کد خبر 997643
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
رونمایی ناگرا - روایت فتح

مراسم رونمایی از کتاب «ناگرا» خاطرات خبرنگار جنگ مجید جیران پور خامنه، که به همت انتشارات روایت فتح منتشر شده است، در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از کتاب «ناگرا» خاطرات خبرنگار جنگ مجید جیران پور خامنه به نویسندگی زهره میرباقری، امروز در آمفی تئاتر باشگاه خبرنگاران جوان با حضور نویسنده و راوی کتاب برگزار شد.

در ابتدا کلیپی از سال‌های جنگ و دفاع مقدس برای حضار پخش شد.

سپس عباس هنرمند رئیس باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: باشگاه خبرنگاران جوان مجموعه‌ای جوان است و رونمایی این کتاب کار پسندیده‌ای است. «ناگرا» برای من اسم آشنایی است؛ زیرا من کار خود را از رادیو شروع کردم و این تصویر برای من خاطره انگیز است. در مجموعه باشگاه خبرنگاران جوان کارهای خوبی برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس انجام شد؛ باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد گزارش‌های خوبی از کتاب «ناگرا» ارائه دهد و کارهایی برای دیده شدن کتاب «ناگرا» بکند. قصد داریم از رمان‌های دفاع مقدس حمایت کنیم تا بیشتر دیده شوند و برنامه‌های رونمایی از این کتاب ها در باشگاه خبرنگاران جوان استمرار داشته باشد.

جیران پور خامنه: هیچ وقت فکر نمی کردم خبرنگار شوم

در ادامه، مجید جیران پور خامنه راوی کتاب «ناگرا» ضمن تشکر از برگزاری این مراسم، طی سخنانی ایراد کرد: من قبل از اینکه وارد عرصه خبر شوم، فکر نمی‌کردم روزی خبرنگار شوم. قبل از انقلاب درگیر فعالیت‌های سیاسی بودم؛ سپس فرصتی پیش آمد و برای ادامه تحصیل به آمریکا رفتم و از آنجا هم فعالیت‌های سیاسی را دنبال کردم. یک بار با برخی دوستان مقابل سفارت ایران تحصن کردیم و از آنجا ما را به زندان واشنگتن بردند.

وی افزود: بعد از آزادی از زندان فکر کردم بهتر است، مهارت‌های نظامی را هم یاد بگیرم؛ به همین دلیل به ترکیه و سپس سوریه رفتم. در سوریه ابتدا گفتند که ما جاسوس هستیم؛ اما یکی از دوستان ما آنجا بود و من گفتم که او مرا از آمریکا به اینجا هدایت کرده است. پس از آن به لبنان رفتیم.

راوی کتاب «ناگرا» ادامه داد: من در لبنان بودم که متوجه شدم در ایران انقلاب شده است. به اردن که رفتم دیدم به ما ایرانی‌ها اهمیت نمی‌دهند؛ بنابراین به ایران بازگشتم و وارد تشکیلات سیاسی شدم. دوستان گفتند سازمانی به نام سپاه تشکیل شده است و من با راهنمایی آقای شرف خدایی به جمع پاسداران پیوستم.

وی بیان کرد: آنجا بود که به من پیشنهاد دادند وارد عرصه خبر شوم؛ و من چون در آمریکا برای رادیو شیکاگو فعالیت کرده بودم، این پیشنهاد را پذیرفتم. با توجه به اینکه اوایل انقلاب در برخی نقاط کشور درگیری بود، خودم را به شهر پاوه رساندم.

جیران پور افزود: پس از ورود به کرمانشاه، اولین ورود من به منطقه عملیاتی در سال ۵۸ رقم خورد؛ شبانه به قوری قلعه رفتیم، جایی که هیچکس نمی رفت. با یک گروه بیست نفره وارد منطقه شدیم و من آنجا مرضیه دباغ را دیدم.

این خبرنگار انقلابی اظهار کرد: کم کم به این نتیجه رسیدم که باید چیزهایی را که می بینم بنویسم. آن زمان خیلی مشتاق بودم که شهید چمران را از نزدیک ببینم؛ سرانجام با ستون زرهی که وارد پاوه شدیم، شهید چمران را هم دیدم. شب ساعت ۱۲ بود که در پاوه نیروهایی که سرشان را بریده بودند، دیدیم.

وی افزود: بعد از آن به من گفتند که برنامه رادیو را راه بیندازید؛ آبان ماه ۵۸ اولین مصاحبه من با خانواده شهید مفتح به روی آنتن رفت. روزانه یک ساعت در رادیو برنامه داشتیم؛ اما دیدیم زمانش محدود است و جوابگوی کار ما نیست و به همین دلیل برنامه دوم را راه انداختیم.

میرباقری: کتاب یکی از قهرمانان جنگ را نوشتم

در ادامه، زهره میرباقری نویسنده کتاب «ناگرا» گفت: خوشحالم که توانستم کتاب یکی از قهرمانان جنگ را بنویسم. سه سال پیش کتابی نوشتم و آن را برای بررسی به روایت فتح بردم. منتهی کتاب من در اولویت کار آن‌ها نبود؛ در همین حین بود که به من پیشنهاد کار دادند.

وی افزود: من مصاحبه‌های آقای جیران پور را برای نوشتن انتخاب کردم؛ با ایشان ملاقات کردم. آلبوم خاطرات ایشان به من تصویر ذهنی خوبی برای نوشتن کتاب داد. هر فصل را که می‌نوشتم به آقای جیران پور می‌دادم و ایشان مطالعه می‌کردند. بعد از سه سال که کتاب تمام شد، آن را به آقای جیران پور دادم تا بخوانند؛ دوباره یکسری اسم برای من فرستادند تا در کتاب از آن‌ها یاد شود. در این سه سال از آقای جیران پور بسیار آموختم.

میرباقری در پایان سخنان خود بخشی از کتاب «ناگرا» از صفحه ۱۲۲ را برای حضار خواند.

در پایان این مراسم، با حضور زهره میرباقری و مجید جیران پور خامنه و عباس هنرمند رئیس باشگاه خبرنگاران جوان از پوستر و کتاب «ناگرا» رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس