کد خبر 557431
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰

از همان زمان که آئودی توسط آگوست هورش (August Horch) در 1909 بنیان نهاده شد، همواره زیر سایه مرسدس بنز و فولکس واگن قرار داشت.

 از همان زمان که آئودی توسط آگوست هورش (August Horch) در 1909 بنیان نهاده شد، همواره زیر سایه مرسدس بنز و فولکس واگن قرار داشت. مدتی تحت لیسانس پژو فرانسه فعالیت کرد و حتی در دوران رایش سوم و جنگ جهانی دوم هم به دلیل علاقه هیتلر به مرسدس و فولکس از بازار تجاری دورماند و توان خود را صرف  تجیزات نظامی، خودروهای  جنگی  و صنایع وابسته  به ارتش نمود.

عکس/ شاهکار 200 میلیونی آئودی
آئودی 1929

آگوست هورش قبل از آنکه  صاحب برند باشد، مدت 3 سال مدیریت در کارخانه بنز را تجربه کرد تا در 1899 در کلن آلمان  خودروسازی هورش را  ثبت نمود،  نزدیک به یک دهه بعد، او به فکر ساخت کارخانه دومی با نام آئودی افتاد، چرا که به دلالیل قانونی آن زمان نمی توانست از نام اول استفاده کند، پس عبارت آئودی که ترجمه لاتین واژه آلمانی هورش به معنی شنیدن بود را برگزید. 

عکس/ شاهکار 200 میلیونی آئودی

مدت ها بعد در 1932 این دو کارخانه با دو شرکت دیگر به نام های واندرر(Wanderer) و دکاو (DKW) که بر ساخت موتورسیکلت و ماشین های کوچک تمرکز داشتند برند موسوم به اتحادیه خودروسازی (Auto Union) با نشان چهار حلقه متقاطع را تشکیل دادند که  تا شروع دهه 1960 تحت نام DKW  و بدون نام بردن از آئودی فعال بود.   هرچند گروه اتویونیون برای مدتی تماما تحت تملک مرسدس بنز درامد، اما در نهایت 50 درصد سهام اصلی آن توسط فولکس واگن خریداری شد و نام آئودی از 1964 و با سرمایه گزاری فولکس  تولدی دوباره یافت. در دهه  1970  خودروهای آئودی در تمام جهان حتی ایالات متحده  با تقاضای خوبی روبرو شدند و این سودآوری روبه رشد تا به امروز ادامه یافته است.

عکس/ شاهکار 200 میلیونی آئودی
آئودی مدل 50GL ساخت1975 با پلت فرم فولکس گلف

از دیرباز مدیران فولکس واگن برنامه جامعی برای ارتقای خودروهای خود و برند های زیرمجموعه از جمله آئودی داشته اند و این مهم امسال با معرفی A3  جدید، بیش از پیش نمود پیدا کرده است.   خودرویی بر اساس پلت فرم پرفروش ترین ماشین آلمان، فولکس گلف که در چهار مدل: سه درهاچ بک (Hatchback)، چهاردر صندوق دار(Sedan)، چهاردر بدون صندوق (Sportback)  و کوپه کروک (Convertible) تولید خواهد شد. هرچند اصالت فولکس گلف، اجازه تغییرات بنیادین در ظاهر و خصوصا بدنه را به طراحان نمی دهد و تصور یک گلف صندوق دار مضحک می نماید، آئودی A3  روی همان پلت فرم توانسته بدنه های متنوع و جذابی داشته باشد.

عکس/ شاهکار 200 میلیونی آئودی
آئودی A3  هاچ بک

این خودرو نسبت به مدل قبل بهبود محسوسی در عملکرد پیشرانه و سیستم های هوشمند کنترل (DriverAssistanceSystems) را تجربه کرده است. سه نوع موتور بنزینی برای آن قابل سفارش هستند که همگی از نوع TFSI  (Turbo Fuel Stratified Injection) هستند. این نسل از موتورها کم حجم و کم مصرف طراحی شده اند اما به لطف توربوشارژ و سامانه های هوشمند مدیریت ترکیب سوخت، قدرت قابل قبولی دارند. 

عکس/ شاهکار 200 میلیونی آئودی
آئودی A3اسپرت بک

در ارزان ترین حالت A3 مجهز به پیشرانه 3 سیلندر 1000 سی سی است که در عین کوچک بودن، 115 اسب بخار (10 اسب بخار بیشتر از رنوL90 با موتور 1600 سی سی) قدرت داشته و در حدود 4.5 لیتر در صد کیلومتر بنزین مصرف می کند.  این در حالی است که موتور یک لیتری A3  را در 11 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می رساند. پیشرانه  های دیگر 1.4 لیتر به قدرت 150 اسب و 2 لیتر به قدرت 190 اسب بخار هستند که به ترتیب در حدود 8 و 6 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می رسند. 

عکس/ شاهکار 200 میلیونی آئودی
آئودی A3 اسپرت بک

یکی از فن آوری های مهم به کار رفته در پیشرانه 1.4 لیتری آئودی A3، سیلندر رزرو (Cylinder-on-demand) نام دارد. با این سامانه، در هنگام حرکت با سرعت ثابت و بدون شتاب گیری، یک و یا دو سیلندر، خاموش می شوند تا مصرف سوخت بدون تاثیر بر شتاب و قدرت خودرو، کاهش یابد.  این فن آوری همراه با تکنیک استارت – استاپ (خاموش کردن دو سیلندر در ترافیک و ایست کامل) مصرف بنزین را به طرز چشمگیری کاهش می دهد، تا جاییکه در هنگام رانندگی با سرعت ثابت خارج از شهر مصرف سوخت  3.5 لیتر در صد کیلومتر هم  دست یافتنی باشد.

عکس/ شاهکار 200 میلیونی آئودی
آئودی A3 کابریولت

هوشمندسازی A3 یکی از وجوه تمایزآن با دیگر خودروهای جهان در این کلاس است و ایمنی آنرا  نه تنها برای راننده و سرنشینان، بلکه برای عابرین پیاده و دیگر خودروها هم افزایش داده است. فعال بودن سامانه کروز کنترل ACC   (Adaptive  Cruise Control) خودرو را در سرعت ثابت نگه داشته و در صورت رسیدن به مانع و یا ایستادن خودروی مقابل، ترمز ها را فعال کرده و ماشین را نگه می دارد.  نکته جالب اینجاست که در صورت ادامه حرکت خودروی روبرو و یا رفع مانع، A3  بدون نیاز به دخالت راننده، دوباره به حرکت درآمده و فاصله مجاز با خودروی مقابل را حفظ می کند. حرکت بین خطوط  برای این خودرو کاملا تعریف شده است و در صورت فعال سازی این سامانه، خودرو پیچ های ملایم جاده را هم تشخیص داده و فرمان را تغییر می دهد. علاوه بر اینها، سامانه تشخیص عابرین پیاده و موجود زنده، حضور افراد در مقابل و کناره های جاده را با پیام صوتی به راننده گوشزد می کند و در صورت حضور ناگهانی آنها در مقابل خودرو، ماشین را از حرکت نگه خواهد داشت.

مترجم: محمدرضا اشتری
منابع: وب سایت Netcarshow - مجله Car and Driver

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    قيمت اين خودرو چيزي حدود ٢٠٠٠٠يورو هستش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس