کد خبر 98868
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۴

در فضاي فعلي دامنه اعتراض‌ها صرفا به قهرمانان ورزشي محدود نمي‌شود و مربيان تيم ملي هم هر ازگاهي در مقام منتقد اوضاع و احوال فعلي ظاهر شده اند. حدود 6 ماه پيش بود كه رضا مهماندوست، مربي تيم ملي تكواندو و بهترين مربي تكواندوي جهان در سال 2010 تنها به‌واسطه اعتراض به عدم پرداخت تمام و كمال حقوقش از سوي رئيس فدراسيون تكواندو عزل شد.

به گزارش مشرق ، تهران امروز نوشت:

در فاصله چند ماه مانده به بازي‌هاي المپيك لندن فضاي ورزش ايران تحت تاثير اعتراض‌هاي گاه و بي گاه قهرمان‌هاي ملي قرار دارد و به نگراني‌ها در مورد عملكرد كاروان ورزشي ايران در بزرگ‌ترين ميدان بين‌المللي دامن مي‌زند.

 مديران سابق سازمان تربيت بدني كه تا مدتي قبل متولي اصلي ورزش ايران محسوب مي‌شدند بعد از درخشش غافلگير كننده ورزشكاران ايراني در بازي‌هاي آسيايي گوانگژو و كسب مدال رنگارنگ وعده اهداي پاداش‌هاي چشمگير را دادند. در آن برهه علي سعيدلو، رئيس سازمان تربيت بدني و معاون رئيس جمهور كه همراه ورزشكاران در محل بازي‌ها حضور داشت دائما به آنها دلگرمي‌مي‌داد و ادعا مي‌كرد مدال آوران به محض بازگشت به تهران پاداش‌هاي خود را دريافت خواهند كرد. اكنون بيش از يك‌سال از بازي‌هاي آسيايي گذشته اما صداي اعتراض ورزشكاران ايراني كه از اين مسابقات مدال كسب كردند روي سايت‌هاي خبري خودنمايي مي‌كند.

 افزايش موج نارضايتي ورزشكاران ايراني در حالي است كه كميته ملي المپيك به عنوان متولي اصلي اعزام كاروان ورزشي ايران به بازي‌هاي المپيك لندن سعي مي‌كند اوضاع را عادي جلوه دهد. بهرام افشارزاده، دبير كميته ملي المپيك چند روز پيش در يك برنامه تلويزيوني كه جنبه تبليغاتي داشت ظاهر شد و ادعا كرد ورزشكاران ايراني در شرايط مطلوبي به‌سر مي‌برند اما اعتراض‌ها نشان مي‌دهد ادعاي افشارزاده ملاك مناسبي براي ارزيابي فضاي فعلي ورزش ايران نيست. چنانكه دبير كميته ملي المپيك خودش يكي از كساني است كه مدتي قبل در مقام منتقد شرايط نگران كننده فعلي ظاهر شد و در اعتراض به افزايش ناچيز بودجه ورزش در لايحه بودجه سال آينده اعتراف كرد در سال برگزاري بازي‌هاي المپيك اين بودجه جوابگوي توقعات ورزشكاران و مربيان اعزامي‌نخواهد بود.

اگر چه بريز و بپاش‌هاي نامتعارف در فوتبال ايران اعتراض‌هاي بسياري را به همراه داشته اما در فاصله چند ماه مانده به بازي‌هاي المپيك لندن جنس اعتراض‌ها فرق كرده و اغلب ورزشكاران ايراني نسبت به بي‌توجهي مسئولان بالا دست به مقوله ورزش ناراضي به‌نظر مي‌رسند. در اين ميان گاهي اوقات كار از اعتراض هم گذشته و آرام‌آرام رنگ و بوي تهديد به خود گرفته است.

محمد رضا رودكي، تنها جودوكار ايراني كه در اوج ناكامي‌هاي جودو موفق شد سهميه بازي‌هاي المپيك لندن را كسب كند بعد از اين موفقيت بزرگ به طور ناگهاني از تيم ملي جودو كنار كشيد و در اعتراض به وضعيت موجود گفت: « با من كه يك ورزشكار المپيكي هستم و اين همه زحمت كشيده‌ام اين طور برخورد مي‌كنند چه برسد به بقيه. الان شرايطي حاكم است كه همه به فكر پست و مقام هستند و به نتايج تيم ملي حتي فكر هم نمي‌كنند. آنقدر فكر گرفتن پست هستند كه كاري به جودو ندارند! من در اين سال‌ها بيش از 50مدال از تورنمنت‌هاي بين‌المللي كسب كرده‌ام و تنها المپيكي جودو هستم اما ماهيانه 510 هزار تومان حقوق مي‌گيرم. خود شما و مسئولان قضاوت كنيد آيا اين مبلغ براي گذران زندگي يك قهرمان كافي است؟»

اگر چه دلجويي از رودكي كه عضو مشاوران جوان وزارت ورزش و جوانان نيز هست خيلي زود او را به اردوي تيم ملي جودو بازگرداند اما اپيدمي‌اعتراض ورزشكاران قهرمان همچنان ادامه دارد و شماري از آنها صرفا با وساطت مربيان و مو سپيدهاي ورزش خودشان را براي كسب موفغقيت در لندن آماده مي‌كنند.


بي توجهي به اردوهاي آماده سازي و كمبود امكانات از يك سو و محقق نشدن وعده‌هاي مديران ورزشي از سوي ديگر باعث افزايش موج اعتراض‌ها شده است. بعد از پايان بازي‌هاي آسيايي، مديران اسبق سازمان تربت بدني به ورزشكاراني كه در اين بازي‌ها مدال مدال طلا كسب كرده بودند وعده اهداي يك دستگاه آپارتمان را دادند اما اين وعده‌ها هيچ وقت محقق نشد و حالا گفته مي‌شود قرار است از دولتي سر مسكن مهر يك دستگاه آپارتمان هم به ورزشكاران قهرمان اهدا شود! در اين ميان وزارت ورزش و جوانان هم قدم قابل توجهي را براي عملي شدن چنين وعده اي برنداشته است.

يوسف كرمي، قهرمان انگشت نماي تكواندو ايران كه طي يك‌سال گذشته تمام مدال‌هاي آسيايي و جهاني را درو كرده يكي ديگر از ورزشكاران معترض است كه نگراني‌هايش از فضاي فعلي ورزش ايران را علني كرده. كاپيتان تيم ملي تكواندو كه اين روزها شكست دادن حريف آمريكايي و كسب مدال طلاي بازي‌هاي المپيك بايد دغدغه اصلي اش باشد در اعتراض به وعده‌هاي توخالي مديران ورزشي به شكل طعنه آميزي از آنها خواسته تا دست‌كم اعلام كنند خانه‌هاي مسكن مهر كه قرار است به ورزشكاران اهدا شود در كجاي ايران واقع شده! كرمي مي‌گويد: «من متاسفم از اینکه حتی جوايزی را که رئیس جمهور لطف کرده بود را هم نتوانستیم دریافت کنیم.» براساس آخرين خبرها پنج میلیون تومان از هزینه آپارتمان‌هاي اهدايي از محل صندوق حمایت از قهرمانان تامين مي‌شود و 40 ميليون تومان را خود ورزشكار به صورت اقساط پرداخت خواهد كرد!

در ميان ورزشكاران ناراضي، احسان حدادي، پرتابگر تيم ملي دووميداني كه بعد از كسب مدال برنز مسابقات جهاني اكنون خودش را براي درخشش در بازي‌هاي المپيك آماده مي‌كند به‌واسطه اظهارات بي‌محابايش بيشتر در كانون توجه قرار گرفته است. وضعيت حدادي البته از ساير قهرمانان ملي پوش بغرنج تر به نظر مي‌رسد. او بعد از اعتراض‌هاي پي در پي از سوي مديران وقت فدراسيون دووميداني به حاشيه رانده شد و حتي بدون مربي روسي و اختصاصي اش تمرين مي‌كرد. جالب اينكه حدادي چند ماه قبل اولين مدال جهاني تاريخ دووميداني ايران را كسب كرد اما بعد از بازگشت اين مسابقات در گفت و گو با خبرنگاران فاش كرد كه رئيس وقت فدراسيون با او تماس گرفته و پرسيده حالش را داري از تو تقدير كنم! حدادي به نشانه اعتراض با هزينه شخصي كنفرانس مطبوعاتي برگزار كرد.

اميد نوروزي، فرنگي كار تيم ملي كشتي هم پس از ايستادن روي سكوي قهرماني مسابقات جهاني استانبول نگاه اهالي ورزش را به مشكلات كشتي گيران تيم ملي چرخاند و پس از خداحافظي با دوبنده تيم ملي كشتي فرنگي اعلام كرد هيچ وقت به دنياي كشتي بازنخواهد گشت. نوروزي در يك اظهار نظر به يادماندني گفت : «مسئولان به من يك خودروي 15 ميليون توماني پاداش دادند اما من 18 ميليون تومان براي پذيرايي از مهماناني كه بعد از قهرمان شدن به ديدن من آمدند هزينه كردم!» نوروزي اما با اصرار‌هاي محمد بنا به تمرينات بازگشت اما هيچ تضميني وجود ندارد كه او بعد از بازي‌هاي المپيك به نشانه اعتراض به رفتارهاي مديران بالادست ورزش تهديدهاي خود را عملي نكند.

سعيد عبدولي يكي ديگر از فرنگي كاران تيم ملي ايران كه در مسابقات جهاني مدال طلا گرفت، براي امرار معاش با مشكلات ريز و درشتي دست و پنجه نرم مي‌كند و در اهواز حرفه دستفروشي را پيشه كرده است. احسان روزبهاني، بوكسور تيم ملي ايران كه بعد از كسب سهميه بازي‌هاي المپيك لندن 10 ميليون تومان پاداش گرفته به جمع معترضان پيوسته و معتقد است با اين مبلغ نمي‌تواند تا موعد بازي‌هاي المپيك به زندگي اش ادامه بدهد. روزبهاني تنها بعد از هفت مسابقه جواز حضور در المپيك را دريافت كرد اما حريف ايرلندي كه درمسابقات انتخابي به او باخت 147 بار به ميدان رفته بود.

در فضاي فعلي دامنه اعتراض‌ها صرفا به قهرمانان ورزشي محدود نمي‌شود و مربيان تيم ملي هم هر ازگاهي در مقام منتقد اوضاع و احوال فعلي ظاهر شده اند. حدود 6 ماه پيش بود كه رضا مهماندوست، مربي تيم ملي تكواندو و بهترين مربي تكواندوي جهان در سال 2010 تنها به‌واسطه اعتراض به عدم پرداخت تمام و كمال حقوقش از سوي رئيس فدراسيون تكواندو عزل شد. بعد از بركناري او اغلب قهرمانان تيم ملي تكواندو در مسابقات ليگ كيفيت دور از انتظاري را از خود بروز دادند و در مسابقات بين المللي هم صلابت گذشته را نداشته‌اند. از اردوي تيم ملي وزنه برداري هم كه پراميد ترين تيم ورزشي ايران در بازي‌هاي المپيك محسوب مي‌شود خبرهاي نگران‌كننده‌اي به گوش مي‌رسد. كوروش باقري مدتي قبل با اشاره به تبعات بي توجهي مديران وزارت ورزش به قهرمانان وزنه‌برداري تهديد كرد چنانچه مشكلات رفع نشود مثل محمد بنا با حالت قهر آميزي اردوي تيم ملي وزنه برداري را ترك خواهد كرد.

به نظر مي‌رسد اين روزها فضاي ورزش تحت تاثير انتخابات مجلس قرار دارد. در روزهايي كه دولت نهم آخرين سال فعاليتش را سپري مي‌كند، مديران دولتي صندلي محكمي‌ندارند كمتر در حوزه پرمخاطره ورزش ورود مي‌كنند وگرنه در حالت عادي يك اتفاق كوچك پاي بسياري از مردان عرصه سياست را به ورزش باز مي‌كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس