کد خبر 995398
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۵
1

سنگسار یک خرس، دار زدن یک سوسمار بزرگ، قتل پلنگ، کشتن روباه و ... تصاویر تلخی بودند که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد.

به گزارش مشرق، مدتی است که فیلم‌های تکان دهنده از حیوان آزاری در فضای مجازی باعث ناراحتی عموم مردم شده است و قوه قضاییه نیز با قدرت با این پدیده زشت مقابله می‌کند. از همان روزهای نخست که فیلم‌هایی از حیوان آزاری دست به دست چرخید و بازتاب بسیاری داشت، دستگاه قضایی بدون اغماض وارد عمل شد و با مسببان این اقدامات غیرانسانی برخورد کرد.

بیشتر بخوانید:

پیرزن گیلانی با حمله سگ تکه پاره شد

درگیری مرگبار پسر با پدر در جردن

سنگسار یک خرس، دار زدن یک سوسمار بزرگ، قتل پلنگ، کشتن روباه و ... تصاویر تلخی بودند که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد. با انتشار هر کدام از این فیلم‌ها دستور بازداشت صادر می‌شد و عاملان حیوان آزاری بازداشت و مجازات شدند.

بریدن گوش یک الاغ در بهشهر آخرین فیلمی است که همه را رنجاند. در این فیلم دیده می‌شود یک جوان با بی رحمی و بی دلیل گوش‌های یک الاغ را با داس می‌برد و با تمسخر جلوی دوربین می‌خندد. بلافاصله جوان گوش بُر تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد. اما این سوال پررنگ پیش روی همه قرار گرفته است که حیوان آزاری ناشی از چه روحیاتی است و آیا حیوان آزارها برای انسان‌ها نیز خطر دارند؟

جنایات بیجه پاکدشت که ۲۲ کودک و پنج زن و مرد بزرگ سال را به طرز فجیعی کشته بود، یکی از تلخ‌ترین پرونده‌های جنایی ایران است. محمد معروف به بیجه در اعترافاتش گفت:، چون سرگرمی نداشتم بازی ام ولگردی در بیابان‌های اطراف خانه مان بود و با دیدن هر حیوانی برای تفریح شروع به کشتن انواع و اقسام آن‌ها کردم. از این رو وقتی دست به قتل کودکان و قربانیان بزرگ سال می‌زدم، چون قبلا حیوان کشی کرده بودم خیلی خونسرد و راحت بودم. همین نشان می‌دهد که عادت به کشتن یا شکنجه دادن حیوانات تاثیر زیادی در خلق و خوی انسان می‌گذارد به گونه‌ای که او را برای جامعه حتی خانواده خطرناک می‌کند!

منشأ روانی حیوان آزاری
دکتر فربد فدایی- روان پزشک
افرادی که حیوان آزاری می‌کنند قطعا درباره انسان‌های دیگر نیز همین رفتارهای زشت و ناپسند را خواهند داشت. در بررسی زندگی برخی جنایتکاران اجتماعی در سال‌های اخیر مشخص شده است این افراد که مرتکب قتل و جنایت می‌شوند قطعا در دوران کودکی حیوانات را مورد آزار و اذیت‌های خشن قرار می‌داده اند.

پس این یک هشدار بزرگ است که افراد حیوان آزار قطعا در جامعه آزارشان به انسان‌ها خواهد رسید و خشونت‌های هولناکی از خود بروز خواهند داد. در مقابل افرادی که نسبت به حیوانات مهر و محبت از خود نشان می‌دهند، از نظر هوش، عواطف و اخلاقیات در سطح بالایی هستند و در ادیان مختلف بر رعایت حقوق جانوران نیز تاکید شده است. باید دانست که محیط اجتماعی و پرورش نیز در این وضعیت موثر است یعنی اگر کودک و نوجوان مرتب با خشم و خشونت در جامعه رو به رو باشند و فیلم‌های اکشن و پلیسی مشاهده کنند یا در خیابان و کوچه شاهد ضرب و شتم افراد باشند قطعا پرخاشگری در آن‌ها تاثیر می‌گذارد و در مقابل افراد ضعیف‌تر خشم خود را بروز می‌دهند.

یکی از روش‌های داشتن جامعه‌ای سالم و دور از خشونت، ترویج مهر و محبت به حیوانات است. اما افرادی که خشم و کینه فروخورده‌ای دارند به محض یافتن اولین فرصت عقده‌های خود را روی موجودات و حیوانات بی پناه خالی می‌کنند و به دلیل داشتن اختلالات روانی از این کار لذت می‌برند. چنان چه درباره این افراد حیوان آزار مجازات‌های سنگین صادر شود و از تنبیه ترس داشته باشند، کمتر شاهد موارد دلخراشی، چون آزار دادن حیوانات خواهیم بود.

این مسائل را باید در کتاب‌های درسی کودکان از سن کم وارد کرد تا علاوه بر آموزش، رفتار محبت آمیزبا حیوانات را نیز بیاموزند. اگر مجازات‌ها توسط رسانه‌های گروهی اطلاع رسانی شود، حیوانات کمتر قربانی خشونت انسان‌ها می‌شوند و در جامعه شخصیت‌های ضداجتماعی رشد نمی‌کنند.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    80 2
    از این مطلب خوب که سبب فرهنگ سازی می شود سپاسگزارم.
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    16 19
    اینجوری که افراطی داریم پیش می ریم دیگه نمیشه معترض همسایه در آپارتمان شد که سگ خونه اش نگهداری کنه یا عقرب ها رو برای سمشون پرورش بده
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
      8 0
      کسی که حیوان میاره اپارتمان خودش یه نوع ازار حیوانه
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    49 0
    قشنگ گفتید ظلم به حیوانات در تعالیم اسلامی هم ناپسند هست، ائمه با حیوانات رئوف بودند، در کشور ما باید برخورد سختی با حیوان آزار ها بشود
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    31 15
    کوروش شرمنده ایم از این همه توحش
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
      26 18
      کوروش فعلا لالا کرده
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
      6 0
      ممنون چه جمله زیبایی کوروش شرمنده ایم ازین همه توحش !!!!
    • م IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
      3 2
      کوروش بزرگترین دروغ تاریخ معاصر
  • گودرزی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    19 2
    باید مثل سک مجازات شوند تا عبرت شود
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    17 1
    این بی شرف ها راباید سوزاند
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    17 0
    سلام من نمیدونم چه حالی میکنن وقتی یک زبان بسته رو آزار میدن بیمار روانی نکن حیوان آزاری نکن چطور دلت میاد بزنیش بهش آسیب بزنی یکی با خودت این رفتار رو کنه خوشت میاد
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    18 0
    تقریبا در کتاب درسی مقطع ابتدایی در تمام پایه ها در درس هدیه های آسمان در مورد دوستی با حیوانات مباحثی وجود دارد . حتما این حیوان آزار باید مثل بیجه ملعون چندین نفر را به قتل برساند تا فکری به حال این انگل های اجتماع شود . قصاصش کنید نه کمتر و نه بیشتر ..
  • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    12 0
    أئمه ءجمعه گاهگاهی خوب است در سخنرانیهای خو راجع به حقوق حیوانات دراسلام و فقه شیعه و تقبیح این خشونتهای کریه و راجع به سیرهء پیامبر و أئمه اطهار نسبت به رفتار با حیوانات اشاره کرده و فرهنگ سازی کنند و تنها به مسائل سیاسی روی نیاورند .
  • قاصدک IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    15 0
    حیوان آزاری بدترین گناهه به نظرم بایدگوش این آشغال بیرحم روهم ببرن که درس عبرتی بشه واسه همه
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    12 2
    باید قصاص بشه چون این فرد برای جامعه خطر ناکه اگه راحت آ زاد بشه مطمن باشید باز این کارها رو انجام میده اگه بدینش تحویل من جفت گوشهاش رو میزارم کف دستش بره
  • Sosan RO ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    1 2
    این که اون پسره نیست.. تصویر بالا که کنار الاغ هست اون درسته
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    1 0
    بسیار مهم بود. تشکر از تیم محترم و زحمتکش مشرق و خراسان
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    6 0
    صدام ملعون هم جنایت را با حیوان آزاری آغاز کرد.
  • ح IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    1 0
    گوش اون کوره بز و که گوش اون حیوون بی آزار و می بره رو تو ملع عام با همان دحره ببرید
  • محمد ثانیا IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    پیامبر ما صلی الله علیه و آله نمونه کامل اخلاق است ایشان محبت عجیبی به شتر و استر خود داشتند..به گونه ای که اسم این دو به عنوان شخصیت های مورد احترام مسلمانان در کتب آمده..سوای دستور ایشان مبنی بر محبت به حیوانات... همینطور حضرت امیرالمؤمنین و امام حسین علیهماالسلام که اسم. مرکب های ایشان با محبت برده میشود دلدل و ذوالجناح..محبت کل اهل بیا علیهم السلام به ذوالجناح حیرت آور است حال یک شیعه اگر در این سیره اندیشه کند می بیند احترام به حیوانات یک عمل اخلاقی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس