رییس جمهوری دانشگاه ها را امید جامعه برای رفع نیازمندی‌های فراوان و گوناگون موجود دانست و تصریح کرد: اعضای جامعه دانشگاهی و علمی کشور به ویژه در این مقطع حساس تاریخی ، مسئولیت سنگین‌تری برای رفع نیازهای جامعه و هدایت آن به سمت اخلاقی‌تر و انسانی‌تر شدن بر عهده دارند.

 به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه در ضیافت افطار با اساتید دانشگاه‌ها با تسلیت ایام شهادت مولای متقیان امیرالمؤمنین حضرت علی (ع)،ائمه اطهار(ع)را بهترین استادان برای زندگی و علم و دانش‌آموزی معرفی کرد و گفت: مروری بر زندگی و سیره ائمه(ع) به خوبی به ما می‌آموزد که چگونه باید زندگی کنیم و چگونه باید علم را فراگرفته و دانش تولید کنیم.

رییس جمهوری اظهارداشت:رفتار امیرالمؤمنین(ع) در قبال قاتل خویش آن هم در حالی که فاصله اندکی با شهادت دارد، به ما درس زندگی می‌دهد و ایشان پس از رسول گرامی اسلام(ص) بزرگترین استاد، برای جامعه بشری هستند.

روحانی با بیان اینکه در تاریخ نظیر ندارد که کسی در آخرین لحظات زندگی‌اش به فرزندانش توصیه کند که با قاتل من به عدالت رفتار کنید، تاکید کرد: دانشگاهی که ما می‌خواهیم همین است؛ دانشگاه اعتدال که نه سیاست را کنار می‌گذارد و نه غرق در سیاست می‌شود و نه اخلاق را کنار می‌گذارد و نه به بهانه اخلاق مانع آزادی می‌شود. مسیر رسیدن به این دانشگاه را امیرالمؤمنین(ع) برای ما تعریف و تبیین کرده است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصریح به اینکه آرزوی ما پیروی از حضرت علی(ع) و شیعه ایشان بودن است، اظهار داشت: شما اساتید باید با قلم، بیان و تدریس ، حقایق را برای مردم بازگو کنید. بروز شرایط احساسی پس از هر انقلاب طبیعی است، اما امروز 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و دیگر دوران احساسات سپری شده و باید واقعیات را تبیین کنیم تا جامعه ما بداند که در دنیا چه خبر است و چگونه باید با دنیا تعامل کنیم و مدارا کردن و ایجاد فضای آزاد عادلانه و رودرروی هم قرار نگرفتن را بیاموزیم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با آرزوی موفقیت برای کشور و مردم در همه عرصه‌ها تصریح کرد: امیدوارم در عرصه سخت مذاکرات هسته‌ای نیز پیروز شویم. کسانی که امروز در مصاف هسته‌ای ایستاده و مذاکره می‌کنند، تربیت شده همین دانشگاه هستند و از همان توان دانشگاهی خود برای به سرانجام مطلوب رسیدن مذاکرات استفاده می‌کنند.

روحانی خاطر نشان ساخت: روزی که مذاکرات به سرانجام مطلوب برسد، خواهید دید که فرزندان دلاور شما چگونه در این مصاف و در برابر قدرت‌های جهان ایستاده و مذاکره کردند. خدا را گواه می‌گیرم که هر وقت متن لحظه به لحظه مذاکرات را دیدم به سهم خودم مغرور شده و مباهات کردم که چگونه فرزندان دلاور شما به خوبی از عزت و حقوق ملت دفاع کردند و پس از این نیز دفاع خواهند کرد تا خیرات و ثمرات آن نصیب ملت شود.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه نباید صرفا مرکز تولید کتاب و مقاله باشد، گفت: دانشگاه مطلوب دانشگاهی است که برای اداره مطلوب جامعه مدیر تربیت کند. دانشگاه باید کمک و حامی دولت در اداره کشور بوده و بتواند با کارآفرینی و تولید علمی که منتج به تولید ثروت و قدرت شود، نیازهای جامعه را برطرف کند.

رییس جمهوری افزود: امام علی(ع) به ما آموخت که چگونه زندگی اخلاقی‌تر و انسانی‌تر داشته باشیم و اگر قرار است، زندگی ما به سمت اخلاقی‌تر و انسانی‌تر شدن پیش برود، باید ببینیم که کدام دانش و علم است که ما را در رسیدن به این هدف یاری می‌کند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه علم و رشد علمی که معیار آن صرفاً تولید و انتشار مقالات علمی باشد ما را در دستیابی به زندگی اخلاقی‌تر و انسانی‌تر یاری نمی‌کند، اظهار داشت: تولید کتاب و مقاله در دانشگاه‌ها به عنوان مقدمه تولید علم ضروری است.

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود با تبیین عظمت، شایستگی‌ها و مقام والای حضرت علی(ع) گفت: آن امام بزرگوار موجب فخر و افتخار همه شیعیان و پیروانش است. او بزرگترین استاد جامعه و درمانگر دردهای جامعه بشری بعد از پیامبر عظیم‌الشأن(ص) بود.

روحانی از جمله ویژگی‌های حضرت علی(ع) را پیشتاز و داوطلب بودن ایشان در صحنه‌های مختلف جهاد، اخلاق، کمک به مظلومان و هدایت جامعه دانست و اظهار داشت: باید مسیر عدالت و اعتدال را که از جمله خصایص حضرت علی‌(ع) در همه عرصه‌ها بود، انتخاب کرده و به کار گیریم.

پیش از سخنان رییس جمهوری دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود 149 دانشگاه در میان 1794 موسسه آموزش عالی در کشور گفت: امروز 776 پژوهشگاه و پژوهشکده، 36 پارک علمی فناوری، 150 مرکز رشد علمی و 1500 شرکت دانش بنیان فعال در کشور داریم و 4 هزار متقاضی تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در کشور وجود دارند.

وی با اشاره به آمار 4 میلیون و 600 هزار نفری دانشجویان کشور و بیش از 70 هزار نفر اعضای هیأت‌های علمی افزود: تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های بزرگ ما در میان 500 دانشگاه برتر جهان و 100 دانشگاه برتر آسیا قرار دارند.

سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه با تجلیل از زحمات شبانه‌روزی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: باید از شخص دکتر روحانی نیز در این زمینه تقدیر کنیم چرا که خود شاهد پیگیری‌های بی‌وقفه و بی‌خوابی‌های ایشان در پیگیری مباحث و مذاکرات هسته‌ای بوده‌ام .

وی افزود: امیدوارم هر چه سریع‌تر این مذاکرات به سرانجام مطلوب برسد چرا که تحریم‌های گسترده هم در عرصه سلامت و هم در عرصه رشد علمی ما را تحت تأثیر قرار داده و با رفع این تحریم‌ها و افزایش تعاملات و رفت و آمدهای علمی رشد علمی کشور نیز تسریع خواهد شد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    بعضیا باید عینکوشونو عوض کنن
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    ببینیم و تعریف کنیم.
  • مهدی از قم ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    سال 82 هم که انرژی هسته ای ...خیلی ها افتخار میکردند.
  • شفق ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    آنچه توافق کردید مهم است نه آنچه جنابعالی مرقوم میفرمایید!
  • Dr cardio ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    خب اگه اينقدر غرور آميزه، چرا مردم رو از داشتن اين حس خوب محروم ميكنيد؟!!!!! به ما هم بگيد خب.....
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    وضع دانشگاهها ضرب المثل آفتابه لگن 7 دست و شام و نهار هیچی است -
  • ناشناس ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    منظور از اعتدال را تعريف کنيد. آيا منظور دانشگاه سکولار است؟ آيا مثل الان که برخي دختران در ايام شهادت حضرت علي (ع) با نقاشي خود و حجاب بد بيايند دانشگاه اعتدال است؟ اگر هميشه يک دختر با يک پسر درس بخواند خوب است؟ اگر احترام استاد ديگر معنائي نداشته باشد خوب است؟ نمره دادن الکي و مدرک دادن الکي اعتدال است و ديگر دقت در نمره دادن تندروي است و بايد نمره داد تا فارغ التحصيل شوند؟ اگر و اگر و اگر ...
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    اقای روحانی اینده وتاریخ مشخص میکنه فعلا به مملکت برس
  • امیر تبریز اوغلی ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    چی بگیم که تایید بشه
  • ایرانی ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    برای بار چندم کامنت میذارم مدت دو ساله سایت مشرق میام ولی هنوز نمیدونم مبنای تخریب ها و انتقادای شما جماعت مشرقی چیه؟؟ اصولاَ در نوع نظرات منتشر شده فقط لجبازی و بستن شمشیر از رو مشاهده میشه. فقط مایل به ابراز مخالفتین به هر نحوی. سوال من اینه :آیا با وجود رهبر عالم و سران انقلابی در کشور توان خیانت توسط مذاکره کننده ها وجود داره؟؟ همه میدونن تیم دیپلماسی از خودشون اختیاری ندارن و فقط مواضع نظام رو بیان میکنن. کمی عینک بد بینی رو بر دارید. با وجود اشکالات ، دولت در حال تلاش برای حل مشکلات موجود هست. مشرق لطفاَ منتشر کن
  • آریا ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    «کسانی که امروز در مصاف هسته‌ای ایستاده و مذاکره می‌کنند، تربیت شده همین دانشگاه هستند» ببخشید منظور ایشون کدام دانشگاه بوده؟ محمدجواد ظریف: دیپلم کالج مقدماتی درو - سانفرانسیسکو، از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۶ کارشناسی روابط بین‌الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو، از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۰ کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو، از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۲ کارشناسی ارشد مطالعات بین‌المللی دانشگاه دنور، از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۳ دکتری مطالعات بین‌المللی دانشگاه دنور، از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ عباس عراقچی: دکترای اندیشه‌های سیاسی، دانشگاه کنت، انگلیس مجید تخت روانچی: کارشناسی، مهندسی عمران، دانشگاه کانزاس، آمریکا، ۱۳۶۰ کارشناسی ارشد، مهندسی عمران، دانشگاه کانزاس، آمریکا، ۱۳۶۲ کارشناسی ارشد، اقتصاد سیاسی بین‌المللی و توسعه، دانشگاه فوردهام، آمریکا ۱۳۷۱ دکترای علوم سیاسی، دانشگاه برن، سوئیس، ۱۳۸۹ علی اکبر صالحی: وی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه آمریکایی بیروت و دکتری را در رشته علوم فنی در سال ۱۹۷۷ از دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا دریافت کرد.
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    فقط آنقدر مرد باشید که اگر مذاکرات شکست خورد آن‌را به گردن بگیرید.
  • بدبین ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    اگر توافق هم صورت پذیرد دیری نمی پاید.
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    انشاا..همه چی درست میشه اگه همه تلاش وهمت کنند.همچون سرداران دیپلماسی.
  • داود ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    تو لوزان و ژنو هم احساس غرو کردین؟
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    اين قدر از الفاظ به نفع منافع. سياسى خودتون سوء استفاده نكنيد!!!!
  • عباس م 61 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    روحانی تنها نیست تیم مذاکره کننده شیره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس