کد خبر 990701
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
معلم قرآنی که ۶۰ بیکار را شاغل کرد

فاطمه سادات طاهری معلم قرآن و دارای فوق‌لیسانس تفسیر قرآن کریم است که با راه اندازی ۶ کارگاه در حوزه های خیاطی، هنرهای دستی، کیف و کفش، نان های محلی، داروهای گیاهی و شیرینی پزی برای ۶۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

به گزارش مشرق، فاطمه سادات طاهری معلم قرآن و دارای فوق‌لیسانس تفسیر قرآن کریم از شهر سربداران خراسان‌رضوی برای اعتقادی که به قرآن و مذهب تشیع داشت مسیر زندگی خود را تغییر داد و با سختی‌هایی روبه‌رو شد که کمتر کسی سراغ این موضوع می‌رود.

بیشتر بخوانید:

کارآفرینی یک روحانی با میوه خشک

این روزها افرادی که درآمد بالایی دارند و مرد و زن شاغل هستند می‌توانند برنامه‌ریزی مالی خوبی برای خود داشته باشند. خانم طاهری هم خودش شاغل است و هم همسرش که با برنامه‌ریزی در طول سال‌های زندگی 4 منزل مسکونی داشتند و از سه تای آنها اجاره دریافت می‌کردند تا اینکه این معلم قرآن تصمیم می‌گیرد تفسیر نهج‌البلاغه را از روی علاقه آغاز کند. زمانی که به این جمله از امام اول شیعیان می‌رسد (از فقر به خدا پناه می‌برم) تصمیم می‌گیرد علاوه بر ترویج تفکر مذهب شیعه، به صورت عملی به این فرموده عمل کند.

پیاده کردن تئوری اقتصادی قرآن

طاهری که اکنون به عنوان یک کارآفرین موفق اقتصاد مقاومتی شناخته می‌شود در گذشته تنها به بخش تئوری قرآن عمل می‌کرد و سعی داشت تفکر قرآن را ترویج کند اما اکنون به صورت عملی وارد ماجرا شده و به قول خودش می‌خواهد برای جامعه مفید واقع شود.

این فعال اقتصاد مقاومتی به شرایط اقتصادی کشور اشاره می‌کند و معتقد است: جنگ اقتصادی بدتر از جنگ نظامی است و برای پیروزی در این جنگ باید همه وارد میدان شوند. هر کس به سهم خود می‌تواند برای جامعه مفید باشد و برای موفق شدن تنها پیگیری، صبر و تلاش می‌خواهد.

او درباره فعالیت خود توضیح می‌دهد: سال 90 بود که تصمیم گرفتم به صورت عملی وارد جنگ اقتصادی شوم و دلیل اصلی ورود به این موضوع، مشکلاتی بود که مردم با من به عنوان معلم قرآن مطرح می‌کردند. در آن زمان فرمانده یکی از پایگاه‌های بسیج منطقه خودمان بودم و مشکلات را به سپاه منتقل می‌کردم که برخی مردم تا چه حد با مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و آنها نیز به فراخور توانشان کمک‌هایی را می‌کردند که خیلی چشمگیر نبود.

فروش خانه در راه اشتغال

طاهری می‌افزاید: برای رفع مشکلات مردم به شورای شهر و نمایندگان مجلس که خود مردم آنها را انتخاب کرده بودند مراجعه کردم اما متاسفانه نتوانستم کاری از پیش ببرم و هرکدام‌شان به نوعی از سر خودشان باز کردند و در نهایت یک تقدیرنامه به من دادند که پیگیر مشکلات مردم بودم اما به عنوان یک بنده خدا به دنبال تقدیرنامه از افراد و سازمان نبودم و می‌خواستم این افتخار نصیبم شود که در راه خدا کاری انجام داده باشم. برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک به بانک‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف مراجعه کردم اما هیچ‌کدام‌شان ریالی ندادند. من تصمیمم را برای رسیدن به هدف گرفته بودم، به همین دلیل خانه‌ام را فروختم و سرمایه اولیه کار کردم.

این فعال اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کند: رئیس سازمان بسیج سازندگی و مدیر روابط عمومی این سازمان برای بنده زحمات زیادی کشیدند و در بحث مجوزها و همچنین راهکارهای توسعه، رایزنی‌هایی انجام دادند که مدت زمان دریافت آنها بسیار کوتاه شد. این کمک‌ها در حالی صورت گرفت که مسئولان منطقه خودمان به راحتی عنوان می‌کردند اگر نمی‌توانید اداره کنید آن را جمع کنید و زمانی که صحبت از بیکاری افراد می‌کردم می‌گفتند که متاسفانه نمی‌توانیم کاری کنیم.

راه‌اندازی 6 کارگاه

وی در ادامه صحبت‌هایش به نحوه جذب نیرو اشاره می‌کند و می‌گوید: برای اینکه بتوانم کار خیر کرده باشم نیروهای مورد نیاز را از میان افرادی انتخاب کردم که یا سرپرست خانوار، بدسرپرست و معلول بودند. اکنون 6 کارگاه مشغول به فعالیت هستند که هر کارگاه حداقل 10 نیروی کار دارد که در مجموع 60 نفر در کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.

کارگاه‌های خیاطی، هنرهای دستی مثل سوزن‌دوزی، قلاب‌بافی، ملیله‌دوزی، قالیبافی، گلیم، تابلو فرش، کیف و کفش، گلدان، نان‌های محلی با سبوس، داروهای گیاهی و ادویه‌جات خشک از جمله فعالیت‌هایی است که راه‌اندازی شده و فعال هستند. حتی در یک بخش، خرده پارچه‌هایی که در خیاطی باید دور ریخته شود توسط تعدادی از جوانان با ایده و انگیزه به فرش‌های فانتزی تبدیل می‌شود.

طاهری می‌گوید: بنده از نظر شیرینی‌پزی اصلاً سررشته ندارم اما افرادی که در این زمینه مشغولند تحصیل‌کردگان و فوق‌لیسانس‌های صنایع غذایی هستند که ایده‌های متفاوتی را اجرا می‌کنند. در کارگاه شیرینی‌پزی این تعاونی، شیرینی با ماندگاری بالا بدون مواد شیمیایی تولید می‌شود که به جای استفاده از رنگ خوراکی،  آب‌لبو، ریشه زعفران و مواد غذایی سالم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به منظور افزایش سلامت مواد غذایی از گیاهان دارویی نظیر شیرین‌بیان، شیره انگور و ... در تولید شیرینی‌جات این تعاونی استفاده می‌شود. اخیراً یک شیرینی با جوانه عدس، جوانه گندم و جوانه ماش تولید کرده‌اند که به آزمایشگاه سلامت وزارت بهداشت فرستاده‌ایم و از همه نظر نمرات بالایی دریافت کرده است. همچنین در زمینه تولید شیرینی‌های بدون شکر با شیره توت و خرما تبحر زیادی پیدا کرده‌ایم و اصلاً اعتقادی به استفاده از مواد شیمیایی نداریم. در این صورت افراد در رشته خودشان مشغول به کار می‌شوند و به این نتیجه می‌رسند که تحصیلاتشان مفید بوده است. در کارگاه عروسک‌سازی فوق‌لیسانس‌های خیاطی و طراحی مشغول به کار هستند و عروسک‌های سنتی را از همان خرده پارچه‌ها تولید می‌کنند. حتی اکنون طرحی را داده‌اند که شعرهای محلی استان خراسان را روی عروسک‌ها طراحی و بسازند.

وی درباره بازاریابی و فروش محصولات تولیدشده در کارگاه می‌افزاید: به دلیل اینکه افراد در کارگاه انگیزه فعالیت بیشتر داشته باشند محصولاتی که تولید می‌کنند را به صورت تضمینی خریداری می‌کنم که این موضوع در ماهیت تعاونی تعریف‌شده و بعد مسئولان فروش و بازاریابی اقدام به عرضه در سطح بازار می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس