کد خبر 588065
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸

«قصر دارالامان» در فاصله 8 کیلومتری به ‌طرف جنوب غرب کابل و در حوزه 14 این شهر که در گذشته «افشار تپه» نام داشت واقع است و در زمان «امان الله خان» احداث شده است.

به گزارش مشرق، در آن سال‌ها مناسبات سیاسی دولت افغانستان و آلمان در شرایطی خوبی قرار داشت و به همین دلیل بود که 22 مهندس آلمانی برای همکاری با معماران افغانستانی در امور شهرسازی و تعمیرات به افغانستان آمدند و قصر دارالامان از جمله ساختمان‌هایی بود که به دست این افراد ساخته شد.

کار احداث این قصر در سال 1304 هجری قمری آغاز و در سال 1306 به پایان رسید. در ساختمان مخروبه قصر دارالامان حدود 150 اتاق کوچک و بزرگ دیده می‌شود که در سال‌های حکومت امان‌الله تمام دستگاه‌های دولتی این حکومت را در خود جای داده بود.

این قصر در گذشته از شهرت خاصی برخوردار بود و گفته می‌شود که در سال‌های اول ساخت این قصر جاده‌های منتهی به دارالامان را درخت‌های زیبایی محسور کرده بود و قصر در میان شاخه‌های سر به فلک کشیده و نهرهای جاری آب جلوه‌ای خاص به خود گرفته بود.

دارالامان اما مانند دیگر ساخنمان‌های شهر کابل همچون موزه ملی، دانشگاه کابل و هتل‌های معروف این شهر در جریان جنگ‌های داخلی آسیب‌های جدی دید. ساختمان قصر که به شکل چهار گوشواره‌ای و به صورت مستطیل با مهندسی خاصی طراحی شده بود، تخریب گردید و خشت‌های سنگی، کاشی‌ها، پنجره‌ها و دروازه‌های آن توسط غارتگران به یغما رفت.

{$sepehr_album_41285}
منبع: فرادید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس