کد خبر 99727
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۹

رابرت كيسي، سناتور دموكرات و ماركو روبيو، سناتور جمهوري‌خواه طرحی را تقديم سناي اين كشور كردند كه در آن از دولت آمريكا مي‌خواهد تا از آنچه كه «انتقال دموكراسي در سوريه» ناميده‌اند، حمايت كند و در اين راستا به مخالفان سوريه از لحاظ مادي و مشاوره نظامي كمك كند. جان مك‌كين، سناتور آمريكايي نيز پيش‌تر از دولت آمريكا خواسته بود تا مساله مسلح كردن مخالفان سوريه را مورد بررسي قرار دهد و اعلام كرده بود: هم‌اكنون وقت آن رسيده كه ما تمامي گزينه‌ها از جمله مسلح كردن مخالفان را در سوريه در دستور كار خود قرار دهيم.

به گزارش مشرق به نقل از فردا، پس از آنكه دول منطقه اي و فرامنطقه اي در تصويب قطعنامه غربي – عربي ضد سوريه خود با شكست مواجه شدند، انتظار مي رفت كه روند دشمني ها عليه سوريه و دخالت هاي روز افزون با اندكي تاخير   پیگیری شود حال آنكه اين جبهه علي رغم مخالفت هاي استراتژيك روسيه بازي جديدي را در دو جبهه ديپلماتيك و نظامي آغاز كرده است. اين جبهه كه از بازيگران فرامنطقه اي مانند آمريكا، انگليس و فرانسه و بازيگران منطقه اي مانند عربستان، قطر، امارات و تركيه تشكيل شده و   می کوشد تا در بعد ديپلماتيك روندهاي ضد سوري را تعميق بخشد و در بعد نظامي نيز ا  آشكارا از حمايت تسليحاتي مخالفين دولت سوريه سخن به ميان آورد.

 
حمايت هاي آشكار تسليحاتي از معارضين

اگر تا چند ماه گذشته جبهه ضد سوري بر مردمي بودن اعتراضات و خواسته هاي دموكراسي خواهانه تاكيد مي كردند و دولت اسد را به خشونت ورزي متهم مي كردند و در مقابل منتقدين، بيشتر تحركات را به گروه هاي مسلحانه و وابسته منتسب مي كردند، اينك دول اين جبهه صراحتا اقدامات نظامي و كمك هاي تسليحاتي و اقدامات پيرامون اين روند را عيان ساخته اند. اين اقدامات كه هدف اصلي اش مواجه سازي دولت سوريه با خلا امنیتي  است، مي كوشد تا روند خواسته هاي مردمي از اصلاحات را به فاز مسلحانه و تغيير ساختار سوق دهد.

البته بر اساس اعلام منابع رسمی و غير رسمي اين اقدامات از ابتداي نا آرامي ها در سوريه آغاز شد ولي دول حامي اين اقدامات تلاش مي كردند تا اين فاز محرمانه باقي بماند. اما با توجه به تغييرات اخير و مشخص شدن شكل بندي هاي اخير جبهه ضد سوري اين اقدامات را عيان كرده و بر حمايت تسليحاتي از مخالفان اسد اصرار ورزيده است.

در اين ميان دولتهاي عربستان، قطر و امارات و تركيه در بعد منطقه اي نقش پيش قراولان را ايفا كرده و در بعد فرامنطقه اين آمريكا است كه مي كوشد تا فاز تسليحاتي را پيش ببرد. در تازه ترين اين اقدامات دو تن از نمايندگان آمريكا خواستار تداوم اين روند شده اند. در اين زمينه پايگاه الیوم السابع گزارش داده است كه رابرت كيسي، سناتور دموكرات و ماركو روبيو، سناتور جمهوري‌خواه طرح غيرالزام‌آوري را تقديم سناي اين كشور كردند كه در آن از دولت آمريكا مي‌خواهد تا از آنچه كه «انتقال دموكراسي در سوريه» ناميده‌اند، حمايت كند و در اين راستا به مخالفان سوريه از لحاظ مادي و مشاوره نظامي كمك كند. جان مك‌كين، سناتور آمريكايي نيز پيش‌تر از دولت آمريكا خواسته بود تا مساله مسلح كردن مخالفان سوريه را مورد بررسي قرار دهد و اعلام كرده بود: هم‌اكنون وقت آن رسيده كه ما تمامي گزينه‌ها از جمله مسلح كردن مخالفان را در سوريه در دستور كار خود قرار دهيم.

اينك با توجه به مشخص شدن شكل بندي هاي منطقه اي و همچنين روند روز افزون دخالت هاي غربي مي توان انتظار داشت كه سوريه مي رود تا به يك نقطه ثقل منطقه اي در مناسبات بين المللي تبديل شود. چه آنكه روسها به طور جد و تمام قد وارد اين منازعه شده اند و حتي در اين زمينه هشدار هاي جدي را به همتايان غربي خود داده اند كه در تازه ترين آن مي توان به اظهارات سرگي رياباكوف، معاون وزير خارجه روسيه، اشاره كرد. وي به نمايندگي از كشورش تهدید کرده که در صورت تداوم دخالت هاي غرب در امور داخلی سوریه، کشورش ابزارهای سخت تری در این بحران مورد استفاده قرار می دهد. به گفته وی همکاران غربی ما اگر این نکته را درک نکنند آن وقت روسیه ابزارهای سخت تری را برای آنکه آنها را به مسیر واقعی برگرداند مورد استفاده قرار می دهد.

به نظر می رسد با شکست تاریخی ای که خط سازش و ضد مقاومت در ماجراهای سوریه تا به حال کسب کرده است ، اقدامات کور  و ویرانگر با هدف زهر چشم گرفتن از دولت سوریه در دستور کار قرار گیرد که می توان انفجار حلب را نمونه ای بر این امر به شمار آورد. به هر روی اما به نظر می رسد در نهایت دولت اسد با به اجرا نهادن اصلاحات واقعی بر این مشکلات صعب فائق آید. مشکلاتی که فقط سوریه را تحت تاثیر قرار نمی داد و باعث شد تا روسیه تمام قد وارد میدان شود...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس