کد خبر 993590
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
معلمان برای عضویت در طرح "معلم تمام وقت" چگونه باید اقدام کنند؟

در حالیکه تا به امروز تاریخ‌های مختلفی برای پرداخت معوقات معلمان وعده شده اما محقق نشده است، بدهی ۹۰۰ میلیارد تومانی بابت حق‌التدریس معلمان و حقوق نیروهای خرید خدمات همچنان باقیست.

به گزارش مشرق،  5 روز دیگر سال تحصیلی 98-99 آغاز می‌شود و آموزش‌وپرورش باز هم برای جبران کمبود معلم و خالی نماندن کلاس‌های درس به روش‌های مختلفی متوسل خواهد شد از طرح تازه متولدشده معلم تمام وقت و استفاده از معلمان بازنشسته تا نیروهای خرید خدمات آموزشی و ساعات حق‌التدریس معلمان شاغل؛ به هر حال کلاس‌های درس با انواع مختلف معلمان، در قالب اسامی مختلف و حقوق و دستمزد متفاوت تکمیل می‌شوند.

اینکه سیاست‌های اشتباه اتخاذ شده در طول سال‌های گذشته که بخشی از معلمان را مازاد می‌دانست، تا چه اندازه در حال‌ و روز  فعلی آموزش‌وپرورش تأثیر داشته است در گزارش دیگری مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما آنچه در این گزارش به آن می‌پردازیم این موضوع است، در شرایطی که آموزش‌وپرورش بخش قابل توجهی از کمبود معلم خود را با استفاده از ساعات حق‌التدریس معلمان شاغل -برای آنها هم حکم اضافه‌کار دارد- جبران می‌کند، چرا هنگام پرداخت حق‌الزحمه دقیق عمل نمی‌کند و مطالبات معلمان با ماه‌ها تأخیر پرداخت می‌شود؟

بیشتر بخوانید:

سال تحصیلی گذشته تأخیر در پرداخت معوقات حق‌التدریس معلمان در نوع خود بی‌نظیر بود و حتی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هنوز معلمان 5 ماه از مطالبات حق‌التدریس خود را دریافت نکرده‌اند و دقیقاً هم نمی‌دانند چه زمانی قرار است این معوقات پرداخت شود!

تاریخ‌هایی که وعده داده شد اما محقق نشد

تا این لحظه نیز تاریخ‌های مختلفی از سوی مسئولان آموزش‌وپرورش برای پرداخت مطالبات فرهنگیان اعلام شده است از وعده 5 فروردین و هفته معلم تا همین چند وقت اخیر که قرار بود مطالبات معلمان در شهریور ماه پرداخت شود و پس از آن این تاریخ به مهر ماه حواله شد.

900 میلیارد بدهی به معلمان از نگاه آموزش‌وپرورش

پیش از این علی الهیار ترکمن؛ معاون وزارت آموزش‌وپرورش گفته بود که 900 میلیارد تومان به معلمان بدهی  دارند که 650 میلیارد تومان بابت مطالبات حق‌التدریس و 250 میلیارد تومان برای حقوق معلمان خرید خدمات است.

معلمان نیز در گفت‌وگوهایی که با ما داشتند نسبت به تأخیر طولانی مدت در پرداخت مطالبات 5 ماهه خود بسیار شکایت دارند و حتی تأخیر در پرداخت معوقات حق‌التدریس معلمان که گاه ارقام آن برای یک معلم به 13 میلیون می‌رسد، تأثیرات منفی مختلفی را بر زندگی و سفره معیشت آنها داشته است.

بخشی از صحبت‌های ما با یک معلم که تأخیر در پرداخت 13 میلیون تومان معوقات حق‌التدریس، زندگی و معیشت او را تحت‌الشعاع قرار داده است، در ادامه می‌خوانید:

"از سال  تحصیلی گذشته بابت ساعات حق‌التدریس، 13 میلیون تومان مطالبه دارم که با توجه به تورم فعلی، تأخیر در پرداخت این رقم هر یک روزش به ضرر من معلم تمام می‌شود، هر روز هفته به مدرسه می‌رفتم و ساعات حق‌التدریس داشتم با خیال اینکه پرداخت به موقع آن بخشی از هزینه‌های زندگی‌ام را تأمین می‌کند.

دو فرزند دارم و یک فرزندم معلول است که هزینه‌های زندگی و درمان فرزندم بالاست اگر به شما بگویم  برای امتحانات شهریور دانش‌آموزان که باید به مدرسه می‌رفتم، حتی کرایه ماشین نداشتم باور نمی‌کنید!

حقوق‌ام با مدرک لیسانس مهندسی کامپیوتر به عنوان معلم شاغل در هنرستان، دو میلیون و 800 هزار تومان است و با ساعات حق‌التدریس حقوق‌ام ترمیم می‌شود که آن هم تا این لحظه پرداخت نشده است، هم‌اکنون 10 میلیون تومان از فردی قرض گرفته‌ام، او هم چند بار پولش را خواسته است! به ناچار امسال عضو طرح معلم تمام وقت شدم شاید از سال تحصیلی جدید حداقل پول ساعات اضافه کار را به موقع دریافت کنم و چون معلم ندارند به اجبار 9 ساعت  دیگر هم برای تدریس به من داده‌اند!"

وقتی آموزش‌وپرورش و سازمان برنامه‌وبودجه اتفاق نظر ندارند

در حالیکه تأخیر در پرداخت معوقات حق‌التدریس به ویژه معلمان مرد را با مشکلات مختلفی مواجه کرده است، هنوز اتفاق‌نظری درباره میزان بدهی 900 میلیاردی آموزش‌وپرورش به معلمان میان این وزارتخانه با سازمان برنامه‌وبودجه شکل نگرفته است و شاید مهمترین دلیل تأخیر طولانی مدت، پرداخت معوقات معلمان همین مسئله باشد.

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه 21 خرداد امسال گفته بود: "آموزش‌وپرورش هر میزان بدهی که اعلام کرده بود، ما پرداخت کردیم و بعید است که باز هم مطالبه‌ای داشته باشند، 934 میلیارد تومان بابت مطالباتی که اعلام شده بود به آنها پرداخت کردیم".

این موضوع به تازگی از سوی سعید طاهری؛ رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه‌وبودجه مورد تأکید قرار گرفته و او هم گفته است: بر اساس بند ج ماده 24 قانون الحاقیه بودجه، تخصیص اعتبار برای پرداخت حقوق حق‌التدریس‌ها انجام شده و به طور کلی در چند سال اخیر بیش از 110 درصد تخصیص اعتبار به آموزش و پرورش داشتیم حال اگر در مورد پرداخت‌ها موردی باشد باید وزارت آموزش و پرورش آن را پاسخ دهد!

این نظرات نشان‌دهنده، اختلاف نظر میان سازمان برنامه وبودجه و آموزش‌وپرورش بر روی میزان مطالبات مربوط به معلمان است و در همین رابطه اخیراً محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش با اعلام اینکه "درخصوص معوقات حق التدریس و سایر معوقات معلمان، مذاکرات و هماهنگی‌هایی انجام شده است، گفت: در حال پیگیری هستیم تا سریع‌تر مشکل حل شود."

حال باید دید با توجه به این اختلاف نظر که فقط مربوط به معوقات معلمان نیست "در حوزه نیروی انسانی هم اختلاف نظرهایی میان سازمان اداری و استخدامی و آموزش‌وپرورش در بحث کمبود معلم وجود دارد" تکلیف 900 میلیارد تومان بدهی آموزش‌وپرورش به معلمان با آمدن مهر ماه مشخص خواهد شد؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس