دوست داشتنیو پرافتخارمون برم.مرگ بر آمریکا
  • ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    این هم از صدق سر دولت تدبیر و امید که به امید خدا سال اخرشه و دیگه نمی بینیمشون
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    بابا علکی شعار نده تو هم از عوامل همین علکی خوشایی وقتی پیشرفتی نی نکنه میخوای ورد بخونی چشم لیزری پیدا کنی این هم یک تکنولوؤی جدیده که دولت تدبیر حتما بهش دست پیدا کرده مبارک باشه
  • آریایی ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    نه عزیزم واسه اینه که کدخدا جون ناراحت نشه و در باغ سیب و گلابی روحانی رو نبنده..بی پولی ؟؟؟؟؟!!!!!!! چرا بی پولی ؟ نفت که مثل قبل از تحریم فروش میره کلی پول هم که آزاد شد.راستی پولهای آزاد شده کجا رفت؟؟ عزیز من فقط تو یه قلم از یه وزارتخونه فقیر که بودجه چندانی نداره و صندوق فرهنگیان مبلغ 8000 میلیارد اختلاس شده .حالا بقیه اختلاسها از جاهای گردن کلفت دیگه مثل بانکها و صندوق ذخیره ارزی بماند.اونوقت کشوری با این همه سرمایه پول نداره تو روستاها مدرسه بسازه و دولتی که وزیر صنعتش هزار میلیارد سرمایه داره حتی 30 میلیارد تومن نداره که انسان بفرسته فضا.این از سو مدیریت هم گذشته..نمیگم اسمش چیه چون همینجوری هم نظراتم منتشر نمیشه.مشرق عزیز نظرات رو تایید کن .اگر قرار باشه از توقیف شدن بترسی و از ترس حرفت رو آزادانه نزنی چه فایده که ادامه بدی .جهان نیوز رو ببین با سربلندی توقیف شد . تو دولت بعد هم با سربلندی بر میگرده.نباید منافق بود.نباید برای سیب و گلابی گرفتن از روحانی مطالب رو سانسور کرد
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    برای خرید جت های نسل چهار یه ده سالی دیر شده!..الان عراق و افغانستان هم دارن مجهز به اف16 می شن....اعراب و ترکیه و اسراییل هم دارن می رن سمت نسل 5.....پول خرید نسل چهار صرف توسعه بومی زیر ساخت های هوایی بشه که بشه میانبر زد بهتر هست البته راه بهتر ساخت مشترک رادار با چین هست که متاسفانه کدخدا خودشو جر میده...
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    امروز اخبار اعلام کرد که نسبت به پارسال 65 درصد کاهش بارندگی داشتیم!!!...در کشور آب نیست عده ای اصرار دارن بریم سمت کشاورزی دامداری و گردشگری!!....به جای صنعتی شدن!!..ایرانی که هر چه قدر آب نداره در عوض انرژی معدن نیروی انسانی و بندر و هاب ترانزیتی داره!!....ایران باید صنعتی بشه خود امریکایها قبل از انقلاب ایران رو هاب صنایع هوا-فضا و میکرو الکترونیک در آسیا در کنار ژاپن انتخاب کرده بودن....واقعا متعجبم به خاطر اغراض سیاسی و مخالف نظام بودم به منافع ملی کشور هم ضربه می زنیم.....
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    همینکه امریکایها و اسراییلی ها خوشحال هستن کافیه چه نیازی به پیشرفت اقتصادی و سیاسی میزان رضایت کدخداست..و بس
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    کدخدا مایل نیست و دولت فخیمه هم گوش به امر کدخداست,مرگ بر امریکا و عوامل آن
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    جنگنده رو هیچکی نمیده به ایران حالا حالاها. ولی بنظر من نیرودریایی امریکا از نیروهوایش هم قویتره. ناو های اونا از اقیانوس هند هم قابلت تهاجمی به ایران رو دارن یا دریایی مدیترانه و دریایی سرخ. همونطور که از مدیترانه و دریایی سرخ با نیرو دریاییش عراق رو شخم زد و عراق صدام حتی رادارهاشونم وموشک هاشون هم بردش نمیرسید به اونا.
  • بی نام ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    نمی دانم چرا تو این مملکت برای هیچ کار مهمی پول و بودجه کافی وجود ندارد. نه برای بهداشت و درمان، نه برای آموزش و پرورش، نه برای ایجاد اشتغال، نه برای اعتلای فرهنگ ایرانی اسلامی، نه برای علم و دانش و ... خلاصه برای هیچ امر مهم و زیربنایی، پای بودجه می لنگد. اما ... برای اختلاس، رانت خواری، حقوق های به غیر حساب!، سوء استفاده از بیت المال به نفع شخصی و ... الی ماشاء الله پول وجود دارد؟! واقعاً چرا؟!
  • کیان ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    تا وقتی کدخدا دنبال باغ مردم و به گلابی های که آینده شاید بدهند یا ندهند امید بسته، هیچی نخواهیم شد. البته اگر همه این وعده و وعیدها انحرافی و عمدی نباشه. خیالتون هم از نظر نیروی هوایی راحت باشه چون به زودی خبرهای شگفت انگیزی شنیده خواهد شد و شاید هم به خاطر مخفی نگه داشتن و شگفت زده کردن دشمن در رویارویی باز هم مخفی نگه داشته بشه. فعلا به نیروی دفاعی اعم از زمینی و موشکی باید رسیدگی و تبلیغ بشه.
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    لیاقت ملت ماهواره بین و تلگرام باز همینه. حالا مونده خفت ها و خواری ها. پند سال صبر کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس