کد خبر 1554007
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۳

به گزارش مشرق، پل ورسک از زیباترین و مشهورترین پل‌های تاریخی ایران و از شاهکارهای مهندسی کشور محسوب می‌شود که هدف از ساخت آن، تردد قطار به‌سمت شمال کشور بوده است. این پل در مدت‌زمان دو سال از آبان ۱۳۱۳ تا اردیبهشت ۱۳۱۵ به طول انجامید و سرانجام در سال۱۳۵۶ به ثبت ملی رسید. طرح این پل هوشمندانه و زیبا توسط مهندسی اتریشی به نام «لادیسلاوس فون رابسویچ» انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    1 14
    مهم نبود بگید کجاست این پل ؟
    • ابراهیم ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      15 14
      مگه نگفت ورسک؟ تا حالا اسم شهر ورسک رو نشنیدی؟ تمام افتخار پهلوی چی ها همین پله هست!!.
    • ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      2 2
      خدا لعنتش کنه پدر بزرگ گفت دلمان به قند و چایی خوش بود اینقدر مالیات بستن با پولش راه اهن بکشن برا متفقها نفت هم که انگلیس کلا غارت میکرد بعدها مصدق یه دو سال جلوشان ایستاد اما او هم کله پا کردند کلا نفت را میبردند تعریف میکرد واسه خاطر همین چیزا و فلاکت مردم وقتی مرد جسدش از موریس اوردند هیچکی نرفت تشیع جنازه کاملا حکومتی بود اگه مانده بودند الان همه ایران را شوهر میدادند
    • ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      6 0
      گفتی دلتون به قند و چایی خوشه یاد چای دبش افتادم
  • مهرداد ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    11 11
    در پاسخ به ابراهیم ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹ : راست میگی رضا شاه این پلو ساخت برای اینکه بره ییلاق ، بقیه هرچی داریم توی این چهل و پنج سال ساخته شد ، راستی بگو اگر این انقلاب در زمان قاجار می شد الان وضعیت مملکت چگونه بود
    • ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      12 11
      راه آهن جنوب تو زمانی کنتر ازده سال با داشتن اراده وانضباط ساخته شد .تو همین مسیر راه آهن شمال کلی پل وتونل هست که شاهکارهای مهندسی عمران هستن .البته اون زمان دلارهای سنگین وبی حساب کتاب نفتی هم که نبود بگیم خرج پروژه های عمرانی کنند .همین الان با میلیاردها تومن هزینه مثلا می بینیم یک تکه کوتاه از اتوبان قزوین رشت تو بخش رودبار بعد از ۱۷سال ازافتتاح اتوبان هنوز در حال ساخت هستن ووعده افتتاح اون در انتهای سال رو دادن که احتمالا عملی نمیشه .پل ورسک اگر تو دو سال ساخته شده باید گفت مدیران کاربلدی بالاسر کار بودن که تونستن تو این بازه زمانی نود سال پیش بااون امکانات همچین شاهکاری رو بسازن .جمهوری اسلامی هم اگر انضباط مالی داشته باشه اگر فرصت سوزی نکنه کارها رو بسپره به کاردانها وکاربلدها همین مردم تا پای جون پشت نظامشون هستن دیگه نیازی به مسخره کردن رضا خان هم نیست
    • ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      6 3
      الان هیچی نداشتیم.هنوز دامن میپوشیدیم و با خر و قاطر میرفتیم اینور اونور و گوش به فرمان رئیس قبیله مون بودیم
    • ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      3 1
      خدا رحمت کنه امیر کبیر که انگلیسی ها و فراماسونها امانش ندادند ایران را آباد کنه بسیار قبل از اینها
  • حسن ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    6 9
    یه چیزی که هیچکس درباره این پل تاریخی به آن نپرداخته و توجه نشده ابن است درسال ۱۳۱۵ کامیون و جاده درستی مثل الان نبوده لذا مدیر ومسئول این پروژه در آن زمان چقدر ابر مردی بوده به خاطر دو کار یکی پیدا کردن مهندس لایق از خارج کشور بدون ارتباطات تلفنی و اینترنتی ودوم مهیا کردن آهن آلات و فولاد در پای کار ،، آن مرد که بود ؟
    • ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      7 9
      استعمار انگلیس و عملش راه آهن برا مقاصد نظامی بود وگرنه مثل بسیاری از نقاط ایران راه آهن نکشید
    • تک سوتر ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      12 3
      پل سی و سه پل سه قرن قبل از این ساخته شده، از این هم بزرگتره و هم بیشتر کار کرده. همینطور پل دختر. مضافا برای پیدا کردن مهندس جهت ساخت همچین پل معمولی فقط کافی بود به سفارت یکی از کشورهای خارجی پیغام می دادند. شماها عرصه کار ندارید دلیل نمی شه بقیه بی عرضه باشن
    • ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      8 3
      در پاسخ به استعمار انگلیس باید گفت که راه اهن ایران با مشارکت آلمان و دانمارک ساخته شد و چندین سال قبل از جنگ جهانی دوم هم تکمیل شد و اصولا در اوایل جنگ جهانی هم آلمان و شوروی دوست بودند.
  • خودم ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    6 8
    این پل برای نقل و انتقال تجهیزات نظامی انگلیس ها از جنوب به شمال ساخته شد. زیاد به بعضیا ربطش نباید داد. مملکت زیر چکمه انگلیسی ها بود و مردم از قحطی میمردن
    • خودت ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      7 5
      نه الان، زیر چکمه چینی ها و روس نیست....
    • ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      6 2
      87 سال گذشته هنوز داره کار میکنه.قرار به انتقال تجهیزات نظامی شوروی بود انقدر وقت و هزینه صرف نمیکردن چنین سازه ای بسازن به جاش یه چیز موقتی درست میکردن که سریعتر هم ساخته میشد تا به کمونیستها زودتر تجهیزات برسه.این دروغ ها بیشتر باعث محبوبیت سازندگان این پل میشه
    • ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      0 3
      چقدر برخی ها شوتن عمو جان اینکه الان داره کار میکنه بخاطر تعمیر نگهداری با هزینه زیاد و سالانه میباشد والا همان دهه 30 فرو میریخت
    • ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      1 1
      پل ورسک اخه چه ربطی به بریتانیا و ارباب شوروی داره؟المانیا ساختنش
  • محسن ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 2
    مطمئنا هر سازه ای یک اثر هنری و مهندسی است که شایسته تحسینه ولی جوانب دیگه ای هم هست. مثلا اگر از تاثیر این پل در اقتصاد و معیشت آن زمان که بگذریم چون اساتید دیگری باید بررسی کنند. ولی برای مقایسه برخی شاهکار های جهانی باید گفت پل بروکلین نیویورک که پنج باند خودرو و قطار داشته و 82 متر ارتفاع و 480 متر طول و 38 متر روی آب و با سازه معلق احداث شده, 50 سال قبل از پل ورسک افتتاح شده. البته طراح پل بروکلین هم آلمانی بوده. ایران هم اقتصاد بسیار بسیار ضعیفی داشته. بنظرم باید توجه داشت اگر در ساخت این پل از مهندسین ایرانی استفاده شده و باعث علم افزایی اونها و ارتقاع علم و صنعت ایران شده که اصلا بعید نیست جای تقدیر داره.
  • ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    5 1
    روحت شاد
  • ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    6 2
    وقتی خدا بخواهدکسی عظت بدهد تمام عالم بدش بگن عزیز میشه وبرعکس
    • ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      1 5
      چرا تاریخ نمیخونی امیر کبیر قبل از پالانی ها زمان همین ناصرالدین قاجار بیشتر از رضا شاه به فکر خدمت بود به خیلی جاها برا آبادی ایران نامه زده بود نمونش دارالفنون اما نوکر انگلیس نبود زد بهایی ها ساخته دست ملکه انگلیس را نابود کرد
  • ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 2
    احمق 13.53 راه آهن ایران از شمال به جنوب ساخته شده بود که در کمترین زمان ممکن ارتش انگلیس رو از جنوب به شمال برسونه تا جلوی پیشروی روسها رو بگیرن منتها شرایط سیاسی به گونه ای پیش رفت که همین خط ریلی برای کمک نظامی به شوروی به کار گرفته شد نه اینکه وقتی حمله آلمان نازی به شوروی شروع شد بخوان این راه آهن و پل ورسک رو بسازن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس