کد خبر 994128
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰

اگر با همسرتان مشکل دارید می توانید از مشاوره زوجین و یا مشاوره طلاق بهره ببرید و اگر مجرد هستید و احساس تنهایی می کنید مقاله را حتماً مطالعه کنید.

در صورتی که شما این مقاله را می خوانید، این امکان برای شما فراهم می شود تا نسبت به احساس تنهایی شناخت مناسبی به دست بیاورید.

 این بدان معنا است که شما می دانید تنهایی در برخی مواقع منجر به ایجاد احساسی می شود که هیچ وقت خاتمه پیدا نمی کند و موارد زیادی پیش می آید که شما در کنار دوستان و خانواده خودتان باشید و همچنان احساس کنید که از دنیای پیرامونتان جدا هستید.

ولی تنهایی موردی نمی باشد که فقط خودتان باید با آن مقابله کنید و هر چند که سخت می باشد، ولی یک سری مواردی وجود دارند که شما می توانید با انجام دادن آنها با افراد پیرامون خودتان مرتبط باشید.

چرا افراد احساس تنهایی می کنند؟

 به دلیل اینکه تنهایی یک مورد کاملا رایجی می باشد، به همین دلیل به نظر می رسد که دلایل بی شماری برای احساس تنهایی افراد وجود دارد. برخی از دلایل اصلی تنها شدن افراد عبارتند از:

تکنولوژی.

حتی بهترین دوستانتان فقط یک دکمه با شما فاصله دارند، ولی شما ارتباط واقعی با آنها ندارید. نگران نباشید، این یک احساس کاملا رایجی می باشد. هر چند که اینترنت ما را به هم نزدیک تر کرده است، ولی همچنین می تواند منجر به ایجاد این احساس شود که ما به صورت واقعی با دوستانمان گفتگو نمی کنیم و این امر می تواند منجر به ایجاد احساس از دست دادن دوستی و تنهایی در ما شود.

متناسب نبودن.

احتمالا شما علایق متفاوتی نسبت به سایر افراد موجود در کلاستان داشته باشید. شاید آنها فکر کنند مواردی که شما دوست دارید، موارد عجیب و غریبی می باشند.

یا اینکه شاید فقط لباس متفاوتی را بپوشید. در هر موردی، احساس متناسب نبودن حتی می تواند منجر به وخیم تر شدن علائم تنهایی شود و حتی می تواند منجر به مشکل تر شدن ملاقات با دوستان و احساس مرتبط بودن شود.

مراقبت از والدین یا برادر و خواهر.

مراقب اصلی بودن در مورد شخصی که رابطه نزدیکی با شما دارد و بیمار یا معلول می باشد، می تواند منجر به ایجاد این احساس شود که بار کل جهان بر روی شانه های شما قرار دارد. با این وجود، تعداد زیادی از دوستان شما درک نخواهند کرد که داشتن یک برادر دارای سندرم داون [1] یا مادر دارای بیماری دو قطبی به چه معنایی می باشد

. به همین دلیل داشتن نقش مراقب می تواند منجر به ایجاد این احساس در شما شود که نمی توانید با افراد صحبت کنید یا نمی توانید آنها را در طول شام یا در طول خواب تنها بگذارید.

احساس تنهایی تا چه حدی عادی و نرمال می باشد؟

یک مطالعه ای [2] که سال پیش منتشر شد، نشان داد که 82% از استرالیایی ها فکر می کنند که تنهایی به مرور زمان رایج تر می شود.

بنابراین صرفا به دلیل اینکه احساس تنهایی می کنید، بدان معنا نمی باشد که شما متفاوت یا عجیب و غریب هستید: در واقع این بدان معنا است که شما نسبت به حالتی که درک می کنید، تناسب بیشتری با سایر افراد موجود در پیرامون خودتان دارید.

ناتوانی، بیماری و تنهایی

در برخی مواقع تنهایی می تواند یک علامتی از مسئله دیگری باشد که در زندگی شما وجود دارد، مواردی از قبیل بیماری یا ناتوانی. یک سری از مشکلات اصلی که تنهایی در اغلب مواقع می تواند علامتی از آنها باشد، عبارتند از:

بیماری روانی.

 اکثر بیماری های روانی، همانند دو قطبی، اضطراب و افسردگی می توانند منجر به ایجاد احساس تنهایی شدید در افراد شوند.

 بیماری روانی می تواند شما را نسبت به دیدن سایر افراد مضطرب کند، بنابراین این امکان وجود دارد که اکثر وقت خودتان را در داخل خانه سپری کنید. یا این مورد می تواند منجر به بی خوابی شود که در نهایت شما را خسته، تحریک پذیر و تنها می کند.

ناتوانی فیزیکی.

 یک سری از ناتوانایی های فیزیکی، از دست دادن شنوایی تا کوری، در اغلب مواقع می توانند منجر به ایجاد این احساس در فرد شوند که افراد پیرامون هیچ توجهی به وی نمی کنند.

 در صورتی که افراد موجود در حالت کلی نامهربان یا خشن باشند، این وضعیت حتی می تواند بدتر هم شود و مواجهه با تبعیضات روزمره می تواند منجر به سخت تر شدن تحمل تنهایی شود.

نژادپرستی.

 افرادی که با نژادپرستی مواجه هستند، می گویند که مورد تبعض قرار گرفتن می تواند منجر به ایجاد احساس تنهایی شود و می تواند برقراری ارتباط را برای آنها مشکل تر کند.

نژاد پرستی انواع مختلفی دارد، بنابراین در برخی مواقع یک اقدام نژاد پرستی "حداقلی" یا "اتفاقی" می تواند تاثیر قابل توجهی بر روز عزت نفس یک فردی بگذارد.

 

افراد در چه زمانی احساس تنهایی می کنند؟

تنهایی در هر زمانی و بر روی هر فردی می تواند مضر باشد. در برخی مواقع ممکن است که شما به دلایل مشخصی احساس تنهایی نکنید و مواری که شما احساس می کنید مربوط به سایر عوامل، همانند افسردگی یا اضطراب باشد.

ولی این مورد که افراد تمایل دارند در طول اتفاقات مهم زندگی شان احساس تنهایی بکنند، یک مورد کاملا درستی می باشد. شاید شما خانه خودتان را عوض می کنید.

شاید والدین شما از هم جدا می شوند. شاید شما از مدرسه ابتدایی به مدرسه راهنمایی می روید. یا شاید احساس کنید که بزرگ شده اید و باید گروه مربوط به دوستان خودتان را ترک کنید، یا اینکه این شرایط منجر به ایجاد تغییراتی در زندگی شما شوند که هیچ علاقه ای نسبت به آن ندارید.

همه این موارد می توانند منجر به ایجاد احساس تنهایی و زیان در شما شوند، و ارتباط برقرار کردن با افراد پیرامون را برای شما سخت تر کنند.

به چه نحوی می توانید تنهایی را مدیریت کنید؟

هیچ روش منحصر به فردی برای مقابله با تنهایی وجود ندارد: در صورتی که چنین روشی وجود داشته باشد، هر شخصی می تواند از آن استفاده کند!

ولی این بدان معنا نمی باشد که مقابله با تنهایی امکان ناپذیر می باشد یا در صورتی که الان احساس تنهایی داشته باشید، برای همیشه این احساس را خواهید داشت.

یک سری نکاتی که شما با استفاده از آنها می توانید شروع به داشتن احساس ارتباط با سایر افراد موجود در زندگی تان کنید، عبارتند از:

·        در مورد نحوه احساستان با افراد صحبت کنید

·        در مورد علایق خودتان فکر کنید

·        یک حیوان خانگی بگیرید

·        آنلاین باشید

·        به یک باشگاه ملحق شوید

·        آیا احساس تنهایی می کنید؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این راهنماها و برنامه های گام به گام، اطلاعات جامعی در سایت های مرتبط قرار دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.

منبع: سامانه پرسش و پاسخ مشاور Sppm.ir ، مشاوره تلفنی 02122354282

این محتوا صرفا تبلیغاتی است


[1] Down’s Syndrome

[2] https://www.theguardian.com/society/2016/sep/27/eighty-two-per-cent-of-australians-say-loneliness-is-increasing-lifeline-survey-finds

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس