کد خبر 998663
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
سردارتقی زاده

جانشین وزیر دفاع گفت: بزودی با استفاده از موشک‌های ماهواره‌بر بومی، ماهواره طلوع را که ماهواره‌ای هواشناسی است در مدار قرار خواهیم داد.

به گزارش مشرق، سردار «قاسم تقی‌زاده» جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امروز (شنبه) در دومین همایش ملی مصون‌سازی زیرساخت‌ها و صیانت از مردم که در وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: مجموعه نیروهای مسلح و صنعت دفاعی توانست فعالیت‌های علمی و صنعتی را در سطح ملی مدیریت و پیش ببرد و به طور طبیعی و با توجه به تکنولوژی‌ها و فناوری‌های سلاح‌های دشمنان و تهدیدات موجود از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا، فناوری‌های مقابله و تکنولوژی‌های جهشی دفاعی را طراحی و به‌کار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

ایران به دنبال یک سامانه دفاع موشکی جدید

وی به بودجه ۷۰۰ میلیارد دلاری نظامی آمریکا اشاره و بیان کرد: اگر ما می‌خواستیم به سبک اتحاد جماهیر شوروی سابق وارد رقابت تسلیحاتی با آمریکا شویم که البته اتحاد جماهیر شوروی به دلیل همین رقابت دچار فروپاشی شد، ممکن بود مشکلاتی هم برای ما به وجود می‌آمد.

جانشین وزیر دفاع با اشاره به دوران حضور خود در «ناسا» گفت: تعداد زیادی از کارکنان ناسا ایرانی هستند؛ پس می‌توان از این ظرفیت‌ها در داخل کشور استفاده و با توجه به داشته‌ها داخلی و اعتماد به جوانان به توانمندی دفاعی رسید.

سردار تقی‌زاده به استراتژی اتخاذ شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با آمریکا اشاره و عنوان کرد: با تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ما در مقابل دشمن به یک جنگ و دفاع نامتقارن پرداختیم و بر همین اساس، فناوری‌ها و تجهیزاتی که تولید شد، ویژه و خاص جمهوری اسلامی ایران است.

وی همچنین گفت: روزی که فعالیت در حوزه موشکی را شروع کردیم، پنج نفر بودیم و روی موشک‌های زمین به زمین کار می‌کردند، اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که نباید انفعال داشته باشیم و باید با ابتکار پیش برویم؛ لذا برای ایجاد بازدارندگی مؤثر بحث تهاجمی را مد نظر قرار دادیم؛ به همین دلیل تمامی فعالیت خود را جهت ایجاد بازدارندگی فعال متمرکز کردیم.

جانشین وزیر دفاع ادامه داد: ما در حوزه موشک زمین به زمین در دو بعد سوخت جامد و مایع تحقیقات بسیار گسترده‌ای انجام داده‌ایم و تا برد ۲ هزار کیلومتر به موشک‌های نقطه‌زن دست یافته‌ایم که همه این دستاوردها بر اساس فناوری و فرمول‌های خاص خودمان است.

برنامه وزارت دفاع برای بومی‌سازی صنعت هوایی کشور/ پرتاب ماهواره «طلوع» در آینده نزدیک

سردار تقی زاده با اشاره به اینکه موفقیت‌های موشکی ما اکنون در ۹۳ دانشگاه تدریس می‌شود، افزود: بزودی با استفاده از موشک‌های ماهواره‌بر بومی، ماهواره طلوع را که ماهواره‌ای هواشناسی است در مدار قرار خواهیم داد.

این مقام ارشد نظامی با بیان اینکه یک برنامه ۱۰ ساله برای بومی‌سازی صنعت هوایی کشور و دستیابی به فناوری‌های لازم در حوزه هواشناسی داریم، گفت: تاکنون ۱۱ پرتاب موفق در بخش حوزه موشک‌های ماهواره‌بر داشتیم.

وی افزود: در موشک‌های دوربرد زمین به زمین نیز از سوخت جامد استفاده می‌کنیم که با استفاده از این فناوری در موشک‌های ذوالفقار که با آن پایگاه‌های داعش را در بوکمال و دیرالزور مورد اصابت قرار دادیم که به واسطه آن ۷۴ نفر از فرماندهان داعش کشته شدند و این باعث شد کار داعش تمام شود، استفاده کردیم؛ البته بنابر تأکیدات رهبر انقلاب، دقت موشک‌ها را افزایش دادیم و کارهای بزرگ علمی و بومی ارزان‌قیمت در این حوزه انجام شد.

جانشین وزیر دفاع ادامه داد: بخش موشک‌های کروز با برد ۸۰۰ و هزار و ۲۰۰ کیلومتر را با نام «هویزه» کامل کردیم؛ البته در این حوزه فعالیت‌های بسیاری صورت گرفته است که رسانه‌ای نکردیم؛ در بخش دوش‌پرتاب‌ها نیز از سنسورهای بومی استفاده کردیم که خیلی از کشورها فاقد چنین سنسورهای دوگانه‌ای در این بخش هستند.

سردار تقی‌زاده همچنین بیان کرد: در موشک‌های ضد زره با استفاده از لیزر دارای موشک‌هایی مثل هویزه هستیم که کاربرد آن علیه داعش بسیار مؤثر بود و امروز این موشک جزو دو موشک معروف محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در بحث موشک‌های پدافند هوایی در کنار بردهای کوتاه، چندی پیش سامانه «باور ۳۷۳» رونمایی شد که دارای تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای است؛ آمریکایی‌ها به خوبی آن را می‌دانند و این فناوری را می‌شناسند؛ زیرا پهپاد جاسوسی آمریکا با همین تجهیزات بومی ساقط شد.

جانشین وزیر دفاع افزود: ۲ هزار و ۷۴۵ پروژه تحقیقاتی با هزینه‌ای بالغ بر ۴۴۷ میلیارد تومان در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در دست اقدام است و ۲۸۳ پروژه دکتری نیز در همین راستا در حال انجام است.

سردار تقی‌زاده قدرت دفاعی و بازدارندگی دفاعی را در کنار دیپلماسی بسیار کارآمد دانست و گفت: اگر کشوری ضعیف باشد،   آمریکایی‌ها حتما به آن حمله می‌کنند؛ زیرا آن‌ها به مسئله صرفه و منفعت در اقدامات خود توجه دارند و اگر ببیند تهاجم به کشور ما مثل عراق و افغانستان برای آن‌ها صرفه دارد، حمله می‌کنند، اما اگر ببینند کشوری توان دفاع دارد با او وارد جنگ نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: اکثر منافع آمریکا در ۲۲۰ کیلومتری ما قرار دارند که اگر ضربه‌ای به ما بزنند، منابع آن‌ها مورد اصابت قرار می‌گیرد؛ ۶۰ هزار آمریکایی در ۳۶۰ درجه کشور ما حضور دارند و آن‌ها قطعا این عقلانیت را دارند که اقدامی علیه ما نکنند و می‌فهمند که تجهیزات و امکاناتی می‌سازیم که با بهره‌گیری از آن‌ها توانسته‌ایم در حدود ۳۷ حمله‌ای که هواپیماهای بدون سرنشین آن‌ها داشتند، این پهپادها را سرنگون کنیم و بنشانیم.

جانشین وزیر دفاع در ادامه گفت: ما امروز جزء کشورهای برتر در عرصه فناوری، کنترل و شناسایی و انهدام پهپاد هستیم و رادارها و سیستم‌های میکروالکترونیک بسیار پیشرفته‌ای داریم؛ همچنین در بحث ساخت هواپیمای جنگنده نیز توانسته‌ایم جنگنده پیشرفته «کوثر» را تولید کنیم.

سردار تقی‌زاده اضافه کرد: در حوزه ساخت بالگرد، ناوچه و قایق‌های تندرو هم کارهای بزرگی انجام شده است و تحول بزرگی در تکنولوژی‌های روز داشته‌ایم؛ البته قرار نیست ما چیزی بسازیم که آن‌ها دارند، بلکه خواست و نیاز خود را تولید می‌کنیم و دیدید که پهپاد جاسوسی آمریکا چگونه با تجهیزات بومی، شناسایی و سرنگون شد.

وی ادامه داد: در زمان هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی یک هواپیما بسیار پیشرفته «p ۸» آمریکایی نیز در پشت سر آن در حال پرواز بود، اما چگونه نتوانستند از این تجهیزات علیه رادارهای ما استفاده کرده و آن‌ها را مختل کنند؛ این نشان می‌دهد که ما کار خود را با استفاده از تکنولوژی‌های نامتقارن و بسیا ارزان‌قیمت به خوبی انجام داده‌ایم.

جانشین وزیر دفاع عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم که سلاحی بسازیم که از سلاح آمریکا برتر و البته قیمت آن ارزان‌تر و متناسب با جغرافیای تهدید باشد؛ البته تمام این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که میانگین سنی دانشمندان وزارت دفاع ۳۳ سال است و آن‌ها آماده کارهای بزرگی هستند.

سردار تقی‌زاده توجه به اصول پدافند غیر عامل در مدیریت شهری را برای کاهش آسیب‌پذیری بسیار مهم دانست و گفت: عدم رعایت اصول پدافندی در مدیریت شهری می‌تواند تبعات گسترده‌ای برای ما داشته باشد؛ به همین جهت نیازمند کسب آمادگی‌های لازم برای افزایش آمادگی جهت کاهش آسیب‌ها هستیم.

توقف پرواز هواپیماهای «U۲» آمریکا در پی ساخت سامانه «باور ۳۷۳» توسط ایران

وی در ادامه با اشاره به انتقال ناوگان پنجم آمریکا از بحرین، اظهار داشت: تحرک‌های آمریکا در منطقه به صورت ساعتی رصد می‌شود؛ به عنوان مثال هواپیماهای «U۲» آمریکا که از قبرس بلند می‌شدند و روزی دو بار در منطقه پرواز می‌کردند با ساخت سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ متوجه شدند که این سامانه می‌تواند آن‌ها را رهگیری و منهدم کند؛ لذا این پروازها را متوقف کردند.

جانشین وزیر دفاع ادامه داد: سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ تا ارتفاع ۲۷ کیلومتر و برد ۲۰۰ کیلومتر می‌تواند پیشرفته‌ترین هواپیماهای آمریکا را شناسایی و منهدم کند.

سردار تقی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه برای ۱۵ سال آینده راهبرد بسیار بزرگی را برای دفاع از کیان مقدس ایران اسلامی طرح‌ریزی کردیم، عنوان کرد: امروز بهترین آزمایشگاه‌ها را در دانشگاه‌ها داریم؛ البته تا چندی پیش تنها دانشگاه شریف این توانمندی را داشت، اما امروز در تمام کشور زیرساخت‌های علمی و ساختارهای فنی و علمی را آماده کرده‌ایم.

وی افزود: پدافند غیرعامل، مؤثر و بازدارنده است به خصوص در مسائل سایبری؛ البته کارهای بسیار بزرگی تا کنون صورت گرفته است؛ به عنوان مثال وزارت دفاع پروژه‌های بزرگی را برای پدافند و جلوگیری از تهاجم دشمن به صورت فضای مجازی انجام داده که فعالیت‌های سایبری در رزم و سایبر الکترونیک از آن جمله است؛ البته امیدواریم بتوانیم این فعالیت‌ها را به صورت رسانه‌ای اعلام کنیم.

جانشین وزیر دفاع در خصوص استفاده از ربات در جمع‌آوری و خنثی‌سازی مین‌ها هم گفت: در جمع کردن مین‌ها در ماه حدود سه شهید می‌دادیم، اما امروز خوشبختانه با استفاده از تولیدات وزارت دفاع مانند ربات‌های هوشمند، آن اتفاقات دیگر رخ نمی‌دهد؛ اکنون مین‌هایی که به مرور زمان حتی تا عمق شش متری نیز قرار گرفته‌اند را با استفاده از همین ربات‌ها کشف و خنثی می‌کنیم.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    17 49
    مگه اونجا سایت اس۲۰۰ و اس۳۰۰ نداشته که با رونمایی از باور۳۷۳ پروازهاشونو متوقف کردن ؟! گوشامون درازه سردار؟!
    • سعید IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      5 8
      خطاب به 16:49، پرفسور، یعنی تو نمی دونی که باور 373 بسیار پیشرفته تر ( خود روسها هم به پیشرفته تر بودن باور 373 نسبت به اس 300 برای مقابله با جنگنده های پنهان کار اذعان کرده اند، بعد جنابعالی حرف جانشین وزیر دفاع ایران را زیر سوال می بری؟!!!!) از اس 300 ( اس 300 تهدید عمده ای برای u2 محسوب نمی شود و روسها هم چنین ادعایی نکرده اند) و اس 200 است؟!!!! ( چرا اس 200 را که بسیار قدیمی است را مثال زدی استاد؟!!!! ،همین مساله اوج بی اطلاعی جنابعالی را نشان می دهد) یعنی تو نمی دونی پهپاد گلوبال هاوک که ایران سرنگون کرد، قرار بود جایگزین جنگنده پنهان کار u2( همان جنگنده ای که که به خاطر باور 373 پروازش متوقف شده) بشه؟!!! وقتی ایران،پهپادگلوبال هاوک را که بسیار پیشرفته تر از u2 ساخته شده را توانسته با سامانه بومی سوم خرداد سرنگون کنه، یعنی به طریق اولی خود u2 را هم می تواند سرنگون کند( فهمش خیلی واست سخت بود؟؟!!!!)، باور 373 مگه پیشرفته تر از سوم خرداد نیست؟!!!!! روشنتر بگم یا هنوز نفهمیدی؟!!!!! البته گوشت دراز نیست، ولی خیلی گیج می زنی و اطلاعاتت کمه و مقداری هم حس خود کم بینی مزمن داری، شاید هم عامدانه خودتو به نفهمی زدی.
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      7 13
      آقا سعید تو از کجا میدانی 373 پیشرفته تر از اس 300 است ؟ خودت چک کردی ؟ یا مشرق بهت گفته ؟ گوشت مثل اینکه دراز هستش
    • سعید IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      0 0
      جناب ۱۰:۳۹، هم مقامات نظامی کشورمان باور ۳۷۳ را پیشرفته تر از اس ۳۰۰ دانستند و هم خود روسها چنین مطلبی را تایید کردند، نیازی به چک کردن من نیست استاد محترم، حتی بررسی ویژگیهای باور ۳۷۳ و اس ۳۰۰ چنین مطللی را نشان می دهد که باور ۳۷۳ در شناسایی و انهدام جنگنده های پنهانکار مثل u2 پیشرفته تر از اس ۳۰۰ است، باور ۳۷۳ هات لانچ و اس ۳۰۰ کولد لانج است ، باور ۳۷۳ برد بیشتری دارد و همزمان هم هد ف های بیشتری را شناسایی می کند و هم هدف های بیشتری را مورد اصابت قرار می دهد، گوش دراز تو هستی که بدون هیچ گونه استدلالی و بدون داشتن هیچ گونه اطلاعاتی الکی اظهار فضل می کنی و روی هوا ادعا می کنی، همین که برای هدف قرار دادن پیشرفته ترین جنگنده پنهانکار، اس ۲۰۰ را هم مثال زدی ، اثبات کننده گوش درازی جنابعالی است.
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    22 49
    اگر ما می‌خواستیم به سبک اتحاد جماهیر شوروی سابق وارد رقابت تسلیحاتی با آمریکا شویم که البته اتحاد جماهیر شوروی به دلیل همین رقابت دچار فروپاشی شد، ممکن بود مشکلاتی هم برای ما به وجود می‌آمد. ...شما میخواین با آمریکا وارد رقابت تسلیحاتی بشین؟ خخخخخ نکنه رو ماه هم انسان فرود اوردین و رسانه ای نکردین!!!
    • اکبر قادری IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
      6 8
      همون آدم هایی مثل تو، فتح ماه توسط امریکا رو باور کردن با همون فیلم مسخره و استدیویی که پرچم آمریکا داره تو فضای بدون جو و اکسیژن ماه تکون تکون میخوره
    • محسن IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      5 9
      جناب 17:18، هنوز نمی دونی که ادعای فرود امدن ارمسترانگ آمریکایی روی کره ماه یک شوی تبلیغاتی بود و یک کارگردان برجسته آمریکایی ( استنلی کوبریک)، محیط کره ماه را داخل استودیو ، بسیار ماهرانه شبیه سازی کرده بود؟!!!!! کلی مطلب در این زمینه منتشر شده، در ضمن ایران وقتی می تواند با پدافند ارزانقیمت بومی سوم خرداد پهپاد گلوبال هاوک را سرنگون کند، یعنی وارد رقابت تسلیحاتی شده( البته به سبک خودش)، همین که امریکا در برابر زدن پهپادش هیچ غلطی نکرد و در عوض برای نزدن هواپیمای سرنشین دارش تشکر کرد ، یعنی ایران کارش را درست و دقیق انجام داده، حالا تو چرا سوختی مزدور آلبانی نشین محتاج ایزی لایف؟!!!!!!!!!
    • IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      6 7
      ایران از نظر درصد بودجه نظامی به درصد کل بودجه الان در منطقه 15 هم هست یک دهم عربستان
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    5 8
    آفرین بر غیرت ایرانی. به هرچه اراده کند به آن میرسد. اگر بعضی ها باور داشته باشند
  • سید محمد فاطمی نیا US ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    5 5
    افتخار بر شما سردار گرامی.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    4 11
    ما به دنبال این هستیم که سلاحی بسازیم که از سلاح آمریکا برتر و البته قیمت آن ارزان‌تر و متناسب با جغرافیای تهدید باشد؛ البته تمام این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که میانگین سنی دانشمندان وزارت دفاع ۳۳ سال است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس