پرچم نمایه امریکا و اسرائیل

محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا معتقدند ایران به یک دژ قدرتمند در منطقه تبدیل شده و آمریکا و اسرائیل قادر نیستند به این کشور ضربه نظامی بزنند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

 مؤسسه استرافور در این زمینه نوشت: برای شناخت جایگاه استراتژیک ایران باید نگاهی به تاریخ و جغرافیای این کشور داشته باشیم. ایران هفدهمین کشور پهناور در دنیا است. ایران از مجموع مساحت فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک، اسپانیا و پرتغال بزرگتر است.

ایران همچنین از لحاظ جمعیت در جایگاه شانزدهم دنیا قرار دارد و بیش از هفتاد میلیون نفر در این کشور زندگی می‌کنند. جمعیت این کشور از فرانسه یا بریتانیا بیشتر است.


به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این تحلیل آمده است: ایران دارای ۸۰۰ مایل خط ساحلی است که نیمی از آن در امتداد سواحل شرقی خلیج فارس و بقیه در امتداد دریای عمان قرار دارند. مهم‌ترین بندر ایران بندرعباس، در نزدیکی تنگه هرمز واقع شده است.


از لحاظ نظامی می‌توان، ایران را سنگری مستحکم توصیف کرد. ایران از نفوذ خود در خاورمیانه، بهره‌برداری کرده است.


قدرت‌های متخاصم همچون آمریکا و اسرائیل تمایلی برای حمله به ایران ندارند. آنها می‌دانند که ایران می‌تواند به راحتی در جریان ترانزیت نفت در خلیج فارس اختلال ایجاد کند. در شرایط کنونی ایرانی‌ها می‌دانند که خطری از لحاظ نظامی آن ها را تهدید نمی‌کند.


در همین حال مجله نیویورکر خاطرنشان کرد: گرچه ایران و اسرائیل هزار مایل با یکدیگر فاصله دارند، اما محور مقاومت ایران در سال‌های گذشته در سرتاسر نقاط خاورمیانه تا نزدیکی مرزهای اسرائیل با سوریه و لبنان ریشه دوانده‌اند. گروه‌های شیعه تحت حمایت ایران به‌طور اساسی توازن قوا در منطقه را در چند سال گذشته تغییر داده‌اند. متحدان ایران از سال ۲۰۱۶ درصدد استقرار سامانه موشکی در منطقه هستند. این سیستم‌ها می‌توانند راکت‌های کوتاه برد را به موشک‌های دوربرد تبدیل کنند. حزب‌الله از این طریق می‌تواند نقاط استراتژیک در داخل اسرائیل از جمله فرودگاه، تاسیسات برق و مراکز تجاری را در تیررس موشک‌های خود قرار دهد. اوزی روبین، رئیس پیشین سازمان دفاع موشکی اسرائیل در مصاحبه با ما گفت که رهبران حزب‌الله به دنبال تقویت قدرت بازدارندگی خود در مقابل ارتش اسرائیل هستند.


ایران در اوایل سال ۲۰۱۸ بیش از چهل پایگاه نظامی در داخل سوریه برای نیروهای تحت هدایت خود راه‌اندازی کرد. این پایگاه‌ها دارای مراکز آموزشی و اتاق‌های کنترل پهپاد هستند. اگرچه ایران و اسرائیل هزار مایل با یکدیگر فاصله دارند، اما محور مقاومت ایران در سال‌های گذشته در سرتاسر نقاط خاورمیانه تا نزدیکی مرزهای اسرائیل با سوریه و لبنان ریشه دوانده‌اند. گروه‌های شبه نظامی شیعه تحت حمایت ایران به طور اساسی توازن قوا در منطقه را در چند سال گذشته تغییر داده‌اند. کشورهای منطقه و قدرت‌های خارجی از جمله آمریکا می‌دانند که هر گونه اقدامی علیه تهران می‌تواند به بی‌ثباتی کل خاورمیانه منجر شود.


تهران می‌تواند ضربات مهلکی به همه دشمنان منطقه‌ای خود وارد کند. ایوان اویتزون، کارشناس سابق وزارت خارجه اسرائیل در این ارتباط گفت: «در صورتی که اسرائیل بخواهد متحد ایران در لبنان یعنی گروه حزب‌الله را شکست دهد، می‌تواند بیروت را به طور کامل نابود کند. اما آنها نیز توانایی نابود کردن تل‌آویو را خواهند داشت».


هفته گذشته شاهد حملات موشکی و پهپادی گسترده‌ای علیه میادین نفتی و پالایشگاه‌های سعودی بودیم. مقامات آمریکایی بعد از این حوادث بلافاصله انگشت اتهام را به سمت تهران نشانه گرفتند.


ایران با کمک گروه‌های نیابتی خود در منطقه می‌تواند به حملات احتمالی آمریکا یا عربستان واکنش نشان دهد. در دهه ۱۹۸۰ شاهد تحولات مشابهی در منطقه بودیم. نیروهای مرتبط با ایران به دو سفارتخانه آمریکا و تفنگداران دریایی حافظ صلح آمریکا در لبنان حمله کردند.


گروه حزب‌الله لبنان به عنوان قدیمی‌ترین و مجهزترین گروه نیابتی ایران در منطقه شناخته می‌شود. در داخل عراق نیز بیش از شصت گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران حضور دارند. تهران همچنین در طول جنگ داخلی سوریه تعداد زیادی گروه‌های مسلح را تشکیل داد. علاوه بر این، شبه نظامیان حوثی در یمن و سازمان‌های فلسطینی حماس و گروه جهاد اسلامی نیز مورد حمایت تهران قرار دارند. در بین دیگر گروه‌های شبه نظامی مرتبط با ایران نیز می‌توان به فاطمیون افغانستان اشاره کرد.


کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ و حملات هوایی اسرائیل علیه اهداف ایرانی در سوریه، لبنان و عراق تاکنون موفقیت چندانی به دنبال نداشته‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تهران استراتژی بهتری را اتخاذ کرده است. یکی از کارشناسان امنیتی در مصاحبه با ما گفت: «رهبران ایران برخلاف اسرائیل برای بلند مدت برنامه‌ریزی می‌کنند. ایران مهارت بالایی در جنگ نیابتی غیر مستقیم پیدا کرده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • من IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    34 7
    بنازم بررهبر وسپاه وارتش وملتم.خداراصدهزارمرتبه شکر
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      11 6
      درود بر سردار سلیمانی شجاع و باهوش
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      5 7
      تماما به خاطر دولت مقدس تدبیر و امیده.برجام بود که سایه جنگ رو به طور کامل از سر کشور دور کرد
  • اصغر IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    9 4
    درود بر رهبر آزاده ایران اسلامی. جانم به فدایت رهبرم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس