محققان نوعی پرنده وحشی را یافته‌اند که از طریق صحبت با انسان در یافتن عسل به آنها کمک می‌کند.

به گزارش مشرق- محققان گونه‌ای از پرندگان را کشف کرده‌اند که می‌توانند به نوعی با انسان صحبت کنند.

بر اساس این گزارش، محققان با مطالعه روی گونه‌ای پرنده که به شکارچی-زنبورعسل معروف است دریافتند که این گونه از پرنده با استفاده از سیگنال‌هایی می‌تواند با انسان‌ها ارتباط برقرار کند.

به گفته محققان این پرنده برای جلب توجه کردن در برابر انسان‌ها اقدام به یافتن کندوهای زنبور عسل می‌کند!

بر اساس مطالعه‌ای که روی این پرندگان وحشی انجام شد، آنها در یافتن مکان کندوهای زنبور عسل در جنگل‌های موزامبیک به انسان‌ها کمک می‌کنند.

همان‌طور که از نام این پرندگان پیداست، -عسل‌یاب- صدها سال است که در یافتن عسل به انسان‌ها کمک کرده‌اند؛ اما محققان در پی یافتن واقعیت این رابطه دوطرفه بودند.

طبق گفته یکی از این محققان، این نوع همکاری بین انسان و حیوانات وحشی فوق العاده و نادر است.
{$sepehr_album_42680}
 

در پارک ملی نیسا در موزامبیک مردم قبیله یائو از طریق ایجاد یک صدای کوتاه زیر با این پرنده‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و پرنده نیز برای جلب توجه کردن از این درخت به درخت بعدی می‌پرند و آنها را به مندوهای عسل راهنمایی می‌کنند.

این در حالی است که هیچ رقابت مستقیمی بین انسان و پرنده روی عسل بوجود نمی‌آید چرا که این پرنده‌ها از موم این عسل تغذیه می‌کنند و انسان‌ها بعد از استفاده از عسل کندو مقداری از موم را در اختیار پرنده‌ها می‌گذارند.

این همزیستی مسالمت‌آمیز برای هر دو طرف مفید است چرا که پرنده در شناسایی کندو مهارت دارد و انسان در به زانو درآوردن زنبورها از طریق تولید دود و بازکردن کندو؛ فرآیندی که در بیشتر موارد نیاز به بالا رفتن از درختان نیز دارد.

این گزارش در قالب یک مقاله پژوهشی تحت عنوان «سیگنالینگ متقابل انسان و پرنده عسل‌یاب» در مجله علمی-پژوهشی «ساینس»(Science) منتشر شده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس