کد خبر 997139
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
پیش درآمد استیضاح ترامپ؛ شکاف در حزب جمهوری خواه و تجدیدنظر در سیاست‌های آمریکا

طرح و آغاز تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سبب بروز تحولاتی در عرصه سیاسی این کشور شده است.

به گزارش مشرق، طرح مجدد استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در روزها و هفته‌های اخیر و همزمان با گرم شدن کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ برخلاف دفعات پیشین پیامدهای گسترده‌ای را در عرصه سیاسی این کشور ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید:


پیشینه استیضاح روسای جمهور در آمریکا

موضوع استیضاح رئیس جمهور در آمریکا پیشتر نیز مطرح و فرآیند آن در مورد سه رئیس جمهور طی شده بود. «اندرو جانسون» نخستین رئیس جمهوری آمریکا بود که با بحران استیضاح مواجه شد. وی که در سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۸۶۹ ریاست جمهوری این کشور را برعهده داشت، به دلیل سوءاستفاده از قدرت زیر تیغ استیضاح رفت. اما به دلیل مخالفت سنا با استیضاح، وی به کار خود ادامه داد.

«ریچارد نیکسون»، در پی رسوایی «واتر گیت» در نیمه دوره دوم ریاست جمهوری خود برای فرار از تبعات سوءاستفاده از قدرت در انتخابات ریاست جمهوری استعفا داده و معاونش جانشین وی شد.

«بیل کلینتون»، رئیس جمهور دموکرات آمریکا، در پی رسوایی جنسی با کمک سنا از عزل نجات یافت؛ چرا که موفقیت آمیز بودن استیضاح منوط به عبور از ۲ مرحله موافقت مجلس نمایندگان و مجلس سنا است.
پیش درآمد استیضاح ترامپ؛ شکاف در حزب جمهوری خواه و تجدیدنظر در سیاست‌های آمریکا

علت طرح مجدد موضوع استیضاح ترامپ

انتشار مکالمه تلفنی ترامپ با همتای اوکراینی‎اش در تاریخ ۲۵ جولای (۳ مرداد) مبنی بر درخواست رئیس جمهور آمریکا از وی در مورد پرونده «جو بایدن»، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا و رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بار دیگر موضوع استیضاح ترامپ را به مسئله روز سیاست داخلی این کشور تبدیل کرد.

این سند سبب شد تا دموکرات‌ها اعلام کنند برای استیضاح رئیس جمهور متحد هستند. دو سوم نمایندگان دموکرات حامی همیشگی استیضاح ترامپ هستند. آنان دلایل متعددی برای این حمایت دارند که می‌توان به موضوعاتی مانند تبانی ترامپ با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، ممانعت در مسیر اجرای عدالت و تماس تلفنی مشکوک با «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین که مصداق سوءاستفاده از قدرت است، اشاره کرد.

موضوع اخیر به حدی برای آنها جدی محسوب می‌شود که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان که در سال‌های ریاست جمهوری ترامپ در برابر درخواست‌های متعدد همکاران خود برای استیضاح مقاومت می‌کرد، سرانجام خواستار استیضاح وی شده و اعلام کرد اکنون افکار عمومی نیز با این فرآیند همراه و همدل هستند.
پیش درآمد استیضاح ترامپ؛ شکاف در حزب جمهوری خواه و تجدیدنظر در سیاست‌های آمریکا

پیامدهای طرح استیضاح ترامپ

طرح موضوع استیضاح ترامپ از سوی دموکرات‌ها تاکنون به بروز شکاف در حزب جمهوری خواه، احتمال تجدیدنظر مجدد در سیاست‌های آمریکا و بی ثباتی در عرصه سیاسی این کشور شد. از ۱۲ کاندیدا اصلی و واجد شرایط ریاست جمهوری آمریکا ۱۱ نفر با این فرآیند موافق هستند.

از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا ۲۱۹ کرسی در اختیار دموکرات‌ها است. این برتری موقعیت ویژه‌ای برای دموکرات‌ها برای پیش بردن طرح استیضاح فراهم کرده است. تنها ۱۵ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با استیضاح ترامپ مخالف هستند.

در حالی که نمایندگان جمهوری خواه پیشین خواهان استیضاح ترامپ هستند، از ۱۹۳ نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان یک نماینده موافقت خود را با این طرح اعلام کرده است.

البته نباید از فرمانداران و سایر مقامات جمهوریخواه مانند فرماندار «ورمونت» و «ماساچوست» موافق با استیضاح نیز غافل بود. واقعیت سیاست در آمریکا در حال حاضر نارضایتی و عدم همراهی برخی از مقامات جمهوریخواه با ترامپ است.

در نهایت ۵۲ سناتور جمهوریخواه هستند که پایان این بازی را رقم می‌زنند. ۴۸ سناتور دموکرات برای رسیدن به حد نصاب ۶۷ کرسی یعنی دو سوم کرسی‌های سنا برای تصویب استیضاح به حمایت ۲۰ جمهوریخواه نیاز دارند. امری که تاکنون غیرممکن به نظر می‌رسد.
پیش درآمد استیضاح ترامپ؛ شکاف در حزب جمهوری خواه و تجدیدنظر در سیاست‌های آمریکا

روند تحولات در روزهای آتی

تعداد تاییدیه‌های استیضاح ترامپ در هفته گذشته بالاتر از حد متوسط قرار گرفت. نظرسنجی NPR-Marist در روز چهارشنبه و چند روز پس از انتشار مکالمات ترامپ با زلنسکی نشان داد که نیمی از مشارکت کنندگان در این نظرسنجی با تحقیقات درباره استیضاح موافق هستند. براساس این نظرسنجی ۸۸ درصد دموکرات‎ها، ۶ درصد جمهوریخواهان و ۴۴ درصد افراد مستقل از تحقیقات در راستای استیضاح حمایت کردند.

با گذشت زمان این میزان در حال افزایش است. نظرسنجی «یو گاو» در هفته اخیر از موافقت ۵۵ درصدی مردم با استیضاح ترامپ خبر داد. ۷۶ درصد دموکرات‎ها، ۵۱ درصد مستقل‌ها و ۳۲ درصد جمهوریخواهان اعلام کردند با استیضاح موافق هستند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حسن IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    8 2
    گول این بازیا رو نخورید همشون یکین
  • حسن IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    10 3
    به نظرم این تلاشها بیشتر به نفع ترامپه.چون دموکراتها نمی تونند در استیضاح موفق بشوند و این فرصتی برای ترامپه تا هم مظلوم نمایی کنه هم به بایدن و دموکراتها حمله کنه
  • علی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    2 8
    خداکنه موفق بشن به استیضاح ترامپ و تعداد موافقان جمهوری خواه بیشتر بشه و رای دو سوم بشن که ایران و جهان از دستش راحت بشن
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      8 0
      سوءمدیریت داخلی رو چطور رفع می کنی؟
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    3 3
    خداازروزمین ورش داره
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    4 4
    کدام رییس جمهور امیکا با ایران خوب بوده سگ زرد برادر شغاله
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    2 4
    این ماهی دیوونه را بردارن شیرینی میدم!
  • سید دکتر محمود IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    0 5
    اتفاقا" این بابا بهتر از بقیه است حد اقل صادقه تکلیفمون روشن تر از همیشه است با وجود چنین شخصی
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      1 0
      تو چه جور دکتری هستی که تا این حد از قافله پرتی؟ ترامپ بزرگترین دروغگوی تاریخه اونوقت تو می گی صادقه؟ واقعا که!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس