کد خبر 976370
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
جنگل‌های هیرکانی

«جنگل‌های هیرکانی» دومین اثر بزرگ طبیعی ایران، در زبان رایج و عامیانه‌ی مرم ایران با عنوان جنگل‌های شمال نامیده می‌شود و متراکم‌ترین ناحیه جنگلی ایران را تشکیل می‌دهند.

به گزارش مشرق، این جنگل‌ها در جنوب دریای خزر از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان شروع می‌شوند و در ایران از حوالی آستارا تا گرگان ادامه دارند. نام هیرکان در واقع نام قدیم گرگان در گویش مازنی بوده است که به جرجان یا ورکان نیز شهرت داشته است. جنگل‌های هیرکانی از سال‌های بسیار دور به جا مانده‌اند و حتی برخی می‌گویند عمر آن‌ها را با دایناسورها (دوره سوم زمین شناسی) برابر و آن را موزه طبیعی یا فسیل‌های زنده می‌نامند. ۵۳ درصد این جنگل‌ها در مازندران، ۲۶ درصد در گیلان و ۲۱ درصد در گلستان قرار دارند. در جاهایی مثل پارک ملی گلستان، جنگل الیمستان هراز، جنگل افراتخته، جنگل ابر شاهرود، جنگل‌های ارسباران، پارک جنگلی بی‌بی یانلو و پارک جنگلی ناهارخوران گرگان می‌توانید به جنگل‌های هیرکانی دسترسی داشته باشید. همچنین بولا، جنگل واز، حوزه کجور نوشهر، پلنگ دره، چهارباغ چالوس، جنگل خشک‌داران، گشت رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه حفاظت‌شده لیسار جزو این جنگل‌های کهنسال هستند. «جنگل‌های هیرکانی» در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی در باکو با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
    4 0
    خیلی زیباست.فتبارک الله احسن الخالقین.
  • اریا IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    1 0
    بهشته لعنتی
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    0 1
    پر از آشغال بازدید کنندگان
  • میلاد IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    1 0
    سلام.شرکتهای تولید MDFدر گیلان ۲ یا۳ سالی میشه که شروع به کار کردند و متاسفانه چوبهای جنگلی رو هم استفاده میکنندوکسی نمیتونه جلوی اونها بایسته چون هم از مقامات بالا ساپورت میشن و هم به راحتی میتونن ماموران جنگلبانی و محیط زیست رو بخرند.علاوه براین شرکتهای تولید پالت هم در حال رقابت هستند بر سر تولید با چوب جنگلی.بنده اهل رشت هستم و شاهد این ماجراها متاسفانه ازطرفی هم جنگل نشینان آهی در بساط ندارند و ناچارند که جنگلها رو نابود کنند و از طرفی هم زمین خوارها افتادند به جان جنگلها و سند سازی میکنند و از طرف دیگه جنگلهای رو به زوال ما پر شده از زباله های مردم فهیم و متمدن و باسبقه تاریخی چند هزار ساله .چرا؟تا کی؟کجاست فرهنگ؟به کجا میرویم؟
  • صمصام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    0 0
    بی نهایت زیبا و وصف ناپذیر با عظمت... چیزی در شهر گردگار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس