کد خبر 1529971
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸

به گزارش مشرق، یکی از مراسم بسیار قدیمی و موردعلاقه در بین ترکمن‌ها با قدمت بسیار بالا برگزاری مسابقات کشتی ترکمنی (کشتی با شال) است که در پایان مراسم عروسی در یک محوطه باز در حیاط صاحب جشن با حضور پهلوانان ترکمن برگزار می‌شود.

گورش در زبان ترکمنی به معنی «دیدار» است و ترکمن‌ها این اسم را به کشتی سنتی خود داده‌اند که به نظر به معنی «مواجهه رودررو» در این نوع کشتی است.

کشتی گورش جزو میراث ناملموس ترکمن‌ها به‌حساب می‌آید که از جمله شیوه‌های ماندگاری فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در بین طوایف ترکمن است.

گورش آن‌قدر برای مردم منطقه اهمیت دارد که هیچ جشنی بدون آن برگزار نمی‌شود و این مسابقات با صف‌آرایی بهترین‌های گورش و آلیش کشور و دنیا با حضور کشتی‌گیرانی از گلستان و استان‌های خراسان برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • آراز IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    4 6
    گورش به معنی دیدار نیست بلکه به همان معنی کشتی است که در ترکمنستان و ترکیه گورش، آذربایجان گولش و در ازبکستان و قزاقستان و قرقیزستان کورش تلفظ می شود. دیدار در ترکی گوروش تلفظ می شود نه گورش.
  • حمیدرضا IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    20 5
    پر رنگ کردن خرده فرهنگهای محلی دسیسه غرب مخصوصا انگلیس خبیثه!!دقت کردید چرا حالا اینقدر به مراسمات محلی اقوام ترک وکرد وبلوچ وترکمن وعرب پرداخته میشه ؟چرا اقوام دیگه اینقدرحضور رسانه ای ندارند؟؟اقوام دیگه رسم ورسومات ندارند؟دقیقا نقاطی که گسل قومی زبانی هست داره تبلیغ میشه!!!!!
    • محمد IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 0
      تا بوده از قدیم ایران رو با همین اقوام و فرهنگهای زیبا میشناختن. تو غرب گدا نباید به هویت و فرهنگ بومی مناطق مختلف ایران توهین کنی. اگه همین اقوام مختلف مرز دار نبودن الان زیر پای چکمه های عراقی ها بودی.
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 0
      اتفاقا بر عکس! این کار مشرق بسیار با ارزش و در جهت تقویت اتحاد ملی و تکریم و احترام به قومیت ها در کشور متحد ایران با رنگین کمان زیبای اقوام برادر و هم خون است
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    23 2
    جالب است وقتی قیافه ها را دقت می کنید بسیاری از مردم حاضر شبیه سفیدپوستان هستند و ویژگی های زردپوستان را ندارند. این موضوع نشانه این است که بیشتر زبان شان ترکمنی است تا نژادشان!
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    چرا نوشتی میراث ناملموس؟! اینکه ملموسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس