کد خبر 470178
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵

"یوبوت" نام نسل اول زیردریایی‌ها است که آلمان در جنگ جهانی اول و دوم به عنوان سلاحی پیشرفته علیه دشمن خود به کار می‌برد بیشتر جلوی کشتی‌های تجاری را می‌گرفت.

به گزارش مشرق، گرچه اولین زیردریایی ها توسط ارتش ایتالیا در جنگ میان ایتالیا و ترکیه و بعدها توسط یونانی‌ها در نبرد بالکان به کار گرفته شد اما این آلمان‌ها بودند که در جنگ جهانی اول صنعت ساخت زیردریایی را متحول کردند و آن را به سلاحی مخوف تبدیل کردند.

زیردریایی ساخت آلمان که به آن "یوبوت" می‌گفتند در واقع نسل اول زیردریایی های پیشرفته بود که در دو جنگ جهانی به نقطه قوت این کشور در نبرد دریایی تبدیل شد. مورخان نوشته اند در جنگ جهانی اول 5 هزار کشتی جنگی متفقین با حملات یوبوت‌ها به زیر آب رفت و به همین خاطر به آنها "کوسه‌های شکارچی ناو" لقب داده بودند.

آلمان ها در آغاز جنگ جهانی اول تنها 20 فروند "یوبوت" ساخته بودند اما همین تعداد به لحاظ سرعت، زمان ماندن در زیر آب و عمقی که از سطح آب می‌گرفت در آن زمان بی رقیب بود.

به روایت منابع تاریخی در آگوست 1914 زمانی که نیمی از این یوبوت ها ماموریت یافتند تا از آلمان به سمت دریای شمال و کشتی های جنگی بریتانیا حرکت کنند اولین ماموریت گروهی زیردریایی‌ها در تاریخ به ثبت رسید. این ماموریت گرچه با نابودی شماری از ناوهای بریتانیا همراه شد اما برای قوای آلمان‌ها هم چندان بدون هزینه نبود. در شروع عملیات یکی از 10 یوبوت آلمان ها که در سطح آب به سرعت به بندر نزدیک می شد توسط دیده بان‌ها دیده شد و مورد هدف قرار گرفت؛ یوبوت پس اصابت توپخانه انگلیس آتش گرفت و چیزی نگذشت که به زیر آب رفت و از 41 خدمه آن تنها 9 نفر نجات پیدا کردند.

{$sepehr_album_31130}

منبع: فرارو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • amin ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    صد سال قبل اونا زیر دریایی پیشرفته میساختن اونوقت ایرانی ها از گرسنگی میمردن
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    صد سال قبل اونا ممالک اسلامی رو چپاول می کردند دعوای متحدیدن و متفقین هم سر چپاول دنیا بوداز طرف دیگه دنیای اسلام هم به جای شناخت دوست و دشمن واقعی دچار تفرقه و جهالت گروهایی نظیر وهابیت و داعش بود. و این بدبختی هنوز هم ادامه دارد................
  • شناس ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    چطور اونا اون موقع عقل شون می رسیده یه همچین چیز پیچیده و غول پیکری بسازن در حالیکه ما هنوز نیم تونیم موتور پهپاد بزنیم...توربو فن جنگنده پیشکش
  • امیر ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    ناشناس۱۴:۳۲، ایران هم موتور پهپادمیسازه هم موتور توربوفن همه چیو که نباید به شما نشون بدن.
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    اینو بگذار کنار خبر مهاجرت نخبگان علمی کشور که به طور رسمی اعلام شد سالی 12000 نفر میشوند بعد ما میاییم و با دودستگی و خودی و غیر خودی کردن ملت را فراری میدیم بعد میگیم چرا عقب افتادیم خوب برادر فکر کنید و همه چیز را سیاسی نکنید
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    دلیل پیشرفت به نظرم اقلیم و بعد دین و مذهب است.
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    دلیل پیشرفت علم گرا بودن مردم - علمی عمل کردن - اندیشه ازاد - ساعاتی در روز اندیشیدن - مطالعه مفید و علمی و.... داشتن است
  • محمد محسن ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    اینا مال جنگ جهانی دوم است.
  • افشین تهران ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    شما شاید نتونی ولی اونایی که باید بسازن میسازن هم موتور پهباد و توربوفن و هم موتور موشک.یه سرچ کنی متوجه میشی.
  • افشین تهران ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    کلا بعضیها از هر فرصتی برای تحقیر کشور و ملتشون استفاده میکنن و جالب اینجاست که ژست ادمهای متفکر و خیلی فهمیده رو هم میگیرن.اگه بتاریخ و به گذشتگان باید نازید زمانیکه در ایران حکیم فردوسی بود و ابوعلی سینا و طبابت میکردن این حضرات از پهن برای ضد عفونی استفاده میکردن.الکل رو که امروز در خیلی از کارها و صنایع و بهداشت کاربرد داره رو رازی کشف کرد نه پدر مادربزرگ پدری هیتلر.جابربن حیان .خواجه نصرالدین طوسی.خوارزمی .جمشید کاشانی و...........................همه علوم را در زمانی با پیشرفت بیادگار گذاشتند که در اروپا گلادیاتورها را بجان هم می انداختن تا از تکه تکه شدن انها لذت ببرن انوقت دوستان با دیدن چندتا اهن پاره به همه داشته ها و نداشته های خودشون توهین میکنن و ید طولایی در خودازاری و خودتحقیری دارن!!!!!!!ضمنا بیشتر این بزرگواران از موئمنین و معتقدین به دین اسلام و تشیع بودند نه لامذهب.
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    نه اینکه ما نمیتونیم. اما موتور توربوفنی که تکنولوژیش برای مثلن 25 ساله قبله ه به درد نمیخوره. در ضمن شما از جا میدونی نساختیم؟ یه نگاه به همین اعراب اطرافمون بنداز. پیچ رو هم نمیتونن درست کنند. ولی ما پیچیده ترین چیز ها رو هم میسازیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس