کد خبر 992471
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴

بازار آهن الات در چند ماه اخیر شرایط مناسبی را تجربه نکرده و درگیر نوسانات بسیار زیادی بوده است. دلایل بسیار زیادی بر این شرایط تاثیرگذار بوده‌اند. عوامل داخلی از جمله تقاضا و مهمتر از آن سیاست‌های مدیریتی در سطح کلان و خرد و عوامل خارجی که در صدر آنها تحریم‌ها و به طبع آن نوسانات قیمت ارز قرار دارند، همه و همه دست به دست یکدیگر داده‌اند تا شرایط این محصولات فولادی مهم و تاثیرگذار بر شرایط اقتصادی و صنعتی جامعه را دستخوش بحران کنند. در ادامه به بررسی مهمترین این عوامل خواهیم پرداخت.

دلایل افزایش قیمت محصولات آهنی در چند ماه اخیر چه بود؟

علت افزایش قیمت آهن آلات در مدت اخیر به طور کلی به سه عامل اصلی باز می گردد.

·         اولین دلیل تحریم‌ها بود که باعث کاهش حجم صادرات آهن آلات ایران شد و این مورد باعث شد که فعالان اقتصادی در مورد خرید و تکمیل موجودی انبارهای خود تردید داشته باشند. یکی  از مهم ترین دلایل نوسانات بازار آهن این بود که به دلیل کم بودن موجودی انبار های داخلی میزان تقاضا کاهش یافت.

·         دومین موردی که به دلیل اولیه که خدمت شما عرض کردیم دامن زد، افزایش قیمت ارز و در نتیجه موجب جدید تورم ها در مدت گذاشته شد که بازار آهن به ناچار از این موضوع تأثیر گرفت.

·         به عنوان دلیل سوم می‌توان از تعطیلی کارخانه‌ها و شرایط نامناسب تولیدکنندگان نام برد که باعث کاهش عرضه در هنگام وجود تقاضا می‌شد و همین موضوع بر افزایش قیمت‌ها دامن می‌زد.

مشاهدات و تحقیقات انجام شده نشان دهنده این است که سیاست‌های غلط ارزی به بازار فولاد سرایت کرده که یکی از این سیاست های غلط را می‌توان  نامه اخیر وزارت صنعت در خصوص کنترل قیمت ها دانست که باعث کاهش تقاضا شد. از طرفی ثابت نگه داشتن قیمت فولاد در بازار بورس باعث شده است که قیمت‌های تمام آهن آلات فشرده شود و همین موضوع در آینده بدون شک باعث افزایش انفجاری قیمت‌ها خواهد شد. در ادامه راه کارهایی که برای کنترل بازار آهن آلات وجود دارد را با هم بررسی می کنیم.

بالا بردن حجم عرضه آهن آلات در بازار

برای همگام سازی قیمت انواع فولاد مانند نبشی، ناودانی و میلگرد، آن هم در شرایط فعلی که با در نظر داشتن این افزایش نرخ دلار و شرایطی که فولاد داخلی دارای قیمت میانگین ۵۰ سنت می باشد، به همین صورت نرخ میلگرد مرغوب در داخل کشور به ۴1۰۰ تومان رسیده، بدون شک برای کنترل قیمت به صورت دستوری به این مشکل بر خواهیم خورد که دلال ها و افرادی که قصد انبار کردن محصولات فولادی را دارند، باعث ایجاد تقاضای کاذب خواهند شد و به طور کلی این کار افراد فرصت طلب را به بازار فولاد جذب می‌کند. با این شرایط باید راهکاری که در این خصوص انتخاب کرد که قیمت فولاد را باید به صورت پلکانی در بازار بورس کنترل کرد تا آن را به نرخ واقعی آهن آلات نزدیک کنیم. در صورتی که افزایش عرضه و افزایش قیمت در بازار بورس کالا به صورت همزمان انجام نشود، به همین منوال ما شاهد افزایش کنترل شده قیمت و تقاضای کاذب در بازار فولاد هستیم.

قیمت روز میلگرد در بازار

قیمت روز میلگرد در بازار مدت زیادی است که دچار نوسانات شدیدی می باشد و دلایل به وجود آمدن این نوسانات را با هم بررسی کرده‌ایم؛ اما تغییراتی در قیمت میلگرد در مدت اخیر به وجود آمده که در ادامه با هم شرایط به وجود آمده را بر اساس اخبار به دست آمده بررسی می کنیم. در جدول زیر نیز قیمت برخی از انواع میلگرد ذکر شده‌است:

نام

نوع

سایز

حالت

استاندارد

واحد

قیمت (ریال)

میلگرد ابهر

آجدار

20

شاخه 12 متری

A3

کیلوگرم

41000

میلگرد یزد

آجدار

28

شاخه 12 متری

A3

کیلوگرم

40600

میلگرد نیشابور

آجدار

10

شاخه 12 متری

A3

کیلوگرم

43700

میلگرد ظفر بناب

آجدار

8

شاخه 12 متری

A2

کیلوگرم

44750

میلگرد آناهیتا گیلان

آجدار

14

شاخه 12 متری

A3

کیلوگرم

43500

 

 

 

البته نباید فراموش کنید افزایش قیمت تنها به  قیمت میلگرد محدود نمی‌شود و دیگر پروفیل‌های فولادی نیز نوسانات بسیاری را تجربه کرده‌اند. مهمترین تغییراتی که در چند روز گذشته بازار آهن تجربه کرده است را در ادامه ذکر خواهیم کرد:

·         در مدت اخیر قیمت تیرآهن به شکل ناموجود معنی افزایش یافته و در برخی موارد هر شاخه تیرآهن ۵ تا ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

·         قیمت پروفیل و قوطی روند افزایشی خود را ادامه داده و به قیمتی در حدود 6300 تومان برای مبنای ورق ۲ میل رسیده است.

·         قیمت روز میلگرد در مدت اخیر افزایش های متفاوت و پراکنده ای داشته میزان متوسط این افزایش ها در حدود ۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم محاسبه شده است.

·         شرکت فولاد خوزستان در مدت اخیر ۴۰ هزار تن شمش فولادی را با قیمت 3 هزار و ۳۴۰ تومان وارد بورس کرده و همین ممکن است در آینده باعث بروز نوسانات بیشتری در بازار میلگرد شود.

امیدواریم با این مطلب و بررسی علت افزایش نرخ آهن آلات توانسته باشیم راهکاری مفید برای جلوگیری از این افزایش نرخ های بی ثبات ارائه نموده باشیم، به منظور مشاهده قیمت آهن آلات به سایت آهن آنلاین مراجعه نمایید. لیست قیمت انواع پروفیل‌های فولادی به طور دائم به روزرسانی می‌شود و شما قیمت انواع محصولات فلزی را به صورت یکجا در اختیار خواهید داشت.

فرض کنید در جایی از کشور، تولیدکنندگانی محصولاتی با کیفیت را تولید می‌کنند. از طرف دیگر هم خریداران در سراسر کشور به دنبال چنین محصولی می‌گردند. به دلایل متفاوتی مثل عدم اطلاع رسانی درست و رفتار سنتی بازار، محصول تولیدکننده نمی‌تواند به درستی در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد. در این صورت هم کار تولیدکننده و هم کار مصرف‌کننده، راکد می‌شود.

اما یک سایت فروش آهن‌ آلات خوب مانند www.ahanonline.com “ می‌تواند این ارتباط را بدون تبلیغ از محصولات شرکتی خاص و با هدف فروش محصولات با کیفیت به درستی برقرار کند.

این محتوا صرفا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس