کد خبر 1306610
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷
نمایی متفاوت از تخت جمشید

نمایی از تخت جمشید در سال ۱۹۷۱ را ببینید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 260
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 107
  • علی IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    39 5
    قسمتی شو رومیان ویران کردند و دزدیدند قسمتی شو هم دنباله های انان یعنی اینگلیسی ها و فرانسوی ها دزدیدند و ویران کردند
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      10 8
      روم ۲۰۰ سال بعداز هخامنشی در تاریخ ظاهر شده!!!!
    • NL ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      29 15
      میان تهی و بلد آوازه چون دهل!!! آتش زدنش کار اسکندر بود ولی ویران کردنش کار اعراب وحشی مسلمان. تاریخ که نخوندی ولی اعتماد به نفس کاذبت باعث اظهار فضلت شده... خیلی از آثار تاریخی ما زمان حمله اعراب ویران شدن... تخت جمشید، معبد آناهیتا، حتی قرن ها بعد از حمله اعراب اسلافشون به مجسمه هرکول رحم نکردن و با سنگ فرض به جونش افتادن...
    • ناشناس IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      13 1
      بقیش هم به علت کینه و عدم توجه داره نابود میشه
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      4 3
      منظورش مقدونی ها بوده،اسکندر وقتی بعد از لشکر کشی از هند برگشت پاسارگاد رو غارت کرد و موبدان محافظ آنجا را توبیخ کرد به بهانه اینکه چرا اینجا را خوب پاس نداشته اید البته چون دست خالی از هند برگشته بود،در دل طمع ثروت پاسارگاد را داشت،در تاریخ هست که چگونه لشکریان او به ویران کردن این جا دست زدند و هرچه بود و نبود به یغما بردند،به لینک kheradgan.ir درباره پاسارگاد و تخت جمشید و حمله اسکندر مقدونی و سلوکیان مراجعه کنید
    • TR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      28 12
      اعراب هیچ گاه به تخت جمشید نیامدند چون بعد از هزار سال دیگر وجود نداشت و ویرانه ای بیش نبود. معبد آناهیتا هم توسط موبد کرتیر و ساسانیان که هر دینی جز زردتشتی را ممنوع اعلام کردند نابود شد. اما اسلام از همین زرتشتیان جزیه گرفت و امنیت آتشکده هایشان را تامین کرد و حتی خود بنی امیه جشنهای نوروز و سده و مهرگان برگزار می کردند. تا جایی که الان عرب به هر جشنی مهرجان می گوید.
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      9 7
      هر پرسشی درباره تخت جمشید دارید به تارنمای تاریخ و فرهنگ ایران: خردگان مراجعه کنید،کارشناسان تاریخ و باستان و فرهنگ و هنر با سند و دلیل و مدرک متقن به شما پاسخ میدهند.
    • علیرضا IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 2
      رومی ها نه یونانی ها تخت جمشید رو به آتش کشیدن
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      1 4
      بگیم فرضا اونجا طلا و جواهر بوده که غارت شده سنگها را کی برده ؟ مگه می شد ببرند ؟ با چی خرابش کردن ؟ یعنی لودر بولدزر جرثقیل داشتن خراب کنند ؟ سنگ را چه جوری آتش زدند ؟ و از همه مهمتر چرا همه اسفنکس های کپی آثار بابلی و آشوری است ؟ مثل لاماسو ، آپکالو ؟ شمش و.... چرا به جز چند کتیبه هخامنشی ، بقیه آثار به ربان و فرهنگ بابلی و عیلامی است ؟؟ این آثار در مقایسه با اهرام عظیم و شگفت انگیز چه جایگاهی دارند ؟
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      0 0
      تیتر ِ " ابهام تخت جمشید روشن شد " و " سازندگان پاسارگاد چه کسانی بودند؟ " پاسخ به سوالات انحرافی شماست .گویا شما نمیدانید که این ابنیه های تاریخی صرفا از سنگ نبوده اند! در ضمن نظر خاصی درباره آثار کشف شده از هخامنشیان در چین و مصر ندارید؟ گویا شما حوزه قلمرو هخامنشیان را نمیشناسید! پاسخ به جعلیات پورپیرار و غیاث آبادی و امثال شما ایران ستیزان در تارنمای تاریخ و فرهنگ ایران زمین : خردگان ،وجود دارد.با تشکر از سایت مشرق نیوز .زمانه ای است که همه ایرانیان حتی اگر دیدگاه متفاوت در برخی مسائل دارند که میان دو برادر در یک خانواده امری عادی است تفاوت سلیقه و نگرش به امور ،اما باز هم برادرند و در بزنگاه ها به خصوص آنچه حریم و استقلال و هویت خانواده را تهدید میکند،برادر پشت برادرش را خالی نمیکند در مقابل دشمنان مشترک.وحدت همه ایرانیان و حفظ تمامیت ارضی و استقلال سیاسی ایران و عزت و سربلندی همه مردم ایران چیزی است که ما همه با تمام قدرت و از صمیم قلب خود خواستاریم با هر فکر و عقیده که البته همین اختلاف نظرهای ظاهری هم قابل گفتگو و رفع شدن است و پیوند خونی برادران را نمیتواند منکر شود.اتحاد و انسجام ما دربرابر اسلام ستیزان و ایران ستیزان بزرگترین ضربه بر هجمه های بیگانگان بر همه ماست.ایرانی پشت ایرانی را خالی نمیکند تا کور شود هرآنکه نتواند دید.وظیفه همه ما آگاهی مردم از تریبونهای درست است که شبانه روز در معرض آماج حمله های سایبری انواع شبکه های معاند ما هستند که تریلیاردها دلار خرج میکنند برای تیشه به ریشه این آب و خاک و مردم زدن و گسست آنها از هم و از تاریخ و دین و مذهب و هویت ایرانی اسلامی آنها را دور و غافل کردن.جعل تاریخ نکن،تحریف تاریخ نکن،با ایران و ایرانی سر شاخ نشو ما نیازی نداریم هویت تراشی و تاریخ سازی کنیم.ما بی ریشه نیستیم.
    • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      0 0
      تخت جمشید در دوره داریوش آغاز ساختش هست،دقت کن جناب کوروش قلمرو یکپارچه ایران زمین رو با اتحاد همه اقوام ایرانی منسجم کرد و دشمنان اطراف رو هم مطیع کرد بابل و ایلام در زمان هخامنشیان توسط کوروش بخشی از قلمرو کشوری با نام ایران بودند،در زمان داریوش که دیگه قطعا ایرانی بودند،ایلام که خودش اصلا بخشی از ایران زمین بوده،بنابراین خیلی عادی هست که از همه هنرمندان و معماران و طراحان برای ساخت و ساز دعوت به عمل بیاد،گویا ندیدی در تاریخ که شاه عباس صفوی هم ایرانی تباران گرجی و ارمنی رو از قفقاز که بخشی از خاک ایران بود به اصفهان کوچاند و از صنعتگران و هنرمندان آنها در ساخت ابنیه اصفهان که به عنوان پایتخت برگزیده بود،بهره برد...حرفهای بچگانه که میزنید یعنی چه؟ایلامی ،بابلی و ... معنای حوزه تمدن در علم تاریخ را متوجه نمیشوید؟در مصر عناصر ایرانی را در کتیبه های مصری ندیده اید؟! لابد آنجا از نظر شما ایرادی ندارد ! مصر و یونان دوره ی هخامنشی استانهایی از ایران بوده اند...هنر ایران باستان به چین و ژاپن هم رفته بوده،میتوانید سرچ کنید ببنید...ایران ستیزی شما واقعا نوبر است...شرح غارت کردن سلوکیان از تخت جمشید را هم مورخ یونانی که خودش همراه سپاه اسکندر بوده نوشته...شما ها منابع خودتان را از بیسوادان مجنونی چون پورپیرار و غیاث آبادی تغییر دهید تا مضحکه خاص و عام نباشید.درسگفتارهای شروین وکیلی درباره عناصر ایرانی تاریخ هنر باستان با سند و مدرک ببینید که برایتان یونانی جا زده اند! درحالیکه هنر ایرانی است و متعلق به دوره ای که یونان ،استانی از ایران بود و حاکمان شهرهای تبس و آتن و ...سرداران پارسی و ایرانی بودند...تاریخ بخوانید ولی با اسناد معتبر ...سنگ نبشته ها و الواح و سکه ها و .. خودشان گواه بر حقیقت تاریخ هستند.
  • أبن الأهواز IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    14 45
    تخت جمشید سازه‌ای نیمه کاره مونده بود، چون کسایی که تخت جمشید رو میساختن ایرانیان قدیم یعنی عیلامیانِ سامی تبار بودند، ولی در دوره خشایارشا با دسیسه‌ی یهودیا مورد نسل کشی قرار گرفتند که اصطلاحا پوریم بهش میگن و درنتیجه این سازه نیمه کاره موند، از شکل معماری هم واضحه که یونانی و عیلامی هستش و از جنس سنگه که با آب و هوای ایران مطابقت نداشته. به هیچ وجه تخت جمشید قابل مقایسه با آثار مصری و یا آثار اعرابِ نَبَطی در پترا و مدائن صالح در حجاز و شام نیست. این حرفارو آقای ناصر پورپیرار مورخ و نویسنده‌ی ایرانی اونهارو گفته
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      38 8
      وقتی به امثال پورپیرار اشاره میکنید نتیجش میشه همین اراجیف. تخت جمشید ساخته داریوش است نه خشایار شاه در تخت جمشید حداقل پنج کتیبه از داریوش وجود داره که نحوه ساختش را توصیح دادند دو لوح طلا و نقره در خصوص ساختش هم در موزه ایران باستان هستند در اثار یونانی تخت جمشید پرسپولیس نامیده شده یعنی شهر پارسیان نه عیلامی و اشوری. التماس تفکر تعقل مطالعه ....
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      14 5
      سازه های بزرگ مثل اهرام مصر تخت جمشید یکساله ساخته نشد بلکه هر سال مقداری ویشرفت داشت هر پادشاهی می آمد مقداری به بنا می افزود در اهران مصر هم قسمت عای نیمه ماره وجود دارد در تهت جمشید هم وجود دارد. این نشان از نیمه کاره بودن تخت جمشید نیست بلکه هر زمان مقداری به انداضافه میشده که در زمانی عمر‌ سلسله ها پاسخگو نبوده.
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      9 7
      نیمه کاره نمونده بلکه سازه های بزرگ همیشه در حال ساختن بوده هر پادشاهی که می آمد مقداری می افزود اهران مصر هم نشانه عای ساخت و سازه نیمه کاره در آنها وجود داره.
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      18 3
      دوست و هم میهن گرامی ساده لوح : ناصر پورپیرار نه سواد آنچنانی داشت و تخصص تاریخی !!! ناصر پورپیرار یک ایرانستیز و یک فرد به شدت ضد ایرانی، بیسواد بود که استاد جفنگ گویی بود وقتی شما با گفته های بی ارزش و غیر علمی ، بدون سند و مدرک این شخص ضد ایرانی که تخصص تاریخی نداشته استناد میکنید یعنی شما یا فرد بیسوادی تشریف دارید یا تخصص تاریخی نداری و میخواهی حرفی زده باشی ، یا ایرانستیز تاریخ ستیز هستید نمی‌دانم !
    • مبین IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      13 2
      آره هرودوت و گزنفون و کتاب های تاریخی از جمله تورات دروغ میگن فقط پورپیرار و جنابعالی راست میگه
    • رضا IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      14 2
      ناصر پورپیرار تنها نویسنده ای که هیچ کتابی نخونده و هر چی نوشته از سر کینه و نفرت نسبت به ایرانیان بوده. همین پورپیرار وجود شخصیت مبارکی چون سلیمان فارسی رو هم انکار میکنه فقط و فقط به خاطر فارسی بودن جناب سلمان درحالی همه ی دنیا بلکه احادیث پیامبر (ص) درباره ی جناب سلمان وجود دارد. چنین شخصی که نه تاریخ را قبول دارد نه سخنان پیامبر اکرم را چگونه میتواند درباره ی تاریخ ایران سخنی بگوید؟؟؟؟
    • شهاب IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      13 2
      موقعی منبع حرفات میشه پورپیرار دیگه هیچ صحبتی نمیمونه کل مورخین از هرودت تا کزنفون و سترابون و پلوتارک میگن این کاخ وجود داشته نوشته ها بر روی کتیبه ها میگه بوده و دلایل عقلی بسیار مورخین که مطمئنا ایرانی نبودن که بهشون بگین بسیجی یا ... کتیبه هارو هم که ما ننوشتیم کتیبه ۵کیلویی طلا که داریوش نوشته الان پشتوانه درصدی از پوله ایران ،بنظرت طرف امپراطور نیمی از جهان بوده میره تو یه کاخ نیمه کار طلا قایم میکنه اینو عامیانه میگم بفهمی اخوی کلام انسان حاصل اندوخته های مغزشه سعی کن کمی مطالعه کنی و در مورد چیزی که مطالعه نکردی نظر ندی
    • DE ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      15 3
      پورپيرا ديپلم هم نداشت! يك توده اي كثيف بود! لعنت به روح پليدش
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      11 4
      جناب ابن الاهواز وقتی منابع شما از جاهایی باشد که دروغ به شما تحویل میدهند باعث میشود که به سخره گرفته بشوید فریب پان عرب ها و پان ترک ها را نخورید برادر گرامی،چون شما را ملعبه تمام دنیا میکنند،پورپیرار توده ای بود و سواد نداشت درباره تاریخ که هیچ نمیدانست توده ای ها به دنباله روی از دیگر کمونیستهای چین و شوروی که آنها نیز در کشورهای خود برای افکار اشتراکی در همه چیز!!!موانع زیادی میدیدند،دست به انکار تحریف و جعل تاریخ و تمدن خود میکردند در ایران هم این اتفاق افتاد،زهتابی هم یک جاسوس بعثی و برای استخبارات عراق کار میکرد و ضد دین ضد ایران و ضد بشر بودند،پورپیرار هرگز در زمان حیات خود حاضر به مناظره های علمی نشد!چون دستش رو میشد اما پاسخ به جعلیات او هست، ببینید که از کجاها دزدی کرده و امثال شما را اکنون همین انواع پان عرب و..با تکرار دزدی ها و جعلیات او میفریبند.شما بارها بدون سند و مدرک فقط تکرار همین جعلیات را مینویسید چون آگاهی از اسناد معتبر تاریخی ندارید و نمیدانید که این جاعلان چگونه و از کدام منابع برای شما دروغ به هم بافته اند.کتاب تیره های ایرانی جلد اول،دوم و سوم را مطالعه کنید،نسخه pdf آن رایگان است،اگر پرسشی داشتید از گروه سروش زروان درباره سوالات خود راهنمایی بخواهید.درباره جعلیات پورپیرار و..به تارنمای فرهنگ و هنر ایران : "خردگان " مراجعه کنید.یا لطفا به ویدیو های دکتر سید محمد شروین وکیلی طباطبایی (دکتر شروین وکیلی نگارنده کتاب تیره های ایرانی)درباره تاریخ و تمدن و فرهنگ و اقوام ایرانی و در کل تاریخ به ویژه باستان مراجعه کنید ،امید که برایتان مفید باشد.تاریخ یک علم است و مانند دیگر علم ها آزمایشگاه و اسباب و وسایل کنکاش علمی و مستند و متقن دارد.شما یک ایرانی هستید و هرگز کسی نباید و نمیتواند این حق را از شما بگیرد.فریب اینترنشنال و ..و ..و ..را نخورید جعل تاریخ آن هم به این آشکاری با نقد صریح و نفی محکم تمام محافل علمی جهان روبرو میشود حتی اگر با دلارهای نفتی بتوان عده ای را تطمیع کرد،خودتان بخوانید و از دانشمندان این علم بپرسید مستقیم.میتوانید به گروه تلگرامی سروش زروان بپیوندید تا بهتر مطالعه کنید و جویا شوید از اسناد معتبر تاریخی که دنیای علم به انها استناد میکند،برای شما هموطن گرامی و دیگر هموطنان آرزوی کامیابی دارم.با سپاس.
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      8 2
      اعراب قوم‌فارس نبودند. ولی اعراب در حقیقت یک قوم ایرانی هستند این اعراب بودند که به کمبوجیه در فتح مصر کمک کردند و در سپاه فرانژادی ی ایران قرار گرفتند. آری ایران مجموعه ای از باشرفان هر نژاد است که خدا دورهم جمع کرده است.
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    26 5
    تخت جمشید ، سهم ، حق و مال مردم ایران است.
    • ایرانی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      3 0
      جاوید باد راه و منش کوروش کبیر. ذلیل باشند منکران او.
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      0 0
      کورو‌‌ش صغیر و حقیر آخرش راهی جهنم شد و تمام
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    39 16
    من بعنوان یک ایرانی احساس غرور میکنم ازاینکه شاهانی داشتیم که انسان واقعی بودن
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      11 3
      منم همینطور
    • TR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      10 28
      وحشی های واقعی بودند. مغولها هم مثل شما به چنگیز افتخار می کنند. محارها به آتیلا.
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      14 6
      جناب پروکسی ترکیه،لطف کن مقایسه چنگیز رو با پادشاهان ایرانی نکن به ویژه با پادشاهان دادگر،البته که تاریخ فراز و نشیب داره...سلطان محمد خوارزمشاه عموزاده چنگیزیزیان بود که با طمع و زیاده خواهی و غرور خودش باعث حمله بزرگترین خونخوار تاریخ به ایران شد که آنچه بر سر این مرز و بوم و مردمانش آورد همچنان در تاریخ مانند لکه ننگ بر پیشانی مغول زادگان مانده است.اما ایران زمین پادشاهان دادگر کم نداشته است،اینگونه نیست که مانند فراعنه مصر و آتیلا و چنگیز همه پادشاهان ایرانی بدنام باشند.در هر سلسله ای پادشاهانی داشته ایم که دادگر بوده اند،نمونه اسکندر و نرون و ...هم در تاریخ دیگران وجود دارد.و البته تمدن ایران زمین بسیار کهن است.
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      4 20
      اسکندر همان کسی است که اکثر مفسران قرآن او را دوالقرنین نامیده اند و مردم بابل بواسطه ورودش جشن گرفتند.پادشاهان ایران هم همان کسانی هستند که به سوزاندن لیدی، قتل عام بابل و مصر و سوزاندن آتن افتخار می کردند و شرج جنایات ننگین خود را با افتخار در کتیبه بیستون نوشته اند. یک بار متن آن را بخوانید و دست تفاخر کور جاهلی به ستمگران بردارید.
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      18 2
      ممکنه دقیق نام ببرید کجا و چه مفسران قرآن از اسکندر که از نوجوانی لواط میکرد و حتی در تواریخ یونانی هم بهش اشاره شده،ذوالقرنین میدانند؟؟؟ مردم بابل برای او جشن گرفتند؟؟ گویا سده های تاریخی را جابجا میبینی!!! کتاب تاریخ سیاسی اشکانیان از افول هخامنشیان تا پیدایش اشکانیان را شرح میدهد،در ضمن بخش مفصلی درباره حمله اسکندر و سلوکیان دارد.کتاب کوروش رهایی بخش ،گفتار ذوالقرنین و کوروش هم مستندات قابل توجهی دارد.
    • كفشنده IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      14 2
      احمق عزیز، ذوالقرنین كوروش( كر ) یكتاپرست بود نه اسكندر مقدونی بت پرست! كدوم مفسر قرآن گفته اسكندر ذواقرنینه؟؟ نكنه مرجع تقلید تو مفتی عربستان؟!
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 7
      تا وپاونجایی که منابع تاریخی اشاره دارن کوروش مردوک پرست بود که هم تو کتیبش اشاره میکنه که به کمک مردوک بابلو فتح کردم هم تصویر مردوک تو ویرانه های کاخش پیدا شد یکم تحقیق چیز بدی نیست فقط مثل طوطی دارید حرفهای یعده معلوالحالو بلغور میکنید .
    • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      بزرگداشت ایزدان محلی،سنتی کهن بود و توسط هخامنشیان یا کوروش ابداع نشده و همیشه هم معنای دینی نداشته است!در بیشتر موارد قربانی گزاردن برای خدای یک شهر از سوی کسی که مدعی سلطنت بر آن بوده،بر تثبیت قدرت سیاسی او دلالت میکرده و به اهالی آنجا نشان میداده که زمام امور به دست شاهی تازه افتاده، کوروش پس از فتح بابل و استقبال مردمی که از ظلم نبونید به تنگ آمده بودند،با مردم بابل همانگونه که با دیگر مردمان قبایل رفتار کرده بود،برخورد نمود:دین آنان را به رسمیت شمرد،شاه ظالم را خلع کرد.متن استوانه حقوق بشر از شادی مردم سخن میگوید و شواهد بیرونی نشان میدهد کوروش نه تنها روابط نابرابرِ میانِ طبقاتِ اجتماعی بابل(آزادمردان،بردگان،تبعیدی ها)را تثبیت و تجدید نکرد(یعنی روش ستمگرانه نبونید)بلکه آن را لغو کرد،در کتیبه کوروش با بافتی یکسره متفاوت از معنای دادگری و پرهیز از ستم روبرو هستیم،معنایی که در مقابل سنت سیاسی کهن و دیرینه دولتهای بابلی و آشوری قرار میگیرد،از این رو پیشوایان دینی بابل در تجلیل از این حرکت انسانی کوروش از دیدگاه خود و در چارچوب عقاید مذهبی خود از مردوک نام برده اند،نه اینکه کوروش مردوک پرست بوده باشد،کوروش با دیگر مناطق فتح شده نیز همین رفتار را کرد آزادی ادیان و ممنوعیت برده داری.طیِ هزارسالی که پیش از کوروش بر بابل سپری شده بود،ده ها شاه مهاجم این شهر را فتح کرده بودند و مشروعیت خویش را با ستودن مردوک تثبیت کرده بودند،اما تنها در دوران کوروش و کامبوریا(کمبوجیه)بود که مفهوم مردوک دستخوش دگردیسی شد،در کتاب اسطوره شناسی آسمان شبانه:در زمان زمامداری این دو پادشاه در بابل،دستگاه اخترشناسی ایرانِ شرقی در بابل نیز رواج یافت و مردوک خدای بابلی از سویی با اهورامزدا(خدای یگانه زرتشتیان)همتا انگاشته شد و از سوی دیگر با سیاره برجیس/مشتری مربوط شد و دلالتی اختری به دست آورد و جدولها برای رصد و پیش بینی طلوع و غروبش پرداخته شد،این بدان معناست که تنها کوروش نبود که از مردوک مشروعیت سیاسی دریافت میکرد بلکه خود مردوک از کوروش مشروعیتی دینی میگرفت و این تاثیر چندان بود که مفهوم این ایزد و صورت بندی اش نزد کاهنان را به کلی دگرگون میساخت،مشابه این ماجرا را درباره یهوه میبینیم کتاب کوروش رهایی بخش ص۳۸۷ درواقع کوروش مردوک پرست نبود بلکه مفهوم مردوک را نزد پیشوایان دینی بابل دگرگون کرد
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 2
      حتی سعدی شیرازی هم اسکندر را ذوالقرنین می نامند! سعدی اسکندر را صاحب دو قرن (ذوالقرنین) می‌خواند: «فرمانبرِ خُدای و نگهبان خلق باش، این هر دو قرن اگر بگرفتی سکندری». و در جایی دیگر، اسکندر را سازنده سد معروف می‌داند که راه یأجوج ومأجوج را بست: «سکندر به دیوار رویین و سنگ، بِکَرد از جهان راه یأجوج تنگ». از مفسران قرآن عموما گفته اند اسکندر ذوالقرنین است. خود طبری هم همین را می گوید. جالب اینکه نادرشاه هم در نامه به شلطان عثمانی او را اسکندر ذوالقرنین می خواند. خدیوِ نافذالامرِ اقلیمِ دولتِ قوی‌بنیاد، و شیرازه‌یبندِ اوراقِ پریشانِ امورِ بلاد و عباد، سلطان البرّین و خاقان البحرین، ثانی اسکندر ذی القرنین، خادم الحرمین الشریفین، "نجماً لِفلک السطنة و خلافة و العظمة و الراَفة و المرحمة و البرّ و العدل و الاحسان"، سلطان محمود خان بن سلطان مصطفیٰ خان "خلّد الله ملکه و سلطانه" .. اما هیچ کس تا صد سال اخیر کوروش را ذوالقرنین ننامیده. البته هر دو کافری بیش نبوده اند.
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      2 0
      منابع مورد نظر شما درباره " یهوه " و " اهورامزدا" خدای یگانه چیزی نگفتن اون وقت؟؟!! فقط مردوک؟؟!! جالبه این همه مدرک و سند و رمزگشایی درباره منظور کاهنان بابلی از اشاره به نام مردوک هست،شما ایرانستیزان کور هستید!! کوروش هرگز مردوک نمی پرستید. دین کوروش بزرگ چه بود؟ تارنمای تاریخ و فرهنگ ایران زمین: خردگان.
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      1 0
      جالبه که استناد به خود قران و کتاب پیامبران بنی اسراییل از جمله دانیال نبی ارمیا اشعیا و ...نکنیم که درباره ذوالقرنین چه میگویند،که البته مرد صالحی بوده و مختصات خاصی دارد که قطعا با اسکندر تطابق ندارد چون اسکندر قطعا فردی با مکارم اخلاقی نبوده و حتی مکان لشکر کشی های او منطبق بر شرق و غرب رفتن و سد ساختن نیست ،رفتار و کردارش که بماند،کسانی که نام برده اید اسکندر را ذوالقرنین مینامند،طبعا از منابعی که پیش از آنها به اشتباه چنین چیزی میپنداشتند آگاهی داشته اند ،نه از آثار کشف شده باستانی امروز مانند کتیبه مرد با طرح دو بال و کلاه دارای دوشاخ که مربوط به کوروش است.در ضمن ذوالقرنین که پیامبر اولوالعزم نبوده تا منافاتی با کوروش بودنش باشد،کافر بودن کوروش هم کاملا طبق شواهد و اسناد تاریخی مردود است،او سد ساخته ،لشکرکشی او منطبق بر آنچه قرآن میگوید است و مختصاتش بر آنچه کتب پیامبران بنی اسراییل میگویند شبیه است. درباره اخلاق و کردار کوروش هم که تواریخ از درستکاری و خوشنامی او گفته اند و سنگ نبشته های باستانی هم تایید میکند.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    26 11
    شهر یاران بود و مهربانان خاک این دیار مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد.....
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 3
      خبرداری از خسروان عجم که کردند بر زیردستان ستم؟ نه آن شوکت و پادشایی بماند نه آن ظلم بر روستایی بماند خطا بین که بر دست ظالم برفت جهان ماند و با او مظالم برفت
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      1 0
      عزیزم،اینجا تخت جمشید هست و ربطی به پادشاهان عجمی که شما میفرمایید (اواخر ساسانی) نداره! در ضمن عجم هم صرفا به ما نمیگن،کلا به غیر عرب زبان میگن،یعنی حتا پادشاهان ستمگر روم هم در دایره اش میگنجه! خون خوری تُرکانه کاین از دوستی است؟ خون مخور " تُرکی" مکن " تازان " مشو ، کُشتیَم پس خویشتن نادان کنی! این همه دانا مکش نادان مشو ! چون غلام توست خاقانی تو نیز جز غلامِ خسروِ ایران مشو...
  • اسما IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    10 46
    خرابه های شکوه رومی بر روی آثار باستانی عیلامی و آشوری
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      28 4
      در رژیم غذاییتان ماهی استفاده کنید فسفر داره
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      8 0
      روم ۲۰۰ سال بعداز هخامنشی در تاریخ ظاهر شده!!!!
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      8 1
      دوستمون توصیه تغذیه مناسب با ماهی و آبزیان دادن به جهت فسفر مغز جنابآلو ، بنده هم توصیه میکنم زیاد به مغزتون فشار نیاری عزیزم حیف بخدا تا الان که آکبند و دست نخورده باقی مانده بگذار آکبند باقی بماند !
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      3 1
      بیا پایین
    • شهاب IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      11 1
      فسفر هم علاج نمیکنه حداقل قبل چرت نویسی ببین آشور و عیلام قلمرو حکومتشون تا کجا بوده آخه آشور تا مرودشت بیان کاخ بسازن حتما بیانیه آشور بانیپال در مورد عیلام و مردم اون اطراف رو نخوندی یارو اومده هر جنبنده ای رو بکشه بعد یه دفه میگه برم مرودشت یه کاخ هم اونجا بسازم اسما جون خودت نباشه جون پورپیرار خیلی باهوشی
    • US ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 0
      کُندُر جویدنی هم شاااااااااااااید افاقه کنه!!
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    4 2
    سازه های بزرگ مثل اهرام مصر تخت جمشید یکساله ساخته نشد بلکه هر سال مقداری ویشرفت داشت هر پادشاهی می آمد مقداری به بنا می افزود در اهران مصر هم قسمت عای نیمه ماره وجود دارد در تهت جمشید هم وجود دارد. این نشان از نیمه کاره بودن تخت جمشید نیست بلکه هر زمان مقداری به انداضافه میشده که در زمانی عمر‌ سلسله ها پاسخگو نبوده.
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    4 13
    ایران یک کشور مدرن فرانژادی است. فکر بزرگ ایرانیان در طی قرنها پیشرفت کرده و قرنهاست مه از تفکر پوچ نژادپرستی عبور کرده و به مفهوم امت رسیده.
    • NL ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      9 4
      اشتباه فکر کردی تفکر فاشیستی امت به ایران ارتباطی نداره، ایران از قرن ها پیش، حتی پیشتر از تمام تمدن های شناخته شده بشری به ملت تبدیل شد ریشه همه بدبختی ما نه در وطن پرستی که در واژه امت و برتر بینی قومی بر دیگر اقوام و ادیانه که از دوره اسلام و امت اسلامی وارد ایران عزیز ما شده... لطفا باعث اختلاط موضوعات به ظاهر نزدیک نشید. به اصطلاح قیمه ها رو نریزید تو ماست ها.
    • US ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      7 1
      اتفاقا تخت جمشید محل جشن گرفتن اقوام مختلف ایران بوده ....نقش برجسته هاش مهمان های مختلف اقوام ایرانی را نشان میده که هدیه آوردن .....آماده بزن و برقص (حالا بلرزون)جشن سال نو هستن .....کج فهمی شما و بعضی دیگر ربطی به ما نداره....
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      7 1
      ملت ایران هزاران سال ملت و کشور هستند و خواهند بود از هر قوم از هر شهر و استان باشیم ما ایرانی هستیم .. پاینده ایران و ملت بزرگ ایرانم .. یاشاسین گوزل ایرانیمیز..
    • كفشنده IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      1 1
      اتفاقا اسلام برتری رو نه در نژاد و بلكه در منش و تقوی میدونه. قیمه و ماست باهم تو مغزته!
    • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 1
      نژادپرستی یک پدیده مدرن است و بسیار ناپسند.واژه ریسیسم یک واژه با قدمت طولانی نیست.البته که در اسلام ملاک اعتبار نزد خداوند تقواست.ایرانیان هم ملتی موحد بوده اند.هویت ملی ما و هویت دینی ما در هم تنیده است و از هم جدا نیست اگر ملیت ما اهمیت نداشت،سلمان فارسی را به استانداری مداین بر نمی گزیدند و مثلا به مصر یا حبشه یا یمن یا هر کجای دیگر غیر از مداین (که هویت و پیشینه کهن ایرانی داشت)رهسپار میکردند.ما به هویت ایرانی و اسلامی خود افتخار میکنیم و برایمان تاریخ و بالا و پایینش قابل تامل است.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    35 7
    ایران کشور نیست، ایران امید است ایران تنها امید بشریت برای رهایی از چنگال شیطان است. ایران کشتی نجات است که از پاک ترین های هر نژادی را در خود جمع کرده تا شیطان را به زیر بکشند.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      6 2
      ایران و ایرانیان بزرگترین سنگر مقاومت و مردانگی در منطقه و جهان هستند در برابر استکبار استعمار نوین جهانی صهیونیسم جهانی ..
    • iran IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      10 3
      ایران زمین هم یک کشور است هم یک پهنه و فلات جغرافیایی و هم یک تمدن وسیع و بزرگ و کهن و هم امید و هم سنگری برای مبارزه و مقاومت در برابر زورگویان جهانی استکبار جهانی استعمار نوین جهانی صهیونیسم جهانی
  • US ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    3 1
    چو خورشید پنجه زد بر پشت گاو......اهل فنش معنی این بیت را در این تصویر متوجه میشن.....روز انتقام نزدیکه .....
  • فرشاد IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    20 3
    اون نظر اول پر از انحراف و دروغه و نظر سامی دونستن عیلام و اینا دیگه دروغ تر. تخت جمشید از سنگ و خشت منطقه فارس هست و با اقلیم اون منطقه همگن هست. ترجمه کتیبه های تخت جمشید توسط غربی ها و ایران شناسان نشون داده برده داری وجود نداشته و همه بر اساس نوع کارشون حقوق به صورت مواد خوراکی و لباس می گرفتن. امپراتوری دارای نظم خاصی هست و این ایرانی ها بودن که این مفهوم رو نخستین بار پدید آوردن و الگویی شد برای امپراتوری های آینده. تخت جمشید حاصل تلاش همه اقوام متمدن چون بابلی ها، ایلامی ها، مصری ها، مادها، یونانیان آسیای صغیر و ...اعراب اون زمان اصلا حکومتی نداشتند...عامل سرنگونی هخامنشیان، حمله اسکندر و جنگ میان درباریان بود که از زمان اردشیر سوم تشدید شده بود. مطالعه کنید و بعد قصه بگید. منم می تونم بدون مطالعه هی فوحش بدم... ما باید البته شعور این رو داشته باشیم که در تمدن هخامنشی، تاثیر به ترتیب ایلامی ها، بابلی ها و مصری ها به چشم می خوره....
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      4 12
      عزیزم مجبور نیستی به آینه تف کنی. خودت برو متن کتیبه بیستون را بخوان و برده های بیشماری که فقط داریوش گرفت را ببین. فقط انوشیروان تمام مردم شهر انطاکیه را به بردگی گرفت و به زور به ایران آورد. تخت جمشید هم رایگان ساخته شد و تو فرض کن به عده هم برایش حقوق دادند. این حقوق از کجا آمد جز از محل غارت ملل تابعه؟ چرا به جای سازندگان تحت حمشید به اختلاس گران امروزی افتخار نکنیم؟ آنها هم بناهای مجلل از دسترنج مردم می سازند و حقوق خوبی به بنا و کارگر می دهند!
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      9 3
      شما خودت توی آینه تف نکن!! بدون منبع حرف نزن.اگه از تاریخ خواندن دردت میگیره به خودت مربوطه.چون با کلمات بازی میکنی.
    • ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      3 0
      انوشیروان زمان ساسانی بود پانصد سال بعد از هخامنشی بیسوادی حدی داره
  • US ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    7 3
    اتفاقا تخت جمشید محل جشن گرفتن اقوام مختلف ایران بوده ....نقش برجسته هاش مهمان های مختلف اقوام ایرانی را نشان میده که هدیه آوردن .....آماده بزن و برقص (حالا بلرزون)جشن سال نو هستن .....کج فهمی شما و بعضی دیگر ربطی به ما نداره....
  • فرشاد IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 5
    تخت جمشید کامل ساخته شده و تنها دروازه ناتمام هست که گویا با حمله اسکندر متوقف میشه. در نظام کالبدی اون نفوذ معماری مصری بویژه در طرح ستون ها و درها و پنجره ها، دیوار خشتی برگرفته از ایلام و بابل، نقوش برجسته برگرفته از مصر و آشور و کاشی های لعاب دار ایلام و بابل، تعداد زیاد ستون ها در ایوان و اندرونی برگرفته از تمدن اورارتو. این داستان یعنی استفاده از همه سنن معماری مردمان گوناگون امپراتوری و این معنی احترام به اون ها رو میده. نقوش برجسته همه با احترام کنار هم و گل به دست و هدیه اورنده برای شاه ایران در نوروز است. بر خلاف نقوش برجسته مصری و آشوری، صحنه ای از کشتار یا تحقیر ملل دیگر نیست. امپراتوری روم هم در معماری از آثار یونان بسیار وام گرفتند و این وام گرفتن در همه دوره ها مرسوم بوده. بی شک مصری ها بزرگترین بناهای جهانند اما نباید هر اثر را با اثری دیگه مقایسه کرد. اهرام بناهای مذهبی اند و سترگ که بعدها به دلیل بزرگی از ساخت اونها خودداری کردن و به مقبره صخره ای روی آوردن و تخت جمشید بنایی آیینی هست و نباید با اهرام قیاس بشن.
  • DE ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    5 11
    عاشقان امروزه کوروش و داریوش سعودی اینترنشنال و منوتو نگاه میکنند و شدن متحد بن سلمان .
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      17 3
      از کجا به چنین علمی رسیدی عزیزم.؟ من یکی از عاشقان کوروش بزرگ و تاریخ پر افتخار ایران باستان و خصوصا" سلسله هخامنشیان و ساسانیان تا بعد از اسلام سلسله صفوی و نادر شاه افشار هستم ، هیچ علاقه ای به این تلویزیون های ایرانستیز که جنابآلو نام بردید ندارم ! لطفا" قبل از اظهار فضل اندکی تفکر بفرمایید موفق باشید ..
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      10 2
      نه خیر چنین چیزی نیست بیشتر تجزیه طلبا و احمقای ایرانستیزند که میشینن پای منبر بن سلمان
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 9
    یکبار از تخت جمشید بازدید کردم برایم جالب نبود. هم خسته شدم هم تشنه
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      5 1
      تماشا و بازدید بقایای تاریخ ، آثار تاریخی عشق و علاقه می‌طلبد .. هر کسی علاقه و دلبستگی خاص خودش رو دارد .. و هیچ اشکالی هم ندارد .. همین تفاوت های انسان هاست که دنیا را زیبا و جذاب تر می‌کند ..
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      7 2
      شما واسه اینکه زیاد تشنه و خسته نشی همون دیسکو ها و نوشگاه های آنتالیا و استانبول تشریف ببر.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    4 11
    عزیزانی که نظر می دهند بد نیست کمی هم مطالعه داشته باشند.بهتر است بدانیم: 1.هخامنشیان 220 سال حاکم بودند نه 500 سال!!!! 2.به اعتراف شخص داریوش در کتیبه شوش، کاخهایی که به دست او ساخته شده است با مصالح غیر ایرانی و توسط معماران خارجی مانند یونانی ها ،مصریها ،ساردیها ،بابلیها...بوده است. 3.یکی از دلایل غیر ایرانی بودن کاخهای هخامنشی این است که نه قبل از دوران هخامنشی و نه بعد از آن هیچ نمونه مشابه ای در ایران یافت نشده است.حتی بنایی که به غلط به آرامگاه کوروش معروف شده است کاملا یونانی است. 4.افتخار و هویت یک ملت را نباید با در و دیوار کاخ شاهان که اکثرا با غارت ثروتهای ملل دیگر و مالیات های تحمیلی بر توده های مظلوم ساخته شده و برای عیاشی شاهان و خانواده آنها طراحی شده است ، گره زد! 5.ملت شریف ایران با داشتن فرنگ و تمدن کهن و درآمیختن آن با فرهنگ و تمدن اسلام بزرگتر از آن است که هویتش را با شاهان خونریز، متجاوز،قدرت طلب...به اثبات رساند. 5..... 6..........
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      11 3
      ایکاش زیر این متن نوشته بی اساس و بی سند و غیر معتبر امضا میکردی ناصر پورپیرار خسته نباشی ناصر جون !!! باز یک پست از تاریخ ایران باستان گذاشتند یک عده بیسواد غیر متخصص و ایرانستیز تاریخ ستیز مشغول جفنگ گویی و کپی پیس کردن از صفحات و سایت های ایرانستیز و نشر و پخش اراجیف بی ارزش دشمنان ایران عزیز شدن !
    • به ۱۶:۰۳ - IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      4 8
      حقیقت البته برای شما تلخ است. شما حتی نمی خواهید نماد فروهر را با خدای شمش آشور مقایسه کنید و ببنید حتی این نماد به اصطلاح ایرانی هم کپی آشور است!
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 0
      اینکه تخت جمشید را فقط ایرانی ها نساخته اند یعنی ایران یک تمدن فرانژادی است. و این بزرگترین تعریف و تمجید است.
    • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      حقیقت برای شما تلخ تره که نمیدونید آزادی ادیان در دوره هخامنشی به ویژه در دوره کوروش و داریوش یعنی چی،که حرف از کپی کاری میزنید!!
  • ایران بزرگ iran IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    10 2
    باز یک پست از تاریخ گر افتخار ایران عزیز گذاشتید عده ای بیسواد قومگرا قبیله پرست و ایرانستیز مجازی که هیچ سواد و تخصص تاریخی ندارند مشغول جفنگ گویی علیه تاریخ ایران و ایرانیان شدن ! بقول ضرب المثل معروف با آب دهان سگ دریا نجس نخواهد شد .. زنده باد ایران ، سپاس از سایت مشرق
  • سید حسن IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    6 1
    تخت جمشید یک شبه ساخته نشد از زمان داریوش اول به بعد هر پادشاهی قسمتی بر این بنای باشکوه می افزود تا اینکه اسکندر مقدونی به تلافی و بهانه اتش زدن اتن توسط خشایارشاه ، تخت جمشیدپایتخت جهان ان روز را به اتش کشید البته ان زمان فقط سقفها که چوبی بودند سوخت خرابی دیوارها و ستونها در طول زمان بوجود امده . ض1منا از 220سال حکومت هخامنشیان فقط دو شاه کورش و داریوش اول شاهان لایقی بودند ولی از خشایارشاه به بعد شاهان فاسد و لایقی بودند که از اندوخته داریوش خوردند و با دادن پول بین این و ان فقط روزگار گذراندند و از ان پارسی های سالم و جنگجو به مشتی ادم تنبل تبدیل شدند .
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      2 2
      اسکندر را نباید سرزنش کرد. پارسه باید در عوض آتن می سوخت.
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      چشم،مراتب تقدیر و تشکر و قدردانی جناب عالی رو خدمت اسکندر عرض خواهیم کرد...ایرانیان هیچ وقت آغازگر یورش علیه کسی نبوده اند...
  • من IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    7 2
    درود بر هخامنشیان و تخت جمشید
  • ... IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    8 2
    مسئولان ایران، تنها مسئولانی در جهان هستند که به تاریخ، تمدن،فرهنگ، شاعران و پادشاهان گذشته ی کشورشان هیچ علاقه ای ندارند. به جایش شبانه روز درباره ی بنی اسرائیل، پیامبران بنی اسرائیل و ... فیلم میسازند. دریغ از یک فیلم کوتاه درباره ی حافظ دریغ از یک فیلم یک دقیقه ای درباره ی فردوسی بعد می آیند و میگویند چرا هالیوود فلان فیلم را ساخته؟ خب وقتی شماها فیلم سازی درباره ی ایرانیان را حرام اعلام نموده اید و فضا خالی است، هالیوود هرطور که دلش بخواهد فیلم میسازد.
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      5 1
      درود بر شما دوست و هم میهن آگاه و فرهیخته ام ، کاملا" با سخن شما هم رای و موافقم ... جانا سخن از زبان ما می‌گویی .. چرا مسئولین نسبت به تاریخ این سرزمین بی تفاوت هستند نمی‌دانم ؟ چاره کار چیست آنهم نمی‌دانم ! ...
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      4 1
      به امید خدا که در دولت جدید و از این پس شاهد چنین خودزنی هایی نباشیم،چرا که اگر دقت کنید پس از پایان دفاع مقدس و از دهه هفتاد تا کنون به نام دولت سازندگی و سردار سازندگی و دوم خردادی و امید و کلید و ....وعده و وعید و ..خلاصه کابوسی بود که حق تعالی پایانش داد...از مسعولان جدید میخواهیم در این زمینه کوتاهی نکنند که کشورک های جعلی بد خوابی برایمان دیده اند...
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 3
    را بازسازی نمیشه؟ لااقل بخشی از نمای جلو رو بازسازی کنید
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      نه. چون دیگر آن وقت اثر تاریخی نیست و می شود نتیجه تخلیل امروزی. بقیه بنا مشخص نیست چه بوده است
  • روح الله IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    3 12
    هربنایی که بسازند همه ویرون ایبویه،،،غیر پاینده فقط گنبد دوار تونه ای خدااا،،،تخت جمشید به تقلید از آثار تمدن پرشکوه عیلام ساخته شد و تقریبا همه یا اکثر غالب مصالح آن از معادن سنگ اطرافش پرداخته شده است، آنجا دقیقا هنوز معلوم نیست که یک پرستشگاه بوده یا مرکز حکومتی ولی سنگ نگاره ها بیانگر این است که در آنزمان دین و سیاست ممزوج هم بوده اند و در جای جای آن نمادهایی مذهبی چون فره ور مشاهده می شود،،، البته برخی نیز آنجا را جزئی از گستره حکومت یهود و قلمرو حضرت سلیمان می دانند
    • iran IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      9 3
      اظهار فضل یک قومگرا یک قبیله پرست بیسواد درباره تاریخ ایران بزرگ !!! ولقعا" موجودات نادان و جالبی هستید شمت قومگرایان ایرانستیز .. سلیمان و یهود چه ارتباطی با ایران داشته و دارد !؟! بقول شاعر وقتی غافیه به تنگ آید شاعر به جفنگ آید .. حکایت شما ایرانستیزان ..
  • افشار IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    8 9
    اینگونه نبوده تخت جمشیدراعربهای وحشی آتش زدن
    • پانترکیسم نابود است IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      11 3
      عزیز جون ترک و مغول رو از قلم انداختی...مرغی که انجیر میخوره نوکش کجه...
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 1
      چه جوری سنگ ویرانه را سوزاندند؟
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    4 2
    چیزی از تاریخ ایران نمیدونید لطف کنید چیزی ننویسید
  • رحیم IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    8 2
    ناصر پورپیرار دیونن هرکی هم حرفاش قبول داره دیونه تر از خوشن بزار تا حال کنن برای خودشون تاریخ با آدم گنا خراب نمیشه
  • محمد IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    6 1
    چرا بعضی‌ها از وجود تخت جمشید ناراحتن؟ خوب این نشانه تمدن ماست. امپراتوری هخامنشی هم مثل خیلی امپراطوریها دوران قدرت و دوران ضعف داشتند. اگر ضعف‌هایی در اواخر سلطنت داشتند منکر قدرت و عظمتشون نشید.
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      2 0
      عزیزم ما پادشاهی داشته ایم ،نه امپراطوری. در علم تاریخ این دو واژه مختصات خاص خودش را دارد و البته با هم تمایز دارند،روم مثلا امپراطوری است،ایران اما پادشاهی.
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      3 9
      کسی از وجود ویرانه تاراحت نیست. از وجود هموطنانی که به جای عبرت گرفتن از تاریخ به آن افتخار می کنند ناراحتیم. از کسانی که تجلی ظلم و دزدی و غارت را مایه افتخار می دانند ناراحتیم. گویی ایرانی بودن آنها در شوونیسم و ضدیت با عقل و منطق و انسانیت تعریف شده است.
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      12 4
      البته شما هموطن ما به حساب نمیای،شما یک ایرانستیز هستی احتمالا پانترک بی بته که تاریخ دیگران برات عقده شده ،واسه همین سعی میکنی مردم چندین کشور رو به زیر بکشی.تاربخ خواندن سواد میخواد که دهها منبع رو مطالعه کنی البته مستندات رو دنبال کنی و نه جعلیات.خوب چون هم بیسوادی هم بیشعوری هم بیخرد کلا برات سخته که بری دنبال حقیقت بنابراین چیزهایی رو نشخوار میکنی که واست خوشاینده ،چون بی ریشگی خودت رو زیرش پنهان میکنی.
  • خطاب به پاسخ دهنده به iran IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    7 3
    دوست گرامی،یک منبع موثق که خودش با استناد به تواریخ کهن همدوره هخامنشیان و دیگر اسناد باستانی و البته منابع بسیار معتبر تاریخی نگاشته شده هست که میتوانید نسخه pdf آن را رایگان دانلود کنید: کتاب " داریوش دادگر " نگاشته دکتر شروین وکیلی.
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      5 12
      به تازگی حاکم بادکوبه هم نظامی را ترک نامیده است. می شود به راحتی تاریخ را وارونه کرد. در این خصوص پانفارسها و پانترکها با هم مسابقه گذاشته اند. داریوش دادگر همان جانی است که حتی به قول کسروی خودش کوروش و کمبوجیه و بردیا را کشت. همان کسی با افتخار بابل را قتل عام کرد و هزاران نفر را به سیخ کشید و بسیاری را به بردگی. این جنایات را هم با افتخار در کتیبه بیستون نوشت و البته حالا بعد از قرنها ابلهانی پیدا می شوند که این ظالمان خون آشام را تطهیر کنندو.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      16 2
      نظامی که قطعا ایرانی و شاعر پارسی گوی هست.ابله هم کسی هست که نمیدونه به آنهایی که خواستار وحدت تمام اقوام ایرانی هستند پان فارس گفته نمیشود و البته ابله کسی هست که بدون خواندن منابع ،دِیمی حرف بزند نه علمی.نویسنده کتاب کاملا آماده مناظره است و پاسخگو.با خواندن تاریخ مانند مازوخیستها،خودآزاری نکن! بنشین سریالهای ترکیه ای تماشا کن،از هفت دولت آزاد باش.
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      0 0
      برای دریافت پاسخ خود جهت جانی نامیدن داریوش میتوانید به این لینک مراجعه کنید: " تحریف بیشرمانه کتیبه بیستون " تارنمای خردگان.تاریخ علمی است که لحظه به لحظه در حال اکتشاف است،چرا تصور میکنید که جهل مرکب عده ای جاعل مانند پورپیرار و غیاث آبادی و .. را روشنای حقایق تاریخی نمیتواند در هم بکوبد؟ بدون مطالعه تاریخ چرا دروغپردازیها را تکرار میکنید؟اگر پان ترک هستید باید خدمتان عرض کنم که پورپیرار به شدت ضد ترک و البته ایرانستیز بود! غیاث آبادی هم که.. تصور میکنید دم و دستگاه و آزمایشگاه های مجهز به پرتونگاری و ابزار دیرین شناسی و سالها مطالعه دانشمندان علم تاریخ از عهده پاسخگویی این قماش بر نمی آیند؟ شوربختانه از آنجایی که مسئولان کشور به هر دلیلی اهمیت شناساندن تاریخ کهن این مرز و بوم به مردم را ،جدی نمیگیرند‌،هر اجنبی بی سر و پا و هر اجنبی پرستی به خودش اجازه توهین به ما و نیاکان ما میدهد.تاریخ بالا و پایین دارد و ما منکر آن نیستیم ،اما خود نباید تیشه به ریشه مان بزنیم،غفلت از خودشناسی ما را از حس استقلال و دشمن ستیزی دور میکند،بی هویتی ما را در گرداب سرگشتگی و بی کسی فرو میبرد،اینگونه هر بیگانه از راه رسید برایمان تعیین تکلیف میکند،تو سری خور این و آن میشویم ،چیزی که دشمنان ما آرزویش را دارند،ما بی ریشه نیستیم و همه بخشهای تاریخ ما بهم متکی است اساسا قسمت بندی و تفکیک تاریخ پیشاباستان و باستان و پسا باستان و جدا کردن از تاریخ اسلامی این مملکت تا تاریخ انقلاب که معاصر ماست،اشتباه است،اینها همه هویت ماست در هم تنیده است،قابل چشم پوشی نیست.واقع بینانه به خودمان بنگریم.همه دنیا آرزوی یک برگ از این تاریخ و تمدن را دارد‌،خود کم بینی نکنیم،خوبیهایش را بنگریم و بسط دهیم و بدیهایش را چراغ راه و آینه عبرت کنیم.ما ایرانی هستیم و این هدیه خداوند است به ما.ایران حق و سهم ما از دنیاست،کنار هم باشیم نه رو در روی هم که دشمن خنجر میزند به پشت همه ما اگر ما خالی کنیم پشت هم را...تمام طایفه های ایرانی باید متحد و کنار هم باشند،زیر پرچم اسلام.همانگونه که نیاکان موحد آنها متحد بودند با هم.
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 9
    تخت جمشید نه بارگاه هخامنشیان هست نه سازه ای ایرانی بلکه یونانی بوده که بعدها سبک رومی نام گرفته ومال جانشینان اسکندر و سازه ای نیمه ساخته که قتل عام مردم ایران در جریان پوریم نیمه کاره رها شده کوروش هم فردی بابلی بوده که نماینده شاه ایران در بابل بوده
    • US ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      4 0
      کلا خودتو تحویل کاناپه بده،بادوم زمینی و پسته بخور ، با قرصات دوغ بنوش و برو زیر لحافت که یخ کرد...تا ببریم اساسی بستری بشی.
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 0
      پس چرا اود یونانی ها بهش میگفتن پرسپولیس؟
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 2
      برای اینکه به زبان خودشان مینامند،همانطور که ما مثلا به انگلیسی هم میگوییم انگلیسی نمیگوییم انگلیش...این نامگذاری هم به دلیل حضور سلوکیان است همانطور که خودشان آکروپولیس را دارند.البته سلوکیان خیلی زود با فرهنگ ایرانی عجین شدند و حتی طرز لباس پوشیدن ایرانیان را در دوره هخامنشی تقلید کردند به کتاب تاریخ سیاسی اشکانیان مراجعه کنید درباره پرسپولیس و سلوکیان و حمله اسکندر مفصل شرح داده،pdf نسخه مجازی کتاب ،رایگان است.
  • فرزند انشان وایران زمین IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    9 2
    ای بی شرف با همین طوری با این حرفا می خواین تمدن ایران زیر سوال ببری
  • یوسف IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    4 2
    تمامی ویرانی‌های بناهای تاریخی ایران من جمله تخت جمشید ودیگربناها که آسیب آن ازبه آتش کشیدن اسکندرهم بیشتربوده حمله اعراب به ایران بوده که حتا این جاهلیت خودشون بعد ازهزاران سال هنوزمیتوان دررفتار امروزی این وحوش وحشی درحملات داعش وطالبان دیدکه چگونه بابناهای تاریخی رفتارمیکنن ببینید درآن زمان چه بلای برسرتخت جمشیدومردم ایران آوردن2295
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    12 2
    واقعا این دوست عزیزی که این مزخرفات رو نوشته. باید بگم که ایرانی نیست وکاملا یک فرد بیسواد است. دنیا به هخامنشیان افتخار میکند. منشور حقوق بشر یادگار هخامنشیان است
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    3 17
    تخت جمشید. وجود خارجی ندارد.. اثار باستانی عیلامی ها. را با تحریف وجعل... برای اهداف شوم فاشیستی.. تخت جمشید نامیدن.. باید به فاشیست ها احسن گفت خود بلد بودند تاریخ سازی. وتاریخ نویسی کنند. . درصورت امکان. به تاریخ هرودوت مراجعه شود. منابع بی طرف. تحلیل های درست. با مستند بدون تعصب.. درست هست. نه اینکه. شعار. وتوهمات
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      6 0
      ماهی فراموش نشه
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      7 0
      لطفا منبع ادعاهاتون رو بگید چون هرودوت نام تخت جمشیدو تحت نام پرسپولیس در کتابش آورده
  • مجتبی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    7 2
    کوروش بزرگ شاه شاهان. وداریوش بزرگ از تخت جمشید تاریخ و تمدن وفرهنگ ایران 1.طبق مستندات به جا مانده درموزه حقوق کارگران به موقع پرداخت میشده که هنوز 3لوح گلی به خط میخی توضیح داده شده 2.به پله های تخت جمشید بنگرید پله‌ها)بیشتر از 10 سانتیمتر نیست و به حقوق زن احترام می گزاشتند تا هنگام راه رفتن پای زن پیدا نشود 3.اینکه ایران جز بزرگترین امپراتوری اون زمان بوده نشانه اقتدارشون بوده 4تخت جمشید هم نشانه عظمت اونها بوده. پس کسی که چرند تحویل میده وحرف الکی میزنه. به ایرانیان بی احترامی میکنه پس ایرانی نیست.
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    4 14
    تخت جمشید. ساخته وپرداخته. حاصل تحریف. جعل تاریخ. درزمان پهلوی ها هست... برای هویت سازی. لحاظ شد. . منابع معتبر... مستندات. واقعی (بدون جعل) .. باشد. .. ویکی پدیا فارسی.. یهودی.. انگلیسی معتبر نیست... تاریخ این آقایان. جنبه سیاسی بود وهست..
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      8 1
      تو چرا ناراحتی؟؟ چقدر از عربستان و اصراعیل حقوق‌میگیری که اینطور خرف میزنی؟؟ شاید هم بدون حقوق نوکری میکنی؟
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 15
    تخت جمشید. نه.. بگوییم فریب تاریخ..... سوال.. اگر کوروش زرتشت بود چطوري امکان دارد قبر داشته باشد. اگر ما باور های زرتشتیان مطالعه کنیم. تفکرات اون دوران.. بدون تعصب. با تحلیل درست.. با مستندات. نظر اجماع دانشمندان. وتاریخ در نظر بگیریم.. زرتشتیان چطوري. میت ها مردگان. دفن می کردند.. این آثار تقریبا به عیلامی ها نزدیک است
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      5 1
      ماهی فراموش نشه میگو هم خوبه
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      9 2
      شما اول مقداری تخم کفتر میل کن که گفتار و نوشتارت بیب بیب نباشه بعد بیا چهچه بزن.میت سلطون رجب پاشا اوغلو افندی..
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 9
    دروغ بزرک دروغ شاخدار بعضی هارو تجاهل کرده انقدر گفتن که بدبخت ها باورشون شده دست یهودیان بود این ترفند
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      7 0
      ماهی و میگو و کتاب فراموش نشه عقل نعمت خداست اکبند نزاریدش
  • معصومه از مرودشت IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    6 3
    تخت جمشید نماد ظلم نیست و در تخت جمشید حق هیچ کسی ضایع نشده و بهترین مکان دنیاست و من مرودشتیم و هرهفته به اینجا میرم نه نماد ظلم است و نه چیز دیگری من خوشحالم که کشور اصیل دارم و قبل از میلاد مسیح و اسلام بوده ود آن موقع زنان فرمانده سپاه بودند دین ما زرتشت است و کوروش کبیر بهترین
  • ParshanGulf IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    7 2
    بنام سرزمین اهورایی ایران با خواندن این خزعبلات و اراجیف که بیشترین تاثیری که داره نشون دهنده مقدار بی سوادی و عمق دشمنی شما با ایران و ایرانی داره ، معتبر ترین اسناددر مورد تخت جمشید وهخامنشیان نوشته شده که تنها بنای باستانی که بدون ظلم و جور وخشونت و برده کشی و... بنا شده پارسه یا همان تخت جمشید می‌باشد هرچند توضیح وصحبت با گجستکی چون شما آب در هاون کوبیدن است. ای کاش اندکی شعور و درک داشتی ولی حیف هیچ چیزی. نداری بی همه چیز...
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 0
    طلاها را اسکندر برد؟
  • كورش DE ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    6 2
    تخت جمشيد معماري ايراني و باعث افتخار همه ايرانيان.
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 3
    تو که دیگه نوبری! افسانه " پوریم " و " جشن ایرانی کُشی یهودیان " بی اساس است. Kheradgan.ir بهتره مثل نتانیاهو اراجیف سر هم نکنی ،تاریخ علمه،افسانه و قصه نیست.
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    2 5
    برخی عاشق صنعت دست سوم و مونتاژی ترکیه‌شده اند در خاای که اصلیتشان از قوم‌ماد آریایی است و بزرگترین تمدن ها آریایی هستند مثل آمریکا کانادا ایران فرانسه انگلیس آلمان روسیه.
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 6
    آذری ها از قوم ماد هستند و کوروش نوهٔ دختری شاه ماد است _____ایران یک بندر در دریای مدیترانه را در سوریه برای ۱۰۰ سال گرفت. آری ای برادران آریایی قوم ماد( آذری ها ) سرهایتان را بالا بگیرید و به جد تاجدار خودتان کوروش بگویید باز هم ایران بعد از ۲۵۰۰سال دوباره به مدیترانه رسید.
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 4
    آذری ها از قوم ما هستند و کوروش نوهٔ دختری شاه ماد است _____ایران یک بندر در دریای مدیترانه را در سوریه برای ۱۰۰ سال گرفت. آری ای برادران آریایی قوم ماد( آذری ها ) سرهایتان را بالا بگیرید و به جد تاجدار خودتان کوروش بگویید باز هم ایران بعد از ۲۵۰۰سال دوباره به مدیترانه رسید.
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      دوست محترم در اینکه مادها و پارسها و پارتها سه قوم کاملا ایرانی و آریایی و همزبان و همکیش بوده اند شکی نیست،اما اول اینکه مرکزیت ماد سه نقطه بود و صرفا آذربایجان نبود،زمان تولد کوروش هم مرکزیت ماد هگمتانه(اکباتان)بود،مفصل ترین و مشهورترین روایات درباره نسب کوروش منابع یونانی است که محتوای غیر علمی امروزه تایید شده آنها را،برخی وَحیِ مُنزَل میپندارند!گزنفون و هرودت داستانهای رنگین درباره نسب کوروش نگاشته اند!هرودت۳ داستان و یکی را رنگ و لعاب یونانی داده!ارشتی ویگه شاه ماد(فرزند هوخشتره)دختری به نام ماندانا از همسرش آروئنه( دختر آلواتِس شاه لودیه)داشت.به این ترتیب کوروش را حاصل ازدواج ماندانای مادی و کمبوجیه ی پارسی میداند،(این کمبوجیه نام پدر کوروش است و سوای نام پسرش)و ماجرای خواب و تصمیم به قتل نوه را بیان میکند!سپس ماجرای بزرگ شدن کوروش با کمک هارپاگ و بعد از تخت سلطنت به زیر کشیدن!یوستینوس و گزنفون هم ماجرای تلاش پدربزرگ مادی برای قتل نوه پارسی( کوروش) را بیان نکرده و محل پرورش کوروش را همان دربار پارس دانسته که بعدها به دعوت پدربزرگ مادی به اکباتان میرود!اینها احتمالا نسخه سیاسی و با تفکرات یونانی و شبیه روایتهای آنها و کارکرد التیام بخش برای مادها تولید شده که انقراض دودمان پادشاهی آنان و ترکیب شدن و اتحاد آنان با پارسی های هم تبارشان را مشروعیت بخشد که درباره لودیه هم همینطور چون مادر ماندانا لودیایی است،اینطوری یونانیان نیز پیوندشان با پارسیان و مادها پذیرفتنی تر میشد چرا که لودیه هم پادشاهی اش منقرض شد.در واقع یک تیر با دو نشان در روایات ساختگی هرودت و گزنفون و..هست اتحاد همزمان ماد-پارس-لودیه.افسانه های هرودت امروزه پاسخ علمی دارد چون کتیبه های همزمان با کوروش و البته غیر ایرانی،تبار او را کاملا پارسی گفته،نه دورگه.خود کوروش هم تبارنامه اش را آشکار بیان کرده.نمونه اسناد بروسوس بابلی که همدوره کوروش است و کشف شده که متفاوت از تواریخ هرودت و.. که خیلی سال بعد از مرگ کوروش نوشته شده.امروزه ملاک سنگ نبشته های زمان تولد کوروش و معاصر زندگی او و آنچه خودش و داریوش در بیستون گفته،میباشد.بروسوس بابلی هیچ اشاره ای به پیوند پدر کوروش با خاندان شاهی ماد نمیکند.کتزیاس هم آمیتیس را دختر ارشتی ویگه نامیده نه ماندانا.
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 7
    نژاد های دیگر در مقابل بزرگی نژاد اصلی ی آذری ها یعنی آریایی، اندازه ی یک دانه نخود است. همین الان رجب و الهام برای آب خوردن باید از یک آریایی یعنی پوتین و بایدن اجازه بگیرند
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 1
      ابلیس هم همین را می گفتم. من از آتشم و برتر.
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 1
    تخت جمشید سازه بی همتای بشریت و نشان یکه تازی همیشگی ایران در جهان است
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 2
    ایران هنوز هست ولی دشمنان ایران از امپراطوری روم تا عثمانی و شوروی ازبین رفته اند
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    11 3
    هرجا کرد باشد آنجا ایران است
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 1
    ایران بعداز ۲۵۰۰سال یکبار دیگر به مدیترانه رسید
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 1
    سلام بر ایران مادر بشر مدرن
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 3
    کورش از طرف مادری آذری و فرزند شاهزاده امپراطوری ماد است.
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 1
      ادامشم بنویس دیگه کوروشو پادشاه ماد بزرگ کرد بعد کوروش نمک نشناسی کرد و حکومت مادرو کله کرد و بعد از بین بردن پادشاه ماد بازنش که خاله خودش بود ازدواج کرد و بهتر بگم پایه گذار ازدواج با محارم شد ، واقعا خیلی بیسواد تشریف دارید یکم تحقق و مطالعه کورتون نمیکنه بخدا فقط دارید حرفهای یعده شئونیست و قبیله گرارو نشخوار میکنید بدون کوچیکترین تحقیقی
    • بردیا IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      تردیدی نیست که کوروش از ازدواجهای سیاسی برای دستیابیِ صلح آمیز و دوستانه بر تاج و تخت سرزمینهای همسایه استفاده کرده است.با اینهمه طبق اسناد معتبر معاصر کوروش،او یک همسر قانونی و اصلی داشت که به عنوان ملکه پارس در سراسر قلمرو مورد احترام بود این زن کاساندانه دختر فرناسپ بود،برادرش هوتن(به یونانی اوتانِس)بعدها در به قدرت رسیدن داریوش موثر بود و با او متحد شد.کوروش از این زن ۴ فرزند داشت:کموجیه،بردیا و دخترانش آتوسا و ارته ستونه.سالنامه نبونید شرح میدهد:۵۳۸پ.م یکسال پس از فتح بابل،زن کوروش درگذشت و مردم بابل در مراسم سوگواری همگانی شرکت کردند حتی با جزییات آورده:مراسم ۶ روز بود از ۲۷ ماه آدار تا ۳ ماه نیسان(تقریبا برابر با هفته نخست فروردین).هرودت نام همسر کوروش را کاساندانه،کتزیاس او را آموتیس(به یونانی) و آمیتیس(به لاتین) و دختر ارشتی ویگه شاه ماد میداند.پس جعل تاریخ درباره ازدواج کوروش نکن! درباره رسم ازدواج با محارم که در منابع مربوط به سده های نخست هجری قمری است و نه قرون پیش از آن در ایران باستان احتمال قوی وجود نداشته و در عصر هخامنشی تنها محدود به اسناد یونانی است!در هیچ اسناد باستانی ایلامی آشوری بابلی و پارسی درباره ایرانیان چنین رسمی نیست.اسناد یونانی در زمینه سنتها و مراسم مرسوم دربار مصر که ازدواج با محارم داشته اند آن را تعمیم به جهان پیرامون خود از جمله ایران باستان داده اند.چون تنها هرودت به ازدواج بردیا و آتوسا اشاره کرده که فاقد اعتبار است چون کتیبه های بابلی ایلامی آشوری و پارسی چنین چیزی را نمیگوید،بلکه آتوسا همسر داریوش و مادر خشایارشا و پیش از به پادشاهی رسیدن داریوش همسر او بوده و در به قدرت رسیدن او نقش مهمی داشته است،همان منبع ص۱۸۳
    • بهرام IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      از اولش رو که نوشته اشتباه فاحش تاریخی هست حالا تو میگی ادامه جعلی و دروغی و افسانه وار پان ترکی تو رو هم بنویسه؟؟!! اصلا منابع شما چی هست؟! چه اندازه از نظر علمی مورد تایید هست؟! ادامه شو و البته از اولش رو هر دو برید اینجا ببینید: کوروش پارسی یا ایلامی؟ ( درباره تبار کوروش ) درسگفتار شروین وکیلی
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 0
      عزیزان سروران ایرانیان از همه طوایف چرا فریب دشمنان خواستار تجزیه خاک عزیز ما ایران زمین را میخورید؟چرا از منابع موثق جستجوی حقایق تاریخ نمیکنید؟ خودزنی تا کی؟ تاریخ دانستن عیب نیست وظیفه است چون آدمیزاد پیشینه دارد نهاد دارد خرد دارد اندیشه و زبان گویا دارد میل به ستایش پروردگار دارد،آدمیزاد هویت و شناسه دارد که متمایز از سایر مخلوقات میکند او را.کتاب زناشویی در ایران باستان نگاشته هیربد جمشید کاوس کاتراک در کانال سروش زروان با پی دی اف رایگان در اختیار شما هموطنان است.همچنین سند ازدواج ایرانیان باستان ارائه از شروین وکیلی در همان کانال.عنوان افسانه ازدواج با محارم در ایران باستان برگرفته از تارنمای پارسیان دژ را در خردگان تارنمای تاریخ و فرهنگ ایران زمین جستجو کنید،اسلام دین کامل و برگزیده برای همه بشر است که بسیاری احکام و رسوم پیش از خود را نقض کرد مانند ازدواج با دوخواهر که حضرت یعقوب داشت و ازدواج با خواهر که هابیل و قابیل داشتند.اگر دوره ای بنا به دلایلی و فقط مختص عده ای خاص عملی انجام گرفته و عمومیت نداشته چرا بدون سند و مدرک به همه نسبت میدهید؟ تاریخ خواندن کار یک شب نیست،تاریخ علم است.قصه نیست، جعل و تحریف نمیتوان کرد و البته که فراز و نشیب و نیک و بد هم دارد چون خداوند انسان را اختیار داده در انتخاب نیکی و بدی...
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 4
    ایران بزرگ درحال دوباره متولد شدن است. برای همین است همه پان ها دوباره فعال شدن اند تا جلوی امپراطوری ایران را بگیرند.
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    2 2
    از شکوه تمدن فرانژادی ایران بسوز و بسوز و بسوز و خاکستر بشو، ایران اولین و آخرین کشور کره زمین است.
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    2 2
    برخی عاشق صنعت دست سوم و مونتاژی ترکیه‌شده اند در خاای که اصلیتشان از قوم‌ماد آریایی است و بزرگترین تمدن ها آریایی هستند مثل آمریکا کانادا ایران فرانسه انگلیس آلمان روسیه.
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 1
    ایران بعداز۲۵۰۰سال دوباره به مدیترانه رسیده است
  • ابویسانی IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 3
    از کوروش بعنوان خردمند ترین شجاعترین و عادل ترین. پادشاه حتی در قرآن هم یاد شده که منشور حقوق بشر است
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 0
      منبع ؟!!!
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      ذوالقرنین خدا پرست بود و کافر و بت پرست نبود. این اختراع ابوالکلام آزاد هندی بود که چیزی از تاریخ نمی دانست.
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      منبع تواریخی هست که به رفتار کوروش اشاره داره و همچنین به مختصات فتوحات و بنا کردن سد معروف و تسامح دینی برقرار کردن و شرق و غرب را در نوردیدن و ... هرودوت:کوروش دستور داد سپاهیانش جز به روی جنگجویان شمشیر نکشند و هر سرباز دشمن که نیزه فرو گذاشت او را نکشند،لشکرش فرمانش را اطاعت کردند به طوری که توده ملت مصائب جنگ را احساس نکردند بلکه جایگزینی حکومت پادشاهان ظالم خود با پادشاهی دادگستر را دریافتند.کورش پادشاهی کریم و سخی و بسیار ملایم و مهربان بود،مانند دیگر پادشاهان نه تنها به اندوختن مال حرص نداشت بلکه نسبت به کرم و عطا کردن حریص بود.ستمدیدگان را از عدل و داد برخوردار میساخت و هرچه را متضمن خیرِ بیشتر بود دوست میداشت.
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      منبع تورات و قران و صدها کتاب دیگر_ ذوالقزنین
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 0
      راست میگه چون پور پیرار از تاریخ چیزی میدانست!!!!
  • محسن IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 4
    دوستان دقت کنند و تعصب بیخود هم نداشته باشیم و واقعیات را قبول کنیم اگر همین الآن با تجهیزات و امکانات پیشرفته ای که وجود داره و کارها بسیار راحت انجام میشه بخواهیم یکی از ستونهای تخت جمشید را بسازیم چندین میلیارد تومان پولش میشه درصورتیکه درزمان قدیم همه این کارها با دست و با سختی زیاد و هزینه های بسیار زیاد انجام میشد مطمئنا پادشاهان هخامنشی ثروت زیاد خودشون را از کار و تلاش و زحمت بدست نیاوردند چون در اون سن و اون همه ثروت با کار کردن غیرممکن میباشد پس مطمئنا همه این کاخها و بارگاه باشکوه از دسترنج و زحمت مردم بیچاره و مالیاتهای گزاف امکانپذیر میباشد که دربار پادشاهان بزور از مردم که به رعیت شاه معروف بودند گرفته میشد تفکر و آزاداندیشی خصیصه انسانهای آزاده و باوجدان میباشد
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      6 3
      منبع؟؟
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      5 0
      سازه های بزرگ در طی صدها سال ساخته شده. سازه های بزرگ مثل تخت جمشید و اهرام مصر همیشه در حال ساختن بوده هر پادشاهی که می آمد مقداری می افزود اهرام مصر هم نشانه های ساخت و سازه نیمه کاره در آنها وجود داره.
  • ایرانی IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 2
    دوستان عزیزی که میگویند برده داری اوج می‌زده تو هخامنشیان کاملا دروغه چون که کوروش مثل پیامبر اکرم برده ها را آزاد میکرد
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 1
      کرورش فقط یهودیان را آزاد کرد. اما مردم لیدی را به بردگی کشید و شاهشان را هم زنده زنده سوزاند. برو قدری مطالعه کن و جنایات کوروش در لیدی را بخوان. داریوش که رسما کتیبه نوشته و با افتخار به قتل عام و بردگی گرفتن بابلی ها افتخار می کند. عین متن کتیبه بیستون.
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 1
      ممکن است منابع خود را درباره کوروش و لیدیه و البته درباره تحریفات خود از کتیبه بیستون ،بیان کنید؟! پاسخ جعلیات شما که تکرار جعلیات و تحریفات معلوم الحالی به نام غیاث آبادی و البته پورپیرار است با همان کلیدواژه های کوروش و لیدیه و تحریف ترجمه کتیبه بیستون و داریوش در تارنمای خردگان وجود دارد.جعل تاریخ نکن.با کلمات بازی نکن.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    10 2
    تخت جمشید در عین عدالت ساخته شد چون کارگرانش دستمزد میگرفتند انوقت این میشه نماد بی عدالتی اما اهرام مصر و دیوار چین که توسط بردگان ساخته شده میشه نماد هنر و قدرت!!! شهروند ایرانی تنها شهروندیه که خودزنی میکنه
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 2
    کاربر پاسخ دهنده به ۱۶:۰۳ اگر تاریخ هخامنشیان را مطالعه میفرمودی میدیدی که در تمام قلمرو ایران زمین به ویژه دوره کوروش و داریوش،آزادی ادیان برقرار بود، آشور هم همچنان یک مرکز مهم دینی بود،در ساخت ابنیه تاریخی در تمام دوره ها همیشه از همه امکانات مادی و معنوی و تمام ظرفیتهای هنری و ..استفاده میشد. طراحی ها و سازه ها حاصل فکر همه کسانی بود که از سرتاسر قلمرو فراخوانده میشدند،آشور هم در این دوره طبعا دیگر قلمرو ایران زمین بود.این یک کپی نیست! نشان دهنده تسامح دینی است.نشخوار حرف دیگران را کردن بدون تاریخ خواندن بسیار ساده است....به لینک سازندگان پاسارگاد چه کسانی بودند؟"خردگان" مراجعه بفرمایید.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 1
    در لوح نوشته ها حساب کتاب های پرداخت حقوق به کارکران وجود داره و اصلا مثل مصر برده داری نبوده است.
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 1
      کتیبه بیستون هم نوشه که هزاران نفر را فقط خود داریوش به بردگی گرفت. ضمناهمه دزدها و اختلاس گرها پول به بناها می دهند برایشان کاخ درست کنند.
  • ناشناس IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 2
    تخت جمشید رو اسکندر اتیش زد بعدشم زمان اشکانیان و ساسانیان کسی طرفش نرفت که بخواد خرابیارو تعمیر کنه.وقتی اعراب اومدن ایران تخت جمشید ویرانه بود.اونا طاق کسری رو اول غارت کردن بعدم که سعدابی وقاص گفت برای مسلمان حرامه تو این کاخ بره خرابش کردن.اگر تخت جمشید اونموقع سالم می بود شک نکنید اعراب خاکش رو ب توبره می کشیدن منتهی اصلا تخت جمشیدی وجود نداشت هزار سال بود خرابه بود
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      جرا کسی طرفش نرفت که تعمیرش کند؟ چرا ایرانیان بعد از هخامنشیان هیچ علاقه ای به آنها نداشتند؟ الا تا صد سال اخیر!
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 0
      گویا شما ابنیه اسلامی اطراف آن را ندیده اید!! صد سال اخیر؟! دوره صفویه و زندیه که جهانگردان اروپایی آمده اند چطور برایتان مستند نیست!دوره قجر که انقدر نسبت به آن ارادت دارید چطور؟ نمیدانید که اتفاقا اولین کنکاشهای باستانی در ایران توسط اروپاییها و امریکاییها از دوره قجر شروع شده؟!نمیدانید که علم تاریخ و باستان شناسی از علوم نوپای حدود دو قرن اخیر است که ترجمه متون کهن تاریخی به زبانهای فرانسوی و انگلیسی باعث ایجاد چنین شاخه علمی در دانشگاههای معتبر دنیا شد که صرفا روایت کردن تاریخ را کنار گذاشته و به شکل علمی به تواریخ کهن نگریسته اند؟نمیدانید که استعمارگران پس از خواندن کتب مستشرقین و سفرنامه های خاورشناسان در جستجوی تمدنهای کهن به این سو و آن سوی سرزمینهای تاریخی مانند ایران روانه شده اند؟مشروطه صد سال پیش است؟جامعه علمی آن دوره کوروش را میشناخته،شعر ملک الشعرای بهار هست..چطور پیداشدن آثار هخامنشیان در چین و مصر را مورد توجه خود قرار نمیدهید؟!یا تمدن آزتک ها که در امریکای جنوبی در همین صد سال پیش مورد واکاوی قرار گرفته برایتان چیز عجیبی نیست!!مگر دستاوردهای علم پزشکی امروز با طبابتهای صدسال پیش قابل قیاس است که علم تاریخ هم با روایتهای ۵۰۰ سال پیش قابل تعریف باشد؟گویا هنوز در غار زندگی میکنید،همین شما تا ده سال پیش گوشی تاچ نداشتید! ناصرالدین شاه هم حتا از ترجمه متون تاریخی از فرانسوی به فارسی،کوروش را میشناخته!شما در این هزاره سوم حتا از او عقب تر هستید،میدانید چرا؟چون ایران ستیزید.دوره ناصرالدین شاه بود که اولین بار قطعه های ابنیه تاریخی کنده میشد و به اروپا قاچاق میشد،توجه غربی ها به این آثار جلب شده بود حدود۲۰۰ سال پیش،که بعد هم به زغم شما ۱۰۰ سال پیش ،اکتشافات و بازسازیها و حفاطتها از این میراث ملی ،شدت گرفت..تاریخ خواندن کار یک شب نیست.نشخوار تحریفات بیسوادان را میکنید چون دردتان میگیرد از اصالت و ریشه ی این سرزمین،چون خودفروخته به اجنبی هستید و خودباخته و بی عار،هویت جعلی ساخته شده بر مبنای هیچ و پوچ را که بی ریشه ها برایتان سر هم کرده اند،دربست پذیرفته اید!منتسب شدن به بدنام ترین مردمان تاریخ که جز دزدی و غارت و چپاول و کشتار و ترکتازی و چیزی از آنها وجود ندارد..حتا آنها نیز بعد از مدتی فهمیدند باید ایرانی شوند و مدنیت بیاموزند تا بتوانند اینجا زندگی کنند.
  • احسان IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 2
    قطعا اعراب در ویرانی آثار باستانی نقش بسزایی داشتند
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      1 1
      پس احتمالا دیوانه بوده اند چون آن زمان تخت جمشید ویرانه ای بیش نبوده.
    • IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      1 0
      حتی اگر ویرانه ای بیش نبوده!! هر بیگانه ای اینجا لشکر کشید قطعا آثار شاهان پیشین را تخریب کرد حتا بیش نبوده ها را !! اسنادش هست هرآنچه انجام شده... شما خیلی در پی قافیه و ردیف جور کردن ایران ستیزی خودت نباش...قرار نیست با روایت حقایق تاریخی آسمان به زمین بیاید...که شما ایران ستیزان به هر دری میزنید تا به تحقیر ایرانیان بپردازید درحالیکه به گواه تاریخ ایرانیان بیگانه نواز بوده اند حتی دشمن را مجذوب خود کرده اند،ایرانیان همیشه نجابت به خرج داده اند برای همین ایران همچنان یک تمدن زنده است...افسوس از این ستیزه گری و آب در آسیاب دشمن ریختن،بی هویتی و سست عنصری و خودباختگی راه دشمن را هموار میکند برای استعمار و چیرگی...ما ریشه داریم هویت داریم تاریخ کهن داریم از زیر بته عمل نیامده ایم، پشت داریم پشتوانه تاریخی داریم،از پیشا باستان و باستان و پسا باستان تا امروز تاریخ داریم ایرانی هستیم.ما با ندای قلب ایمان به اسلام آوردیم ،ایرانی وجودش در تاریخ جهان مبناست،تاثیر گذار است.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    14 6
    حاکم بادکوبه خودش ترک نیست ساقیش هم ترک نیست،اونی که پشت سرش نماز میخونن هم ترک نیست! اما متاعی که بهشون میرسه توهم خودترک پنداری و البته تمایل به ترکی کردن تمام دنیا با جعل و تحریف و دروغ،در اونها پرورش داده که گرگ پرست جماعت اگر میدونست کسانی که دوست داره بهشون منسوب بشه چی میپرستیدن اگه نیمچه غیرتی داشت سرشو از ...بلند نمیکرد.(سفرنامه ابن فضلان) میدونی چرا دوست دارن ترک باشن؟چون ترک بودن مساوی بوده با گرگ بودن برای رسیدن به هرچه حق تو نیست...در تواریخ چین هم هست،دیوار چین هم برای جلوگیری از ترک واقعی که زردپوست آسیای شرقیه ساخته شده دیگه ببین وقتی نظامی و باقی شاعران پارسی گوی و ایرانی درباره ترکان با لفظ چشم بادامی و چینی صورت و خوی درنده و وحشی و ترکتازی نام میبرند اوضاع از چه قرار بوده...بلین چقدر بدبخت هستن رجب و الهام و پانترکها که به شیوه عثمونی خر شده توسط بریتانیا و جهود افراطی میخوان مثل این قوم بی تمدن در تاریخ باشن!خلایق هرچه لایق...نظامی گنجوی و پاسخ به پانترکیستها sepahbod7.blogfa.com / ادبیات ترکی نظامی گنجوی همه جعلی استgolvani.ir / اما درباره تاریخ ایران باستان به ویژه منبع معرفی شده که گویا برات خیلی درد داشته که نخونده اومدی یه چیزی شکمی نوشتی،نویسنده کتاب زنده است ،حاظر به مباحثه و مناظره،همه جا هم میتونی فیلم نشست هاش رو ببینی،اگر فکر میکنی بهت ظلم شده میتونی به راحتی بری گفتگو کنی علمی و با سند و مدرک حرف بزنی و از اونچه اعتقاد داری دفاع کنی...ناصر پور پیرار نیست که جرات نداشت مناظره کنه چون سواد در هیچ زمینه ای نداشت...طرف معاند نظام اون ور آب نشین هم نیست که فکر کنی پول میگیره برات تاریخ بتراشه یا جعل کنه....خلاصه حی و حاضر ،برو بخون بپرس گفتگو کن شب سر راحت روی بالش بذاری....صدها منبع هست نه یکی دو تا...تاریخ خواندن کار یک شبه نیست... " گفتگویی درباره برده داری soshians.ir "
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      5 1
      منظورت استاندار باکو هست؟
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 7
      تشریف ببر یه تست ژنتیک بده احتمالا خود شما از مقدونیها یا مغولها باشی پس سنگ خورده پاهاررو به سینه نزن و برا دیگران هم جعل هویت نکن
    • US ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      رجب و الهام تست ژنتیک بدن معلوم الحال تر و دون پایه تر و خرده پا تر از این دو کسی نیست که چندین ملت رو مسخره فرض کردن و دخالت در امور مردم چندین کشور میکنن،افسار الهام دست رجب افتاده که اونم افسارش دست اسراییله،هم از توبره میخوره هم از آخور،مردک متوهم خودترک پندار،یکی لنگه ی آتاترک جهود آلبانیایی تبار...به این نو عثمونی ها رو بدی میرن ترکستان شرقی رو هم نسل کشی میکنن که بگن ما ترکیم ما گرگیم....ما سرور دنیاییم!!!! آره منتها از در عقب.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 1
    نیمه کاره نمونده بلکه سازه های بزرگ همیشه در حال ساختن بوده هر پادشاهی که می آمد مقداری می افزود اهرام مصر هم نشانه های ساخت و سازه نیمه کاره در آنها وجود داره.
  • . IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 2
    عرب پرستی تا چه حد !!!!
  • سید IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    فقط فرانسه و انگلیس خواترات افرادی از این دو کشور که در تخت جمشید بودن رو بخونید خدا میدونه چه جوری همین مونده برای ما
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 3
    آذری ها آریایی و از قوم ماد هستند و کوروش نوهٔ دختری شاه ماد است ولی برخی عاشق صنعت دست سوم و مونتاژی ترکیه‌شده اند در حالی که اصلیتشان از قوم‌ماد آریایی است و بزرگترین تمدن ها آریایی هستند مثل آمریکا کانادا ایران فرانسه انگلیس آلمان روسیه.
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 3
    آذری ها آریایی و از قوم ماد هستند و کوروش نوهٔ دختری شاه ماد است ولی برخی عاشق صنعت دست سوم و مونتاژی ترکیه‌شده اند در حالی که اصلیتشان از قوم‌ماد آریایی است و بزرگترین تمدن ها آریایی هستند مثل آمریکا کانادا ایران فرانسه انگلیس آلمان روسیه.
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      هیچ کدام از سنگ نبشته ها و کتیبه های معاصر کوروش آشوری،بابلی،ایلامی،پارسی و مادی و ...هیچ اشاره ای به تبار مشترک پارسی مادی و دورگه بودن کوروش ندارد و خود کوروش هم نسب نامه اش را آورده و اصلا پدربزرگ مادی ندارد.کوروش در حدود ۶۰۰پ.م زاده شده،کودکی و نوجوانی او با توسعه قدرت مادها در غرب و جنگ مادها با لودیه و صلح نهایی آن دو در ۵۸۵پ،م و همچنین حکمرانی نبونیدشاه بر بابل، همزمان است.داریوش هم به تبارنامه پارسی کوروش آشکارا اشاره کرده.فقط هردوت و برخی دیگر مورخان یونانی هر کدام با روایتهای متمایز و خیلی سال پس از کوروش به اشتباه و یا برای خاطر تولید حس مشترک! بین ماد پارس و لودیه چنین تحریفی کرده اند،چون امروزه باستانشناسان با یافته های قطعا معتبرتر از دوره هرودت و .. این موضوع دورگه بودن کوروش را رد میکنند.هرودت و گزنفون مادر کوروش را ماندانا دختر ارشتی ویگه مادی گفته اند.کتزیاس دختر ارشتی ویگه را آموتیس میداند نه ماندانا،که او نیز با نبوکدنصر(پسر نبوپولسر)بابلی ازدواج میکند همان زنی که در تاریخ امده که شوهرش یکی از عجایب هفتگانه جهان یعنی باغهای آویخته بابل را برایش ساخت.فوتیوس هم همسر دختر ارشتی ویگه را یک سردار مادی به نام اسپیتامه گفته در واقع پدر کوروش هرگز داماد ارشتی ویگه نبوده.قابل اعتمادترین اسناد تاریخی درباره تبار کوروش همان است که در استوانه حقوق بشر و اسناد بابلی و ..سازگار دیگر و در عصر خود کوروش میبینیم و نه مانند تواریخ یونانی سالها پس از مرگ او و طبق روایات ساختگی شنیداری،نوشته شده.چون امروزه آثار کنکاش شده رمزگشایی شده اند و مستند هستند مانند اسناد بابلی/آشوری/ایلامی/وسنگ نبشته بیستون از جانب داریوش که از خویشاوندان کوروش است و نیای مشترک دارند.البته که در یکی بودن تبار قوم ماد و پارس و پارت شکی نیست چون قطعا هم تبار آریایی و هم زبان بوده اند منطبق بر تمام اسناد تاریخی.مرکز ماد هم فقط آذربایجان نبوده است.دوره کوروش مرکز ماد اکباتان بوده است.و بعد از فتح ماد هم کلا تمام اقوام ایرانی با هم متحد شدند و علیه همسایگان شورشگر خود به عنوان ایرانی نبرد کردند و قلمرو ایران زمین گسترده شد و آشوریان و بابلیان سرکش که به مردم خود ظلم میکردند مانند نبونید و شلمصر و ...خلع شدند و مردم شان پذیرای کوروش شدند.
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      جز ایران،هیچکدام از این کشورها که نام بردید تمدن به حساب نمی آیند!! کمی دانش در حوزه تاریخ بد نیست.ایران دروازه تمدنهاست.حتی روم و چین هم تمدن جوان و نوپا هستند در قیاس با تمدن ایران،مصر هم پایش و دوام و گستره و نفوذ تمدن ایران زمین را هرگز نداشته است،امروزه ایران تنها کشوری است که همچنان با همان هویت یکپارچه ایرانی حتی با تمام حمله ها و هجوم ها باقی مانده است به عنوان یک تمدن زنده.در علم تاریخ تمدن متر و معیارهایی دارد که به هر سرزمینی و هر قومی اطلاق نمیشود.اگر بنا باشد با هر کلمه ای و بدون مطالعه مثلا روحیه همبستگی ایجاد کرد چون پشتوانه عقلی و منطقی و علمی ندارد هرگز هم پیوند حسی و عاطفی ایجاد نمیکند،لطف کنید به جای بازی با کلمات به بیان قدرت هویت تاریخی کهن این سرزمین که پیوند عمیق و مستحکم با هویت دینی آن دارد که ایرانیان مردمانی یکتاپرست و تمدن ساز بوده و پیوند دهنده تمام اقوام در هم به واسطه خوی نجیبانه خود و فرهنگِ پذیرای بیگانه شدن به نحوی که هرکه آمد مستحیل فرهنگ و تمدن و خِرَد ایرانی شد و رنگ ایرانی گرفت،بپردازید.نه مقایسه بی اساس و اشتباه با کشورهای دیگر که بعضا سرکوبگر استعمارگر و چپاولگر منابع و ثروت کشورهای دوردست و نسل کشی بومیان آنجا بوده اند و البته در طول تاریخ هرگز تمدن خلق نکرده اند و اکنون نیز هویت یکپارچه ندارند.حتی ژرمنها که روم را منقرض کردند خودشان نتوانستند تمدن خلق کنند.انگلیس و امریکا و کانادا و فرانسه هم که تکلیفشان کاملا روشن است،ثروت هند و استرالیا و دیگر مستعمرات بریتانیا، مستعمرات ریز و درشت فرانسه،نسل کشی های کانادا و امریکا در این قاره شمالی و دیگر اروپاییان به ویژه در امریکای جنوبی.جنگ جهانی اول و دوم که پای ثابتش آلمانها بودند،چطور قابل مقایسه با تمدن کهن ایران زمین است؟ما نیازی به تاریخ تراشی و هویت سازی پوشالی با هیاهوی کاذب نداریم،چون پیشینه محکم و ریشه و اصالت داریم و تاریخ ما خودش گواه بر واقعیت ماست با تمام فراز و نشیب و بالا و پایین آن. لطفا کتاب " ایران: تمدن راه ها" را مطالعه بفرمایید،pdf رایگان است.
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 3
    قوم سلطنتی ایرانیِ آریایی آذری را چه شده است؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا محذوب‌صنعت مونتاژی و درجه۲ ترکیه شده اید؟؟؟ برادران آریایی ی سبلان مقدس سر خودتان را بالا بگیربد و تمدن های پرشکوه هم نژادهای آریایی خودتان را ببینید ملت های بزرگ آمریکا آلمان انگلیس ایران فرانسه اسپانیا هند استرالیا،
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 3
    قوم سلطنتی ایرانیِ آریایی آذری را چه شده است؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا محذوب‌صنعت مونتاژی و درجه۲ ترکیه شده اید؟؟؟ برادران آریایی ی سبلان مقدس سر خودتان را بالا بگیربد و تمدن های پرشکوه هم نژادهای آریایی خودتان را ببینید ملت های بزرگ آمریکا آلمان انگلیس ایران فرانسه اسپانیا هند استرالیا،
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 2
    خون جاری در رگ گردن منِ آذریِ ایران، تقدیم آن شهید افغانی که در سوریه با داعش جنگید تا زن آذری ایرانی کنیز قصرهای عربستان سعودی نشود. این است تفکری که من آذری به آن چسبیده ام تفکر امت امام زمان ع که افغانی را کنار آذری قرار میدهد و اتحاد طلایی شرق را تشکیل میدهند.____ سرنوشت زنان عراقی که با آهن داغ علامت گذاری شده و به اعراب خلیج فارس فروخته شدند چه شد؟؟؟ _____
  • مانی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 1
    بسیار زیبا... ای کاش مسولین بیشتر توجه میکردن به اثار باستانی(اثار قبل اسلام) آنقدری که به اثار اسلامی توجه میشه به ماقبلش نمیشه. ای کاش به بیانات رهبری بیشتر دقت میکردند در این زمینه
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 1
      یم سوال، که چه؟ قرار است چه حقیقتی وارونه شود؟ اینکه پارسی ها روزگاری کشورکشایی کردند و خون بیگناهان را ریختند و با غارت ملتهای مختلف کاخها را برای شاهان ساختند مایه عبرت بشود یا افتخار؟ ظلم البته باقی نمی ماند.
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      1 0
      ممکنه اسناد خودتون از خون ریختن بیگناهان توسط پارسی ها رو دقیق بفرمایید؟! برای شما گویا خیلی ساده است تحریفات و حقایق وارونه شده دیگران رو بیان کردن! بدون مطالعه تاریخ از منابع موثق! هر جعلیاتی که به خورد امثال تو دادن،پاسخ مستندش در تاریخ هست.شما به چنگیز و آتیلا و نرون و اسکندر و تیمور و بت من و سوپرمن و ...افتخار کن به ما ایرانی ها کاری نداشته باش.سلاطین عثمانی و شداد و خلفای عباسی و اموی هم هستن اگر خواستی به دایره افتخاراتت اضافه کنی.درد اینجاست که مسئولان کشور هیچ تلاشی برای شناساندن تاریخ این مملکت و حقایقش به خود مردم نمیکنن،که هر کس و ناکس از پهلوی تا امثال شما ایرانستیزان و تجزیه خواهان و نوکران یهودافراطی برای مردم تفسیر تاریخ میکنید! دیمی حرف زدن بدون سند و مدرک کار خیلی آسانی هست،اما تاریخ علم است جناب،حساب و کتاب دارد.کور و کر هستید که تاریخ را از منابع درست نمیخوانید؟یا مرض و غرض خاصی دارید؟
  • حافظ IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    8 2
    اینقدر که بعضی از دوستان با تاریخ و تمدن ایران مشکل دارند دشمنان ایران ندارند اصل و نسب بزرگان ایرانی همچون‌ کورش کبیر داریوش بزرگ فردوسی حافظ و سعدی و.. ونمادها تاریخی مثل تخت جمشید همیشه ماندگار هستند با هرگونه دشمنی
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      1 3
      همین فردوسی اسم کوروش را هم نمی آورد. سعدی هم رسما اسکندر را ذوالقرنین نامیده است. یک ذره تحقیق کن. کوروش فقط برای یهودیان مقدس است و آنها او را بر کتابهای درسی ما تحمیل کردند و از ما خواستند به نوکر یهود و پرستنده مردوک افتخار کنیم.
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 0
      همینکه تو از جزوه های پورپیرار و غیاث آبادی بیسواد تحقیق کردی کافیه!! رمزگشایی شاهنامه پژوهان از بخش تاریخی و بخش اساطیری شاهنامه هست.طبعا سعدی هم از منابع در اختیار خودش نام اسکندر رو برده،جالبه که قرآن و تورات برای امثال تو اینجا که میرسه،محلی از اِعراب ندارن! اگه تاریخ رو یکی در میون ورق نزنی میبینی که فقط یهودیان نبودند که از دست شاهان ظالم توسط کوروش رهایی یافتند،منتها اسراییل چیزی رو میگه که تو دوست داری بشنوی! البته اسناد تاریخی توی دهان اسراییل و تو میزنه.اندرباب کوروش و مردوک هم انقدر منبع هست که تو حتا نمیفهمی اسم ابی لهب در قرآن آمده یک مشرک یک ظالم در حق پیامبر ص و اسلام اما بدون وضو نمیشه به اسم همین ملعون در قرآن دست زد....خیلی مونده شما ایران ستیزان و اسلام ستیزان ،تاریخ بفهمید.کوروش خار چشم شماست چون شما فرومایه هستید کوتاهی قد خودتون رو گردن شاخه های بلند درخت نندازید...تاریخ خواندن کار یک شب نیست.
  • ایراندوست IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 0
    ماکتی کامل و بسیار باشکوه از پرسپولیس در موزه بریتیش انگلستان وجود دارد واقعا معرکه هست
  • علی IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 10
    تمام نظراتو خوندم فقط تنها چیزی که میتونم بگم اینه که بیشرفی تو خون شما گردانندگان مشرقه که همچین نظرات نژادپرستانه و احمقانه ایرو نشر دادید و با نشرشون درواقع حمایت کردید ، شما جز یعده شئونیست و قبیله گرا چیزی نیستت
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    سلام بر سردار بزرگ کشور شیعه ژنرال سلیمانی که یکبار دیگر بعد۲۵۰۰ سال ایران را به مدیترانه رساند
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 1
    (آذری ها از فرزندان قوم‌ماد هستند و آریایی هستند),(برادران آریایی ی آذری های آریایی) از شرق عالم تا غرب عالم‌را فتح کرده اند انگلیس ایران آلمان روسیه هند امریکا اسپانیا فرانسه کروتسی لهستان پاکستان افغانستان برزیل و ...... آذری ها این فرزندان قوم اریایی ی ماد، شکوه قوم آریایی را با ترک ها عوض نمیکنند.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    همین الان برای شفای همه بیماران همه نوع بیماری در جهان دعا کنیم. (یک‌ثانیه هم‌طول نمی کشه)
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    کشور تک‌نژادی باشه مطمین باش بعدش استعمار در همان نژاد هم میاد و طایفه سازی میکنه و طایفه ها بجون هم می افتند. الان اعراب همه یک‌کشور و متحد شده اند؟،
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    ایران یعنی شهید‌سلیمانی‌از کرمان که برای ناموس عرب‌ و‌ ترکمن‌ و کرد سوریه جانش را میدهد. ایران یعنی شهید باکری که در خوزستان خون میدهد. ایران یعنی شرف یعنی حسین ع یعنی امت امام فاطمه س.
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    به‌ او بگویید ، ایران شیری است که هزاران سال است به بیگانه خوری عادت کرده.‌، به لطف کورورش کبیر تا سلجوق بزرگ‌پادشاهان ایرانی
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    ایران اصلا مخصوص فارس ها نیست. فارسها فقط یکی از ۱۲ قوم مهم ایرانی هستند و حتی خود کورش یک رگ فارسی دارد و یک رگ ماد(آذربایجانی). آری مردم آذربایجان یکی از اقوام مهم ایرانی هستند که مقام محافظان (آتش اهورایی) را نیز به عهده داشته اند. (آذربایجان = آذرپایگاه = پایگاه آتش)
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    از لشگریان کورش فقط یک لشگر آن فارسها بودند. ایران اتحادی از بهترین اقوام بشر هستیم مه دورهم جمع شده ایم و بنیانی نو در خواهیم انداخت‌. ایران کشور خداست. ما مهمترین یاری کنندگان آن نجات دهنده هستیم.
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    توران : در کتاب‌ها نام‌های تورانیان همه ایرانی است. در شاهنامه هم نام‌هایی مانند پشنگ و ارژنگ، افراسیاب، گرسیوز، اغریرث، گُروی، کهرم، سپهرم، اندریمان، سرخه، شیده، فرنگیس، منیژه، ویسه، فرشیدورد، لهاک، هومان، پیران، بارمان، پیلسم، گلباد، نستیهن، شواسپ، ارجاسپ، ویدرفش، نامخواست و…)، کاملاً آشکار می‌سازد که تورانیان قوم-قبیله‌ای «ایرانی» بوده‌اند.
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    تورج نخستین شاه و پدیدآورنده سرزمین توران بود./ نام مادر تورج، شهرناز بود./ /تور که او را گاهی تورج نیز گفته‌اند، پسر دوم از سه پسر فریدون بود که در تقسیم سرزمین فریدون کشور توران به او اختصاص یافت. / /امپراطور تورج فرزند امپراطور فریدون بود. / ////فریدون از تبار جمشید بود این فریدون بود که با یاری کاوه آهنگر، ضخاک را شکست داد. //// از تورج و فریدون در کتاب های تاریخی اقوام دیگر مثل هند و آشور نیز یاد شده است./
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    سلام بر شهید سلیمانی سردار امام زمان ع که‌ یکبار دیگر استان ایران کشور امام زمام ع را به مپیترانه رساند
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 1
    کوروش فرستاده خدا بود. او ذوالقرنین بود. کوروش ماموریت داشت تا ایران را بوجود آورد تا همان ایران کمکی کوچک‌برای شاه جهان یعنی امام زمان ع باشد. ان شءالله
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 1
    چرا در نقشه های چندهزار سال پیش ایران، نام آذربایجان وجود دارد ولی حتی یک عدد سنگ نوشته باستانی به ترکی در این مناطق آذربایجان و خاورمیانه و ایران و قفقاز نیست؟؟؟؟؟؟ چون زبان اجدادی و اصلی آذری ها اصلا ترکی نبوده و ترکی یک زبان بیگانه زردپوستان منطقه قرقزستان و ترکمنستان است. مثل کشور مصر که زبانشان عربی است.
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    کوروش همان کسی است که مفسران قران او را ذوالقرنین نامیده اند. پس احترامش برای همه اقوام واجب است
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 1
    (ایران یک کشور مدرن فرانژادی است) همین که ترکیه مولانا را میخواهد از خودش کند یعنی جلوی ایران زانو زده است. پس جلوی ایران زانو بزنید ای نژادپرستان شیطانی که ایران مادر جهانیان است.
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    15 0
    پس از تک قومی شدن کشورها، استعمار شروع به طایفه سازی درون همان تک قو‌م تولید میکند. در لیبی طایفه ها درگیر جنگ هستند. الان عربستان امارات و قطر هرسه عرب هستند پس کجاست اتحاد؟ در همین ایران بین یک قوم طایفه های مختلفی باهم درگیر میشوند.__ تجزیه خاورمیانه پایان کار نیست بلکه تازه شروع جنگهای هزاران ساله است. مثلا شهرهایی هستند که چندین قوم درآن زندگی‌میکنند آنها را میخواهی چه کنی؟ خیابانها را جدا کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر تجزیه خوب بود اروپا فکر اتحادیه اروپا نبود،،،،، ترکیه که در خاورمیانه از تک قومی‌دم میزند پس چرا در اروپا تلاش میکند به اتحادیه اروپا بپیوندد؟؟
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    8 4
    من خودم عرب هستم چون کوروش ذوالقرنین است به او احترام میگذارم. و میدانم که هموطنان در سراسر ایران هخامنشیان را بعنوان یک اثر تاریخی بزرگ میدانند فقط همین و حد موزه.ولی مردم ایران همه پیرو ۱۴ فرد عرب هستند بنام ۱۴معصوم. و آنهم فقط بهاطر خداست.
    • فارس IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 1
      درود بر برادر عربم دقیقا درست فرمودین بزرگان ملی نباید فراموش بشن به خاطر کشور و معصومان دینی نباید کنار گذاشته بشن به خاطر خدا احسنت بر شما. کوچک شمام
    • فارس از کرج IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      به خاطر خدا احسنت بر شما. کوچک شما و همه ی ایرانیان عاشق وطن
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 3
    آذری ها فرزندان قوم‌ ماد و آریایی هستند. من افتخار می کنم آذری و آریایی اصیل و ایرانی هستم. همونطور که علی دایی هم چند سال پیش با افتخار گفت آذری ها از نژاد آریایی اصیل هستند.
    • فارس از کرج IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      داداش قضیه تو چیه؟ اینا چیه مینویسی ؟ علی دایی نگفت آریایی گفتی ایرانی ام و درست هم گفت درود بر شرفش. البته که عزیزان مناقط آذربایجان از اصیل ترین ایرانی های این مرز و بوم بودن
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 2
      درسته ما آذری ها نوادگان خاندان سلطنتی امپراطوری مادها هستیم. و کوروش هم از مادر یک آذری است.
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      /کوروش پارسی یا ایلامی ( بررسی تبار کوروش )/ درسگفتار شروین وکیلی با بررسی چندین اسناد تاریخی و تحلیل روایت هرودوت و دیگر مورخان و تقابل با داده ها و یافته های باستانی امروز.این عبارت را سرچ کن.
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 1
      ما آذری ها نوادگان خاندان سلطنتی امپراطوری مادها هستیم. کتابها فراوان هستند به کنار از نظر شکل و قیافه هم شبیه فارسها هستیم تا قرقزیستانی ها
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 3
    (آذری ها آریایی و از قوم ماد هستند)آریایی یعنی شکسپیر گوته حافظ آمریکا المان شوروی روسیه امپراطوری ماد هوخشتره امپراطوری فارس کوروش امپراطوری روم جولیوس‌سزار امپراطوری شارلمانی فرانسه ناپلئون بناپارت ادیسون مخترع برق مخترع هواپیما تلفن راه آهن کشتی‌ و اولین سفربه ماه دومین‌سفر به ماه ناسا تلسکوپ هابل ماهواره اینترنت کامپیوتر موبایل تلوزیون هالیوود سینما تثاتر یونان فلسفه‌ فیثاغورس .........
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    سد های ترکیه فرات را خشک میکند و فرات اصلی ترین قسمت تاریخ وقایع کربلاست. جلوی سدهای ترکیه را بگیرید
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 1
    ترکیه که در خاورمیانه از تک قومی‌دم میزند پس چرا در اروپا تلاش میکند به اتحادیه اروپا بپیوندد؟؟// ترکیه تلاش نمیکند ترکیه التماس میکند؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    مرد خوشنام تاریخ ؛ نگاهی به نوشته های منابع اقوام و ملل گوناگون در بزرگداشت کوروش ( همین عبارت رو سرچ کن.)
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    شاه ماد خواب می ببند که از شکم دخترش درختی رشد میکند که کل سرزمین ها را فرا میگیرد. پیشگویان تعبیر خواب را چنین میگویند که از دخترت پسری بدنیا خواهد آمد که بر جهان سلطه خواهد یافت، آن پسر بدنیا آمد و کوروش نام گرفت. _(کوروش یا ذوالقرنین یعنی صاحب دو شاخ یعنی از دو شاخه ماد و فارس)_(آذری ها از قوم آریایی ماد هستند.)
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      این یک روایت ساختگی و مشابه اساطیر یونانی است که با داده های مستند تاریخی مغایرت دارد،بخشهایی از تاریخ هرودت که پایه علمی ندارند و امروزه منطبق بر کشفیات باستانشناسی نیست،مردود شمرده میشوند.پادشاه ماد دستور قتل نوزاد را در روایت ساختگی هرودت میدهد و ... به لینک : کوروش پارسی یا ایلامی ؟ در یوتیوب مراجعه کن،درسگفتار شروین وکیلی درباره تبارنامه کوروش.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      در این بخش از روایت هرودت تناقضات مختلف وجود دارد،مرکز دربار ماد هم اکباتان ( هگمتانه) بوده در زمان تولد کوروش نه آذربایجان! جعل تاریخ نکن،ماد سه مرکز و گرانیگاه دارد نه فقط آذربایجان.مادها و پارسها هر دو ایرانی و هم تبار و هم زبان بوده اند و اصلا در آن دوره چیزی به نام ترک وجود خارجی نداشته که شما بخواهی با جعل و تحریف اشتباه تاریخی مثلا شورآفرینی برای اقوام ایرانی بکنید،هخامنشیان همه اقوام ایرانی را متحد کردند و کوروش پایه گذار کشوری با قلمرو یکپارچه و هویت ایرانی با نام ایران بود،تا امروز هم به کوری چشم دشمنان همچنان اقوام ایرانی پشت هم هستند.حتی اگر به جبر تاریخ زبانشان تغییر کرده باشد.آذری ها اصیل و ایرانی هستند نه ترک تبار،ترک واقعی شرق چین و زردپوست و منگولویید است. علم تاریخ علم ژنتیک علم زبانشناسی اثبات میکند.تبار کوروش هم پارسی و اهل انشان و در واقع ایلامی است.
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      همین الان هم همدان در منطقه آذربایجان است و امباتان فقط یکی از پایتخت های امپراطوری بوده است
    • US ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 1
      همدان در منطقه آذربایجان است؟؟!! خدا شفا بده.لابد کردستان هم در منطقه آذربایجان است!! بس کن بابا،،،جو گرفته تاریخ و جغرافی و ...همه رو به هم میبافه یه چی گفته باشه...ژنوتیپ و فنوتیپ آذری های ایران مانند دیگر هموطنان خودشان هست و همان فارسهای ترک زبان شده هستند،دکتر مازیار اشرفیان بناب باستان شناس و دکترای علم ژنتیک در کمبریج انگلستان تازه ترین تحقیقات علمی درباره بررسی ریختشناسی و تبارشناسی اقوام ایرانی اعلام میکند در واقع واژه اقوام در ایران معنایی کنایی دارد! چون غیر هند و اروپایی زبانها تمایز ژنتیکی صفر با هموطنان هند اروپایی زبان خود دارند همان چیزی که اسناد تاریخی میگفت: روند ترکی شدن زبان آذربایجان در تاریخ آشکار است..
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 1
      درست میگه آذری ها از قوم شاهنشاهی ماد بزرگ اولین امپراطوری انسان مدرن است. و نام آذری از آتش است آنها محافظان آنش مقدس اهورامزدا هستند. (حتی یکعدد اثرباستانی هم از ترک در آذربایجان و خاورمیانه‌نیست حنی تکه تخته سنگ‌ نوشته هم نیست)
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 2
      اینکه همدان الان کجاست دلیل نمیشه چون ۲۵۰۰ سال گذشته و ممکنه ساکنان شهرها تغییر کنند. ولی شما به اسامی آذربایحان نگاه کن؟؟ به خود کلمه آریایی (آذر) نگاه کن. کاملا واضح است که آذری ها فرزندان امپراطوری ماد هستند
  • اذربایجان SG ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 2
    تخت جمشید در اصل بت کده فارسها است که امریکایی ها صد سال پیش ساختند
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 1
      یعنی دیگه از چرت و پرت گفتن هم عبور کردین. بابا نمیشهپایران رو تجزیه کرد چرا بیخود زور میزنی چرت و پرت میگی خودت رو رفقات رو مسخره مردم میکنی
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 1
      دانیال نبی وزیر کوروش بوده است.
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 1
      محمدشاه قجر تخت جمشید رو میشناخته دستور میده که همه ظاهر و سر و ریش خودشون رو شبیه نگاره های تخت جمشید بکنن،یه کوچولو سواد و شعور و خرد اگه پان ترک جماعت و امثالش داشتن بد نبود...تاریخ خواندن جرات میخواد و کار یک شب و دو شب نیست...بگرد پیدا کن...کتاب سیَر الملوک هم که دیگه خیلی قبل تر از قجر بی بته است....در اون هم اشاره به نحوه کشورداری ایران باستان و هخامنشیان شده...
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 1
    تجزیه خاورمیانه پایان کار نیست بلکه شروع است شروع جنگهای هزاران ساله بین کشورهای کوچک متعصب مثل باکو و ارمنستان. تجزیه خاورمیانه طوری جنگهای هزاران ساله را حاکم میکند که پس از صدسال اثری از هیچ قومی نشانی نماند و رمقی برای هیچ قومی نماند مانند کاری که با سرخپوستها و آزتک ها و آفریقایی ها کردند
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    قرار بوده عربستان صدام جدیدی بشه برای حمله به ایران و میدانی ایران به عربستان مرز نداره؟ هواپیمای ایران از عربستان ضعیف تره؟ تنها میماند انصارالله که با عربستان مرز داره. پس عربستان قبل حمله به ایران رفت تا انصارالله را شکست بده یعد بیاد سراغ ایران. در ضمن انصارالله میتونه برای ایران تنگه باب مندب را ببندن تا ۹۰درصد صادرات نفت متوقف بشه.
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 1
    سد های ترکیه فرات را خشک میکند و فرات اصلی ترین قسمت تاریخ وقایع کربلاست. جلوی سدهای ترکیه را بگیرید. ترکیه به امام حسین ع اعلام جنگ کرده و مثل یزید فرات را بسته است.
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 1
    بشین و ایرانیان را ببین بشین و تنها کشوری که از اقیانوس هند تا دریای مدیترانه نیروی کف میدان دارد را ببین و از خشم بسوز.
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 1
    کوروش نماد اتحاد اقوام آریایی است از مادر از آذری ها از پدر از شاخه فارس ها
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 1
    شاهان آذری با شاهان ترکیه کاملا فرق دارن. شاه اسماعیل و طهماسب و نادر شاه ، از ایران در برابر عثمانی و ازبک ها دفاع کردند. امیدوارم در کتاب های مردم جمهوری آذربایجان این حقیقت رو بهشون اطلاع بدن چون اونا فکر میکنن از اول مستعمره ی عثمانی بودند. الان هم که ج.آذربایجان تقریبا به یکی از استان های اردوغان تبدیل شده. چه زجری شاهان صفوی کشیدند تا عثمانی رو از خاک ایران بیرون کنند امروز مثل علی اف ، دو دستی ج.آذربایجان رو به اسرائیل و عثمانی تقدیم کرده.
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    سلام بر ایران، بنام شمشیر طلایی آلب ارسلان شاه ایران، قفقاز و ترکیه را دوباره فتح خواهیم کرد.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 2
    آلب ارسلان یک ایرانی است. از فارس و آذری و کرد و ترک ایرانی برای آلب ارسلان خون داده اند. آلب ارسلان یک شاه ایرانی است
  • کوروش داریوش زاده IQ ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 0
    تخت جمشید تماما جعلی و دروغین و ساخته ای دیوید استراناخ یهودی است و در بین سالهایه ۱۳۴۰تا۱۳۴۳جعل و درست شده در راستایه تاریخ سازی برایه برادران تاجیک زبان و به درخاست محمد رضا پالانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس