کد خبر 810071
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
مراسم بزرگداشت حجت الاسلام ابوترابی در قزوین-دی ماه 1359

در اواخر سومین ماه از آغاز رسمی جنگ، سرنوشتِ «حاج علی اکبر» به نقطه‌ی عطفِ خود رسید

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، حجت الاسلام «سید علی اکبر ابوترابی فرد» به سال ۱۳۱۸ در قزوین «قزوین» متولد شد. وی نماینده‌ی مردم تهران در مجلس چهارم و پنجم بود که به سبب تحمل سال ها اسارت در جریان جنگ تحمیلی به ایشان لقب «سیدالاسرا» داده شد. «ابوترابی» از اواخر دهه‌ی 1340 شمسی، مبارزات خود را علیه رژیم پهلوی آغاز کرد و چندین بار نیز بازداشت شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با آغاز تجاوز رژیم بعثی صدام به میهن اسلامی حجت الاسلام «ابوترابی» به جبهه های نبرد عازم شد و تحت فرماندهی شهید «مصطفی چمران» به جهاد مشغول شد. در اواخر سومین ماه از آغاز رسمی جنگ، سرنوشتِ «حاج علی اکبر» به نقطه‌ی عطفِ خود رسید. خودِ ایشان در این باره چنین می گوید: «در تاریخ 26/9/59 در تپه های الله اکبر به اسارت در آمدم، در تپههای الله اکبر مدت یکسالی بود که دشمن در مرتفعترین قلهها سنگر گرفته بود و زمین مسطح وسیعی جلش خالی بود ... ما هم با یک گروهی که مسئولیت کلی آن را مرحوم شهید دکتر چمران این بنده صالح خدا عهدهدار بودند، وارد عمل شدیم. .... ما افتخار پیدا کردیم که با حدود صد نفر از بین دشمن عبور کنیم و از پشت با دشمن درگیر بشویم تا نیروها بتوانند این فاصله 7 کیلومتر را پیشروی کنند ... روز دوم بود که لازم بود یک شناسایی دقیقی برای عبور شب دوم داشته باشیم لذا ما برای شناسایی رفتیم ... به طوری که فاصله ما با آنها کمتر از 200 متر بود ... شناسایی شدیم»

به علت عدم انتشار خبرِ اسارتِ حجت الاسلام «ابوترابی» از سوی دشمن و بی اطلاعی کامل از سرنوشت او، پس از چند روز، خبرِ شهادت وی تایید می شود. به این ترتیب، مردمِ زادگاهش طی مراسمی از وی تجلیل کرده و مجالس ختم و ترحیم برای وی برگزار می گردد.

حجت الاسلام «حاج سید علی‌اکبر ابوترابی» در سال 1369 شمسی، آزاد شد و به کشور بازگشت و در سال های باقی مانده‌ی حیاتش، از صادق ترین و خوش‌نام ترین مسئولین کشور بود و سرانجام در دوازدهم خرداد ۱۳۷۹ در مسیر زیارت «مشهد مقدس» به همراه پدرش «آیت اللَّه سیدعباس ابوترابی‌فرد» بر اثر سانحه رانندگی درگذشت و پیکر هر دو عزیز در صحنِ آزادی «حرم مطهر رضوی(صلوات الله علیه) به خاک سپرده شد.

آن چه پیش رو دارید، تصویری است از مراسم گرامی‌داشت شهادتِ حجت الاسلام «ابوترابی» در زادگاهش به سال 1359:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس