به گزارش مشرق، خودنویسهایی که در بدنهشان پوکه فشنگ جنگ جهانی کار شده یا مداد نوکیهایی با نوک طلا پدیدههای جالب بازار نوشتافزار تهران است؛ بازار لوکسی که در آن دفترچههای مشق نیممیلیون تومانی پیدا میشود و قیمت برخی اقلام آن به اندازه یک مترمربع خانه در ولنجک و زعفرانیه است.
بیشتر بخوانید:
موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه نوشتافزار میگوید که این نوع لوازمالتحریر توسط تاجران کهنهکار و درگاههای رسمی واردات به ایران نیامدهاند و بیشتر آنها به صورت چمدانی و همراه مسافران آمده و به بازار ایران عرضه شدهاند.
خودنویس به قیمت یک متر خانه در ولنجک
مدادرنگیهای لاکچری که بین یکونیم تا 5میلیون تومان قیمت دارند، پدیده جالب این روزهای بازار نوشتافزار ایران است. اگر بخواهید یک بسته مدادرنگی 120 تایی فابر کاستل خریداری کنید، باید مبلغی نزدیک به 2میلیون و 850هزار تومان تا 4میلیون تومان پرداخت کنید. البته این قیمتها بنا به برند و تعداد رنگهای آن است و همین برند، اما 60 تایی آن قیمتی معادل یکمیلیون و 400 هزار تومان تا 2میلیون تومان دارد.
خودنویسهای خاص هم ازجمله کالاهای لاکچری بازار نوشتافزار هستند. خودنویسهایی که گفته میشود در بدنه آنها طلا یا خودنویسهایی که در بدنه فلزی آنها پوکههای فشنگ جنگ جهانی دوم کار شده است. این خودنویسها درحال حاضر در بازار ایران بین 30 تا 50میلیون تومان فروخته میشود.
به عبارتی قیمت یکی از این خودنویسهای خاص معادل یک مترمربع خانه در منطقه ولنجک تهران است. به جز خودنویسهای خاص، برندهای ویژه هم گرانقیمت به شمار میآیند. بهعنوان مثال گراپا یکی از برندهای جهانی خودنویس به شمار میآید، برای خرید خودنویس مونته گراپا مدل Pen Of Peace ISDPX3IC نزدیک به 18میلیون تومان باید هزینه کنید. همین برند خودنویس مدلهای 10 تا 12میلیون تومانی هم دارد. جالب است بدانید مدل 18میلیون تومانی این خودنویسها جزو پرفروشترینهای این برند خودنویس بوده است.
مدادنوکی با نوک طلا!
البته اتود و دفتر هم از این قافله عقب نماندهاند و قیمتهای بالایی را به خود اختصاص دادهاند، به طوری که مداد نوکی 0.7 میلیمتری کراس مدل Century با روکش طلا روی بدنه یکمیلیون تومان قیمت دارد. البته این برند از مدادنوکی را اگر روکش طلا نداشته باشد، میتوانید با میانگین قیمتی 200 تا 300هزار تومان خرید کنید.
اما برند معروف دیگری همچون واترمن قیمتهای بالایی دارد و حتی از مداد نوکی با روکش طلا هم فراتر رفته؛ مداد نوکی واترمن مدل 12130 Hemisphere. قیمت یکمیلیون و 500هزار تومانی دارد. قیمت دفترچههای یادداشت لاکچری هم در نوع خود پدیده جالبی است. دفتر یادداشت هوگو باس مدل Echo میانگین قیمتی 400 تا 800هزار تومان دارد.
موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان نوشتافزار درباره قیمتهای نجومی این کالاها به شهروندآنلاین میگوید: «این قیمتهای نجومی برای خودنویس و مدادرنگی درصورتی است که سر خودنویس از طلا کار شده باشد و در صورتی که طلاکاری نشده باشد، نمیتواند چنین قیمتی داشته باشد که معمولا این اجناس به صورت تکی و شناسنامهدار تولید میشوند و متریال و میزان طلای مورد استفاده در آن مشخص است.»
دفترچه مشق نیممیلیون تومانی!
جالب است که دفترچه مشق لاکچری هم به وفور در بازار پیدا میشود. دفاتر لاکچری 60 و 80 برگ که قیمت هر جلد آن بین 300 تا 500هزار تومان است. جلد این دفترچهها معمولا چرمی است و البته دفاتر گرانقیمت با طرحهای فانتزی هم وجود دارد که نمیتوان اسم دفتر لاکچری روی آن گذاشت، اما مشتریان زیادی دارد.
به عنوان مثال دفترچههای با طرحهای فروزن قیمتی بین 30 تا 100هزار تومان دارد. البته این تفاوت قیمت علاوه بر برند آن مربوط به کیفیت کاغذ و تعداد صفحات آن هم میشود. در حالی که دفاتر کراس مدل Journal small رنج قیمتی 160هزار تومانی دارند یا دفتر لایتر که بهعنوان دفتری کلاسیک شناخته میشود، از 240هزار تومان شروع میشود.
50درصد بازار نوشتافزار وارداتی است
موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان نوشتافزار درباره این موضوع میگوید: «اگرچه مشکلی برای تأمین نوشتافزار مورد نیاز دانشآموزان درسال جاری وجود ندارد، اما این موضوع را نباید از یاد برد که با تلاشهای انجام شده در راستای تأمین داخلی نوشتافزار امسال چیزی حدود 50درصد لوازمالتحریر وارداتی است و تنها 50درصد از کالاهای موجود در این بخش تولید داخل است.»
فرزانیان در این زمینه توضیح میدهد: «با وجود تحریمها، بیشتر کالاها از چین و هند وارد میشوند، اما بهطورکلی ما بیشترین واردات را در لوازمالتحریر از کره، اندونزی، مالزی، چین و کره داریم. مداد، خودکار، پاککن و تراش که اقلام اساسی لوازمالتحریر هستند، تولید داخل دارند. اما مداد نزدیک به یکسال است که واردات آن ممنوع شده و واردکننده اصلی آن کشور چین بوده است. در واردات پاککن و تراش هم کشورهای چین و مالزی پیشتاز بودهاند. البته واردات برندهای اصلی از آلمان، مالزی و اندونزی صورت میگرفته است. »
میلیونیها در فروشگاههای شمال شهر
فرزانیان با اشاره به اینکه تنها اجناس آنتیک از قیمتهای نجومی برخوردارند و در تمامی فروشگاهها وجود ندارند در این زمینه توضیح داد: «اقلامی که قیمتهای میلیونی دارند، اجناس آنتیکی هستند که به راحتی در دسترس عموم قرار ندارند.
معمولا این اجناس یا در شمال شهر به فروش میرسند یا در سایتها به اشتراک گذاشته میشوند. چرا که در واحدهای صنفی چنین اجناسی به فروش نمیرود. همچنین باید در نظر داشت که چنین اجناسی به صورت مسافرتی و چمدانی وارد میشوند. این اجناس، اجناس بوتیکی هستند و اجناسی نیستند که در واحدهای صنفی به فروش برسند.»
رئیس اتحادیه فروشندگان نوشتافزار در خاتمه با اشاره به اینکه قیمت نوشتافزار تحتتأثیر قیمت دلار است در این زمینه توضیح داد: «با توجه به اینکه بخشی از نوشتافزار موجود در بازار به صورت وارداتی است، قیمتها نیز تحتتأثیر قیمت دلار هستند.
از ابتدایسال تاکنون که قیمت دلار ثابت شده است ما نیز ثبات قیمت را در نوشتافزار شاهد هستیم. البته دفتر افزایش قیمت بیشتری داشته است، آن هم به دلیل اینکه با گرانی کاغذ روبهرو بودهایم و برخی کاغذ را به صورت آزاد خریداری کردهاند. بهطوری که اگر لوازمالتحریر قیمتی دوبرابری داشته، قیمت کاغذ نسبت بهسال گذشته 3 برابر شده است. البته باید در نظر داشت که اگرچه کاغذ وارداتی است، اما دفتر تولید داخل است و مورد استفاده قرار میگیرد.»
کالای ایرانی را ترویج دهیم
البته برای خرید لوازمالتحریر ارزان هم نمایشگاههای ویژهای در سطح تهران برگزار شده است. وزارت صنعت اعلام کرده است که حدود 15میلیون دفترچه مشق با قیمت دولتی برای دانشآموزان تولید شده است که بیشتر آنها در اختیار نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی قرار میگیرد و بقیه بین استانها توزیع میشود تا برای عموم به فروش برسند. این نمایشگاهها در بوستان ولایت، بوستان حکمت برپا است.
فرزانیان در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه مهرانه در این زمینه توضیح داد: کالاهایی که در این نمایشگاه توزیع میشوند از نظر کیفیت کالاهای مناسبی هستند و تفاوت خاصی با کالاهایی که در بازار عرضه میشوند، ندارند. اما از نظر قیمت هم نوشت افزار عرضه شده در نمایشگاههای پاییزه با 10 تا 20درصد تخفیف به فروش میرسند. به علاوه اینکه دفاتر دولتی در این نمایشگاهها عرضه میشود.
یکی از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه ترویج کالای ایرانی است، به همین جهت کالای ایرانی ارایه میشود. اما با توجه به اینکه 50درصد از کالاهای لوازمالتحریری وارداتی است در کنار کالاهای ایرانی کالاهای خارجی هم دیده میشود. اما امیدواریم بتوانیم کالای ایرانی را ترویج داده و مورد استقبال خریداران و دانشآموزان نیز قرار گیرد.
منبع: روزنامه شهروند