شهید آیت الله سید اسدالله مدنی

در حوزهٔ نجف بود که او تمام پس انداز خود را در اختیار «نواب صفوی» قرار داد تا با آن اسلحه گرم تهیه نماید.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، «میراسدالله مدنی دهخوارقانی»  به تاریخ ۱۲۹۳ در «آذرشهر» (از توابع «تبریز») متولد شد. وی دروس ابتدایی علوم دینی را در حوزه علمیه یزد فراگرفت و برای ادامهٔ تحصیل عازم قم شد و در آن‌جا تحصیلات خود را به پایان رساند. سپس چندین سال در حوزهٔ علمیهٔ نجف به تدریس مشغول گشت. در حوزهٔ نجف بود که شهید «نواب صفوی» قصد خود را برای بازگشت به ایران و اعدام «احمد کسروی» با وی در میان گذاشت.  ایشان تمام پس انداز خود را در اختیار «نواب صفوی» قرار داد تا با آن اسلحه ی گرم تهیه نماید. از جمله شاگردان او در این دوره می‌توان به «شهید عارف حسین حسینی» رهبر سابق شیعیان پاکستان اشاره نمود. «آیت الله مدنی» به سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و در سال های بعد، چندین بار به دلیل مخالفت با طاغوتِ حاکم بر ایران دستگیر و در نهایت به «کنگان» تبعید شد. در چنین شرایطی بر اثر ابتلا به بیماری «سل» و قوت گرفتن احتمال درگذشت ایشان در اثر این بیماری، ساواک  در سال ۱۳۵۱ او را به دره ی «مرادبیک» در حوالی همدان تبعید کرد.

پس از پیروزی انقلاب انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی، این روحانی سرسخت و پرتلاش را به صورت موقت، به امامت جمعه ی «همدان» منصوب گردید.او در اولین انتخابات مجلس خبرگان به نمایندگی از همین شهر به مجلس راه یافت. در آبان ماه سال ۱۳۵۸ «حضرت روح الله» وی را به عنوان امام جمعه تبریز منصوب کرد. در همین ایام بود که زعیمِ بزرگ امت اسلام، در محفلی بیان داشت که «آقای مدنی حکم دست راست مرا دارد».

آیت الله «میراسدالله مدنی دهخوارقانی» سرانجام در ۲۱ شهریورماه ۱۳۶۰ شمسی، هنگام اقامهٔ نماز جمعه، توسط عاملِ انتحاری «دار و دسته ی رجوی»، با انفجار نارنجک، خلعت شهادت پوشید. «امام روح الله» در پیامی که در همان روز خطاب به ملت ایران صادر کردند، با تسلیت شهادت این شهید بزرگوار، مرقوم کردند: «سید بزرگوار و عالم عادل عالیقدر و معلم اخلاق و معنویات، حجت الاسلام و المسلمین، شهید عظیم الشأن، مرحوم حاج سید اسد اللَّه مدنی- رضوان اللَّه علیه- همچون جد بزرگوارش در محراب عبادت به دست منافقی شقی به شهادت رسید. اگر با به شهادت رسیدن مولای متقیان اسلام محو و مسلمانان نابود شدند، شهادت امثال فرزند عزیزش شهید مدنی هم آرزوی منافقان را برآورده خواهد کرد. ... شهید مدنی با شهادت مظلومانه خود ضد انقلاب و منافقین ضد اسلام را بکلی منزوی کرد. این چهره نورانی اسلامی عمری را در تهذیب نفس و خدمت به اسلام و تربیت مسلمانان و مجاهده در راه حق علیه باطل گذراند. و از چهره های کم نظیری بود که به حد وافر از علم و عمل و تقوا و تعهد و زهد و خودسازی برخوردار بود. به شهادت رساندن چنین شخصیتی به تمام معنا اسلامی همراه با تنی چند از فرزندان اسلام و یاران باوفای انقلاب اسلامی در میعادگاه نماز جمعه و در حضور جماعت مسلمین جز عناد با اسلام و کمر بستن به محو آثار شریعت و تعطیل جمعه و جماعت مسلمین توجیهی ندارد. اگر تا امروز برای جنایتها و شرارتهای خود بهانه های بی پایه ای می تراشیدند، در شهادت این عالم متقی که جز درباره خدمت به اسلام و مسلمانان نمی اندیشید بهانه ای جز انتقام از اسلام و ملت شریف نمی توانند بتراشند...خط سرخ شهادت، خط آل محمد و علی است. و این افتخار از خاندان نبوت و ولایت به ذریه ی طیبه آن بزرگواران و به پیروان خط آنان به ارث رسیده است. درود خداوند و سلام امت اسلامی بر این خط سرخ شهادت و رحمت بی پایان حق تعالی بر شهیدان این خط در طول تاریخ....»

گروه جهاد و مقاومت مشرق، افتخار دارد که در سی و ششمین سال گشت شهادت دومین شهید محراب «آیت الله سید اسدالله مدنی» 58 قطعه از تصاویر به یادگار مانده از آن عزیز را منتشر نماید. امید که شفاعتش در روز حشر، نصیبمان گردد

روحمان با یادش شاد

هدیه به روح بلندپروازش صلوات

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    32 0
    چه عکسهایی. دمت گرم مشرق. مخصوصا عکس با شهید مظلوم. بهشتی عزیز
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      4 0
      شهید مدنی میفرمود: دو سوال همیشه در ذهنم بود که آیا من واقعا از ذریه حضرت رسول(ص) هستم؟ و آیا من شهید میشوم؟ شبی حضرت رسول(ص) به خوابم آمد و با یک جمله، جواب هر دو سوالم را فرمود: "یا بنیّ! انت مقتول" "پسرم تو کشته خواهی شد"
  • سید IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    33 0
    ممنون. عالی
  • سید IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    20 0
    آفرین. شهید مدنی عزیز و دوست داشتنی
  • سید IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    19 0
    جالب و زیبا . خدا رحمتشون کنه
  • سید IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    17 0
    خوب بود
  • علی IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    20 0
    رحمة الله علیه. نثار روح پر فتوحش فاتحة مع الصلوات.
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      5 0
      اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • مجتبی IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    14 0
    ما رو هم در دنیای باقی شفاعت کنید
  • حسین2 IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    17 0
    خوشابحالتان هم در دنیا خوب زندگی کردید و هم آخرت خوبی برای خودتان پدید آوردید
  • کاظم غفاری IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    15 0
    به راستی که بنده های خوب خدا هستید. خدایشان بیامرزد
  • سید IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    16 0
    خیلی زیباست
  • طاهره IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    13 0
    رحمت الله علیه
  • کرمانشاهی IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    15 0
    روحش شاد ودرود خداوند بر او و تمامی شهدای آذربایجان
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    5 0
    شهید آیت الله مدنی در نطقی که در جمع خبرگان ملّت داشتند و آن هم در سال‌های اول انقلاب (حدود سال ۵۸ یا ۵۹) هشدار تکان دهنده‌ای به شخصیِت‌های مطرح و انقلابیون آن زمان دادند که امروز عمق آن را بیشتر درک می‌کنیم. شهید مدنی با اشاره به ماجرای «یوسف و زلیخا» در قرآن حکیم به آن قسمت داستان اشاره کرد که وقتی زلیخا از عیب گیری زنان مصر با خبر شد آنان را به ضیافتی دعوت کرد و به دست آنان کارد وترنجی داد و در میان مهمانی به یوسف دستور داد که وارد ضیافت شود، آمدن یوسف‌‌ همان و بریده شدن دست زنانی که ملامت گر زلیخا بودند ه‌مان. شهید آیت الله مدنی با گریه درد ناک در پشت تریبون ادامه داد: «‌ آقایان! نکند در محشر و قیامت محمد رضا (پهلوی) جلوی ما را بگیـرد و بگوید دیدید شما هم وقتی دستتان ترنج دادند دستتان را بریدید و مثل من کاخ نشین و طاغوتی شدید؟!»
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      2 0
      جالب وتکان دهنده بودمتشکرم
  • هاشمی IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    4 0
    رحمت و رضوان الهی بر آن مرد خدا، شهید آیة الله مدنی
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    4 0
    رحمت الله علیه
  • حسن صفريان KW ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    6 0
    سلام و صلوات خدا بر روح شما و امام راحل و تمام شهدا و لعنت خدا و مرگ بر دار و دسته ی رجوی ملعون و مرگ بر ضد ولايت فقيه و مرگ بر هرچه منافق و خيانت كار به انقلاب اسلامي اللهم صلي على محمد و ال مجمد و عجل فرجهم
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    3 0
    دو عکس شهید بزرگوار مدنی در کنار مقام معظم رهبری مدظلّه العالی خیلی عالی و دلچسب بود
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    4 0
    بهترين دين، دين ما وبرترين علما، علماي اسلامند
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    6 0
    خدا لعنت کند کسائی رو که این بزرگان رو از ما گرفتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس