کد خبر 103064
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵

مجله نشنال جغرافی در گزارش زیباترین تصاویر نجومی هفته عکسهایی تماشایی از سرنوشت یک ستاره و مسیر خیالی را برگزیده است که البته در میان این عکسها شمشیرجبار، ریگزار سرد و کار در فضا نیز برگزیده شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در گزیده عکسهای نجومی هفته از نگاه نشنال جغرافی تصاویری از روبات مستتر،
تماشای خورشید گرفتگی از آسمان، ریگزارهای سرد و مسیر خیالی آسمان منتشر شده اند.

سرنوشت یک ستاره
 
ناسا با کمک تصویر جدیدی که تلسکوپ هابل از یک منظومه دوتایی گرفته است پیش بینی کرد که ستاره بزرگتر این منظومه در آینده ای نزدیک می میرد و به یک ابرنواختر تبدیل می شود.
 
منظومه ستاره ای دوتایی "اتا- حمال" (Eta Carinae) در دهه های نخست قرن نوزدهم نورانی و نورانی تر شد تا اینکه در آوریل 1843 پس از ستاره شباهنگ یا ستاره کاروان کش که تقریبا هزار برابر به زمین نزدیکتر است به دومین جرم درخشان آسمان تبدیل شد.
 
تصویر جدیدی که هابل با "دوربین ACSHRC از "اتا- حمال" تهیه کرده است نشان می دهد که این ماده به روش متحدالشکلی از ستاره به بیرون پرتاب نمی شود بلکه به صورت یک شکل دمبلی فوران می کند.
 
 
ریگزار سرد
 
این تصویر جدید را کاوشگر مدارگرد Mars Reconnaissance  ناسا از چین های درخشان و سرد در ریگزارهای مریخ تهیه کرده است. این عکس را مدارگرد ناسا اواخر پاییز زمانی که درحال عبور از نیمکره جنوبی سیاره سرخ بود گرفت.
 
 
شمشیر جبار
 
ماتیو دیتریچ، عکاس ساکن پنسیلوانیا روز یکشنبه گذشته این عکس را از سحابی جبار گرفت. هرچند این سحابی در فاصله حدود هزار و 500 سال نوری از زمین قرار دارد می توان آن را در آسمان شب به شکل قسمتی از شمشیری که از کمربند جبار آویخته شده است با چشم غیرمسلح مشاهده کرد.
 
 
مسیر خیالی
 
در پارک ایالتی "چری اسپرینگ" در پنسیلوانیا یک ناظر آسمان محو تماشای نور منطقه البروج است که به شکل یک قیف کم نوری که بخشی از افق را پوشانده است دیده می شود. این مسیر خیالی از منظومه خورشیدی، مسیر حرکت خورشید و سیاراتش را نشان می دهد. همراه با قاب منطقه البروج سیارات زهره (ونوس) و مشتری نیز دیده می شوند.
 
 
کار در فضا
 
"اولگ کونوننکو" و "آنتون شکاپلروف"، فضانوردان روس به منظور نوسازی و محافظت از ایستگاه فضایی بین المللی مشغول انجام یک پیاده روی فضایی هستند.
 
در این پیاده روی که 6 ساعت و 15 دقیقه به طول انجامید این دو فضانورد روی یک شاخه تلسکوپ که سال آینده باید تعویض شود کار می کنند.
 
 
سحابی در حال توسعه
در این تصویر که در فنلاند گرفته شده است می توان رشته های سحابی Simeis 147 را مشاهده کرد. این سحابی باقیمانده های یک ابرنواختر غول پیکر است که در صورت فلکی ثور قرار دارد. این توده گاز و گرد و غبار در حال توسعه در حدود 3 هزار سال نوری از زمین است و گستردگی آن 150 سال نوری است.
 
 
روبات استتار شده
 
دوربین پانورامیک کاوشگر Mars Opportunity (فرصت) این تصویر را از پانلهای خورشیدی خود که با گرد و غبار استتار شده اند گرفته است. این روبات پنجمین زمستان مریخی خود را در سیاره سرخ می گذراند. پوشیده شدن پانلهای خورشیدی با ذرات گرد و غبار خبر خوبی نیست. با غبار گرفتن این پانلها امکان شارژ باتریهای روبات کاهش می یابد. این بدان معنی است که زندگی مریخ نورد "فرصت" نیز به زودی همانند خواهر دوقلویش، "روح" به پایان خود نزدیک می شود.
 
 
خورشید گرفتگی جزئی
 
روز سه شنبه رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا مشاهده کرد که ماه از مقابل خورشید گذشت و به این ترتیب یک خورشید گرفتگی جزئی را ایجاد کرد که از فضا قابل رویت بود.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس