کد خبر 988382
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۵
مذاکره نمایه

تجربه مذاکره با آمریکا تجربه موفقی نبود و موجب خسارت شد. تکرار چنان تجربه ناموفقی، هوشمندانه نیست.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

دکتر فواد ایزدی در روزنامه جام جم نوشت: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته نشان داده ترسی از گفتار و دیدار و گفت‌وگو و مذاکره ندارد و آقای ظریف، وزیر خارجه کشورمان در تعداد دیدارهای با وزیر خارجه آمریکا رکورد زد.

بیشتر بخوانید:

تزویر امان می‌دهد تا مقاومت را بشکند

چشم اسفندیارِ دولت تدبیر


این نکته را باید در نظر داشت که زمانی دیدار و مذاکره مفید خواهد بود که نتیجه مثبتی از آن عاید کشور شود. واقعیت این است تجربه قبلی مذاکرات ایران با طرف‌های آمریکایی موفق نبود. قبل از برجام ما یک میلیون بشکه نفت می‌فروختیم و در عین حال تحریم بودیم اما بعد از برجام علاوه بر تشدید تحریم‌ها فروش نفت ما به حداقل رسیده است.


اساساً تحریم‌های قبل و بعد از برجام قابل مقایسه نیست و بعد از برجام ما تحریم‌های شدیدتری را تجربه کردیم. حرف‌های آقای رئیس جمهور هم در زمان انعقاد برجام با این مضمون که از این پس تحریم‌ها لغو خواهد شد، صحیح نبود.


از سوی دیگر ما با یک دولت معمولی و عادی در آمریکا در گذشته مذاکره کردیم و این در حالی است که در شرایط کنونی با فردی دمدمی مزاج مثل ترامپ مواجه هستیم که حرف او در شب و روز با هم متفاوت است. از این رو گمان نمی‌کنم که تکرار تجربه تلخ دولت در شش ساله گذشته کار هوشمندانه‌ای باشد.


دولت آقای روحانی چند سال قبل از برجام کشور را معطل انعقاد این قرارداد کرد و بعد از این توافق هم گره‌ای از مشکلات کشور گشوده نشد. از سوی دیگر، بعد از خروج آمریکا ما درگیر و معطل برجام اروپایی بودیم که باز هم به نتیجه نرسیدیم. الان هم باز بحث مذاکره دوباره تکرار می‌شود.


در حال حاضر با توجه به کارنامه دولت آقای روحانی باید شواهد متقنی وجود داشته باشد که نشان دهد این رویکرد متفاوت از رویه‌های سابق است اما من چنین شواهدی نمی‌بینم. مطالبه مردم در شرایط فعلی باید این باشد که دولت آقای روحانی از گذشته درس بگیرد و در فرصت باقی مانده با مدیریت شرایط، مشکلات کشور را حل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس