کد خبر 241683
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳

ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت در مصر ادامه فعالیت‌های مربوط به "هفته برچیدن کودتا"‌ را با برگزاری تظاهراتی بیشتر طی امروز (یکشنبه) در سراسر استان‌ها بعد از نماز عصر خواستار شد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا،  ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت برگزاری تجمعات در برابر دادگاه عالی قانون اساسی مصر را در کورنیش المعادی در جنوب قاهره و میدان روکسی در مصر جدید در شرق قاهره را خواستار شد.

انتظار می‌رود تظاهراتی از مساجد خاتم المرسلین و استقامه و اسد بن فرات و خالد بن ولید در جیزه‌ و دیگر مساجد در حلوان، معادی برگزار شود.

این در حالی است که نیروهای امنیتی مصر با استفاده از گلوله و گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی به مسجد الفتح که در آن بیش از 1000 تن محاصره شده بودند، یورش بردند.

تصاویر بازداشت تعدادی از افرادی که محاصره شده بودند، منتشر شد و این تصاویر نشان می‌داد که شورشیان و نیروهای امنیتی دور آنها را فراگرفته‌اند.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که شلیک گلوله به صورت ناگهانی و بسیار و از طرف‌های مختلف صورت می‌گرفت و از بالای سر محاصره‌شدگان عبور می‌کرد.

وی در ادامه افزود که نیروهای امنیتی کسانی را که از مسجد خارج می‌شدند، بازداشت کردند تا در نهادهای نظامی از آنها بازجویی کنند.

خبرگزاری الشرق الاوسط نیز گزارش داد که گروهی از بازرسان دادستانی ازبکی بازجویی‌های گسترده خود را از 250 تن از حامیان محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر و اخوان المسلمین به اتهام کشتار و اقدامات تروریستی آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری مذکور گزارش داد که پس از اینکه حامیان مرسی تلاش کردند به مرکز پلیس ازبکی یورش ببرند با سلاح‌های گرم آن را هدف قرار دادند و همچنین به اتهام اقدامات خشونت‌آمیز در اطراف میدان رامسس در روز جمعه بازجویی می‌شوند.

بنا به فراخوان ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت در قاهره، اسکندریه، منیا، اسیوط، پورت سعید، الوادی الجدید، سینای شمالی و مرسی مطروح تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد.

9 راهپیمایی نیز در اسکندریه در هنگام شب جهت نقض منع آمد و شد و محکوم کردن کشتارهای رابعه العدویه و النهضه و رخدادهای روز جمعه برگزار شد.

تظاهرکنندگان خواهان بازگشت مشروعیت و ارجاع پرونده عاملان کودتا و کشتارها به دستگاه قضایی و محاکمه ‌آنها شدند.

تظاهرکنندگان با در دست گرفتن پلاکاردهایی خشونت بیش از حد علیه تظاهرکنندگان را محکوم کردند.

تعداد قربانیان حملات به تظاهرکنندگان در روز "جمعه خشم" در سوئز به 22 کشته و 75 زخمی افزایش یافت.

در حالی که تعداد اجساد کشف شده در اسکندریه به 31 جسد رسید که در روز جمعه کشته شده بودند.

این در حالی است که جنازه برخی از قربانیان که در میدان رامسس در مرکز قاهره کشته شده بودند تشییع شد.

از سوی دیگر، وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که 385 تن از کسانی را که در مسجد الفتح بوده‌اند بازداشت کرده است که در میان این افراد سه ایرلندی، ترکیه‌ای و سوری حضور داشتند که از سوی دستگاه امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس