کد خبر 993511
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳
محمد ایمانی

اقدام نا به جای دیگر، مذاکره غیر رسمی با آمریکا به دلالی فرانسه و همچنین سفر نابهنگام ظریف به پاریس در حاشیه نشست گروه 7 بود.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت:

 در چند ماه گذشته، برخی رفتارهای نا به جا از وزارت خارجه سر زد؛ از جمله مذاکره ای که آقای ظریف در سفر به نیویورک و به بهانه شرکت در یک نشست حاشیه ای سازمان ملل انجام داد.

او بر خلاف ماهیت "موقت" تعهدات و محدودیت های ایران در برجام گفت "بند غروب آفتاب و مدت توافق، در صورت تصویب پروتکل الحاقی برای همیشه خواهد بود. البته این نیازمند این است که آمریکا تحریم‌ها را از طریق تصویب کنگره برای همیشه لغو کند. ما در این باره  #مذاکره کردیم".

اما طرف آمریکایی که با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد، یکی دو روز بعد، زیر مذاکره مذکور زد و مانند همیشه که یک قدم عقب می رود و دعوت به مذاکره می کند و سپس دو قدم جلو می آید، باز هم طلبکار شد!

اقدام نا به جای دیگر، مذاکره غیر رسمی با آمریکا به دلالی فرانسه و همچنین سفر نابهنگام ظریف به پاریس در حاشیه نشست گروه 7 بود. در اینجا هم ظریف با تنازل از حقوق حداقلی ایران در برجام (برداشتن همه تحریم های مالی و بانکی و نفتی) به نشریات اروپایی گفت:

«تنها چیزی که می‌خواهیم، فروش نفت و دریافت پول آن است» و «اروپا خود را به یازده نکته متعهد کرده، شامل سرمایه‌گذاری‌ها، هواپیمایی غیرنظامی، حمل‌ونقل و بازگشت شرکت‌های اروپایی. ما هیچ یک از اینها را به‌عنوان پیش‌شرطی برای اجرای کامل تعهدات خود درخواست نمی‌کنیم. تنها می‌خواهیم بتوانیم نفت خود را بفروشیم»!

دولت ترامپ طی چند ماه اخیر، فرانسه را واسطه فریب و تطمیع ایران کرد. ماکرون طی چند نوبت مذاکره تلفنی با آقای روحانی -که آخرین آن 100 دقیقه طول کشید- و همچنین فرستادن مشاور خود، کوشید دولت ایران را منفعل و سردرگم کند. ماکرون حتی سعی داشت روحانی را به دام عکس یادگاری با ترامپ بکشاند.

آقای روحانی ابتدا به شکل سربسته گفت آماده چنان دیداری است. اما وقتی به فاصله چند ساعت با لحن طلبکارانه و توهین آمیز ماکرون و ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی شد، به فاصله 24 ساعت، حرف خود را پس گرفت.

روحانی گفت "ما دنبال  دنبال عکس نیستم، اینکه کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد این امکان‌پذیر نیست ؛ مگر آنکه از تمام تحریم‌ها دست بردارند، آن‌وقت شرایط جدیدی است و می‌شود روی آن فکر کرد ". همین موضع از سوی ظریف هم تکرار شد. این یعنی خروج از آفساید و بازگشت به موضع درست و حکیمانه و عزتمندانه نظام.

این روند، عبرت های جدیدی با خود دارد. آمریکا سعی داشت با تله گذاری و یکی به نعل و یکی به میخ زدن، گارد مقاومت طرف ایرانی را که نشانه روشن شکست فشار و تحریم است، باز کند و به تنازل از برجام (بلکه تایید ابطال برجام با وجود ادامه اجرای تعهدات ایران) وا دارد.

آنچه در این میان مهم است، تحرکات سازمان یافته برخی رسانه ها و نویسندگان اجاره ای و چند نماینده آلوده مجلس (و نیز حسام- الف) بود که تقلا کردند برخی رفتارهای نا به جا در نیویورک و پاریس  را توجیه کنند و پای تصمیم نظام بنویسند.

خناسان و ساده دلان متاثر از آنها، با وجود آن که رهبری همین دو ماه قبل گفته بودند مذاکره مجدد با آمریکا سمّ مضاعف است و هیچ مذاکره ای با آمریکا نداریم،  ادعا می کردند این رفتارها با تایید و جواز رهبری است!

رهبر انقلاب امروز موضع روشن نظام را مورد تاکید قرار دادند و فرمودند:
-همه مسئولان جمهوری اسلامی یک‌صدا معتقدند که با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد.
-چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
    12 0
    این دولت تشنه رابطه با امریکاست. عشقشون کدخداشونه
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
    12 0
    خدایا به فریادمان رس. این گرانی بی سابقه بعد از مذاکره برجامی برای هفت پشتمام بس بود حالا اگر قرار باشه مذاکره مافوق مذاکره برجامی انجام بشه و ایران کلا بی دفاع بشه باید برگردیم به عصر قاجار و وبا و طاعون. کجایند مردان بی ادعای باغیرت که جلوی این ضعیف رو بگیرن؟
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
    0 4
    اتفاقا بجا بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس