متخصص علوم فضايي و عضو هيات علمي دانشگاه ضمن تشريح جزئيات ماهواره‌بر جديد سازمان صنايع هوا فضاي وزارت دفاع با نام «سفير B 1» گفت: اين ماهواره‌بر دو مرحله‌اي قابليت ارسال ماهواره با وزن بيش از 60 كيلوگرم را به مدار بيضوي 350 -450 كيلومتر دارد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، دور تازه‌اي از پيشرفت‌هاي فضايي كشور درحالي تا پايان سال 91 به نمايش گذاشته خواهد شد كه آسمان علم ايران شاهد پرتاب «فجر» و «طلوع» بوده و همچنين، سير تحولي ماهواره‌برها كه با تلاش پايدار متخصصان عرصه فضايي، سرعتي مثال‌زدني گرفته، نويدي از كسب موفقيت‌هايي در آينده است كه ايران را قادر خواهد ساخت ماهواره‌ها را در مدار 36 هزار كيلومتري قرار دهد.

رضايي، متخصص علوم فضايي و عضو هيات علمي دانشگاه ضمن تشريح جزئيات ماهواره‌بر جديد سازمان صنايع هوا فضاي وزارت دفاع با نام «سفير B 1» گفت: اين ماهواره‌بر دو مرحله‌اي قابليت ارسال ماهواره با وزن بيش از 60 كيلوگرم را به مدار بيضوي 350 -450 كيلومتر دارد.

وي افزود: ماهواره‌بر «سفير B 1» از نظر وزن قابل حمل، نسبت به ماهواره بر «سفير A1 » كه ماهواره ملي «اميد» و «رصد» را در ماه‌هاي گذشته در مدار قرار داده است، بيش از 50 درصد و از نظر ارتفاع مداري نيز حدود 15 درصد رشد داشته است.

رضايي تصريح كرد: اين ماهواره‌بر به لحاظ سوخت، موتور، سيستم جدايش و هدايت و كنترل، تغييرات جدي نسبت به ماهواره‌بر قبلي داشته است.

وي با تاكيد بر اين كه ماهواره «نويد» توسط ماهواره‌بر «سفير B 1» كه حاصل زحمات متخصصان زبده و كارآمد و دانشمندان فضايي سازمان صنايع هوا فضاي وزارت دفاع است و در دقيق‌ترين وضعيت در مدار مورد نظر قرار گرفت، خاطرنشان كرد: ماهواره «نويد» در مدار 56 درجه به فضا پرتاب شد و در زمان دقيق و با سرعت تعيين شده، به مدار مورد نظر تزريق شد؛ بطوري كه به تاييد كشورهاي صاحب فناوري پرتاب، هفت كيلومتر بهتر از آنچه كه تصور مي‌كرديم، در مدار مورد نظر قرار گرفت.

اين متخصص علوم فضايي خاطرنشان كرد: با ماهواره‌بر سيمرغ كه مراحل نهايي ساخت را طي مي‌كند، قدرت بيشتر ماهواره‌برهاي جمهوري اسلامي ايران را نشان خواهيم داد.

وي در خصوص جزئيات ماهواره‌بر سيمرغ گفت اين ماهواره‌بر مي‌تواند ماهواره‌اي با وزن بيش از 100 كيلوگرم را در مدار 500 كيلومتري قرار دهد. ماهواره‌بر سيمرغ دو مرحله‌اي ، داراي چهار موتور و در حال گذراندن تست‌هاي نهايي است.

به گفته رضايي، ماهواره‌بر سيمرغ، ساخت سازمان صنايع هوا فضاي وزارت دفاع، در سال آينده، ماهواره «طلوع» را كه توسط شركت صنايع الكترونيك ايران وابسته به وزارت دفاع طراحي و ساخته شده است، از پايگاه جديد به فضا پرتاب مي‌كند.

وي با بيان اين كه سير تحول ماهواره‌برها، ايران را قادر مي‌سازد تا ماهواره‌ها را در مدار 36 هزار كيلومتري قرار دهد، خاطرنشان كرد : ماهواره‌برهاي آينده ايران، ماهواره‌ را تا مدار پارك خواهد برد و پس از آن تراستر مربوطه وارد عمل شده و ماهواره را به مدار 36 هزار كيلومتري مي‌برد.

رضايي با اشاره به اين كه تمامي كشورهاي داراي توان پرتاب ماهواره، از همين روش يا روش‌هاي مشابه براي پرتاب ماهواره به مدار GEO استفاده مي‌كنند، افزود: ماهواره بعدي جمهوري اسلامي ايران، ماهواره «فجر» ساخت «صاايران» است كه داراي تراستر با قابليت انتقال مداري است و در آينده نزديك به فضا پرتاب خواهد شد.

در تازه‌ترين موفقيت ايران در عرصه فضايي، همزمان با «روز فناوري فضايي» ماهواره «نويد علم و صنعت» كه توسط متخصصان دانشگاه علم و صنعت ساخته شده بود، با شعار «الله اكبر» و رمز مقدس «يا مهدي (عج) ادركني» توسط ماهواره‌بر جديد سفير به فضا پرتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس