آرامگاه شیخ صفی‌‌الدین اردبیلی

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، یکی از مکان‌های تاریخی و باستانی شهر اردبیل در شمال باختری ایران است.

به گزارش مشرق، در این مکان علاوه بر آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مقبره شاه اسماعیل اول، برخی از مشایخ و صاحب‌منصبان دوران صفوی و شهیدان جنگ چالدران نیز قرار دارد؛ مجموعه چینی‌خانه، مسجد، جنت‌سرا، خانقاه، چله‌خانه، شهیدگاه و چراغ‌خانه از دیگر بخش‌های این مجموعه به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • خودم .. ! IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    1 0
    هآ مشرق .. هنر دوره ی صفویه کِ اوج هنر ایرآنیه .. ! رنگ فیروزه ای رنگ مورد علآقه ی صفویآن در بنآسآزیه .. اکثر بنآهآی دوره ی صفویه این رنگو دآرن .. گنبدهآ پیآزی شکل و درآز سآخته می شدند کِ هم از بیرون و هم درون تزیین می شدند ... کآشی کآری و به گیری عنآصر گیآهی و هندسی در تزیینات این دوره بسیآر مهمه .. درهآ بزرگ و مستطیل شکل ساخته می شوند و طآق هم کم ارتفآع و نوک تیز سآخته می شوند در این دوره اس .. مسآجد و بنـآهآی صفویه ب نظر من مسحور کننده ن .. ! شیخ صفی در رده ی مقآبر قرآر می گیره ... چقده من اینـ ـآ رو خوندم .. خدآیآ .. هر کتآبی رو ده بآر می خوندم .. ! :))) وقتی مسجد امآم و شیخ لطف الله رو دیدم چنآن شگفت زده شده بودم کِ باورم نمی شد این حجم از زیبآیی و توآنآیی در خلق زیبآیی ... ! :دی تمآم اَشکآلی کِ ب کآر می بردن .. نقوش اسیلمی .. محشر بود .. می گن اسلآم نقآشی و تمثآل رو ممنوع کرده بود .. ایرآنی هآ هم از قدیم در این هنر چیره دست بودند... رآس می گن اگر از یِ طرف محدود بشی استعدآدت در یِ جآی دیگه و ب شکل دیگری بروز می کنه .. ایرآنی و ایرآن در هنر اسلامی چ خوش درخشیدند ... استعدآدشون رو در بکآر گیری نقوش اسلیمی و هندسی و گیآهی بروز دآدن .. اصلن می دونی مشرق ؟! وقتی من هنر می خوندم .. کتآب هآی تاریخ هنر .. فهمیدم این پیوند ایرآن و اسلآم تو زمینه ی هنر خودش یِ انفجآرِ نور بود ! :دی :دی .. تو زمنیه ی هنر انفجآر دآشتیم ! :دی :دی من عآشق تآریخ هنر بودم .. وقتی آقآی دکتر احمدرضا خضری میومد سر کلآس هنر و معمآری اسلآمی من پرواز می کردم .. عآشق این کلآس و استآد بودم .. ده وآحد کلاس هنر وآقعن بهم چسبید ! :دی :دی :دی همیشه عآدت دآشتم از قبل خودم خودخوآنی کنم بعد برم سر کلآس .. استآد خضری می گف پری حرف بزنی سر کلآس پنجره رو بآز می کنم پرتت می کنم پآیین .. ! :))) حق ندآری حرف بزنی .. رفتی خودت خوندی اومدی سر کلآس من بلبل زبونی می کنی ! :))) وآی کلآس هنرم محشر بود ! :دی :دی این عکس ـآ خیلی بهم چسبید مشرق ! :دی :دی آفرین آفرین .. از این عکسآ همیشه بذآر ک در من هم انفجآر نور رخ بده ! :دی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس