گفتگو|تشریح علل افول سیاسی و اجتماعی آمریکا از زبان فواد ایزدی

کارشناس مسائل آمریکا گفت: کار FDD صرفاً گزارش‌نویسی و موضوعات مرتبط با اندیشکده نیست بلکه یکی از کارهایش این است که به نوعی به عنوان بازوی گروه اقدام ایران فعالیت کند.

به گزارش مشرق، فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در رابطه با بنیاد دفاع از دموکراسی و عملکرد این اندیشکده و اشاره به این نکته که این بنیاد  بیشتر سازمانی در پوشش اندیشکده و  هدفش فعالیت در زمینه تروریسم اقتصادی علیه ایران است، اظهار کرد: حتی از سوی خود این بنیاد نیز هیچ وقت گفته نشده است که صرفاً در این بنیاد به کارهای علمی و پژوهشی  پرداخته  می‌شود. در واقع بنیاد دفاع از دموکراسی نهادی است که هدف آن تاثیرگذاری در سیاست خارجی آمریکاست.

بیشتر بخوانید:

"بنیاد دفاع از دموکراسی" اندیشکده یا سازمان جاسوسی

او ادامه داد: عقبه افرادی که در این سازمان مشغول فعالیت هستند و سرمایه‌گذاران مالی آن در تل‌آویو است و توسط رژیم صهیونیستی پشتیبانی مالی می‌شود؛ این نهاد مرتبط با جناح‌های تندور و در رژیم صهیونیستی است.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: این سازمان در دولت ترامپ دارای نفوذ و تاثیرگذاری است و هم در خارج از دولت سیاست‌هایی را دنبال می‌کند مانند ارتباط با شرکت‌هایی که با ایران تعامل دارند و تهدید این شرکت‌ها توسط این سازمان. یا ارتباط با چهره‌های ضدانقلاب و فعالیت‌های مخرب دیگری که در این سال‌ها انجام داده‌اند.

او تصریح کرد: تمرکز اصلی  بنیاد دفاع از دموکراسی بر ایران است. البته فعالیت‌های دیگری نیز داشته‌اند مثلا در تنشی که چند سال پیش بین امارات و قطر پیش آمد این سازمان از تاثیرگذاران اصلی آن بود.

ایزدی یادآور شد: از این جهت اقدامی که از سوی  وزارت خارجه ایران در پی تحریم این به اصطلاح بنیاد انجام شده است بجا ارزیابی می‌شود. البته تحریم‌ها شاید تاثیر بسزایی بر فعالیت آن‌ها نگذارد و بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشد.

او با بیان اینکه مهم‌تر از تحریم مقابله است، افزود: ما با این واقعیت در کشور مواجه هستیم که در رابطه با شناخت آمریکا در رابطه با طراحی برنامه‌هایی که در جهت دفاع از کشور تدوین می‌شود و در رابطه با فعالیت‌هایی که جنبه آفندی دارد دچار ضعف در عملکرد  هستیم. اقداماتی که FDD انجام می‌دهد  دارای جنبه تهاجمی  است و جنبه دفاعی ندارد.

کارشناس مسائل آمریکا توضیح داد: ما هم در ایران نیاز داریم که بنیادها و مراکزی را ایجاد کنیم که فعالیت‌های آنان نیز جنبه آفندی داشته باشد که متاسفانه این نوع سازمان‌ها در کشورمان وجود ندارد.
 
ما در حال حاضر در حوزه شناخت  ایالات متحده  آمریکا و هم در حوزه فعالیت‌هایی که جنبه پدافندی دارند دچار ضعف هستیم. فعالیت‌ها در این خصوص محدود است و کافی نیست؛ همچنین اکثراً در نهادهای دولتی تعریف شده است که آن نهادها نیز محدودیت‌های خودشان را دارند.

ایزدی در خصوص اقدامات مقابله‌ای این نهاد متخاصم با ایران تصریح کرد: اقدامات و فعالیت‌ها در این زمینه بیشتر تبلیغاتی است و جنبه عملیاتی ندارد. اقداماتی که آنها انجام می‌دهند کارهایی است که ایالت متحده چند سال پیش انجام داد و «گروه اقدام ایران» را ایجاد کرد و برایان هوک که چهره‌ای افراطی در زمینه تشدید اقدامات علیه ایران است، رئیس  این گروه شد. متاسفانه ما در ایران گروهی مشابه موسوم به گروه آمریکا نداریم. در واقع نهادی وجود ندارد که از ظرفیت‌های داخلی و خارج از دولت استفاده و برنامه‌هایی در حوزه آفندی و پدافندی طراحی، برنامه‌ریزی و سازماندهی کند.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: ساختاری در این خصوص وجود ندارد و ساختار موجود کارآمدی  لازم را ندارد. یکی از کارهای FDD این است که به نوعی به عنوان بازوی گروه اقدام ایران فعالیت کند. در آمریکا این دغدغه وجود داشت که برای فعالیت‌های ضدایرانی نهادی را مانند گروه اقدام ایران ایجاد کنند که  این گروه  از ظرفیت‌های موجود در آمریکا علیه ایران استفاده می‌کند. یکی از ظرفیت‌های موجود هم بنیاد دفاع از دموکراسی است. در ایران نهادی شبیه به FDD با کاربردی مشابه وجود ندارد، در حالی که این گروه مدام در حال  طراحی و سازماندهی است و پروژه‌هایی را در این خصوص تعریف و تنظیم  می‌کند. باید این نکته را در نظر گرفت که پس از بیش از یک دهه فعالیت این بنیاد علیه ایران، اقدامات مقابله‌ای کشورمان تاکنون کافی نبود و باید متقابلاً عکس‌العمل نشان داده شود.
 
ایزدی در پایان در خصوص بازتاب جهانی تحریم‌های وزارت خارجه ایران مبنی بر تحریم بنیاد فاع از دموکراسی تشریح  کرد: این اقدام از سوی کشورمان به جا بود ولی کافی نیست. در کنار تحریم این بنیاد باید کارهای دیگری نیز انجام گیرد مانند ایجاد گروه اقدام آمریکا یا نهادهای شبیه به بنیاد دفاع از دموکراسی که متاسفانه در این مورد کوتاهی شده است.

کارشناس مسائل آمریکا در پایان در  رابطه با این اقدام این بنیاد مبنی بر فرستادن نماینده‌ای برای کنترل تعاملات بانکی اروپا با ایران خاطرنشان کرد: کار این بنیاد صرفاً گزارش‌نویسی و موضوعات مرتبط با اندیشکده نیست. آنها اقدامات کارکردی در جهت فشار بر ایران و تقویت تروریسم اقتصادی نیز انجام می‌دهند. آنها نماینده اعزام می‌کنند، برنامه‌هایی را طراحی و فعالیت‌های مخربی علیه ایران صورت می‌دهند. در واقع تقسیم کاری را با نهادهای دولتی ایالات متحده نیز دارند؛ یک سری فعالیت‌های ضدایرانی نیز با نهادهای رسمی و یک سری همکاری‌ها با بنیادهایی مانند بنیاد دفاع از دموکراسی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس