عباس کشاورز

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ۶ مانع تولید در بخش کشاورزی گفت: در صورتی که دولت حمایت کند طی دو سال آینده در تولید شکر خودکفا می‌شویم.

به گزارش مشرق،  امروز همایش ملی کشاورزی و رونق تولید در وزارت جهاد کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وزارتخانه برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

از افزایش میزان تولید گندم تا هشدار قیمت خرید تضمینی +جدول

خودکفایی ایران در تأمین تجهیزات صنایع دفاعی

عباس کشاورز معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ۶ مانع رونق تولید در بخش کشاورزی، گفت: متأسفانه در کشور ما از بخش کشاورزی حمایت خوبی نمی‌شود به طوری که در همه کشورها برای رسیدن به امنیت غذایی یارانه به بخش کشاورزی می‌دهند و هزینه آن را می‌پردازند و  تمام تلاش دولت‌ها بر راضی نگه داشتن کشاورزان است و حداقل هیچ کدام از این دولت‌ها تولید گندم را فراموش نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه در کشور ما برخی به دنبال واردات گندم هستند، گفت: این تفکر اشتباهی است ما باید بدانیم که امنیت غذایی در کشور ما چقدر می‌ارزد و هزینه آن را بپردازیم و البته در کنار امنیت غذایی، امنیت آبی و امنیت سیاسی را باید دنبال کنیم.

کشاورز با بیان اینکه کشاورزی در کشور ما مظلوم واقع شده و فضایی برای شنیدن صدای آنها وجود ندارد، گفت: چرا دولت اگر می‌خواهد نان ارزان به مردم بدهد هزینه آن را کشاورزان باید بپردازند؟ دولت سال‌هاست نان یارانه‌ای به مردم می‌دهد اما هزینه آن از جیب کشاورزان پرداخت می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به سالها تلاش دولت به پایین نگه داشتن نرخ ارز در کشور اشاره کرد و گفت: هزینه آن به بهای سرکوب شدن تولید تمام شده است.  

وی در ادامه گفت: بخش کشاورزی ظرفیت کمک به اقتصاد ملی را دارد به طوری که در مدت گذشته با افزایش نرخ ارز کشاورزی جان تازه‌ای گرفت و حتی به اقتصاد کشور هم کمک کرد.

کشاورز در ادامه به مداخله دولت در بخش کشاورزی به عنوان مانع بخش تولید اشاره کرد و گفت: در کشورهای دیگر حمایت ویژه‌ای از کشاورزان انجام می‌شود مثلاً کشورهایی مثل هند و پاکستان با جدیت از تولید پنبه حمایت می‌کنند اما در کشور ما چنین کمکی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کمبود سرمایه در بخش کشاورزی از موانع عمده تولید است، گفت: نمی‌توان همه سرمایه‌ها را از بانک کشاورزی گرفت و اگر چه در این دولت سرمایه‌گذاری خوبی در بخش کشاورزی انجام شده اما همچنان نسبت انتظارات بسیار کمتر بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به کمبود تکنولوژی در بخش کشاورزی ما اشاره کرد و گفت: کشاورزی کشور ما از فقدان و کمبود تکنولوژی به شدت رنج می‌برد، تکنولوژی‌های ما در بخش آبیاری و بذر و مکانیزاسیون بسیار پایین است و این به تولید این بخش ضربه می‌زند.

وی گفت: پنجره‌ واحدی در کشاورزی ما وجود ندارد مثلاً برای گرفتن یک مجوز تولیدکننده باید مسیرهای مختلف و زمان‌بری را سپری کند و این برای بخش کشاورزی اصلاً مناسب نیست.

کشاورز در ادامه از نبودن استراتژی بلندمدت و میان‌مدت در بخش کشاورزی گلایه کرد و گفت: با حمایت بخش خصوصی باید استراتژی مناسبی در این زمینه تهیه شود.  

وی همچنین گفت: نهاد خصوصی در بخش کشاورزی تصمیمات مؤثری ندارد و باید به سمت محول کردن اختیارات بیشتر به بخش خصوصی برویم و این بخش را توانمندتر کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین به صورت تلویحی از عدم اجرای الگوی کشت در کشور که خود این معاونت متولی آن است گلایه کرد و گفت: ۸ محصول اساسی در کشور ما ۹۰ درصد میزان واردات این بخش را تشکیل می‌دهند در حالی که به جای این زمین‌ها در کشور صیفی و هندوانه کاشته می‌شود.  

صحبت‌های این مسؤول درباره جایگزینی محصولات آب‌بر مانند صیفی‌جات به جای محصولات اساسی در حالی مطرح می‌شود که طرح اجرای الگوی کشت ۱۰ سال است معطل مانده و خود این معاونت هم مسؤول اجرای آن است.  

* کشور تا دو سال دیگر در تولید شکر خودکفا می‌شود

کشاورز در ادامه با بیان اینکه در صورتی که دولت حمایت کند کشور تا دو سال دیگر در تولید شکر خودکفا خواهد شد، گفت: مهمترین مشکل بخش کشاورزی کمبود آب است و لطفاً کارشناسان بدون در نظر گرفتن منابع آبی موردنیاز کشاورزان تِزهای عجیب و غریب ندهند.

* برنامه خوداتکایی ۵۰ درصدی دولت در روغن طی مدت ۳ سال

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برنامه خوداتکایی ۵۰ درصدی روغن طی مدت ۳ سال در وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود گفت: کشور در تأمین دانه‌های روغنی بیشترین وابستگی را دارد و در سال‌های گذشته ۹۰ درصد واردات این محصول وابسته بودیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های افزایش تولید در کشور اجرایی می‌شود، گفت: امسال ۴۲۰ هزار تن کلزا در کشور تولید شده که این رقم در سال گذشته ۳۴۰ هزار تن بود و طبق برنامه‌ریزی قرار است تا سه سال آینده کشور ۵۰ درصد تأمین روغن را از داخل داشته باشد.  

کشاورز به پروژه افزایش تولید شیر اشاره کرد و گفت: مهمترین برنامه ما تولید علوفه است، علوفه‌هایی که آب کمتری مصرف می‌کنند و عملکرد بیشتری دارند و یک بسته جدیدی است که برای همه مناطق کشور با توجه به آمایش سرزمینی ارائه می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در این صحبت‌ها اشاره‌ای نکرد که قرار است چه میزان تولید شیر افزایش یابد اما در همین جلسه معاون امور دام پیش‌بینی کرد که تولید شیر امسال از ۱۰.۵ میلیون تن به ۱۱ میلیون تن و در سال ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون تن برسد.

وی همچنین از کمبود سرانه شیر در کشور گلایه کرد و گفت: در کشورهای دیگر سرانه مصرف ۱۶۰ کیلوگرم است.  

 درباره آمار سرانه مصرف شیر در کشور آمارهای متفاوتی گفته شده که از۵۵ تا ۱۱۲کیلوگرم متغیر است اما کارشناسان روی ۸۰ کیلوگرم اجماع دارند.

در ادامه معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه می‌توان با کمبود آب تولید کافی انجام داد، گفت: متأسفانه بسیاری آیه یأس و ناامیدی می‌خوانند اما کمبود آب در کشور راه‌حل‌هایی دارد و باید کارشناسان ما خلاقیت داشته باشند و راهکارهای عملی برای تولید خوب در شرایط کم‌آبی را اجرایی کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • GB ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    0 0
    بچه ها از فردا یا شکر نیست یا گران میشود میگید نه صبر کنید تا به صحت حرفام پی ببرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس