کد خبر 1209977
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
فصل گل و گلاب در فراق گردشگر

شهر میمند از توابع شهرستان فیروزآباد استان فارس یکی از کانون‌های اصلی گل محمدی در فارس است که سالانه بیش از ۱۰ هزار تن گلاب در کارگاه های سنتی و صنعتی این شهر تولید می‌شود.

به گزارش مشرق، این ماه موسم گل و گلاب در استان فارس است، این روزها سایه ویروسی منحوس بر سر آن سنگینی می‌کند. هر سال از ابتدای اردیبهشت تا نیمه خرداد، گلستان‌های محمدی شهر میمند در قُرق گردشگران بود و مسافر داخلی و خارجی زیادی راهی این شهر می‌شدند، اما امسال به دلیل شیوع کرونا، تعطیلی مراکز اقامتی و گردشگری و نبود مسافر،رکود بر یکی از مهم‌ترین قطب های صنعت گلابگیری ایران سایه افکنده است؛ اتفاقی که علاوه بر گلاب میمند فارس، گردشگری این منطقه را هم با آسیب جدی مواجه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • زمردی IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    7 3
    اصل فصل گل و گلاب در قمصر کاشان هستش
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      2 4
      عقده ای بازی در نیار گلاب هرجا باشه قشنگه
    • ناشناس IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      1 1
      مطالعه تاریخ نشان می‌دهد که ایرانیان از نخستین تولیدکنندگان گلاب و عطر در جهان هستند که این کار در سرزمین پارس صورت می‌گرفته‌است.[نیازمند منبع] قدیم‌ترین ذکر نام این صنعت نشان دهنده آن است که مهد و آغاز تولید گلاب از میمند فارس بوده‌است، قدیمی‌ترین سند تاریخی در کتاب کتاب صورالاقلیم نوشته ابوزید سهل بلخی (۳۲۲ هـ ق) است که چنین آورده‌است: «. . . جور از نواحی اردشیرخوره و قصبه‌های آن جور و میمند است . . . و گلاب پارس از آن خیزد و به دریابار و حجاز و یمن و شام و مصر و مغرب و خراسان برند . . .» (جور) همان شهرستان تاریخی فیروزآباد است که گلاب میمند به نام آن نیز مشهور بوده و چنان‌که ذکر شد در خارج ایران معروفیت داشته‌است، به‌طوری‌که در برخی از کتاب‌های قدیم از آن به نام «ورد جوری» نام برده شده‌است که در دوره رونق تاریخی منطقه یکی از کالاهای عمده تجارت شده در میمند محسوب می‌شده‌است. بنابر این بر اساس اسناد تاریخی، نوشته مورخان و آثار به جای مانده از کارخانه‌های تولید گلاب و شیشه (برای حمل گلاب) در شهر میمند در استان فارس شهر میمند را می‌توان به عنوان مهد و نقطه شروع گل و گلاب ایران و حتی جهان نام برد.[۵] ويكيپديای فارسى

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس