روزنامه آرمان‌ هاشمی نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به خانواده رفسنجانی خبر از حضور فرزندان رییس مجمع تشخیص مصلحت در انتخابات مجلس شورای اسلامی داده است.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات کماکان مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 را در صدر تحلیل‌های سیاسی خود قرارداده اند؛ از سوی دیگر روزنامه آرمان‌امروز نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به خانواده هاشمی رفسنجانی خبر از حضور فرزندان رییس مجمع تشخیص مصلحت در انتخابات مجلس شورای اسلامی داد.

روزنامه آرمان هاشمی مدعی است که فاطمه هاشمی دارای مزیت فعالیت «فقط برای مردم» و محسن هاشمی از «معدل بالای خدمت» برخوردار است بنابراین حضور آنان با اقبال عمومی همراه است. گفتنی است سال گذشته محسن هاشمی از «بهشت» بازماند و قالبیاف در رقابتی نفس‌گیر شهردار تهران شد.

روزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری دوشنبه را با تیترهای «فردا؛ جمع‌بندی و اعلام توافق‌نهایی» و «سکه 890 هزار تومان شد» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

اصلاحات جریان اصیل انقلاب است!!

هاشمی‌ها در صف تایید شورای نگهبان برای ورود به مجلس/ چگونگی تبدیل شدن اصلاحات به جریان اصیل انقلاب/انتقاد از رویکرد هسته‌ای صدا و سیماگویا حافظه تاریخی برخی از اعضای جریان اصلاحات کماکان ضعیف است و هم‌آوایی برخی از فعالان سیاسی آنان با فتنه گران 88 را به یاد نمی‌آورند و حالا از اصالت انقلابی جریان خود سخن به میان می‌آورند.

گروه سیاسی روزنامه مردم سالاری نوشت«حجت‌الاسلام سیدعبدالواحد موسوی‌لاری گفت: اصلاحات جریان اصیل انقلاب است که در زیر چتر قانون اساسی و در جهت ارزش‌های نظام حرکت می‌کند. به گزارش ایرنا، این فعال سیاسی شب گذشته در جمع اصلاح‌طلبان یزدی افزود: جریان مقابل اصلاحات تلاش می‌کنند ذهنیت منفی از اصلاحات به خورد جامعه بدهند. وی اظهار داشت: خط کلی جریان مقابل اصلاحات بر آن است واقعیت‌های اصلاحات را به گونه‌ای دیگر نشان دهد و آنچه را که نیست با تبلیغات به خورد جامعه بدهند. موسوی‌لاری گفت: رکن اساسی کار ما این است که در دام افراد و جریان‌های از همه چیز برای رسیدن به اهداف خود سوءاستفاده می‌کنند نیفتیم. وی اضافه کرد: گرچه جامعه این‌ها را به عنوان اقلیت می‌شناسد، مخاطب این نوع رفتارها عامه مردم هستند و جریان‌های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب با این رفتارها آشنا هستند.

وزیر کشور دولت اصلاحات افزود: ما در این کشور و بین مردم زندگی می‌کنیم و در روی زمین با حقیقت سر و کار داریم، در جامعه ما متاسفانه در 8 سال گذشته اتفاقاتی افتاده و رویه‌هایی خلق شده که باید اصلاح شود، و اگر اصلاح نکنیم، به ناکجا آباد می‌رسیم. وی تاکید کرد: جریان اصلاح‌طلب معتقد است روش‌های 8 سال گذشته، کشورمان را با بحران روبرو می‌سازد و ما می‌خواهیم در اداره جامعه از دروغ و هرگونه افراط و تفریط پرهیز شود و نباید کاری کنیم که کسانی که اصلاحات هراسی می‌کنند به هدفشان برسند. موسوی لاری گفت: اگر می‌خواهیم به مقصد برسیم باید راهمان را خوب انتخاب کنیم و با همدلی راهمان را ادامه دهیم، ما در تشخیص هدف اشتباه نکردیم، در انتخاب راه اصلاحات هم اشتباه نکردیم، ولی زمانی به مقصد می‌رسیم که همه با هم باشیم.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار دوشنبه را به تیترهای «شب قدر مذاکرات» و «رهبر انقلاب جایگزینی به این آسانی ندارد» اختصاص داد.

از کمای مذاکرات تا شب قدر هسته‌ای

هاشمی‌ها در صف تایید شورای نگهبان برای ورود به مجلس/ چگونگی تبدیل شدن اصلاحات به جریان اصیل انقلاب/انتقاد از رویکرد هسته‌ای صدا و سیماروز گذشته روزنامه اصلاح‌طلب شرق خبر از «کما» و «کندی» مذاکرات در هتل کوبورگ داد و حالا روزنامه ابتکار از «شب قدر» مذاکرات و تحقق «سرنوشت» پرونده مهم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در روزهای آتی روایت می‌کند؛ سرنوشتی که همچنان ابهام و تردید در کلام دیپلمات‌ها دو طرف موج می‌زند.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در همین راستا نوشت«مذاکرات به احیا رسید. دیپلمات‌ها اگرچه سخت در تلاش هستند تا طی چند روز آینده تکلیف مناقشه هسته‌ای را بعد از یک دهه مشخص کنند اما از شبهای قدر نیز غافل نشدند. سال گذشته هم همین مواقع بود که همگان چشم انتظار شنیدن خبر توافق از وین بودند اما مذاکرات تمدید شد. دوباره ایران و 1+5 در وین جمع شده‌اند اما این‌بار دیپلمات‌ها با ادبیاتی امید بخش از توافق در روزهای آینده خبر می‌دهند. سید عباس عراقچی که معمولاً کمتر از اخبار خـــوش سخن می‌گوید؛ با اهالی این روزهای هتل کوبورگ محل مذاکرات هسته ای همراه شده و اعلام کرده است که هیچگاه تا به امروز آنقدر به توافق نزدیک نشده‌ایم. شب گذشته محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان با همراهی سایر اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در مراسم احیای شب قدر شرکت کرد. ظریف دیروز در پنجمین روز مذاکرات بار دیگر با جان کری دیدار داشت. این دیدار یازدهمین نشست وزیران خارجه ایران و آمریکا در دور پایانی مذاکرات است. کری و ظریف از هفته پیش تا کنون تقریباً هر روز با یکدیگر دیدار داشته‌اند. در همین رابطه کارول موره لو مقاله‌نویس روزنامه واشنگتن پست، تحلیلی را به ارزیابی دیپلماسی شخصی وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در فرآیند گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران اختصاص داد و نوشت که اگر توافق هسته‌ای ایران بدست آید، نام جان کری و محمد جواد ظریف و رییسان جمهوری دولت‌های متبوعشان در کتب تاریخی جهان ثبت خواهد شد. مقاله‌نویس روزنامه واشنگتن پست افزود: کری و ظریف دارای ابعاد شخصیتی متناقضی هستند. از حیث ظاهر در توصیف این دو می‌توان ابراز کرد، کری مردی بلند قامت با مویی نقره‌ای رنگ، پیراهن راه راه و کراوات و کفش‌هایی نوک تیز؛ به زیبایی چهره یک دیپلمات نجیب‌زاده آمریکایی را به تصویر می‌کشد.

هم‌چنین روزنامه گلوبال تایمز نیز با تاریخی خواندن این مذاکرات نوشت که شاید به جرات بتوان گفت که ایران بزرگ‌ترین برنده توافق هسته‌ای است و مزایای آن بیش از هر طرفی متوجه این کشور خواهد بود. این رسانه چینی اضافه کرد که مذاکرات قبلی که توافقاتی را در پی داشت، باعث شد ایران هفت میلیارد دلار از دارایی‌هایش را دوباره بدست آورد. در همین راستا، سباستین کورتز، وزیر امور خارجه اتریش نیز دیروز با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 که هم‌اکنون در وین پایتخت این کشور در جریان است گفت: حصول یک توافق در خصوص برنامه هسته‌ای ایران افق‌های جدیدی را برای همکاری میان تهران و اتحادیه اروپا به ویژه در حوزه اقتصادی باز می‌کند. وزیر امور خارجه اتریش با بیان اینکه برداشته شدن تحریم بخشی از مذاکرات کنونی در وین است»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «72 ساعت تا پایان مذاکرات» و «متحد باشیم پیروزیم» اختصاص داده است.

جبهه پایداری در تدارک روزهای بعد از توافق

هاشمی‌ها در صف تایید شورای نگهبان برای ورود به مجلس/ چگونگی تبدیل شدن اصلاحات به جریان اصیل انقلاب/انتقاد از رویکرد هسته‌ای صدا و سیما«کمی دلواپسیم» روایت آقاتهرانی از مذاکرات هسته‌ای در وین است. روزنامه اعتماد در گزارشی از تدارک سیاسی جبهه پایداری برای روزهای پساتوافق هسته‌ای روایت می‌کند. روزنامه اعتماد مدعی است که جبهه پایداری مخالفت سیاسی با پرونده ملی دارد.

گروه سیاسی روزنامه اعتماد در همین راستا نوشت «خیلی هم عجیب نیست که هنوز مرتضی آقاتهرانی از «دلواپسی» می‌گوید. هر چه باشد او دبیرکل مجموعه‌ای است که به رقابت با دولتی‌ها شهره است. مجموعه‌ای که هر مخالفتی با دولت را به نام آن سند می‌زنند، حالا چه درست باشد و چه نباشد. جبهه پایداری و اعضایش از همان روز انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری خیلی تلاش نمی‌کردند تا ناخشنودی خود را از این انتخاب نشان دهند. تازه از همان دو سال پیش هم از هر فرصتی برای ابراز انتقاد و مخالفت خود بهره برده‌اند. به هر حال رقابت، رقابت سیاسی است و تعارف ندارد. پایداری‌ها از همان روز اول هم خیلی میلی به مذاکره نداشتند، چه برسد به توافق. آذر سال ۹۲ اعضای این مجموعه خیلی صریح می‌گفتند که «نشستن با شیطان افتخار ندارد و دولت هم با عکس یادگاری از مذاکرات خیلی فخر نفروشد.» این حرف حمید رسایی در آن روزها بود. روزهایی که شش ماه بعد از آن جریان دلواپسی در اردیبهشت سال ۹۳ از دل طیف‌های منتقد و رقیب دولت زاده شد. دلواپسانی که باز هم پایداری‌ها در صدر مجلسشان بودند. اصلاً جلساتشان بدون چهره‌های عضو جریان پایداری تشکیل نمی‌شد؛ از کنفرانس‌های خبری متعدد گرفته تا همایش‌های رنگارنگ. خیلی‌ها گفتند وقتی مقام معظم رهبری بر مذاکرات نظارت دارند، جایی برای دلواپسی نیست. آن‌ها اما راه خودشان را می‌رفتند. راهی که هنوز هم گویا به پایان نرسیده است، حتی در جایی که نقطه پایان مذاکرات به روشنی پدیدار شده. دلواپسی‌ها هنوز ادامه دارد.

دبیرکل پایداری‌ها می‌گوید خواسته‌های ایران از طرف مقابل در مذاکرات اتمی «شدنی» نیست و به همین دلیل آن‌ها هنوز دلواپس هستند. این حرفی است که دیروز از زبان مرتضی آقاتهرانی بیرون آمد. جایی که با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ گفت: «خواسته ما از مسوولان سیاست خارجی این است که توجه به خطوط قرمز داشته باشند که دارند.» آقاتهرانی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: «در مذاکرات باید توجه شود که همه تحریم‌ها به‌طور یک‌جا برداشته شود، نه اینکه ما همه‌چیز را ببندیم، ولی طرف مقابل تحریم‌ها را به طور کامل برندارد و سود ببرند، این‌ها شدنی نیست به همین‌خاطر ما کمی دلواپسیم.»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «زمان توافق همین الان است» و «شعار ندادم عمل کردم» اختصاص داد.

تخلف در مس کرمان

هاشمی‌ها در صف تایید شورای نگهبان برای ورود به مجلس/ چگونگی تبدیل شدن اصلاحات به جریان اصیل انقلاب/انتقاد از رویکرد هسته‌ای صدا و سیما(روزنامه شرق در 8 تیر با دروغ‌پردازی رسانه‌ای) همراه با تیتر 130.000.000.000.000 تخلف در قشم و با رو تیتر «ناگفته‌هایی ازآنچه به بازداشت برخی مدیران سابق منطقه آزاد منجر شد» مطلبی را در مورد تخلف بزرگ مدیران جزیره قشم منتشر کردکه گروه سیاسی سایت مشرق در مطلبی به ابعاد خلاف واقع‌گویی و بزرگنمایی آن پرداخت.

روزنامه شرق در شماره امروز خود به تخلف هزارو ۸۰۰ میلیارد تومانی در «مس کرمان» پرداخته است؛ پور ابراهیمی در این گفت‌وگو خبر از به زندان رفتن «ن.پ» مدیرعاملی شرکت ملی مس داد و پیرامون وضعیت پرونده اظهار داشت «در این پرونده درخواست تحقیق‌وتفحص داده‌ایم و گزارش زمانی که نهایی شد فهرست تخلفات را ارائه خواهیم کرد. اگر دادگاه نیز درباره موضوع‌هایی که ما روی آن کار کرده‌ایم تحقیقی انجام داده باشد ما بندها را از هم جدا خواهیم کرد؛ اگرنه طبق اصل ۱۳۲ موضوع را به دستگاه قضائی خواهیم فرستاد؛ یعنی دستگاه قضا باید با مدیر متخلف برخورد کند.»

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که گفتید «ن. پ» با قید وثیقه آزاد شده است، فکر می‌کنید با توجه به سطح تخلف صورت‌گرفته او به زندان باز خواهد گشت؛ اظهار داشت «درباره حکم دادگاه نمی‌توانم نظری داشته باشم، اما در هر حال اطلاعاتی درباره ایشان داریم که به دادگاه ارائه خواهیم کرد؛ چون امکان دارد درباره یک‌سری از موضوعات دادگاه اطلاعات خاصی نداشته باشد. در این مواقع اطلاعات کمیسیون‌های تحقیق‌وتفحص بسیار ریزتر و دقیق‌تر از اطلاعات دادگاه است.»

روزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «من و رهبری خیلی صمیمی هستیم» و «چشم به راه توافق» اختصاص داد.

هاشمی‌ها در راه بهارستان

هاشمی‌ها در صف تایید شورای نگهبان برای ورود به مجلس/ چگونگی تبدیل شدن اصلاحات به جریان اصیل انقلاب/انتقاد از رویکرد هسته‌ای صدا و سیما«از میان فرزندان آیت‌ا... هاشمی فاطمه و محسن بیش از دیگران در عرصه فعالیت‌های جمعی حضور داشته‌اند و به همین سبب می‌توانند گزینه‌ای برای کاندیداتوری حضور در مجلس دهم باشند.» روایت روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی از تغییر سیاست‌ورزی این خانواده سیاسی است.

روزنامه آرمان‌امروز مدعی است که فاطمه هاشمی دارای مزیت فعالیت «فقط برای مردم» و محسن هاشمی از «معدل بالای خدمت» برخوردار است و همچنین ازشایعه حضور محمد هاشمی در کسوت نامزدی انتخابات مجلس خبر می‌دهد.

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در تحلیل گمانه‌زنی حضور فرزندان هاشمی در انتخابات نوشت «هنوز تا زمان ثبت‌نام برای انتخابات مجلس دهم زمان زیادی باقی است اما برخی که تمایلی به تشکیل مجلسی میانه‌رو ندارند هجمه‌های خود به فرزندان آیت‌ا... هاشمی به قصد منصرف‌کردن آن‌ها از حضور در انتخابات را آغاز کرده‌اند به‌عنوان نمونه چندی پیش «آرمان» به مقایسه فاطمه هاشمی با بی‌نظیر بوتو و ایندیرا گاندی پرداخت که همین گزارش به موضوعی انتخاباتی تبدیل و تندروها تحلیل‌های موردنیاز خود را از آن کردند. برخی سایت‌های تندرو هم کاندیداتوری فاطمه و محسن هاشمی را درجهت مظلوم‌نمایی تعبیر کردند تا از هم‌اکنون موج تخریبی خود را به راه بیندازند. البته اسحاق جهانگیری در قامت معاون اول رئیس‌جمهور درباره ماهیت این تندروی‌ها به قصد منصرف کردن میانه‌روها از کاندیداتوری برای انتخابات مجلس توضیح داده و با تاکید بر اینکه همه گروه‌های سیاسی درون کشور حق شرکت در انتخابات را دارند و این حق برای آن‌ها محفوظ است، گفته بود: خبرهایی که به ما می‌رسد این است که مخالفان دولت و وزرای پیشین به صورت جدی در اغلب استان‌ها مشغول فعالیت‌های انتخاباتی شده‌اند. این هیچ ایرادی ندارد و حق آن‌هاست، اما متاسفانه روش نامانوسی را در پیش گرفته‌اند که این نه‌تنها خوب نیست که مضر منافع ملی است. وی افزود: مخالفان دولت به‌صورت جدی به دنبال ایجاد نگرانی در بین نیروهای معتدل هستند و تلاش می‌شود نیروهای مردمی و معتدل شهرستان‌ها از کاندیداتوری رویگردان شوند. به آن‌ها القا می‌شود که اگر در انتخابات کاندیدا شوند یا فعالیت‌های خود را آغاز کنند با آن‌ها برخورد می‌شود. اصلاح‌طلبان و نیروهای معتدل و حامیان دولت توجه داشته باشند که نباید فریب این جوسازی‌ها را بخورند.»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «ناگفته‌های وین به روایت عراقچی» و «پس از تفاهم هسته‌ای ارز تک نرخی می‌شود» اختصاص داد.

انتقاد از رویکرد هسته‌ای صدا و سیما

هاشمی‌ها در صف تایید شورای نگهبان برای ورود به مجلس/ چگونگی تبدیل شدن اصلاحات به جریان اصیل انقلاب/انتقاد از رویکرد هسته‌ای صدا و سیماروزنامه دولتی ایران از پیشگامان انتقاد به رویکرد صدا و سیما است و از بدو پیروزی حجت‌الاسلام روحانی، صدا وسیما را از مخالفان اصلی دولت یازدهم معرفی کرده است.

در همین راستا روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود نوشت «به نظر می‌رسد که سازمان صدا و سیما بدون در نظر گرفتن مصالح کشور و منافع ملی، مسیری خلاف جهت سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی که همان پیشبرد پرونده هسته‌ای از طریق مذاکرات است، در پیش‌گرفته است و به راه خود می‌رود. در شرایطی که همه مردم در کوچه و بازار چشم و گوششان به شبکه‌های خبری است و در انتظار یک خبر خوش هستند، این رسانه در بخش‌های مختلف خبری سعی دارد مخاطبان خود را متقاعد کند که هر توافقی یک قرارداد بد است». سایت خبری «فرارو» در گزارشی با تیتر «کجای کار صدا و سیما می‌لنگد؟» ادامه داده است: «به عنوان مثال گزارشی با عنوان «توافق خوب ایرانی و توافق خوب امریکایی» در همه بخش‌های خبری شبکه خبر پخش شد که در آن تمایزی بین توافق خوب از نظر ایرانی‌ها و امریکایی‌ها گذاشته می‌شد و عملاً بازی برد-بردی را که مورد تأیید رئیس‌جمهوری بود، زیر سؤال می‌برد. مستندهای «رژیم بازرسی‌ها»، «لبخند گرگ»، «هنوز نمی‌توانیم»، «فکت شیت ملت» و «بازرسی‌های بی‌سابقه» نیز نمونه‌های دیگری از همین رویکرد است... در عین حال خبر آنلاین گزارش داده است که تهیه‌کننده برنامه‌ای که حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبایی در آن از عملکرد تیم مذاکره‌کننده دفاع کرده بود نیز توبیخ شده است.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    آره صدا و سیما از مخالفان دولته ؟ زمان ضرغامی که چپ و راست فیلم تبلیغاتی حسن روحانی رو نشون میداد الان هم که با این کلیپی که از روحانی و اون سخنرانی درباره عزت جمهوری اسلامی نشون میده حال رو بهم زده تازه میگن مخالف دولته ! الان دو ساله و خورده ایه هر شبکه ای میزنیم یکی داره به به و چه چه از دولت تعریف میکنه !
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    این رسانه های مکتوب اصلاحات جز تعرعر و شانتاژ و بزک کردن چهره شیطان بزرگ با بوتاکس سفسطه و پروتز مبالغه و دروغ استعداد و هنری ندارند و بیت المال را با این ترهات و اباطیل و به تعبیر دیگر جیغ بنفش حیف و میل میکنند
  • جلال ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    مشرق جان تو چرا از حضور این خانواده هاشمی در انتخابات در هراسی مکر نه اینکه باید قبول داشت میزان رای ملت است جه اشکال دارد شخصی در انتخابات شرکت کند وخودرا در معرض رای ملت امتحان کند این کار کجاش ایراد دارد که شما این همه صفحات با این حساسیت اختصاص دادی حساس نشو عزیزم که حساسیت میاره اون موقع باید بدوید دنبال دکتر ودارو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس