تحلیل عطوان درباره برکناری «جان بولتون»

نویسنده مشهور جهان عرب تأکید کرد که تصمیم آمریکا برای اعزام صدها نظامی به عربستان سعودی، ریاض و ابوظبی دو متحد دیرینه آمریکا را ناامیدتر کرده است.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» با اشاره به تصمیم آمریکا برای اعزام صدها نظامی به عربستان سعودی نوشت که این تصمیم احتمال اقدام نظامی برای پاسخ به حمله به تأسیسات نفتی «بقیق» و «خریص» وابسته به آرامکو را کاهش داده است؛ حمله‌ای که زلزله‌ای بی‌سابقه در بازارهای انرژی و مالی در سطح جهان به وجود آورد.

عطوان در مقاله‌ای در روزنامه «رأی‌الیوم» با اشاره به این سخن «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا که گفته بود اعزام این نظامیان بنا به درخواست عربستان و امارات با هدف تقویت توانمندی‌های دفاعی، هوایی و موشکی دو کشور صورت می‌گیرد، نوشت که این سخنان اسپر پیام رئیس‌جمهور آمریکا به مسئولان سعودی را تأیید می‌کند و آن پیام این بود که «شما بجنگید ما از شما حمایت خواهیم کرد... تعهدی برای حمایت از شما نمی‌دهیم... پرداخت بهای حمایت باید مقدم باشد و حمایت مجانی نخواهد بود».

بیشتر بخوانید:

ایرانی که کارتر را ساقط کرد ترامپ را هم ساقط می‌کند

وی می‌افزاید که این موضع آمریکا باعث تشدید ناامیدی عربستان و امارات از متحد آمریکایی خود خواهد شد چرا که سران سعودی انتظار نداشتند آمریکا به حمله به تأسیسات نفتی آن با اعزام صدها سرباز پاسخ دهد بلکه آن‌ها انتظار شلیک صدها موشک‌ها و پاسخ قاطع را به آنچه «تجاوز ایران» خوانده می‌شود، داشتند به گونه‌ای که به نابودی تأسیسات هسته‌ای یا نفتی و یا هر دوی آن منجر شود، اما خواسته رهبران سعودی یک چیز است و آنچه ترامپ به دنبال آن است چیز دیگری است.

به گفته عطوان، زمانیکه ترامپ به صراحت به سعودی‌ها می‌گوید شما بجنگید و ما از شما حمایت می‌کنیم این بدان معناست که مأموریت پاسخگویی بر عهده سعودی‌ها و هواپیماهای مدرن آمریکایی است و ریاض به تنهایی مسئول هر گونه جنگ آتی علیه ایران خواهد بود.

نویسنده در ادامه می‌نویسند که مقامات سعودی طی چند روز گذشته سعی کردند حمله به تأسیسات نفتی را به یک «بحران بین‌المللی» تبدیل کنند و لذا تأکید می‌کردند که این حمله تنها عربستان و تأسیسات نفتی آن را هدف قرار نداده بلکه تأمین انرژی و نظام مالی جهانی را هدف گرفته است و لذا بایستی پاسخ به آن نیز جهانی و به ویژه از سمت آمریکا و کشورهای غربی باشد.

عطوان نوشت که با دقت و تأمل در حادثه حمله به تأسیسات بقیق و واکنش‌ها نسبت به آن دو نکته اساسی دیده می‌شود:

نخست: شکست سامانه دفاعی آمریکا اعم از موشک‌های پاتریوت و رادارهای مدرن و پیشرفته آن که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز به این شکست اشاره کرده و از عربستان خواست تا از تجهیز به سلاح‌های آمریکایی به تجهیز سلاح روسی روی آورد.

دوم: شکست راهبرد آموزش و آمادگی نیروهای سعودی، فرماندهان و ژنرال‌های آن‌ها توسط کارشناسان آمریکایی در دانشکده‌های نظامی آمریکایی «وست پوینت».

عطوان با اشاره به این دو نکته می‌نویسد که اعزام صدها نظامی آمریکایی برای نظارت بر مدیریت سامانه‌های دفاعی عربستان سعودی، تلاشی برای جبران این دو شکست و آرام کردن خشم سعودی‌هاست گرچه برخی اهداف جانبی نیز برای آمریکایی‌ها دارد از جمله اینکه نهاد نظامی عربستان سعودی را ضعیف و ناتوان برای حمایت از این کشور نشان می‌دهد.

این نویسنده مشهور عرب همچنین طرح آمریکا برای سوق دادن عربستان و امارات به جنگ با ایران را آنگونه که درباره عراق در زمان صدام در سال ۱۹۸۰ اتفاق افتاد، بعید ندانست و نوشت که در صورت تحقق این امر هر دو کشور تضعیف شده و آمریکا بر ذخایر مالی عظیم و صنایع نفتی برای دهه‌های آتی، سیطره می‌یابد.

عطوان در ادامه با اشاره به ناکارآمدی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که با هدف وادار کردن آن به بازگشت به میز مذاکرات صورت می‌گیرد، نوشت: «ترامپ در باتلاق واقعی گرفتار شده و بحران با ایران ثابت کرد که او ببر کاغذی است و نتوانست ایران را به زانو درآورد، او حتی جرأت تهاجم به ونزوئلا را ندارد و ترسوتر از آن است که انتقام سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز تنگه هرمز را بگیرد یا از متحدان سعودی و اماراتی خود حمایت کند یا از توقیف نفتکش دوستان انگلیسی خود جلوگیری کند، نهایت کاری که آمریکا برای حفظ آبرو و سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش انجام می‌دهد، تحمیل تحریم‌هایی است که هزینه‌های سنگینی برای دولت آمریکا دارد و گذشته از آن این تحریم‌ها نیز شکست خورده و نتایج عکس داشته است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    1 0
    تحلیل منطقی و کاملا منطبق بر واقعیتهای میدانی است.نشانه های ضعف و استیصال آمریکا در قضایای منطقه نیز به وضوح مشهود است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس