کشتی فرنگی

تیم ملی کشتی فرنگی در حالی‌ اواخر شهریور ماه برای حضور در مسابقات جهانی عازم قزاقستان می‌شود که بدون شک هدف اصلی این تیم چیزی جز کسب کامل سهمیه‌های حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نمی‌تواند باشد.

به گزارش مشرق، تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در حالی اواخر شهریور ماه با هدایت محمد بنا گام در یک رویداد المپیکی (کسب سهمیه) خواهد گذاشت که بنا و همکارانش تیمی جوان را عازم مسابقات خواهند کرد، تیمی که بیشتر نفرات آن نسبت به سال‌های قبل تغییرات عمده‌ای داشته است و حتی ۲ مدال آور مسابقات جهانی سال‌های قبل (نوری و علیاری) را از ترکیب بیرون گذاشته تا دست به یک جوانگرایی‌ بی‌سابقه زده باشد.
بیشتر بخوانید:

رقابت‌های جهانی کشتی و گزینشی المپیک روزهای ۲۳ تا ۳۱ شهریورماه در شهر نورسلطان کشور قزاقستان برگزار می‌شود که ۱۰۸ کشتی‌گیر (آزاد، فرنگی و زنان) در ۶ وزن المپیکی، سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را بدست می‌آورند و در ادامه تحلیل مدعیان حاضر در مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان و گزینشی المپیک ۲۰۲۰ توکیو ۵ وزن دوم و پایانی مورد ارزیابی قرار گرفت و حریفان اصلی نمایندگان کشورمان در این راه معرفی شدند.

بدون شک قبل از هر چیزی کسب سهمیه‌های کامل المپیک در این رویداد اهمیت بسیار بیشتری برای تیم ایران خواهد داشت و از نان شب واجب‌تر است چرا که اگر این مهم محقق شود، بنا و همکارانش در ادامه راه می‌توانند با خیال راحت‌تری به آماده‌سازی تیم خود برای حضوری قدرتمند در توکیو بپردازند؛ فارغ از نگرانی از کسب سهمیه المپیک. اتفاقی که در المپیک قبل برای ایران گران تمام شد و هزینه‌های زیادی در این راه داده شد.

در آخرین مسابقات جهانی که به عنوان یکی از مراحل گزینشی المپیک در سال ۲۰۱۵ به میزبانی لاس‌وگاس در آمریکا برگزار شد، تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان تنها موفق به کسب ۳ سهمیه ممکن از ۶ سهمیه شد که کار را در ادامه راه برای نمایندگان کشورمان سخت کرد به طوری که حمید سوریان یکی از امیدهای کشتی ایران در المپیک، تمام توان خود را در این راه گذاشت و با بدنی رنجور و خسته به برزیل رسید تا عملا چیزی برای ارائه در المپیک نداشته باشد.

کشتی فرنگی در مسابقات جهانی لاس‌وگاس در اوزان ۷۵، ۸۵ و ۹۸ کیلوگرم توسط عبدولی، اخلاقی و رضایی به سهمیه رسید و در اوزان ۵۹، ۶۶ و ۱۳۰ کیلوگرم دل به میادین بعدی بست.

البته یکی از نکات نگران کننده در این دوره کاهش یک مرحله‌ای مسابقات گزینشی است که به طبع باعث کاهش تعداد شرکت‌کنندگان و سخت‌تر شدن مسیر رسیدن به سهمیه خواهد شد. 

بعد از تغییر اوزان کشتی و دسته‌بندی اوزان المپیکی و غیرالمپیکی، همواره در سال‌های قبل از المپیک بسیاری از کشتی‌گیرانی که در اوزان غیرالمپیکی روی تشک می‌رفتند تغییر وزن داده و برای حضور در این میدان بزرگ المپیک صعود یا فرود داشته‌اند؛ اتفاقی که شواهد نشان می‌دهد در این دوره هم رخ خواهد داد و باید منتظر ماند و دید آیا با توجه به تغییر قوانین وزن‌کشی آیا باز هم توفیقی در کاهش وزن خواهند داشت یا نه؟!

در زیر نگاهی به ۵ وزن دوم تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی خواهیم داشت و در گزارش بعد به بررسی رقبای نمایندگان کشورمان در ۵ وزن دوم خواهیم پرداخت.

* گرایی در بازی بزرگان 

در ۷۷ کیلوگرم در حالی محمدعلی گرایی برای حضور در مسابقات جهانی انتخاب شده است که پژمان پشتام و گرایی برای انتخاب نهایی به تورنمنت تفلیس گرجستان اعزام شدند. پشتام در دور اول حریفی از گرجستان را با نتیجه ۹ بر یک شکست داد، گرایی نیز با نتیجه ۹ بر صفر مقابل نماینده فرانسه پیروز شد. دو نماینده کشورمان در دور دوم به مصاف هم رفتند که محمدعلی گرایی با نتیجه ۹ بر صفر مقابل پشتام پیروز شد و به دیدار نیمه نهایی راه یافت تا عملا تکلیف مسافر مسابقات جهانی بدون هیچ حرف و حدیثی روشن شود. گرایی در مرحله نیمه نهایی نیز با نتیجه ۸ بر صفر حریف گرجستانی را مغلوب کرد و راهی فینال شد، اما در فینال بدلیل مصدومیت مقابل ویکتور نمس از صربستان حاضر نشد و به مدال نقره رسید. پشتام هم به گروه بازنده‌ها رفت و توانست با شکست ۸ بر صفر نوگوس از فرانسه به دیدار رده بندی راه یابد و در این دیدار با نتیجه ۹ بر صفر گئورگی پوتسخوراشویلی از گرجستان را شکست داد و صاحب مدال برنز شد.

در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی هیون‌وو کیم (کره‌جنوبی)‌، ویکتور نمس (صربستان)، تاماش لورینچ (مجارستان) و پاول لیخان (بلاروس) به عنوان ۴ کشتی‌گیر برتر این وزن معرفی شده‌اند که در کنار نفراتی مانند آلکس کِسیدیس (سوئد)، یوناس فلورِس (کوبا)، فاتح چنگیز، دارنده برنز جهان، آرسن جلفالاکیان از ارمنستان و محمدعلی گرایی از مدعیان اصلی این وزن خواهند بود.

البته روس‌ها  آلکساندر چخرکین که صاحب رنکینگ سوم رده‌بندی جهانی بود را بیرون گذاشته‌اند و قصد دارند از رومن ولاسوفِ عنوان‌دار و با تجربه استفاده‌کنند جایی که بدون شک مدعی اصلی کسب عنوان قهرمان در این وزن خواهد بود.

گرایی بعد از کسب مدال برنز در سال ۲۰۱۷ در وزن ۷۱ کیلوگرم بود که خود را به عنوان پدیده‌ای نوظهور در کشتی فرنگی مطرح کرد و سال بعد (۲۰۱۸) در وزن ۷۷ کیلوگرم نایب قهرمان آسیا شد و در همان سال مدال طلای بازی‌های آسیایی را بر گردن آویخت تا نویدبخش روزهای خوش آینده برای ایران در وزنی المپیکی باشد. البته گرایی ۲۵ ساله در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۹ آسیا مغلوب کیم هیون وو، قهرمان جهان و المپیک از کره جنوبی شد و امیدوار است در قزاقستان بتواند آن شکست را جبران کند. البته نماینده کشورمان یک سد سرسخت دیگر به عنوان رومن ولاسوف، به عنوان مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی، را پیش رو خواهد داشت و شاید اگر قرعه شانس یارش باشد بتواند با نابغه روسی کشتی فرنگی جهان در فینال رو در رو شود.

البته این وزن المپیکی یکی از شلوغ‌ترین و البته حساس‌ترین اوزان مسابقات جهانی خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود شاهد رقابت‌های جذابی بین مدعیان عنوان‌دار و مطرح باشیم، اما باید دید گرایی که یکی از باثبات‌ترین کشتی‌گیران ایران در این سال‌ها بوده است و در عین جوانی به اوج پختگی و مهارت رسیده است می‌تواند از دل این رقابت جذاب، علاوه بر کسب سهمیه ارزشمند المپیک، مدالی خوش‌رنگ نیز صید کند یا نه.

* عبدولی، در انتظار همان جنگنده همیشگی

تنها وزنی که از مدت‌ها قبل تکلیف آن مشخص بود و حتی بنا نیاز به اعزام کشتی‌گیری در این وزن به تورنمنت گرجستان ندید ۸۲ کیلوگرم بود؛ جایی سعید عبدولی در قزاقستان روی تشک خواهد رفت؛ البته که عبدلی در این سال‌های اخیر مدعی اصلی این وزن بوده و هست، اما باید دید آیا از نظر انگیزه نیز همچنان مانند دوران جوانی است یا نه. عبدولی در حالی با کوله باری از تجربه عازم ششمین مسابقات جهانی‌اش می‌شود که به دنبال سومین مدالش بعد از طلای ۲۰۱۱ ترکیه و برنز ۲۰۱۷ جهانی پاریس است. عملکرد سعید در این مسابقات می‌تواند تا حدود زیادی تکلیف این کشتی‌گیر را با خودش روشن کند که آیا می‌خواهد در دنیای قهرمانی بماند یا نه؛ حتی شاید عبدولی به تغییر وزنش برای حضور در المپیک فکر کند جایی که باید انتخاب کند به یک وزن بالاتر برود یا یک وزن پایین‌تر!!!

در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی امره کوش (ترکیه)، ویکتور ساسونوفسکی (بلاروس)، سعید عبدولی (ایران) و راجبک بیسلطانوف (دانمارک) به عنوان ۴ کشتی‌گیر برتر این وزن معرفی شده‌اند. در کنار این نفرات کشتی‌گیرانی مانند ماکسات یرژپوف (قزاقستان)، ماکسیم مانوکیان (ارمنستان) و رولاند شارز از آلمان از شانس‌های اصلی کسب مدال محسوب می‌شوند. 

پیتر باشی، فرنگی‌کار مطرح و عنوان‌دار مجارستان که سال گذشته در این وزن قهرمان شد از دیگر کشتی‌گیران مطرحی است که در آستانه حضور در المپیک تصمیم به تغییر وزن گرفته است تا بار دیگر شانس حضور خود در این رویداد مهم بین المللی را تجربه کند. باشی که در المپیک‌های پکن، لندن و ریو حضور داشته موفق به کسب مدال نشده و شاید می‌خواهد برای آخرین بار این شانس را امتحان کند. باید دید باشی افزایش وزن خواهد داشت و به ۸۷ کیلوگرم می‌رود یا به وزن قبلی‌اش ۷۷ کیلو بازخواهد گشت که البته گزینه دوم محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

عبدولی بعد از کسب مدال برنز المپیک ریو در سال ۲۰۱۶ در سال ۲۰۱۷ نیز در همان وزن ۷۵ کیلوگرم از مدال برنزش دفاع کرد، اما در سال ۲۰۱۸ که به یک وزن بالاتر و ۸۲ کیلوگرم آمده بود به عنوانی بهتر از پنجمی نرسید. او در سال ۲۰۱۹ در جام وهبی امره ترکیه سوم شد، اما در همین سال در مسابقات قهرمانی آسیا مقتدرانه به مدال طلا دست یافت. عبدولی نشان داده اگر خودش باشد و تمرکزش را روی تشک مسابقه بگذارد توانایی عبور از سد هر حریفی را دارد و این حریفان هستند که باید از رویارویی با سعید نگران باشند.

* طاهری پا جای پای نامداران جهان

در ۸۷ کیلوگرم قرار بود حسین نوری به همراه رامین طاهری در میدان تفلیس محک بخورند، اما مصدومیت نوری در آخرین لحظات باعث از دست دادن این تورنمنت به عنوان یکی از ملاک‌های اصلی کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی و غیبت، نمفر سوم جهان در مسابقات جهانی شد، اما در غیاب نوری و از شانس بد این کشتی‌گیر، طاهری در گرجستان خوش درخشید تا چشم بنا و همکارانش را بگیرد و دیگر به نوری فکر نکنند.

طاهری در گرجستان پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۱۰ بر ۴ نماینده میزبان را مغلوب کرد و به دیدار نیمه‌نهایی راه یافت. وی در این مرحله نیز با نتیجه ۸ بر صفر دیگر نماینده گرجستان را شکست داد و راهی فینال شد. طاهری در دیدار پایانی مقابل شالوا خاچیدزه از گرجستان با نتیجه ۴ بر صفر پیروز شد و به مدال طلا دست یافت.

در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی ژان بلنیوک (اوکراین)، متهان باشار (ترکیه)، ویکتور لورینچ (مجارستان) و اسلام عباس‌اُف (اذربایجان) به عنوان  ۴ کشتی‌گیر برتر این وزن معرفی شده‌اند. در کنار این نفرات کشتی‌گیرانی مانند دنیس کودلای آلمانی و رستم آساکولوف (ازبکستان) از شانس‌های اصلی کسب مدال محسوب می‌شوند، اما به نظر می‌رسد اگر قرعه شانس کمی با طاهری یار باشد او نیز می‌تواند سودای رفتن روی سکوی جهانی و سهمیه المپیک را در سر بپروراند.

طاهری که انواع و اقسام مدال‌های آسیایی و جهانی در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان را در کارنامه دارد خیلی زود به بزرگسالان رسید و در حالی‌که هنوز در رده جوانان بود با اعتماد بنا موفق به کسب عنوان پنجمی قهرمانی بزرگسالان آسیا شد. طاهری در سال ۲۰۱۵ اولین طلای قهرمانی آسیا را در ۷۱ کیلوگرم گرفت و سال بعد این مدال را در وزن ۸۰ کیلو تکرار کرد و با هت‌تریک طلای آسیا در سال ۲۰۱۷، خبر از پدیده‌ای نوظهور در کشتی فرنگی داد تا روزهای خوش آینده در انتظار این جوان ۲۴ ساله خوزستانی باشد، اما مصدومیت باعث شد طاهری تا مدت‌ها از شرایط آرمانی دور شود و بعد از عمل جراحی زانو با بالا رفتن وزش، با مشورت مربیان تصمیم به تغییر وزن و حضور در وزنی المپیکی گرفت، جایی که باید با دوست و هم تیمی‌ قدیمی‌اش یوسف قادریان مبارزه می‌کرد. البته یوسف نتوانست از فرصت‌هایی که در اختیار او قرار گرفت، به خوبی استفاده کند تا خیلی زود از بین گزینه‌های محمد بنا خارج شود.

در هر حال به نظر می‌رسد طاهری می‌تواند یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال برای تیم ملی کشتی فرنگی و کسب سهمیه المپیک در قزاقستان باشد 

* ساروی و ماجراجویی در نورسلطان

وزن ۹۷ کیلوگرم هم تقریبا سرنوشتی شبیه به ۸۷ کیلوکرم دارد، جایی که تنها مدال‌دار مسابقات جهانی سال گذشته یعنی مهدی علیاری به دلیل مصدومیت حضور در تورنمنت گرجستان را به عنوان یکی از میادین اصلی مورد نظر کادر فنی از دست داد تا عملا شانسی برای حضور در مسابقات جهانی نداشته باشد. البته کورسوی امید علیاری این بود که شاید ساروی در گرجستان ناکام باشد و کادر فنی را مجاب به استفاده از او در مسابقات جهانی کند که این هم نشد.

از شانس بد علیاری در این وزن هم ساروی درخشان ظاهر شد و پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۸ بر ۵ از سد الکسی لودیا از گرجستان گذشت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه ۶ بر یک اوزور ژولچوبیکوف از قرقیزستان را شکست داد و به دیدار فینال راه یافت. ساروی در دیدار فینال با نتیجه ۷ بر یک اورخان نوریف از آذربایجان را از پیش رو برداشت و صاحب مدال طلا شد بنا و همکارانش با خیال راحت با کنار گذاشتن و از دست دادن علیاری کنار بیایند.

علی‌اکبر حیدری دیگر نماینده کشورمان در این وزن در دور نخست با نتیجه ۵ بر یک مغلوب اورخان نوریف از آذربایجان شد و با توجه به حضور حریفش در دیدار فینال باشد وی نیز به گروه بازنده ها رفت. حیدری در دیدار شانس مجدد مقابل نوروانیدزه از گرجستان با نتیجه ۲ بر ۲ مغلوب شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن پنجم المپیکی محمدهادی ساروی نماینده ایران در مسابقات جهانی خواهد بود؛ ساروی دارنده مدال طلای جوانان آسیا و جهان در وزن ۸۷ کیلوگرم، بلافاصله در رده سنی بزرگسالان هم خوش درخشید و در جام وهبی امره قهرمان شد تا جواز حضور در مسابقات امیدهای آسیا را بدست آورد. ساروی در این تورنمنت هم خوش درخشید و قهرمان شد تا نامی در بین بزرگان برای خود دست و پا کرده باشد. وی که با درخشش در تمام میادینی که روی تشک رفته بود چشم محمد بنا را گرفته بود با صلاح‌دید سرمربی تیم ملی به یک وزن بالاتر یعنی ۹۷ کیلوگرم آمد تا هم شاهد ترافیک مدعی در ۸۷ کیلو نباشیم و هم خلأ موجود در ۹۷ کیلو پُر شود؛ تصمیمی که گذشت زمان مشخص خواهد کرد تا چه حد به سود این جوان مازنی بوده است.

در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی موسی اولوئف (روسیه)، کیریل میلوف (بلغارستان)، تریسی جی آنجلو هانکوک (آمریکا)‌ و میهایل کاجایا (صربستان) به عنوان ۴ کشتی‌گیر برتر این وزن معرفی شده‌اند. در کنار این نفرات کشتی‌گیرانی مانند خوزه پرز مورا (ونزوئلا)، جنگ ایلدیم، دارنده مدال برنز المپیک و جهان، بالاژ کیس (مجارستان)، نیکولاز کاخالاشویلی (ایتالیا) و جهانگیر توردی‌یف (ازبکستان) از شانس‌های اصلی کسب مدال محسوب می‌شوند.

مهدی علیاری که در بین ۴ فرنگی‌کار برتر این وزن حضور داشت بدلیل مصدومیت حضور در مسابقات جهانی را از دست داد.

بدون شک ساروی در نخستین حضورش در یک میدان رسمی در رده سنی بزرگسالان ماجراجویی بسیار سختی خواهد داشت، اما اگر گوش به فرامین کادرفنی باشد می‌تواند طلا را از دهان شیر بیرون بکشد و تضمینی محکم برای حضورش در المپیک بگیرد.

* قاسمی در محاصره غول‌ها

در ۱۳۰ کیلوگرم محمد بنا به قوره‌جیلی و نظری در گرجستان میدان داد تا عیار آنها نیز مشخص شود؛ البته او در گوشه ذهن خود امیر قاسمی منجزی را نیز به عنوان قهرمان آسیا نگه داشت تا ببیند این ۲ فرنگی‌کار در گرجستان چه می‌کنند که از شانس خوب قاسمی آنها نیز نتوانستند آنطور که باید نظر بنا را عوض کنند و بنا با خیال راحت قاسمی را مسافر نورسلطان کند.

شهاب قوره جیلی در دور نخست تورنمنت گرجستان با نتیجه ۵ بر یک پارسا نظری دیگر نماینده کشورمان را شکست داد، اما در دور دوم با نتیجه ۵ بر صفر و ضربه فنی مغلوب کاندلاکی از آذربایجان شد و با توجه به شکست این کشتی‌گیر در مرحله نیمه نهایی، قوره جیلی و نظری از دور رقابت‌ها کنار رفتند تا خیلی زود رویاهای حضورشان در مسابقات جهانی نقش بر آب شود.

قاسمی بعد از اینکه علیاری در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ لاس‌وگاس نتوانست سهمیه المپیک ۲۰۱۶ ریو را کسب کند، موفق به کسب این سهمیه شد، اما با تصمیم بنا این بشیر باباجان‌زاده بود که عازم بازی‌های المپیک شد تا حسرت حضور در این رویداد مهم بین‌المللی بر دل قاسمی بماند و باعث دوری ۳ ساله او از ترکیب تیم ملی شود؛ البته او در همان سال (۲۰۱۶) عنوان قهرمانی آسیا را از آن خود کرد. قاسمی که بی انگیزه شده بود در این سال‌ها از ترکیب تیم ملی دورماند، اما با حضور بنا بار دیگر مجال خودنمایی پیدا کرد و با قهرمانی در ۲۰۱۹ آسیا و جام وهبی امره ترکیه نظر استاد را جلب کرد تا مسافر جهانی قزاقستان شود.

در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی سرگی سیمینوف (روسیه)، آدام کوون (آمریکا)، مین سئوک کیم (کره‌جنوبی) و هیکی نابی (استونی) به عنوان ۴ کشتی‌گیر برتر این وزن معرفی شده‌اند. در کنار این نفرات کشتی‌گیرانی مانند عثمان یلدیریم (ترکیه)، عبداللطیف محمد (مصر)، مامین‌جان عبداله‌ئف (ازبکستان)، یاسمانی فرناندز (شیلی)، اسکار مارویک (نروژ) و آلین آلکسیوس سیوراریو (رومانی) از شانس‌های اصلی کسب مدال محسوب می‌شوند، اما این تمام ماجرا نیست چراکه مدعیان اصلی جای دیگری هستند.

شاید در ظاهر مدعیان اصلی سنگین‌وزن جایی در بین برترین‌های رنکینگ نداشته باشند، اما از همین حالا باید ۲ سکوی جهانی را برای آنها خالی گذاشت. میجان لوپز، غول کوبایی و سلطان بلامنازع سنگین‌وزن با کوله‌باری از مدال‌های طلای جهانی و المپیک در تمام این سال‌ها (از سال ۲۰۰۵، ۲۰۱۳ غایب) روی یکی از سکوهای جهانی و المپیک بوده است در اندیشه کسب پنجمین حضور و چهارمین طلای المپیک و جاودانه شدن در تاریخ این رشته است. رضا کایالپ، دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیک و طلا، نقره و برنز جهان دیگر مدعی اصل است که بن نظر می‌رسد با توجه به حضور این ۲ کشتی‌گیر بقیه باید برای کسب مدال برنز مبارزه کنند، مگر اینکه در یک گروه قرار گیرند و فرد دیگری شانس حضور در فینال را بدست آورد.

با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد قاسمی هم از شانس کمی برای کسب سهمیه المپیک و حتی مدال جهانی برخوردار نباشد و اگر کمی خوش شانس باشد و قرعه یاری کند می‌تواند با حضور در جمع ۶ کشتی‌گیر پایانی جای پایش را برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو و پاک کردن خاطرات بد از دست دادن المپیک ریو، تا حدودی محکم کند.

در هر حال باید به تصمیم و انتخاباتی که محمد بنا به عنوان مسئول اصلی کشتی فرنگی داشته احترام گذاشت چرا که به اذعان بسیاری از کارشناسان و اهالی فن هیچ‌کسی دلسوزتر از او برای کشتی فرنگی نیست و هیچ کسی به اندازه بنا به فرنگی‌کاران نزدیک نبوده و از شرایط روانی و جسمانی آنها اطلاعات ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس