کد خبر 967510
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
جنگنده ترکیه

در جریان نمایشگاه هوایی پاریس صنایع هوایی ترکیه از ماکت اندازه واقعی طرح TF-X برای ساخت یک جنگنده نسل 5 برای ارتش این کشور رونمایی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 5
  • من US ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    لعنتی ماکتش از جنگنده واقعیه قاهر واقعی تره
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      45 41
      مشکل از چشماته
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      70 45
      ببين واقعيش چي ميشه.خدايي عاليه.قاهر ما كه عين پرايدمونه
    • حمید ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      25 50
      خطاب به 16:17، حرف بی خود نزن، صنایع دفاعی کشور بارها خودش را اثبات کرده و مقایسه ان با صنایع خودروسازی که نتیجه مدیریت لیبرالی است اوج بی انصافی است.
    • امین ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      26 61
      جناب من چیزی که واقعی است ، حس حقارت امثال شماست که از دیدن ماک آپ یک جنگنده نسل پنج که با همکاری چندین کشور ساخته شده حسابی ذوق می کنید، ولی وقتی ماک آپ قاهر313 در سال 91 رونمایی شد، مسخره کردید!!!!! ( چطور سال 91 ماک آپ چیز بی ارزشی بود و حالا چیز منحصر به فردی شده است؟!!!) برخی امثال شما طوری اظهار نظر می کنید که گویا ماک آپ ترکیه پرواز کرده و عملیاتی شضده و به تولید انبوه هم رسیده است!!!!! در حالی که ما در این زمینه چندین سال از ترکیه جلوتر هستیم، چون قاهر 313 در حال انجام تستهای مختلف ( تاکسی و فست تاکسی و... است و ماک آپ ترکیه چند سال بعد به مرحله انجام تست تاکسی می رسد.
    • AE ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
      23 10
      در جواب ٣/٣٢ مردم طبق ساخته هاي قبلي ما نظر مبدن نه نظرات جنابعالي.وقتي كارهاب ضعيف انجام ميديم و تكنولوژي هاي چندبن دهه قبل روسها و چيني ها رو ميخريم و اسم عربي روش ميزاريم و به اسم خودمون مپرونبم همين ميشه.اونا هر چي درست كردن عالي انجامش ميدن نه مثل ما كه فقط بگيم ماهم داريم.كيفيت مال اونارو همه ميدونن چجوريه .مال ما هم ضعيف و از رده خارج.واقعيت اينه تو اين چند سال ثابتم شده
  • RO ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    36 13
    ما هم یه دونه قاهر داریم هر از گاهی یه عکس ازش منتشر میشه.
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    37 65
    تا اینا نسل ۵ بسازن آمریکا نسل شش ساخته البته اگه نابود نشه .
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      28 54
      تا اینا نسل 5 بسازن امیدوارم ما هم به رونمایی از ماکت هواپیماهای ملخی برسیم
    • سعید ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      21 33
      جناب 15:35، حرف مفت نزن، قاهر 313 که طراحی نسل پنج داره، در حال انجان تست های مختلفه (فیلمشو که همه دیدند) و همچنین کوثر88 و همه هم می دانند این کار در یک پروسه زمانی مشخص انجام خواهدشد( مثل همه جای دنیا) ، در ضمن رونمایی از جنگنده کوثر و تولید آن در کشوری که چهل سال است تحریم تسلیحاتی است ،پاسخ محکمی به ادعای مضحک امثال شماست که از دیدن ماکت جنگنده ترکیه ، حس حقارتتان گل کرده است ، دست خودتان نیست، خود کم بینی در ذاتتان است.
    • AE ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
      18 7
      تركيه واقعا موندم چيكار كرد اينجوري خودشو كشيد بالا.ما هم داريم درجا و پسرفت ميزنيم.حيف و افسوس
  • محمد IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    70 49
    موتور آمریکایی، رادار احتمالا کره ای چینی مالزیایی، تیتانیوم بدنه هم صد در صد وارداتی است. خنده داره که ازش به اسم نسل 5 یاد میکنند. طراحی بدنه و بال وهمچنین ورودی موتور هم به کمک صنایع بریتانیایی BAE و همچنین اندونزی آماده شده است. بیشتر شبیه آبگوشته تا جنگنده نسل 5. این چیزی که بهش prototype میگن هم از هر لحاظی حساب کنیم آماده نیست. یعنی توان پرواز و تاکسی روی باند ندارد.
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      82 26
      اینقدر کشورهای دیگه رو مسخره کردیم اینطوری شدیم.الان آسلسان ترکیه پنجمین تولید کننده ی بزرگ رادار و دیگر تجهیزات الکترونیکی و نظامی دنیا میباشد و تا به حال به چندین کشور رادار و تجهیزات مخابرات نظامی صادر کرده است.
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      76 48
      طبيعيه ناراحت بشيم ولي واقعيته.دوتا موشك داريم كه كپي چيني و روسي هستن ادعا داريم در حد لاليگا ولي اينا يه جنگنده رنسل پنج دارن ميسازن شدن الكي.عجب دنيايي
    • میلیتاریست IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      31 43
      موشک دزفول با برد 1000 کبلومتر و قدرت انفجار دو برابری نسبت به ذوالفقار که تاکتیکی ترین موشک کوتاه برد و میان برد دنیا هست کجاش کپی روس ها یا چینی هاست
    • احسان ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      19 35
      خطاب به 16:20، چرا حرف مفت می زنی؟!!!! کدام یک از موشک های چند سال اخیر ایران کپی بوده است ( نام ببر با ذکر دلیل فنی)؟!!!! موشک شهاب 1 و شهاب 2 فقط با مهندسی معکوس اسکاد بی و سی ساخته شد ، ولی سالها گذشت تا اینکه ایران ، در زمینه طراحی و ساخت موشک به خودکفایی کامل رسید ( برو مقاله های متعدد خود غربی ها را بخون تا بفهمی تکنولوژی موشکی ایران کاملاً بومی است جناب خودباخته فاقد اطلاعات)و تحریم موشکی هم کوچکترین تاثیری در تولید موشک های ایرانی ندارد و ایران صاحب بزرگترین زرادخانه موشکی منطقه است ، شهر موشکی و سیلوی موشکی چیزهایی است که ترکیه مورد تحسین جنابعالی فاقد آنست ، امثال شما که ماک آپ جنگنده ترکیه ذوق زده تان می کند، چرا در زمان رونمایی از ماک آپ قاهر 313 ، آن را مسخره می کردید؟!!!!! الان هم قاهر 313، در حال گذراندن تست های مختلف است که زمان خاص خودش را دارد، البته باید به مساله بودجه هم توجه کردف در ضمن کاری که ایران در زمینه چنگنده کوثر با استفاده از ساخت پلتفرم اف 5 انجام داد، ترکیه هنوز موفق به انجامش نشده است و صرفاً جنگنده های خود را با کمک کشورهای دیگر ارتقائ می دهد( کاری که ایران با وجود تحریم ها و به تنهایی انجام می دهد).
    • رامین ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      15 43
      جناب 16:20، ناراحتی ما از بی اطلاعی و خود کم بینی و حقارت امثال شماست که با دروغ شاخدار و مشمئزکننده ،تکنولوژی بومی موشک های نقطه زن ایرانی را انکار می کنید و آنها را کپی می دانید!!!!!! ( در حالی که موشک های روسی و کره ای قابلیت نقطه زنی ندارند و حتی ایران برای اولین بار موشک بدون بالک هم ساخته و آزمایش هم کرده است ، مهندسی معکوس موشک مربوط به اواسط دهه شصت بود، نه در این چند سال اخیر که ایران در زمینه طراحی و ساخت موشک صاحب سبک شده است و حتی برخی از افراد ضدانقلاب هم مجبور به اعتراف به این مساله شده اند ، تو از ضد انقلاب وطن فروش هم کمتری؟!!!!!!) ، در حالی که متخصصان موشکی خارجی هم بارها در مقالات مختلف به بومی بودن موشک های ایران در طراحی و ساخت اذعان کرده اند و جناب دانشمند محترم برای همین هم هست که تحریم های موشکی کوچکترین تاثیری در روند طراحی و ساخت موشک های ایران نمی گذارد( تکنولوزی موشکی بومی و پیشرفته که ترکیه محبوب شما از آن محروم است و فاقد شهر موشکی و سیلوهای متعدد پرتاب موشک در سراسر کشور است ) ، ناراحتی ما از بی اطلاعی جنابعالی است که می فرمایید ترکیه در حال ساخت جنگنده نسل پنج است و رونمایی از ماک آپ قاهر313 در سال 91 که طراحی نسل پنج دارد را نادیده می گیرید ، همان قاهری که تست تاکسی اون را در فروردین 96 همه دیدند، حالا ماک آپ جنگنده نسل پنج ترکیه که با همکاری سایر کشورها انجام شده ، آیا به پرواز درآمده و تولید انبوه شده که امثال شما را به عقده گشایی علیه کشورتان واداشته است؟!!!!! ایران در صنعت دفاعی هر کاری که انجام داده است در اوج تحریم ها انجام داده است ( بر خلاف ترکیه که حتی ارتقای جنگنده های خود را با کمک دیگران انجام می دهد)، چرا اینقدر خود کم بین هستید؟!!!!!!! خومداتان برای کشورتان چه کرده اید که زحمات ارزشمند متخصصان بی ادعای صنعت دفاعی را در اوج تحریم ها با دروغهای شاخدار زیر سوال می برید؟!!!!!!
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      5 8
      برادر یا خواهرم. اولا تیتانیوم صد در صد وارداتیه یعنی چی؟ خب اگر یه کشوری یه عنصری در معادن کشرش نباشه باید چکار کنه؟ دوما از کجا میدونی جنس بدنه از تیتانیومه؟ مالزی ؟؟؟؟ رادار کره ای؟؟؟؟ کی تا الان مالزی در بحث موتور و کره در بحث رادار حرفی واسه گفتن دارند؟ البته قبول دارم که طراحی و موتور و رادار و ... از خارج از کشور ترکیه تهیه میشه اما اینجوری هم نیست که نتیجه آبگوشت باشه. ادبیات شما من رو یاد یه بنده خدایی میندازه. اما دوچیز عمده بین ما و دیگران در بحث صنایع نظامی وجود داره. اول اینکه اونها در بحث تبلیغات و رونمایی و ... بسیار عالی کار میکنند و دوم اینکه ما به بحث خودکفایی میپردازیم اما اونها به بحث هم افزایی. هرکدوم معایب و مزایای خودش رو داره که البته روش ما در صورتی که به نتیجه برسه مزایاش خیلی بیشتر و خیلی مهمتر خواهد بود.
    • محمد IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      14 18
      دوستان عزیز قصد من مسخره کردن نبود. بیان حقیقت بود. موتورش قراره همان اف 110 طراحی شرکت جنرال الکتریک باشد، همه اجزاش وارداتی است. اون هم نه از یک کشور. منظور من از تیتانیوم، آلیاژهای مخصوص مقاوم این فلز بود که خوشبختانه در ایران در حال خودکفایی در این زمینه هستیم که هیچ کشوری به دلیل کاربردهای بسیار حساس و مهم اون حاضر به انتقال تکنولوژی فرآوری تىتانىوم با خلوص بالاب 90 درصد نیست. این جنگنده که ترکیه هر روز یک اسم به خاطر کشورهای کمک روی آن میگذاره مثل tfx tai kfx xyz abc و. ... نشان دهنده آبگوشت بودن این جنگنده است. صرف آنکه حالت سوپر کروز داشته باشد، به مفهوم نسل 5 بودن نیست. ایران با تحقیق روی RQ 170 غنیمتی به تکنولوژی ساخت الیاف جاذب امواج راداری که به اسم Stealth coating شناخته میشود دست پیدا کرده. ترکیه در خواب هم نمیتواند آن را بسازد. فناوری گاز سرد که در ماهواره ها هم کاربرد دارد و استفاده از اون موجب کاهش اثر موتور میشود در ایران موجود است که توسط IRST به سختی قابل رهگیری است. تنها مشکل ایران موتور توربوفن هست که مطمئنم در حال توسعه آن هستیم. قاهر اگر با همین فرمان جلو بره بى نظیر خواهد شد. در ضمن آبگوشت ترکیه حالا هر اسمی که دارد در بهترین حالت جنگنده بمب افکن نسل 4 + خواهد شد بدون فناوری پنهانکاری.
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    35 52
    ولی بازم به گرد پای f 35 نمیرسه
  • مهماندار هواپیما IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    33 46
    البته با کمک امریکا و اسراییل و الا خود ترکیه سهم کمی در ساخت ان دارد
  • میلیتاریست US ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    79 43
    ترکیه در داخل کشورش اف16 و اف35 دارد و تکنولوژی انها را هم با لطف امریکا و اسرائیل در اختیار دارد ولی ایران در تحریم به سر میربرد ولی می رسد اون روزی که ایران هم وارد ساختن جنگنده رهگیر نسل 4 و 5 بشود. الان سال 98 هست 10 سال پیش ایران اصلا قدرت بازدارنده و استراتژیک نداشت و ببینید در این ده ساله به چه قدرتی رسیده
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    47 15
    اين تركيه ميخواد چيكار كنه با اين همه تجهيزات.قدرت نظاميشون الان فوق العادس.اينارو هم اضافه كنن چي ميشه.با زحمت و برنامه ميشه به هدف رسيد.تركيه اينو واقعا خواسته.
  • امیر IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    51 8
    انقدر درساخت قاهر313 کوتاهی کنید تا ترکیه جت خود را بسازذ وما با گدایی از انها خرید کنیم تازه اگ بدهند
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    7 29
    به نظر من ایران وانکارا باید با همکاری هم جنگنده بسازند
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    6 35
    فقط بالگرد راهبردی ظفر 300
  • حمید IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    23 15
    حالا ما برویم اف 5 تولید کنیم
    • احمد ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      9 32
      حمید جان کاری که ایران با استفاده از پلتفرم اف پنج انجام داده است و جنگنده کوثر را تولید کرده است ، ان هم در شرایط تحریم تسلیحاتی چهل ساله، هنوز ترکیه موفق به انجامش نشده است ( ترکیه فقط جنگنده های موجود خود را با کمک فنی دیگر کشورها ارتقاء داده است و بس، کاری که ایران سالها قبل از آن به تنهایی و در اوج تحریم ، موفق به انجامش شده بود)، ترکیه تحریم تسلیحاتی نیست و ادعا هم نکرده است که چنین ماک آپی را کاملاً بومی تولید کرده است، چرا با دیدن یک ماک آپ ترکیه اینقدر حس حقارت بهتون دست می دهد؟!!!! مگر ایران در سال 91 ماک آپ قاهر 313 را رونمایی نکرد و امثال شما مسخره نکردید؟!!!!! همه می دانیم که قاهر در حال انجام تست های مربوطه است و فیلم تست تاکسی آن را هم همه دیدند، هر وقت جنگنده ترکیخ محبوبتان که با همکاری دیگران ساخته شده پرواز کرد ، چنین اظهارنظرهای مضحکی انجام دهید .
  • ایرج IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    9 23
    دوستان عزیز لطفا جوگیر نشید این فقط یک ماکت است ولاغیر ،با قاهر خودمان اصلا قابل مقایسه نیست قاهر یک‌طرح ایرانی با موتور ایرانی ،اویونیک ایرانی و سیستم سلاح ایرانی که تستهای زمینی را با موفقیت گذرانده ،در حالی که در این طرح تمام زیر مجموعه قرار است خریداری شود که بدون تردید به این کشور واگذار نخواهد شد کشور کره جنوبی علی رغم صرف بیست وسه میلیارد دلار وبیش از دو دهه تلاش نتوانست جنگنده نیمه سنگین بسازد واز آمریکا درخواست انتقال تکنولوژی را کرد که ....،حوزه طراحی وساخت جنگنده چنان برای آمریکا حساس است که متحدراهبردی این کشور یعنی رژیم صهیونیستی را مجبور کرد که طرح لاوی را تعطیل کند و یا اسپانیا را به تعطیل کردن طرح جنگنده بومیش وادار کرد و تمام دفاتر طراحی در اروپای شرقی وحتی سوئیس‌ را به تعطیلی کشاند.
  • CA ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    6 12
    پ نه پ، فکردید فقط ما میتونیم قاهر۳۴۵۶۷۸۹ بسازیم؟!! تازه فردا نوبت عربستان سقوطیه.
  • PKE IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    9 27
    اشتباه می کنید این طرح برای ترکیه نیست یرای 3 کشور اروپایی هست که سال 2024 به پرواز درمیاد...آلمان..اسپانیا و ایتالیا
    • بهزاد IL ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
      6 0
      نه این مال ترکیه است. جنگنده نسل پنجم اروپایی ها در یک غرفه دیگه رونمایی شد.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    4 0
    زوایای دیگه ای نداره؟ مثلا از پشت و کناره ها
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    7 0
    ماکت ماهواره بر سوخت جامد ترکیه هم در این نمایشگاه رونمایی شد
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      1 0
      مشرق عکسش رو بزار خواهشا
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
    2 0
    به ما چه! ارزونی ترکیه ای ها حالشو ببرن.
  • بهزاد IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    4 1
    ترکیه این جنگنده رو با همکاری انگلستان میسازه یعنی تقریبا هیچ کشوری قادر به ساخت جنگنده نسل پنج اونم به تنهایی نیست.به غیر از روسیه وآمریکا والبطه میگن چین هم با کمک روسیه یه چیزایی سره هم کرده ولی استاندارد واقعی نسل پنج رو میگن نداره.کلا میشه اینطور گفت که ترکیه به خاطر استراتژیک بودنش خیلی از دانش غربی رو به خودش جذب کرده ودانش تکنولوژی اش رو از غرب داره وبا توجه به همین دانش ها با علم وتکنولوژی انگلستان تونسته به نسل پنجم جنگنده ها دست بیابه که واقعا بهترین نوع استفاده از موقعیتشونو میکنن.که اینکاررو فقط به خاطر استراتژیک بودن منطقه ی کشور ترکیه تونستن انجام بدن.وناتو مقر اصلی اش هم در ترکیه است.واینکه کره ی جنوبی نیزمتحد عزیز آمریکا با کلی خرج در ساخت جنگنده انجام داد ولی نتوانست ودر آخر از آمریکا برای ساخت جنگنده کمک خاست که این کاررو آمریکا نکرد. الان کلا اف۱۶هادرترکیه منتاژ میشه یعنی هرچقد خاستن میتونن خودشون بسازن وارتقاع بدن.با این وجوداین خیلی هم عجیب نیست که بتونن جنگنده ملی نسل پنجم بسازن.همینطورترکیه امسال ناو هواپیمابر خودش رو نیز تکمیل میکنه وبه دریا میندازه فکر کنم ارتش ترکیه دررده بندی جهانی از رتبه نهم به پنجم برسه احتمالش زیاده.این وسط من نمیدونم چرا به اینا حسودیم میشه!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس