ترور خاموش

سریال، «ترور خاموش» چه جایگاهی به لحاظ تعداد مخاطب پیدا کند هنوز مشخص نیست اما احتمالا به دلیل فضای جاسوسی، ساعت مناسب پخش و تنوع بازیگر بتواند رقیبی جدی برای سریال شبانه شبکه سه باشد.

به گزارش مشرق، چند روزی است که سه مجموعه تلویزیونی جدید وارد جدول پخش شبکه‌های سیما شده است؛ سریال‌هایی که هرکدام با ژانر و فضایی متفاوت است.سه شبکه به‌طور سنتی مجموعه‌های شبانه را به روی آنتن می‌برند. شبکه‌های یک، دو و سه، با فاصله زمانی کم و تقریبا پشت‌سرهم این مجموعه‌ها را پخش می‌کنند. البته ترتیب زمانی پخش آن‌ها به این شکل است که با شبکه سه، شروع و با شبکه یک تمام می‌شود. مدیران سیما معمولا از چند ماه و حتی یک سال قبل باتوجه به ایام مختلف سال، برای تولید این سریال‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. اولین نکته برنامه‌ریزی تولیدی براساس زمان پخش است. مثلا آن سریال قرار است در مناسبت خاص ملی یا مذهبی پخش شود یا در زمان عادی؟ به هرحال حتی فصل پخش یک مجموعه هم نکته‌ای است که نباید نادیده گرفته شود. نکته بعدی مورد نظر برنامه‌ریزان، ژانر آن محصول است. اینکه تلویزیون بتواند سبد کامل و متنوعی از ژانرهای مختلف، کمدی، اجتماعی، پلیسی و... داشته باشد، ارزشمند و چه‌بسا واجب است. یکی دیگر از نکاتی که نمی‌توان از آن به‌راحتی گذشت، فضای روحی و روانی غالب در جامعه است. یک زمانی است که به دلایل مشکلات اقتصادی، جامعه نیاز به یک فضای بانشاط تلویزیونی دارد که در این زمان بهتر است ژانر کمدی در سیما پررنگ شود یا در زمانی موج‌های انتقادی در جامعه غالب می‌شود که همزمان با آن لازم است مدیران هم نسبت به آن واکنش نشان دهند و سریال‌‎هایی را سفارش بدهند که همگام با آن موج باشد. حالا با این توضیحات و با توجه به شروع همزمان سه سریال، بد نیست که این مجموعه‌ها را معرفی و سپس به برخی از نکات و ویژگی‌های آن‌ها اشاره کنیم. البته در هر بخش یک گمانه‌زنی کوتاه درباره سرنوشت احتمالی آن مجموعه نیز خواهیم داشت.

اکشن‌بادیالوگ‌های‌گل‌درشت


«ترور خاموش» مجموعه این‌شب‌های شبکه یک سیماست. این سریال را احمد معظمی ساخته است و بازیگران مشهوری درآن نقش‌آفرینی کرده‌اند. «ترور خاموش» پروسه تولیدی نسبتا طولانی داشت. از بیش از یک سال پیش این مجموعه کلید خورد و به دلیل لوکیشن‌های مختلف داخلی و خارجی، سکانس‌های اکشن و دیگر مسائل تولیدی، مدت زمان ساخت قابل‌توجهی را پشت‌سر گذاشت. معظمی قبل از این سریال، «سارق روح» را برای شبکه پنج ساخت که با فضایی اجتماعی-امنیتی توانست به موفقیت نسبتا خوبی دست پیدا کند. حالا او در «ترور خاموش» بازهم سراغ یک مجموعه با تم امنیتی رفته که البته نسبت به سریال قبلی به لحاظ کمی گسترده‌تر بود. طراح داستان و ناظر کیفی آن مرتضی اصفهانی است که تقریبا تمام پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی با موضوعات امنیتی را حمایت می‌کند. قسمت‌های اولیه این سریال را هومان فاضل نوشته و ادامه آن را حسین تراب‌نژاد به نگارش درآورده است. «ترور خاموش» به موضوع کارتل‌های مواد مخدر از نگاهی امنیتی می‌پردازد. یکی از نکات جذاب این سریال حضور سعید راد از بازیگران پیشکسوت سینماست که همچنان طرفداران خودش را دارد. طبق نظر نویسنده این سریال، یکی از امتیازات «ترور خاموش» ورود آن به درون خانواده کارتل‌های مواد مخدر است که قبلا کمتر به آن اشاره شده است. البته با تمام این تفاسیر سه قسمت ابتدایی این مجموعه خالی از اشکال نبوده است. بزرگترین ایرادی که می‌توان به «ترور خاموش» وارد کرد، دیالوگ‌های شعاری و گل‌درشت فیلم‌نامه است که هرازگاهی در لابه‌لای پلان‌ها جای گرفته است. اینکه آیا در رقابت بین سه سریال، «ترور خاموش» چه جایگاهی به لحاظ تعداد مخاطب پیدا کند هنوز مشخص نیست اما احتمالا به دلیل فضای جاسوسی، ساعت مناسب پخش و تنوع بازیگر بتواند رقیبی جدی برای سریال شبانه شبکه سه باشد.

قصه‌زنانه‌ای‌دیگر


اما شبکه دو سراغ «مرضیه» رفته است. «مرضیه» را فلورا سام کارگردانی کرده که حدودا پنج سالی می‌شود سریالی نساخته است. «مرضیه» نسبتا با سروصدای کمی وارد تولید شد و هنوز هم در مرحله تصویربرداری قرار دارد. سریال «مرضیه» ملودرامی خانوادگی است و  محور داستانی آن درباره مساله مهم انتخاب است. در خلاصه داستان این سریال آمده: «مرضیه در تعارض کار و مذهب مجبور به انتخاب می‌شود و انتخاب این مسیر اتفاقات جدیدی را برایش رقم می‌زند و...» فلورا سام معمولا سراغ مجموعه‌هایی می‌رود که محوریت آن زنان هستند. تهیه‌کننده «مرضیه» مجید اوجی است. مجید اوجی، همسر فلورا سام است که در چند پروژه فیلم و سریال با هم همکاری داشته‌اند و اکنون نیز در این سریال با هم کار می‌کنند. آخرین مجموعه‌ای که از سام پخش شد، «بی‌قرار» بود که سروصدای زیادی نکرد. فلورا سام خود نگارش فیلمنامه سریال جدیدش را برعهده داشته است. پریسا شمس و نسیم عرب‌امیری نیز در نگارش برخی قسمت‌ها به او کمک کرده‌اند. داریوش ارجمند، گوهر خیراندیش، ماه‌چهره خلیلی، مجید مظفری، آتیلا پسیانی، پژمان بازغی، امیرحسین صدیق، علی اوجی، حسن زارعی، شیوا خسرومهر و نیلوفر شهیدی بازیگران اصلی این سریال هستند. ترکیب بازیگران «مرضیه» نشان می‌دهد که دست سازندگانش در این زمینه خالی نبوده است. در بین بازیگران مجموعه، داریوش ارجمند و ماه‌چهره خلیلی کمی متفاوت‌تر هستند. ارجمند به طور همزمان سریال مشهور «ستایش» را از شبکه سه دارد و ماه‌چهره خلیلی همزمان «مختارنامه» را که البته پس از مدتی دوری، باز با یک مجموعه جدید به سیما بازگشته است. هرچند ترکیب بازیگران و سوژه «مرضیه» جذاب است اما با یک نگاه بدبینانه باید شبکه پخش‌کننده این مجموعه، ساعت پخش و دو مجموعه رقیب را عواملی بدانیم که از درخشش این سریال جلوگیری خواهند کرد.

«ستایش3»دررقابت‌با«ستایش»


دقیقا 10سال پیش بود که سعید سلطانی مجموعه «ستایش» را برای شبکه سه ساخت. این سریال به سرعت در بین مخاطبان شناخته شد و به مرور طرفداران زیادی پیدا کرد. سعید مطلبی از سینماگران قدیمی ایران، نویسنده این مجموعه بود که با شناخت درست از رگ خواب مخاطب ایرانی توانست قصه‌ای ایرانی-هندی بنویسد. دختری جوان، مظلوم و با اراده چیزی نبود که مخاطب ایرانی آن را پس بزند! پس «ستایش» به یک مجموعه بسیار پرمخاطب تبدیل شد. البته شخصیت‌پردازی و اجرای تحسین‌برانگیز داریوش ارجمند در نقش «حشمت فردوس» هم در این موضوع بی‌تاثیر نبود. «ستایش» به موفقیتی رسید که حتی از دیگر سریال موفق سعید سلطانی یعنی «پس از باران» هم مشهورتر شد. در سال92 فصل بعدی این سریال ساخته شد که به هیچ‌‎وجه موفقیت فصل اول را تکرار نکرد. این عدم موفقیت به میزانی بود که به‌رغم نیمه‌کاره بودن داستان این گمانه به وجود آمد که مدیران سیما از ساخت فصل بعدی این مجموعه منصرف شوند؛ اما حالا و پس از یک سال تصویربرداری، فصل سوم «ستایش» به روی آنتن رفته است. نرگس محمدی در ماه‌های اخیر به واسطه بازی در مجموعه حاشیه‌ساز «بوی باران» بازهم در رسانه‌ها مطرح شده بود؛ اما حالا به مجموعه‌ای بازگشته که عامل شهرتش بوده است. محمدی در فصل دوم به دلیل گریم ضعیفی که داشت مدتی سوژه کاربران فضای مجازی شده بود اما انگار این ماجرا تمامی ندارد! بازهم گریم «ستایش» خبرساز شد اما این‌بار به دلیل ظاهری جوان‌تر از فصل قبل! هنوز برای قضاوت درباره «ستایش» زود است اما بعید به نظر می‌رسد که این فصل هم به موفقیت فصل اول باشد. به هرحال باید صبر داشت تا تحلیلی دقیق‌تر پیدا کرد؛ البته با تمام این مسائل به صورت پیش‌فرض، «ستایش» باید مجموعه پرمخاطب این‌شب‌ها شود.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تینا IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
    0 2
    اینآ همش در جهت مخدوش کردن چهره زن ایرانی است
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
    1 1
    البته اگر این سریال ها توسط شبکه سه ساخته شده بود مشرق مشکلی نداشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس