کد خبر 993696
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
کشتی فرنگی

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۱۹ با شکست چهره‌های عنوان‌دار جهان و المپیک از کشورهای مختلف همراه بود و شاهد ظهور چهره‌های جدید در کشتی جهان بودیم.

به گزارش مشرق، رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۱۹ در نورسلطان پایتخت قزاقستان برگزار شد و در جاییکه بسیاری از چهره‌های مطرح جهان تن به شکست ناباورانه مقابل حریفان مطرح و گمنام خود دادند، اسامی نفرات مطرح مشخص شد و این رقابت‌ها به پایان رسید.

 وزن ۵۵ کیلوگرم: شکست قهرمان جهان مقابل نفر سوم آسیا

الدانیز عزیزلی قهرمان جهان ۲۰۱۸ از آذربایجان در نیمه نهایی ۱۱ بر ۵ مغلوب خورلان ژاکانشا از قزاقستان شد که بهترین عنوانش سومی آسیا بود.

ویتالی کابالوئف روس و دارنده مدال نقره امیدهای جهان نیز در یک چهارم نهایی به کشتی‌گیر گرج باخت و در نهایت حذف شد.

نوگزاری تسورتوسمیا از گرجستان که در این رقابت‌ها نمایشی درخشان داشت در فینال مقابل خورلان ژاکانشا قزاق نیز ۹ بر صفر پیروز شد و به مدال طلا رسید.

پویا ناصرپور نماینده ایران در این وزن دهم شد.

وزن ۶۰ کیلوگرم: نجاتی بزرگان جهان را از پیش رو برداشت

المرات تاسمرادوف ازبک و دارنده مدال‌های برنز المپیک و دو برنز و یک نقره جهان شاخص‌ترین قربانی این وزن بود که در دیدار رده‌بندی برابر علیرضا نجاتی فرنگی‌کار جوان ایران در شرایطی که ۵ بر صفر پیش بود در پایان با نتیجه ۷ بر ۵ شکست خورد و از رسیدن به مدال بازماند. 

ایوو آنگلوف کشتی‌گیر کهنه‌کار بلغار و دارنده مدال طلای جهان ۲۰۱۳ و برنز جهان دیگر قربانی این وزن بود که در یک چهارم نهایی ۳ بر یک مقابل علیرضا نجاتی تن به شکست داد و حذف شد.

نجاتی در نهایت در نیمه نهایی برابر کنچیرو فومیتا قهرمان جهان ۲۰۱۷ و زیر ۲۳ سال جهان ۲۰۱۸ که در این وزن جانشین شینوبو اوتا نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۶ شده،شکست خورد و در اولین حضورش در رقابت‌های قهرمانی جهان به فینال نرسید.

کریم کمال دارنده ۳ مدال طلای جوانان جهان از ترکیه در همان دور نخست مقابل ژولچوبکوف قرقیز و نفر دوم بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ با نتیجه ۱۵ بر ۷ مغلوب شد.

سئونگ هک کیم نفر سوم جهان ۲۰۱۷ از کره جنوبی در یک هشتم نهایی با نتیجه ۷ بر صفر مغلوب علیرضا نجاتی فرنگی‌کار جوان ایران در اولین تجربه جهانی‌اش شد.

در این وزن کنیچیرو فومیتا از ژاپن در دیدار فینال به زیبایی و با نتیجه ۱۰ بر ۵ از سد سرگئی امیلین از روسیه گذشت و مقتدرانه بر سکوی نخست جهان ایستاد.

وزن ۶۳ کیلوگرم: یکه‌تازی اوتا در وزن جدید

الکساندر هیروشین نفر سوم امیدهای جهان از اوکراین در همان دور نخست مقابل بهرام‌اف ازبک و دارنده مدال طلای آسیا شکست خورد.

رحمان بیلیچی نفر سوم جهان از ترکیه نیز در یک چهارم مقابل المات کبیسپایف ۷ بر ۴ شکست خورد و در نهایت به عنوانی بهتر از نهمی نرسید.

المات کبیسپایف قزاق و دارنده ۳ مدال نقره و برنز جهان در نیمه نهایی مغلوب شینوبو اوتا نایب قهرمان المپیک ریو که در این رقابت‌ها به وزن بالاتر آمده  بود، شد و در نهایت برنز گرفت.

استپان ماریانیان قهرمان جهان ۲۰۱۸ از ارمنستان در فینال با نتیجه ۱۰ بر ۴ مقابل شینوبو اوتا از ژاپن و دارنده نقره المپیک شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد. اوتا همان کشتی‌گیری بود که در رقابت‌های المپیک در سبک وزن مقابل حمید سوریان نیز به برتری رسیده بود.

میثم دلخانی نماینده ایران در این وزن پنجم شد و از رسیدن به مدال بازماند.

وزن ۶۷ کیلوگرم: بوررو همه را از دم تیغ گذراند

شماگی بولکوادزه گرج و دارنده مدال برنز المپیک و طلای زیر ۲۳ سال جهان در یک شانزدهم نهایی مقابل محمد الساید از مصر با نتیجه سنگین ۹ بر یک شکست خورد.

رسول چونایف دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان و برنز المپیک از آذربایجان نیز در همین مرحله به ریو هان سو قهرمان جهان از کره جنوبی ۲ بر یک باخت و در نهایت به عنوانی بهتر از پانزدهمی جهان نرسید.

فرانک استابلر چهره شاخص کشتی آلمان و دارنده مدال طلای جهان نیز در یک هشتم نهایی مقابل اسماعیل بوررو مولینا چهره عنوان‌دار کشتی جهان از کوبا با نتیجه سنگین ۱۱ بر صفر شکست خورد و در نهایت به مدال برنز رسید.

آتاکان یوکسل نفر سوم جهان ۲۰۱۷ از ترکیه نیز در یک هشتم با نتیجه ۵ بر یک مغوب کشتی گیر کره‌ای شد.

ادگاراس ونکیاتیچ نفر سوم جهان ۲۰۱۴ از لیتوانی نیز در همین مرحله ۹ بر صفر مغلوب ساهاکیان از لهستان شد.

در مرحله یک چهارم نهایی ریو هان سو قهرمان جهان از کره جنوبی نیز مقابل اسماعیل بوررو کوبایی ۳ بر یک باخت و در گروه بازنده‌ها نیز مقابل استابلر شکست خورد تا در نهایت در رسیدن به مدال ناکام باشد.

محمد ابراهیم الساید دارنده مدال زیر ۲۳ سال جهان ۲۰۱۸ پس از شکست مقابل بوررو در نیمه نهایی، در دیدار رده‌بندی نیز در مبارزه‌ای نزدیک به فرانک استابلر باخت و پنجم شد.

در نهایت مدال طلای این وزن شلوغ و پرستاره به اسماعیل بوررو کوبایی رسید که در فینال نیز ۳ بر یک آرتم سورکوف روس را شکست داد تا نشان دهد هنوز هم در اوج آمادگی قرار دارد.

حامد تاب نماینده ایران در این وزن بود که با نمایشی ضعیف در رده ۲۶ جهان ایستاد.

وزن ۷۲ کیلوگرم: نمایش درخشان فرنگی‌کار روس

چنگیز ارسلان قهرمان زیر ۲۳ سال جهان ۲۰۱۸ از ترکیه در همان دور نخست مقابل برناتک نایب قهرمان جهان ۲۰۱۷ از لهستان شد، برناتک نیز در دور بعد به آمویان ارمنستانی با نتیجه سنگین ۷ بر یک باخت و در نهایت سیزدهم شد. آمویان قهرمان جوانان جهان ۲۰۱۸ نیز در یک چهارم به ابوزید مانتسیگوف روس باخت و در نهایت هفتم شد.

بالینت کورپاسی دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان در نیمه نهایی به مانتسیگوف روس باخت و در نهایت به مدال برنز رسید.

مانتسیگوف روس که سال گذشته پنجم جهان شده بود در این رقابت ها درخشش فوق‌العاده‌ای داشت و در نهایت با شکست بزرگان جهان بر سکوی نخست ایستاد و واردانیان ازبک نیز نایب قهرمان شد.

امین کاویانی‌نژاد نماینده جوان ایران در این وزن نیز به عنوانی بهتر از نوزدهمی جهان نرسید.

وزن ۷۷ کیلوگرم:ستاره روسیه بزرگ‌ترین ناکام "نورسلطان"/ لورینچ در ۳۳ سالگی بالاخره طلا گرفت

شاخص‌ترین ناکام رقابت‌های جهانی قزاقستان کسی نبود جز رومن ولاسوف دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک و بخت نخست عنوان قهرمانی جهان پس از یک دوره غیبت در این رقابت‌ها.

ولاسوف در یک هشتم نهایی به دیلماخمدوف قزاق با نتیجه ۳ بر صفر باخت، کشتی‌گیری که عنوان جهانی نداشت و در بازی‌های آسیایی نیز به عنوانی بهتر از دهمی نرسید. تاماش لورینچ در نیمه نهایی این کشتی‌گیر قزاق را برد تا ولاسوف ناباورانه حذف شود.

کیم هیون وو کره‌ای و دارنده مدال طلای جهان دیگر چهره شاخص کشتی جهان بود که در این دوره از رقابت ها با شکست سنگین ۸ بر صفر مقابل محمدعلی گرایی از ایران از دور رقابت‌ها کنار رفت.

ژلوا بولکوادزه دارنده مدال‌های طلا و نقره امیدهای جهان در همان مبارزه نخست به الوین مورسالیف آذربایجانی و دارنده ۲ مدال برنز جهان با نتیجه سنگین ۸ بر صفر باخت. مورسالیف در دور بعد و در یک هشتم نهایی به محمدعلی گرایی نفر سوم جهان ۲۰۱۷ از ایران باخت تا با این نتیجه بولکوادزه نیز حذف شود.

دانیل کاتاراگا دارنده ۲ مدال طلای زیر ۲۳ سال جهان و نقره بزرگسالان جهان نیز در یک شانزدهم به کسیدیس فرنگی‌کار خوب سوئدی باخت و با توجه به فینالیست شدن حریفش، راهی گروه بازنده‌ها شد اما در این مرحله نیز به محمد علی گرایی باخت وحذف شد.

محمدعلی گرایی نفر سوم جهان ۲۰۱۷ نیز پس از شکست عنوان‌داران جهان در یک چهارم نهایی ناباورانه به کسیدیس سوئدی با نتیجه سنگین ۹ بر یک باخت و در نهایت راهی دیدار رده‌بندی شد. وی در رده بندی نیز برابر کاراپت گالیان از ارمنستان با نتیجه ۹ بر ۶ به برتری رسید و و سومین مدال برنز ایران در این رقابت‌ها و دومین مدال برنز خود در رقابت‌های جهانی را بر گردن آویخت.

ویکتور نمس صرب و دارنده مدال طلای جهان ۲۰۱۷ نیز دیگر ناکام بزرگ این رقابت‌ها بود که در یک چهارم نهایی به دیلماخمدوف قزاق باخت و حذف شد.

در این وزن مدال طلای جهان از آن تاماش لوریندارنده مدال نقره المپیک و دو نقره و یک برنز جهان از مجارستان شد که در فینال کشتی گیر سوئدی را ۸ بر صفر از پیش رو برداشت. لورینچ پیش از این مدال نقره المپیک و ۲ نقره و یک برنز جهان را در کارنامه خود داشت.

لورینچ در ۳۳ سالگی با شکست تمامی حریفان خود بر سکوی نخست جهان ایستاد تا بالاخره پس از چند دوره حضور در رقابت‌های جهانی، طعم شیرین مدال طلای جهان را بچشد.

وزن ۸۲ کیلوگرم: حذف امره کوش در مبارزه نخست/ تکرار مدال برنز عبدولی

سعید عبدولی دارنده مدال های برنز المپیک و طلا و برنز جهان در مرحله نیمه نهایی به رفیق حسین‌اف از آذربایجان ۸ بر ۵ باخت تا این کشتی گیر آذربایجانی در هشتمین حضورش در رقابت‌های قهرمانی جهان بالاخره صاحب مدال شود و بر سکوی دومی جهان بایستد.

عبدولی نیز در نهایت بار دیگر به مدال برنز جهان رسید و اولین مدال‌آور ایران در قزاقستان نام گرفت.

امره کوش نایب قهرمان جهان ۲۰۱۸ از ترکیه نیز در همان مبارزه نخست به هایتو ژیان از چین ۶ بر ۲ باخت ودر نهایت به عنوانی بهتر از هجدهمی نرسید.

ویکتو ساسونوسکی نفر سوم جهان ۲۰۱۸ از بلاروس در همان مبارزه نخست به یرژپوف قزاق باخت و حذف شد.

ماکسیم مانوکیان دارنده مدال طلای جهان ۲۰۱۷ و برنز جهان ۲۰۱۸ دیگر ناکام بزرگ این وزن بود، این کشتی‌گیر ارمنستانی در دومین مبارزه به آدلان آکیف روس با نتیجه ۷ بر ۳ باخت و در نهایت به عنوانی بهتر از دهمی جهان نرسید.

لاشا گوبادزه دارنده ۲ مدال برنز جهان از گرجستان در این وزن به مدال طلا رسید.

وزن ۸۷ کیلوگرم: بلنیوک قبل از ورود به دنیای سیاست به طلای جهان رسید

متهان باشار دارنده ۲ مدال طلای جهان از ترکیه در همان مبارزه نخست به رستم آساکولوف ازبک و دارنده مدال نقره جهان ۲۰۱۵ با نتیجه ۵ بر صفر باخت و حذف شد.

الکساندر کوماروف دارنده ۲ مدال طلای جوانان جهان نیز در یک هشتم به آساکولو فاخت و از دور رقابت ها کنار رفت. اسلام عباس‌اف دارنده ۲ برنز امیدهای جهان نیز برابر رامین طاهری تن به شکست داد و در جایگاه هجدهمی قرار گرفت. رامین طاهری نماینده ایران در این وزن نیز در یک چهارمنهایی به دنیس کودلا آلمانی باخت و حذف شد.

آساکولوف ازبک در نیمه نهایی به ویکتور لورینچ دارنده یک نقره و ۲ برنز جهان از مجارستان باخت و در نهایت به مدال برنز رسید. لورینچ در فینال مغلوب ژان بلنیوک دارنده مدال نقره المپیک ریو و یک طلا، یک نقره و یک برنز جهان شد و بر سکوی دومی جهان ایستاد. بلنیوک چندی پیش اعلام کرد بواسطه داشتن رابطه خوب با رییس جمهور اوکراین و محبوبیتی که در این کشور دارد بدنبال نامزدی در انتخابات پارلمان این کشور اروپایی است.

بلنیوک ۲۸ ساله، پدری رواندایی و مادری اوکراینی دارد. او در سن ۳ سالگی پدر خود را در جنگ داخلی از دست داد و سپس زندگی خود را در اوکراین ادامه داد.

رامین طاهری نماینده ایران در این وزن در نهایت به عنوانی بهتر از دوازدهمی نرسید.

وزن ۹۷ کیلوگرم: اولویف روس و تکرار طلای جهان/نمره قبولی ساروی در اولین آزمون جهانی

کریل میلوف دارنده مدال نقره جهان ۲۰۱۸ از بلغارستان در همان مبارزه نخست برابر محمدهادی ساروی فرنگی کار جوان ایران تن به شکست ۷ بر ۳ داد و حذف شد.

بالاژ کیس کشتی‌گیر کهنه‌کار مجارستانی و دارنده مدال های طلا و برنز جهان پس از پیروزی خفیف بر کشتی‌گیر اتریش در دومین مبارزه مقابل گابریل کیندلان از کووبا با نتیجه سنگین ۹ بر صفر شکست خورد و با توجه به باخت این کوبایی در دور بعد مقابل فرنگی‌کار ایران، کیس از دور رقابت‌ها حذف شد.

جنک ایلدیم دارنده یک برنز المپیک و دو برنز جهان از ترکیه نیز در یک چهارم نهایی مقابل آرتور الکسانیان قهرمان جهان و المپیک از ارمنستان ۴ بر ۲ شکست خورد و در نهایت به مدال برنز رسید.

میهایل کاجایا از صربستان و دارنده ۲ برنز جهان نیز در نیمه نهایی با نتیجه سنگین ۹ بر صفر برابر موسی اولویف از روسیه تن به شکست داد و در نهایت به مدال برنز رسید.

در این وزن موسی اولویف طلای سال گذشته جهان را در حالی تکرار کرد که الکسانیان در فینال بدلیل مصدومیت حاضر به مبارزه نشد. ساروی فرنگی کار جوان ایران نیز در اولین تجربه خود نمایش خوبی داشت هر چند از رسیدن به مدال بازماند.

ساروی نماینده جوان و شایسته ایران در این وزن نیز در یک چهارم نهایی به الکسانیان چهره شاخص کشتی جهان باخت و در گروه بازنده‌ها نیز برابر جنک ایلدم دارنده مدال‌های برنز جهان و المپیک از ترکیه به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۷ بر ۵ شکست خورد و در نهایت هفتم شد.

وزن ۱۳۰ کیلوگرم: یکه‌تازی رضا کایالپ در غیاب لوپز

سرگئی سیمینوف روس و دارنده مدال‌های طلای جهان و برنز المپیک نخستین قربانی این وزن بود که در اولین مبارزه و بر خلاف انتظار برابر امیر قاسمی منجزی نماینده ایران در این رقابت‌ها تن به شکست ۶ بر ۴ داد و از دور رقابت‌ها کنار رفت تا در تکرار طلای سال قبل ناکام بماند.

هیکی نابی دارنده ۲ مدال طلا، یک نقره و یک برنز جهان و نقره المپیک ریو دیگر قربانی بزرگ این وزن بود که برابر اسکار پینو هندز نفر سوم جهان ۲۰۱۸ از کوبا تن به شکست ۲ بر یک داد و راهی دیدار رده بندی شد.

 منجزی دارنده مدال طلای آسیا در یک چهارم نهایی نیز مامین‌جان عبدالله‌یف ازبک و قهرمان بازی‌های آسیایی را شکست داد اما در نیمه نهایی مغلوب کشتی‌گیر کوبایی شد و به رده بندی رفت ودر این مرحله نیز به هیکی نابی باخت و پنجم شد.

فرنگی‌کار خوزستانی تیم ملی با پنجمی در جهان سهمیه المپیک را اینبار نیز برای کشتی فرنگی ایران گرفت. وی در المپیک ۲۰۱۶ نیز در حالیکه کار گرفتن سهمیه برای ایران گره خورده بود موفق به کسب سهمیه شد اما در نهایت با تصمیم بنا، بشیر باباجان‌زاده به جای او راهی ریو شد و به چیزی جز ناکامی نرسید.

در این وزن رضا کایالپ دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیک و ۳ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز جهان و اسکار پینو هندز از کوبا راهی فینال شدند که کایالپ چهره شاخص کشتی جهان از ترکیه موفق به پیروزی شد و برای چهارمین مرتبه مدال طلای جهان را در غیاب میخاین لوپز کوبایی بر گردن آویخت.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس