پهپاد کیان

پهپادها با توجه به ابعاد و سخت بودن شناسایی آنها توسط دشمن، بستر خوبی برای حمل موشک های هوا به هوا و ایفای نقش سکوی پدافند هوایی هواپایه هستند بخصوص آنکه همچون «کیان» مجهز به موتور جت شوند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پدافند هوایی مفهومی چند لایه و بسیار گسترده است که می توان تعاریف زیاد و متفاوتی را برای آن مطرح کرد. در سالهای اخیر با ورود به خدمت زیاد موشک های کروز، بمب های هدایت شونده دور ایستا و پهپادها در اندازه های مختلف خصوصا نمونه های کوچک تجاری، بحث دفاع هوایی با چالش های جدی و متفاوتی رو به رو شده است. در عین حال بحث کوادکوپتر های تجاری و پهپادهای دست ساز مجهز به مواد منفجره از جمله به روز ترین مباحث و چالش های امروز در بحث پدافند هوایی محسوب می شود و به طور معمول در دنیا برای مقابله با این جنس از تهدیدات از ترکیب سیستم های دفاع ارتفاع پایین مثل توپ های ضد هوایی، سیستم های موشکی برد کوتاه مثل تور یا پانتسیر یا اخلال گرهای الکترونیکی نیز استفاده می شود.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که دیر یا زود شاهد بروز نبردهای هوایی بین پرنده های بدون سرنشین خواهیم بود که خوشبختانه و بدون شک جمهوری اسلامی ایران از بنیانگذاران این سبک به صورت عملی در جهان حساب می شود. علاوه بر انواع پهپادهای انتحاری، بمب افکن و جنگ الکترونیک، نمونه های کمتر شناخته شده ای نیز در صنایع دفاعی و نیروهای مسلح کشورمان حضور دارند که برای اهداف و ماموریت های خاص و حساس، مجهز شده اند. به عنوان مثال در جریان رژه ۲۹ فروردین ماه در سال ۱۳۹۲ بود که پهپاد سریر به نمایش درآمد. پهپادی شبیه به طراحی هانتر که به دو تیر موشک دوش پرتاب در زیر بال های خود مجهز شده بود.

پهپاد سریر

در سال ۱۳۹۳ نیز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از پهپاد صادق رونمایی کرد. این پهپاد نیز در حقیقت یک نوع پرنده بدون سرنشین مسلح شده بر پایه پلتفرم مهاجر ۴ بود که در این مورد هم پهپاد مورد نظر به موشک های دوش پرتاب مجهز شده بود و نشان می داد گام های اولیه اما مهمی برای ورود پرنده های بدون سرنشین به حفاظت از مرزهای هوایی و انجام ماموریت های هواپایه برداشته شده است.

پهپاد صادق

بیشتر بخوانید:

«مبین» سلاح استراتژیک ایرانی با RCS کمتر از کروزهای تاماهاوک/ فرزند خلف «کرار» کروز است یا پهپاد؟ +عکس

سوالی که برای بسیاری از مخاطبان ممکن است پیش بیاید این است که اصولا چرا باید ایران به سمت این چنین سامانه هایی برود؟ یکی از دلایل مهم درباره این حرکت نیاز به داشتن یک لایه دفاع هوایی برای مقابله با تهدیداتی مثل پرنده های بدون سرنشین و بالگردها است. پهپادها و بالگردها سیستم های پروازی هستند که می توانند در ارتفاع پایین تر به نسبت پرنده های نظامی معمول حرکت کنند و در عین حال سرعت حرکت کمتری دارد. سرعت و ارتفاع پروازی کمتر پهپادها خصوصا باعث می شود تا رهگیری و مقابله با آنها برای سامانه های معمول دفاع هوایی در جهان کاری اگر نگوییم غیر ممکن ولی بسیار سخت باشد. یکی از جدید ترین نمونه های این مسئله نفوذ های بسیار عمقی پهپادهای یمنی به عمق خاک عربستان سعودی با وجود حضور سامانه های پیشرفته هوایی و پدافند سطح به هوا در این کشور بود.

برای مقابله با این طیف از تهدیدات یکی از گزینه ها می تواند پهپادی باشد که به مانند خود مهاجم، توان پرواز طولانی در یک منطقه مشخص بعلاوه توان پرواز با سرعت کم در ارتفاع پایین را داشته باشد. یک جنگنده جت معمولا در مقابل با این نوع تهدیدات دچار مشکلاتی خواهد بود زیرا در این پرنده های جنگی نمی توان سرعت را از حد مشخصی کم تر کرد زیرا این امر موجب بروز پدیده استال و در نهایت سقوط جنگنده مورد نظر می شود.

به نظر می رسد سلاحی که برای این دو نوع پهپاد در نظر گرفته شده باشد از خانواده موشک های دوش پرتاب «میثاق» باشد. این موشک که طول آن ۱.۶۵ متر است در حالت شلیک از روی زمین می تواند به برد ۵ هزار متر، سقف پرواز ۴ هزار متر و سرعت دو برابر سرعت صوت(در حدود ۶۰۰ متر بر ثانیه در ارتفاع متوسط) دست یابد که قطعاً در صورت شلیک از یک پهپاد این قابلیت های عملکردی افزایش خواهند یافت.

پهپاد کیان؛ شروع کار رهگیرهای جت بی سرنشین

چند روز قبل و در مراسمی، نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از پهپاد جت خود به نام "کیان" رونمایی کرد. امیر علیرضا صباحی فرد فرمانده این نیرو در مراسم رونمایی از  پهپاد "کیان" گفته بود که این پهپاد رزمی و پدافندی، در دو نوع و با توانایی سرعت بالا برای ماموریت‌های رهگیری و شناسایی و مداومت پروازی بالا برای انجام ماموریت‌های نقطه زنی طراحی شده است. به گفته وی، پهپاد پیشرفته "کیان" با توسعه توانمندی پهپادی، ظرفیت پدافند هواپایه را در نیروی پدافند هوایی ارتقا می‌دهد.

رونمایی از پهپاد کیان

صحبت های فرمانده یگان پدافند هوایی ارتش نکات مهمی را برای ماموریت های پهپاد کیان مطرح  می کند. اگر بحث پدافند و دفاع هوایی را فعلا کنار بگذاریم، این کلاس از پرنده های بدون سرنشین با توجه به سرعت بالای خود با یک سری از تغییرات توان تبدیل شدن به یک سلاح بسیار کارآمد در ماموریت های تهاجمی خصوصا در بحث ضد رادار را دارند. تصاویری که در حال حاضر از پهپاد کیان منتشر شده این سامانه پروازی را فاقد سیستم های اپتیکی یا تسلیحات نشان می دهد ولی اندازه کیان مشخصا و  برای مثال جوابگوی یک سیستم اپتیکی در بخش دماغه به منظور هدف گیری است. امکان نصب نوعی از سیستم های دریافت کننده امواج راداری متخاصم نیز در درون این پهپاد وجود دارد که می تواند آن را برای نقش ضد رادار تبدیل به یک گزینه مناسب کند. نکته مهم اینجاست که پهپاد کیان از طراحی سازه تقریبا ساده ای برخوردار است و می توان در تعداد بالایی آنها را ساخته و در سناریوهایی مثل حملات موجی به سمت اهداف خاص استفاده کرد.

واگذاری بخشی از ماموریت جنگنده های ایرانی به پهپادها

اما بحث دفاع هوایی با استفاده از پهپاد کیان مبحثی متفاوت از ماجرای پهپادهای مدل صادق و سریر است. همانطور که در ابتدای این گزارش هم اشاره شد، دو پهپاد اول از پیشران های ملخی بهره برده و سرعت و ارتفاع پروازی پایینی دارند ولی پهپاد کیان از پیشران جت بهره برده و مشخصا برای پرواز در ارتفاع بالاتر و با سرعت بیشتر توسعه پیدا کرده است. به نظر می رسد با توجه به تهدیدات پهپادی در اطراف کشور مان، پدافند ارتش نیز به سمت توسعه سیستم های پیشرفته تری در بحث دفاع هوایی پهپاد پایه رفته است.

در واقع پهپادها به عنوان یک سکوی هواپایه شناسایی و رزمی همان نقش "گشت هوایی رزمی" را که هواپیماهای شکاری رهگیر سرنشین دار نظیر «اف-۴ فانتوم» و «اف-۱۴ تامکت» در دوران دفاع مقدس در کشورمان داشته و هم اکنون نیز در کنار «میگ-۲۹ فالکروم» دارند به عهده خواهد داشت که محدودیت های یک پهپاد از لحاظ حجم و وزن حسگرها و جنگ افزارهای قابل حمل منجر به برآورده شدن درصدی از نیازمندی های یک عملیات گشت هوایی رزمی خواهد شد. همانطور که در گزارش "کرار؛ مهاجم خستگی ناپذیر در برد ۱۰۰۰ کیلومتری" اشاره شده پهپادها با توجه به پرواز در ارتفاعات و سخت بودن شناسایی آنها توسط دشمن، بستر خوبی برای حمل موشک های هوا به هوا و ایفای نقش سکوی پدافند هوایی هواپایه هستند. دو مزیت اصلی چنین سامانه ای را می توان کاهش احتمال غافلگیری توسط دشمن با توجه به پرواز دائمی پهپادها و کاهش نقاط کور سامانه های زمین پایه با برقراری پوشش رزمی روی این مناطق بیان کرد.

البته این کمتر بودن کارایی فعلی به نسبت جنگنده ها را به نوبه خود با توجه به مزایایی همچون در دسترس بودن تعداد زیاد پهپادها، توان رسیدن به مداومت پروازی بالاتر نسبت به جنگنده های سرنشین دار(حتی در صورت اجرای یک تا دو مرحله سوختگیری هوایی توسط جنگنده)، کمتر بودن احتمال شناسایی پهپاد توسط دشمن، ناچیز بودن هزینه هر ساعت پرواز پهپاد در مقایسه با جنگنده های در تحریم و خسارت بسیار کمتر در صورت بروز سانحه یا ساقط شدن پهپاد توسط دشمن(به جای جنگنده) جبران شده و حتی مزیت های حاشیه ای یا محسوس(بسته به توان پهپاد مورد استفاده) ایجاد می کند.

با توجه به استفاده پهپاد کیان و نمونه هایی چون کرار از موتور جت و سرعت بالا که برای درگیری های سریع با جنگنده های دشمن مناسب است، این توانمندی کشورمان گسترده تر شده و حلقه دیگری به زنجیره قدرتمند دفاع هوایی کشورمان برای تمام ساعات شبانه روز اضافه خواهد کرد. البته هنوز پاسخ به این سوال که این پهپاد از چه سلاحی برای این ماموریت بهره  می گیرد در حال حاضر مشخص نیست ولی به نظر می رسد بهره بردن از موشک های دوش پرتاب در این طراحی و برای سرعت های بالا مناسب نخواهد بود اما می توان ترکیب یک سیستم اپتیکی برای هدف یابی در دماغه و سر جنگی انتحاری برای ایجاد نوعی دفاع هوایی یک بار مصرف و ارزان قیمت از کیان انتظار داشت.

در عین حال، این نکته قابل اثبات است که جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر و با رونمایی از چندین نمونه پهپاد با ماموریت های هواپایه و پدافندی، تبدیل به کشوری پیشگام و کم نظیر در این حوزه شده و نمونه های موجود در دنیا، علاوه بر معدود بودن، تنوع زیادی نیز ندارند که با ادامه این روند و نقشه راه، به زودی صنایع دفاعی و نیروهای مسلح ایران مبدل به رتبه نخست در حوزه دارا بودن و عملیاتی کردن چنین مدلی از پرنده های بدون سرنشین خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 120
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 41
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    این پهپاد راحت میشه با رادار های مجهز به فروسرخ کشف و سپس با سامانه های پدافندی منهدم کرد
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      76 79
      شما بهتره یه خورده مطالعه ات رو ببری بالاتر
    • ناصر IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      پس چرا جو جو های غربی نمیتونن با موشک بزننش . برو فیلمهای سپاه رو نگاه کن و حالش رو ببر .
    • سلام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      خخخخ. مرگ بر منافق وهر کسی که نمیتونی پیشرفت ایران وببینه.
    • مظلوم IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      24 38
      آواره در به در. یک چیزی فقط شنیدی
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      19 4
      پهپاد جت زدنش سخت تر از پهباد ملخی تازه سرعتشون هم قابل مقایسه نیست...... حالا یه چیزی گفتی از حرصت کم کنی...
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      24 3
      جوک نگو لطفا رزمندگان یمنی با پهپاد های به مراتب ساده تر دارند سایت های تاد و پاتریوت را در عربستان خیلی راحت میزند. آمریکا چند ماه پیش با کلی تبلیغات پانصد کارشناس رادار و پدافند به عربستان فرستاد آنها هم نتوانستند کاری بکنند. ابن پهپاد از آنها به مراتب پیشرفته تر است و برای حمله به رادار طراحی شده است.
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      8 6
      معنی چرت و پرتی که سر هم کردی رو خودت می دونی اصلا؟!!؟
    • پوریا IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
      3 0
      شما فعلا نوار غزه 3 در 4 متر رو بگیرید بعدا با هم صحبت می کنیم الدنگ
    • محسن US ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      0 0
      داداش گلم نمیبینی اون چارک آجر، با اون میزنن قلب سیستم پدافند دشمن منهدم میکنه. کمی دقت کن وطن فروش.
    • مهدی IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
      0 0
      شما یکی بساز نشه
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    84 64
    با تدبیر و امید تفاوت ها را لمس کنید
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      22 12
      بله مخصوصا پیشرفت های ارتش ایران
    • س IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      48 67
      تدبیر و امید نتونسته یه شغلی برای تو جور کنه که از فرط بیکاری نیای پای هر خبری این جمله رو بنویسی؟!
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    76 85
    چه اسم قشنگی داره،
  • کامران IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    61 86
    ان تنصرالله ینصرکم ...آفرین برشما سربازان مدافع کشور که با تخصص وپشتکارتان مرحمی میشوید بر زخمهای دل مردم رنج کشیده که با وجود مشکلات طاقت فرسا معیشتی چشم امیدشان بشما ست
  • GB ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    کیان یک پهپاد اسرائیلی هست که از همین ساختار اسرائیلی استفاده شده ولی فقط رنگشو تغییر دادن ایران فقط توانایی مهندسی معکوس داره اگه اسرائیل نمیساخت ایران هم چیزی نداشت مهندسی معکوس کنه اسرائیل اگه اراده کنه در 48 ساعت ایران رو میگیره و سربازهای اسرائیلی با دختران عاریایی! و شیعی
    • سیدمحمدمصطفوی IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      برو جوجه.... میگم حاج قاسم بیاداااا جوجه کلاغ.
    • امیر IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      همون حزب الله بسه براتون وقتش برسه میریزمتون توی دریا فقط وفقط با یک موشک برو حالا برا اربابت تعریف کن. مرگ بر صهیونیست مرگ بر ال سقوط وهابی یا حسین(ع)
    • هامانم قاتل صهیونیسم IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      چی عزراییلی بدبخت آوراره ی بدنام تاریخ....هیچ جا نمیخوان شمارو همه جا منفورید.....همه ی دوره های تاریخ چه درکون ومکان چه درزمان....فرقی نمیکنه....یه عزراییلی صهیونیست بچه کش منفوره.بدبخت بی جاومکان..
    • محمدرضا IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      به اربابت بگو یواش اراده کنه النگواش نشکنه، آخه تهی مغز رژیم جعلی اسرائیل توان مقابله با یه گروهک کوچک (حزب الله ) رو نداره بعد میخواد وارد جنگ مستقیم با ایرانی که در حال درگیری مستقیم با آمریکا ( موسس اسرائیل ) هستش بشه.
    • حمید IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      خطاب به 4:34، حرف مفت نزن، اسرائیل پهپادی با چنین قابلیتی نداره ( اگر منظورت پهپاد هرمسه، سخت در اشتباهی، چون این دو پهپاد تفاوت های متعددی با هم دارند)، پهپادهای ایرانی به مراتب پیشرفته تره، اسرائیل حتی نتوانست با پهپادهای حزب الله که از دانش ایرانی در ساخت آنها استفاده شده ، مقابله کنه، انگار سوزش ناشی از افتضاح جدید صهیونیست ها ، باعث شده طرفداران صهیونیستها به مزخرف گویی روی بیارند، بهت توصیه می کنم به جای مزخرف گفتن، به فکر استفاده از پوشک بزرگسالان واسه سربازان ترسوی صهیونیست باشی همان سربازان ترسویی که در اوج بلاهت ، پایگاههای مرزی خود را در مرز لبنان و فلسطین اشغالی ترک کرده اند و فیلمشم همه مشاهده کردند.
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      27 7
      بشین پشه بند!
    • حمزه IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      البانی چه خبر پیرمرد؟
    • آریایی AT ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      رژیم برساخته(جعلی) اسرائیل بدون کمک همه جانبه ی آمریکا و برخی کشورهای غربی و همچنین جاسوسی صنعتی_نظامی توانایی ساختن سلاحهای کارآمد و نوین(مدرن) را به هیچ وجه نداشته و ندارد>>ایرانیهایی که در فضای مجازی و... از رژیم جنایتکار و آپارتاید اسرائیل هواداری میکنند خائن به ایران و ارزشهای انسانی هستند.
    • BE ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      مورچه چیه که کله پاچش باشه ، شما برو مواظب خواهر و مادر خودت باش
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      92 10
      بيشعور نام دختر اريايي رو نيار صد پسر در خون بغلتد گم نگردد دختري هنوز غيرت تو مرداي اريايي حرف اول ميزنه
    • BE ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      اون سربازا که عقیم هستن عین خودت ، کاری ازشون بر نمیاد غیر از ادرار و فرار اسکل عوضی
    • سعید ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      اگر اسراییل میتونه ایران رو ظرف 48 ساعت بگیره ، پس چرا تا حالا اینکار رو نکرده و یا چرا تا حالا تو باتلاق گرفتن نوار غزه و یا لبان مونده؟
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      زمانی که شما و مشغول .... بودی سربازان وطن جلوی شرق و غرب ایستادن و دهنشون سرویس کردن با دست خالی. پس به فکر خانواده تاراج رفته خودت باش
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
      2 4
      عزیزم صنعتی رو با سنتی قاطی نکن داری از دست میری جیگر
  • US ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    جمع کنید بابا با این جیمبو جتتون مسخره ها
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      78 7
      نه گلبال هاوک مسخره بهتره که نزدیک مرز ما شد شناسایی شد یا پهپاد ما که میره 400 متری ناو پیشرفته هواپیمابر و حتی شناسایی ام نمی شه
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      25 17
      شناسایی میشن، توهم نزن. موضوع بر سر هزینه ی یک موشک در مقابل در موردش صحبت نکنیم هست!
    • BE ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      مسخره توئی واون ارباب خرت و اون ربع پهلوی اسکل الدوله
    • BE ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      2 25
      اینقدر منفی مثبت بدین تا منفی دونتون پاره بشه ، بقول یه بزرگواری از مخاطبین مشرق
  • سیدحامد AF ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    واقعا خسته نباشید میگم برای برادرانم در جمهوری اسلام وخیلی خوشحال میشوم از دست اورد های جمهوری اسلامی ویک در خواست از وزرات دفاع دارم حالا که بیشتر پروژه های شان تمام شده کوشش بیشترو روی قاهر اف۳۱۳ بزارند که مثله مهم است اگر این پروژه موفق شود وفلم پرواز بزارند دیگه کمبودی نمی ماند ومایه فخر جهان اسلام خواهد بود ممنون امید نظر برادر افغانتون را نشر کنید.
    • حامد IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      33 61
      ماشالا به این پیگیری. زنده باشی برادر
    • ناشناس IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      6 5
      سلام خوب فیلم پروازش که هست :) سرچ کن میبینی
  • سیدحاند AF ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    واقعا خسته نباشید میگم برای برادرانم در جمهوری اسلام وخیلی خوشحال میشوم از دست اورد های جمهوری اسلامی ویک در خواست از وزرات دفاع دارم حالا که بیشتر پروژه های شان تمام شده کوشش بیشترو روی قاهر اف۳۱۳ بزارند که مثله مهم است اگر این پروژه موفق شود وفلم پرواز بزارند دیگه کمبودی نمی ماند ومایه فخر جهان اسلام خواهد بود ممنون امید نظر برادر افغانتون را نشر کنید.
  • CA ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    74 54
    كنتور كه نداره ببنديد
    • سیدمحمدمصطفوی IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      واس شما ها که این همه خالی بستید و هی دارید میبندید کنترهتون پودرشده که! ما این رو که داریم نشون میدیم ادعا می کنیم شماها که هیچ چیزی ندارید حتی کشورهم ندارید چی رو ادعا می کنید؟ بخوایید یا نخوایید آقای خاورمیانه و قسمت بزرگی از قفقاز و خیلی جاهای دیگه هستیم. نمیبینیم بالاتراز خودمون... حریف می طلبیم ؛ گندتونم زر مفت میزدش اما زدیمش و نتونست هیچ ... و اون موقع شما جوجه های یک روزه واس ماها شاخ میشید!!!
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      80 30
      برای عقلی که نداری سکوت کن
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    الحمدلله از حوزه مهندسی معکوس وارد حوزه طراحی استراتژیک شده ایم قدرت ایران در آینده زبانزد خواهد بود
  • ا DE ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    68 14
    اپتیک و ورودی هوای موتور پهپاد کجاست؟ چه لزومی داره این رنگی... ⁦⁦:-\⁩
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      رنگش باید با نمونه اسرائیلیش که این ازش کپی شده فرق بکنه. اخه کدوم احمقی تا حالا پهپاد قرمز دیده؟
    • ایرانی IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      31 87
      داداش یه چند تا اب هویج بزن اگه به انتها پهباد نگاه کنی دو تا ورودی هوا دلتا شکل میبینی که ورودی هواست برای یک پهباد با موتور مینی جت انها کافیه و شما کرار ببین بگو دوربینش کجاس اگه گفتی
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    درود بر رزمندگان اسلام سپاه پاسداران و ارتش توانمند جمهوری اسلامی ایران
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    34 95
    اینها عالیه . انشاءالله موتور توربوفن سنگین و موشک قاره پیما هم بسازیم .
  • فاوو IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    رهبر عزیزم ، عزتتان روزافزون باد که لذت عزت را به کام ملت شیرین کردید
  • HK ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    90 39
    مشرق چی زدی؟؟؟ این همه چرت وپرت نباف به هم الان یه عده جو گیر میشن ومیان کامنت های بی ربط قرار میدن
  • ناشناس IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    71 73
    ایوالله ماشاءالله خدا قوت .مرگ بر امریکا مرگ براسرائیل مرگ برمنافق
  • فرزان فر IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    38 11
    درود بر رزمندگان اسلام
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    34 21
    بساط هرهر و کرکر همه رو فراهم کردی.آخه یه نگاه بهشون بنداز.شبیه سس خرسیه.بعد میگی ضد رادار.
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    11 11
    دوتا ایراد داره یکی رنگ قرمز که زود شناسایی میشه دوم چطور میشینه این که چرخ نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      6 6
      منم نمیدونم این چطور قراره بشینه ولی در تعجبم که موتور جت ورودی هوا رو چکار میخواد کنه!
    • احسان IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      11 18
      آی کیو ، چرخ نداره ، چون از روی سکو پرتاب میشه.
    • ناشناس IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      11 11
      چرخ یادشون رفته احتمالا با سر میاد زمین و دوتا پشتک وارو هم میزنه شاید ژیمناست باشه
    • GB ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      8 67
      سلام با بوستر و ازروی ریل پرتاب می شه و انتحاری هست یعنی سرجنگی داره و خودش به هدف اصابت می کنه و منفجر می شه
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      8 31
      با چتر می شینه یعنی اومدنی سمت زمین چترش باز میشه چرخ وزنش زیاد میکنه
  • وحید IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    37 12
    پراید
  • سیدمحمدمصطفوی IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    31 57
    کجایی هستی؟!!! منافقا مگر تو آلبانی نوشخار نمی کنن؟!!!
  • حیدر صالح IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    36 65
    این همه منفی از کجا ؟ آلبانی!
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      22 41
      دقیقا
    • شبدیز IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      31 79
      دقیقا وقتی اسم آلبانی میآد گو وگور میشن.
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      12 19
      فقط آلبانی تنها نیست. یک گله هم از تل آویو هستند
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    16 58
    نیاز به پهبادهایی که توان جنگ الکترونیک داشته باشند هم مهم است. ضمن انکه نیاز داریم پهبادهایی طراحی کنیم که دشمن انها را ردیابی کند و برای ساقط کردن انها هزینه کند ویا مشغول انها باشد تا بتوانیم از محلی دیگر ضربه اصلی را وارد کنیم. تهاجم فریب برای پنهان ماندن تهاجم اصلی
  • معلم IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    57 5
    چرااین رنگ جیغ که به راحتی اززمین قابل رؤيته، رنگش باید رنگ آسمان باشه
    • یا حیدر کرار IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      18 58
      سلام برهمگی لطفا کسانی که اهل فن نیستن نظر ندن. اولا این پرنده از نوع جت هست وثانیا این سطح پروازی وارتفاع اون خیلی بالاس که به راحتی قابل ردیابی و دید نیست. ثالثا اینها تماما تست میدانی شده. پهپادهای معمولی ما رو نی تونن شناسایی کنن چه برسه به این مدل و مدلهایی که اصلا رو نمایی نشده و گذاشتیم برای زمانش.... و در اخر ای که از پشت میزنی خنجر در نبرد اکبر ما دلیران ایران همچو شیریم بر تو ای روبه و کفتار
    • محسن IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      5 40
      جناب یا حیدر کرار با سلام و احترام به عنوانی که انتخاب کردید ولی شما که اهل فن هستید لطفا بفرمایید که ورودی هوای موتور جت کجای این پهپاد قرار گرفته؟به نظر حقیر موتور این پهپاد از نوع موتور راکتی هست که قیمت تمام شده پایین تری نسبت به انواع موتور جت داره با کارایی متفاوت و برای همین هم هست که در گزارش آمده برای حملات انتحاری مناسبه.در ضمن دوست عزیز نیازی به عصبانی شدن نیست ما فقط داریم در مورد این پهپاد تبادل نظر می کنیم البته هر چند که عده ای هم در این بین میان و کامنت هایی میذارن برای تحریک احساسات ولی شما اهمیت نده
    • ایرانی IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      1 5
      بابا اخر هواپیما را نگاه کن دوتا ورودی دلتا شکل میبینی ورودی هواست دوما موتور جت راکتی نداریم ان موتور که شما میفرمایید یک شتاب دهنده اولیه است برای تیکاف پهباد هایی که از چرخ برای بلند شدن یا لیفت استفاده نمیکنن بش میگن بوستر عزیز یک کم مطالعه کنی تو اینترنت بگردی پیدا میکنی شما که معلم هستی
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    27 51
    پیر پاتال های البانی بخط !!!!!! به چراخودتون خیس کردید !!!کوزارن یادتون که نرفته که اکثرا ریسایکل شدیدالبته انقدر زپرتی شدید که ........ البته که پهپادا مون علی رغم ظاهر کوبنده اند بحق زهرا س
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    14 59
    خدا قوت بده به ایرانی دلسوز و پرتلاش . ان شاءالله در زمینه های دیگر کشورداری هم زبانزد و با عزت باشیم
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    4 7
    دوستان، بهره برداری از تاد ایرانی یادتون نره !
  • سعید IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    15 1
    احتمالا نقاشش پرسپولیسیه
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    47 14
    مشرق بدبخت
    • سید علی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      17 44
      مرگ بر منافق
  • سیدمحمدمصطفوی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    17 53
    اینجاست که میگن خدایا شکرت که دشمنان ما رو از احمقا آفریدی؛ آخه مگه ظاهرش مهمه گلابی؟! مهم سیستم داخلشه !!خدایی چندکلاس سواد داری؟
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    3 18
    در بحث هوش مصنوعی مرتبط با حملات "فوجی"، هیچ کشوری در دنیا اکنون آن را عملیاتی نکرده است. قطعاً الگوریتم آن تابه حال شناخته شده لیکن در اجرا با توجه به محاسبات ریاضی پیچیده و ساخت سخت افزاری مناسب با این الگوریتم درسته که همگی موجود هستند ولی کسی وارد این جریان نشده و همچنان در اولین گام یعنی طراحی واحد کامپیوتری آن [یک هدایتگر هوشمند برای همه یا یک پرنده ی هوشمد مستقل] متوقف شده. البته دستاوردهایی مثل کورتانا و ... ادای دین این اندیشه بوده و قادراست به چندین کلاینت پاسخگو باشد.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    12 38
    منافقين اونور آب دارن منفي ميدن ناراحت نباشيد...دارن از انهدام پهباد اربابشون ميسوزن
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    16 45
    آخ آخ دارن از نابودي پهباد ترامپ آتيش ميگيرن....خخخخ
  • ناشناس IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    6 45
    حرکت خوبیه ولی امیدوارم پهپادهامون کم کم به موتور توربوفن مجهز بشند.
  • سیدمحمدمصطفوی IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    2 24
    چرا؟! من خودم شخصا منقد سرسخت مشرق هستم برای اینکه واقعا بعضی چیزایی رو سانسور می کنه که دیگران ده برابربدترش رو گفتن ولی خدایی من شخصا دوسش دارم و انشالله باماهم بیشتر از اینا راه بیاد.
  • تورج IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    9 0
    ایکاش یه تصویر دیگه انتخاب می کردید. تصویر اول که رو پایه هاش آجر گذاشتن خیلی ضایع هست.
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    3 48
    این همه دشمن اینجا فعال خاک تو سرما که تو شبکه های اجتماعی اینا نیستیم نشستیم برای خودمون کامنت میذاریم
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      0 5
      از اینستا خوشم نمیاد، فضای بدی داره؛ برای همین اونجا سر نمیزنم مگر اینکه کثافتش زیاد شده باشه که با رفقا میریم درستش میکنیم و ولش میکنیم. اون البانی جماعت هم اینجا که نمیان! میرن هم اینستاگرام و جاهای شلوغ.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    12 40
    شما را به فاطمه زهرا قسم، کشور از نظر فرهنگی دارد از بین میرود ، آنوقت هنوز شما موشک و پهباد خبر اصلی می زنید؟ کسی شکی دارد کشور در این زمینه در خط اول است و بچه های نظامی ما در این زمینه جهادگرند؟ موشک وسیله است نه هدف. هدف ، حفظ انقلاب بود. ساخت نرم افزاری انقلاب در خطر است. آمریکا با ایران بدون شعار وفکر انقلابی مشکلی ندارد حتی اگر بمب اتم داشته باشد. جمهوری اسلامی پاکستان را نگاه کنید.
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      0 4
      کشوری که قدرت سخت نداشته باشه قدرت نرم شعار روی آب هست و یک شعار باقی می مونه مثل یک پنبه در باد...فرهنگ سازی رو باید از پدر حضرت زهرا س پیامبر ص یاد گرفت که در عرض چند سال به روم و ایران حمله کرد و فتح کرد..
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    2 30
    لازم است در بخش طراحی عملیات هم پیشرفتهایی انجام شود مثلا عملیات مشترک پهباد ها و اف 14 ها یا عملیات مشترک انواع پهباد ها که البته نیاز به اتاق عملیات مشترک دارد خوشبختانه یک عملیات واقعی موشکی پهبادی را دیدیم با کارآمدی بالا این عملیاتهای مشترک موشکی پهبادی و جنگنده ها در کلاسهای بسیار پیشرفته هر کدام با مأموریتی خاص در داخل یک طرح می تواند کیفیت و کارآمدی نرم افزاری و اندیشه ای را به عملیات فیزیکی بیافزاید در هر حال آنچه ما را در برابر دشمنان قویتر می کند پیشرفت در روشهای بکار گیری است و الا در بحث تکنولژی هنوز عقبیم گرچه با تغییر فایلهای تکنولژی در فناوریهای ابداعی و نو می توانیم سر آمد باشیم و در قله یا لبه تکنولژی حرکت کنیم
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    30 11
    اینا که شبیه اسباب بازیه
    • سعید IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      12 16
      فعلا با همین اسبابازیای ایرانی به نفس نفسو هانو هون افتادن
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    2 18
    دمت گرم. حرف دل منو زدی
  • TR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    25 6
    مگه این سید محمدمصطفوی مشرق چند بار باید کامنتاش رانشر بده !!!!!!!! اونم کامنتای بیربط وپوچ!!!!!!!!
    • BE ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      1 63
      کله خودت پوچه
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    25 7
    این رادارگریزه الان؟
  • علی IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    28 19
    مردم عاقل اسراییل درحال ترک این کشوراشغالی هستند.چون می دانند دیر یازودباید بروند. ماندن دراسراییل یعنی خودکشی نسلی, هرروز کابوس مرک نابودی می روند به کشوری که مهاجرت کردند....
    • محمد IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      0 0
      حرف مفت نزن نرخ فرزندآوریشون نزدیک ۳ هست
  • ایرانی IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    1 23
    یک این پهباد ها اولیه رنگ قرمز برای تست بیشتر برای تست از رنگ قرمز نارنجی استفاده میشه و دلیل دیگه پهباد هدف پهباد هدف هم به رنک قرمز و .. هست دوم فرود این پهباد ها با چتر مثل کرار و نمونه بون چرخ شاهد 117 همان rq-170 ایرانی
  • ایرانی IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    2 45
    حملات فوجی به چی میگن دانشمند وقتی سپاه با بیش از 50 پهباد به مواضع دشمن فرضی حمله میکنه و تمام هدف ها را نابود میکنه پس دارای این دانش هست که میتونه در ان واحد بیش از 50 پهباد کنترل کنه و کارش را انجام بده پس الکی نظر نده حرفی نزنی میگن مردی میخوای سیاه نمایی کنی
  • ایرانی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    4 0
    اقا مشرق این مدیر مسول کیه بابا این سیستم جواب دهیتون درست کنید برای یک سایت خبری پر بیننده این خیلی بده یک نگاه به سیستم نظر ذهی rt روسیه تودی بندازید بد نی ادم سرطان میگیره یه جواب بده بعد باید بگردی دنبال اینکه کجا بودی
  • علی هدایت IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    11 4
    ما شا الله خدا قوت
  • IQ ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    30 11
    اگه راست می گید این همه به سلاح هاتون این همه ایمان دارید و انقدر ویران کننده هستند چرا در برابر اسراییل پاسخی نمی دهید حملاتی که حزب الله به اسراییل می کند همه اشون ساخت سوید سویس و روسیه و ارپایی هاست که از بازار سیاه تامین می شود
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    5 0
    کمی دقت بد نیست من گفتم چطور میشینه نگفتم چطور پرواز میکنه میگن پهباده جنگده هست نگفتن که موشکه ؟ بعدش مگه قرار نیست پهباده برگرده؟؟ لطفا رنگش را عوض کنید؟ حالا نمیگم آبی اما رنگ آسمان بزاریدش تا مخفی کار باشه
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    12 39
    ایشالا بزودی از آلبانی هم باید فرار کنند، احتمالاً به جهنم 3329
  • CA ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    26 1
    باز این اسکول بلژیکی امد کامنت های توهین امیز وچرت وپرت گذاشت !!!!! مشرق یه چیزی بهت میدم بندازش از سایت بیرون!!!!!!!!!
    • BE ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      5 29
      بلژیکی کیه اسکل الدوله ؟
  • SE ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    48 0
    14:23 جناب سعید چون شما پشت ملت قایم شدین شیرفهم شد چون غیر نظامی کشته میشه شیر فهم شد!!!!!!!!!!!!! چون روش جیم شدن بلدین به جای سپر شدن ملت ملت سپر شما میشن شیرفهم شد!!!!!
    • BE ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      1 30
      بابا ما تازه از سر کار اومدیم نشستیم یه حالی بکنیم لطفا ضد حال نزن ، در ضمن اینقدر زور نزن خوب نیست
  • BE ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    5 32
    ۱۷:۳۸ لطفا خفه شو
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    2 84
    باید پهپادی بسازیم که در ارتفاع خیلی بالا و سرعت خیلی پایین بتونه هم پرواز کنه و هم مانور اجرا کنه، یک جنگنده به خاطر اختلاف سرعتی که با این پدیده ی پهپاد داره هیچگاه نمیتواند آن را مهار کند.
  • GB ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    72 1
    اینطرف که با vpn بلژیک وارد میشه مشخصه که یه تختش کمه حالاچرا این همه مشرق نشر میده نظرات بی سر وتهش وتوهیناتش مشخص نیست مثل اینکه مشرق به موجودات علاقه زیادی داره!!!!!!!!!!!!!
    • BE ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      2 28
      فرض کن من هم یه بیکارم عین خودت ، بالاخره باید یکی باشه با زبون خودتون با شما حرف بزنه مانکی
  • SE ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    25 1
    تمام نظرات بی سر وتهش را هم درحال پاسخ قرار میده مشرق این اسکول بلژیکی را از بس که زیبا وبامنطق جواب میده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • BE ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      1 18
      تو که منطق حالیت نیست باید خر فهمت کرد
    • BE ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      1 12
      پس گردنی مال تو بود بی غیرت از سوئد
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    1 22
    خوب است اما ایمان خیلی بالاتر است اگر تمام این تجهیزات را داشته باشیم اما دشمن ایمان ما را بگیرد مانند خانه ای زیبا است که از پایه سست شده است
    • BE ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      3 21
      یه پس گردنی طلبت ، زبون آدم که نمیفهمی انگار
    • BE ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      1 20
      مشرق جان اشتباه شد ، پس گردنی متعلق به von انگلیس .. بود
  • DE ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    35 2
    01:53 حالا تو که جز همون اسکولای مشرق هم نیستی چه برسه به خواننده هاش از نظر گذاشتنت مشخصه چندتا از تخته هات کمه!!!!!!!
    • BE ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      2 21
      تو همونی که چسبیدی به رنگ پهباد اسکل جان ، با امثال تو مگه میشه جدی صحبت کرد ؟ اصطلاح یاسین دم گوش خر خوندن رو شنیدی حتما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس