کد خبر 1558965
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳

به گزارش مشرق، زادگاه «خورجین‌بافی ایران» را می‌توان حسن‌آباد جرقویه، شهری در ۱۱۰ کیلومتری استان اصفهان نامید، شهر کوچک و کویری که در بسیاری از خانه‌های آن کارگاه‌های کوچک خورجین‌بافی هنوز فعال است. صنعت خورجین‌بافی، امروزه به دست‌بافته‌ای بدون گره گفته می‌شود که به‌صورت ذهنی و معمولا با نقوش هندسی مختلف و حتی زاویه‌دار بافته می‌شود و به‌طور معمول عرضی بین ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر دارد که بافت آن در حالت قواره‌ای است و در چهارنوع موتوری، هوندایی، چرخی و الاغی تهیه می‌شود.

این بافته در قدیم برای جابه‌جایی بارها روی چهارپایان استفاده می‌شده و در واقع نوعی بالاپوش برای حیوانات بوده که به آن «پالان» هم می‌گفتند، اما بعدها برای موتور و دوچرخه نیز استفاده می‌شد، ضمن این‌که تا مدتی نیز در جهیزیۀ عروس هم استفاده می‌شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    درود بر مردمان زحمتکش سرزمینم، باعث افتخار مایید، دست‌های شما را می‌بوسم، اما سوالی که مطرح است چرا هنوز مثل ۲۰۰۰ سال پيش عمل می‌شود وهیچ پیشرفتی در کار نبوده‌ از لحاظ صنعتی و تکنیکی هنوز قدیمی عمل میشود،؟؟ همین صنایع در ژاپن پيشرفته شده وسیر تکاملی را طی می‌کند ولی ما در زمان گذشته مانده‌ایم وزمان برای ما جز تجملات بی حرکت مانده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس