کد خبر 986690
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۵
علی ربیعی نمایه - کراپ‌شده

سخنگوی دولت با طرح این گزاره که «اگر دولت اعتدال نبود» سعی کرده است که وجهه مثبتی از دولت و عملکردهای او را به جامعه القا کند.

به گزارش مشرق، علی ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته به مناسبت آغاز هفته دولت در یادداشتی در روزنامه ایران با تیتر «مردم، شما درست انتخاب کردید» نوشت: «در دوران تدبیر و اعتدال بود که جنبش شفافیت آغاز شد. دولت، نور تازه‌ای بر بودجه افکند و همین امر در پیامد مستقیم خود مطالبات نوینی را دامن زد که تاکنون سابقه نداشته است.»

بیشتر بخوانید:

از وضعیت شکننده بی‌تعادلی ارز عبور کردیم

سلامتی: مشکل اقتصاد سوء مدیریت دولت است نه رفراندوم

عارف: جوانگرایی در دولت روحانی محقق نشد

چرایی تَکرار پروژه عبور از روحانی توسط اصلاح‌طلبان


وی تصریح کرد: «کافی نیست که ما حق دانستن را برای شهروندان محترم بشماریم بلکه به‌موازات آن باید امکان دسترسی شهروندان به اطلاعات نیز فراهم شود. در دوره اعتدال بود که سیلی از نور بر تاریکخانه‌هایی که به بهانه تحریم در قلمرو دور از نظارت مردمی قرار گرفته بودند تابیده شد» و «به نظر من در هیچ دوره‌ای مانند امروز شفافیت وجود نداشت.»


ربیعی با طرح این گزاره که «اگر دولت اعتدال نبود» عنوان کرد: «من فکر می‌کنم اگر این فشار آمریکا در جامعه‌ای غیر از ایران و در غیاب دولتی با تدبیر رخ می‌داد قطعاً فاجعه‌های انسانی بزرگی به بار می‌آمد.»


سخنگوی دولت افزود: «از رشد اقتصادی منفی به مرحله تعادل رسیده‌ایم و آثار رشد مثبت هم به چشم می‌خورد و اتفاقاً این همان دستاورد دوم دولت است.» و همچنین «اگر دولت اعتدال امروز نبود همه اروپا و آسیای جنوب شرقی و حتی چین و روسیه هم متحد آمریکا بودند.»


ربیعی در انتهای مطلب خود آورد: «در دوره قبل با وجود تحریم‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت، در جهان تبدیل به یک جزیره شده بودیم. همان قطعنامه‌هایی که رئیس‌وقت دولت آنها را کاغذپاره می‌نامید و با ورود به مباحث بی‌حاصل و بی‌فایده تاریخی، خود را کنار نظام‌های پرمسئله، فروریخته و آتش‌افروز گذاشته بود. اما رأی مردم راه را تغییر داد. جایگاه ایران در نظام بین‌الملل به‌واسطه مذاکراتی که منجر به توافق بین‌المللی هسته‌ای شد، بهبود یافت.»


وی تأکید کرد: «به نظرم در انتخابات ۹۲ و ۹۶ درست انتخاب کردیم و از اسفند ۹۸ تا ۱۴۰۰ هم با همین عزم و اراده باید گام برداریم.»


همچنین سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم اسبق هسته‌ای ایران که به گفته خودش رفیق ۳۰ ساله وزیر خارجه است و او را جواد صدا می‌زند روز گذشته در مصاحبه با همشهری گفت: «تصور کنید اگر برجام هم نبود و ما در شرایط گذشته بودیم آقای ترامپ پیروز می‌شد، بولتون در رأس شورای امنیت ملی آمریکا می‌نشست، آنگاه اتحاد آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات با پشتوانه ۶ قطعنامه شورای امنیت و تحریم‌های اجماعی بین‌المللی چقدر راحت می‌توانست در اجرای استراتژی تغییر رژیم و تجزیه ایران راحت‌تر باشد؛ اگر قبل از برجام موضوع هسته‌ای بود الان تحریم بین‌المللی نیست بلکه یک شکاف بین‌المللی ایجاد شده حتی اروپا از آمریکا فاصله گرفته.»


موسویان با بیان اینکه «برجام مانع اجرای سیاست‌های تندروهای آمریکا شده است» گفت: «فقط یک لحظه تصور کنید اوباما توافق نکرده بود، قطعنامه‌ها دایر بود، ایران همچنان در فصل ۷ منشور بود، ماده ۳۷ و ۳۸ و ۳۹ و ۴۰ و ۴۱ علیه ایران تصویب شده بود و در آستانه ماده ۴۲ که مجوز حمله نظامی بود قرار داشتیم، حدود ۱۰ سال هم در برابر قطعنامه‌های اجماعی ایستاده بودیم در این شرایط ترامپ، بولتون و پمپئو بر سر کار می‌آمدند، آیا چنین وضعیتی تسهیل‌کننده اهداف آنها علیه ایران نبود؟ یادتان نیست تورم ۴۰ درصد داشتیم، سقوط برابری ریال به دلار از ۱۰۰۰ به ۳۵۰۰ را؟ و اگر آن روند ادامه می‌یافت آن اتحاد نامبارک خیلی سریع و راحت‌تر اهدافش را پیش می‌برد. برجام واقعاً مانع تحقق اهداف مثلث شوم است چون ما زیر فصل ۷ نیستیم.»


حرف‌های مسبوق به سابقه ربیعی


گفتنی است که علی ربیعی حدود دو ماه پیش (۱۲ تیر ۹۸) در نشست شورای هماهنگی رؤسای مراکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی کشور نیز گفته بود: «معلوم نیست اگر این دولت نبود و اگر برجام نبود وضعیت کشور الآن چگونه بود؟ اما متأسفانه چنان بازنمایی منفی از تصویر دولت توسط رسانه‌های مخالف صورت گرفته است که این نقاط مثبت همه به حاشیه رفته و صرف حمله به دولت به هدف اصلی تبدیل شده است»


سخنگوی دولت تأکید کرده بود: «برجام یک دستاورد بزرگ بود اما این دستاورد نادیده گرفته می‌شود. هر چیزی را باید در دوره تاریخی و در ظرف زمان خود سنجید و آثار فقدان آن را در دوره خود بررسی کرد.»


تناقض دولتی‌ها در مورد برجام


اظهارات سخنگوی دولت در مورد دستاوردهای برجام و توافق‌های هسته‌ای در حالی است که در موارد بسیاری مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان و حتی برخی شخصیت‌های مؤثر و حامی برجام براشتباه بودن و بی‌عایدی آن تأکید داشته‌اند.


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در آذرماه ۹۷ اعلام کرد: «نتایج برجام روی هواست» وی در بهمن‌ماه ۹۷ در توییتر خود نوشت: «توافق با آمریکا، به‌اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد.»


عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه هم در آذر ۹۷ در سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران واتحادیه اروپا بااشاره به اینکه «مزایای برجام نزدیک به صفر شده است» گفته بود: «اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را به صفر نزدیک کرده است.»


وی همچنین در اسفند ۹۶ در اندیشکده چتم هاوس انگلیس گفته بود: «ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند چراکه ایران از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است. دلیل ساده است، آمریکا تقریباً هر روز تعهداتش در برجام را نقض می‌کند و آمریکا دلیل این مسئله است که برجام برای ایران موفق نبوده است. حتی متن و کلمات برجام نقض شده‌اند». عراقچی پیش از این گفته بود: «مزایای برجام برای ایران، نزدیک به صفر شده است» وی در مرداد ماه ۹۵ گفته بود: «تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده است.»


همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در بهمن ۹۵ گفته بود: «اکنون بعد از گذشت یک سال از اجرای برجام هنوز برای جذب فاینانس موفق نشده‌ایم.» و بسیاری از این موارد که می‌توان فهرستی بندبالایی از آن را تهیه کرد.


جنبش شفافیت یا نمایش آن؟


نکته‌ای که متبادر ذهن می‌شود این است که ربیعی، سخنگوی دولت در حالی از «جنبش شفافیت در دولت» سخن می‌گوید که هنوز بسیاری از مسائل برای افکار عمومی روشن نیست چه آنکه عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی و اسنادبالادستی و سیاست‌های کلی نظام (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) یا مسائلی مانند دلار جهانگیری و رانت ۱۸۰ هزار میلیاردی و یا قراردادهای نفتی و... هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


جالب آنکه بعد از گذشت قریب به ۱۷ ماه از مصوبه سامانه حقوق و مزایا، نه تنها این مصوبه عملیاتی نشده بلکه مسئله حقوق‌های نجومی در دستگاههای اجرایی ادامه داشته تا جایی‌که همین چند وقت پیش، مدیرعامل جوان سازمان بازنشستگی کشور که فقط ۴ ماه روی کار آمده بود به دلیل افشاگری درخصوص حقوق‌های نجومی و با دستور رئیس‌جمهور (به گفته مشاور میعاد صالحی) برکنار شد!


گویا ربیعی که به تبلیغ تمام قد دولت پرداخته و یا موسویان که گفته است «یادتان نیست تورم ۴۰ درصد داشتیم، سقوط برابری ریال به دلار از ۱۰۰۰ به ۳۵۰۰ را؟» اساساً صدای مردم را نمی‌شنوند! و یا آنها هم مانند رئیس‌جمهور، از داخل ماشین و از روی قیافه‌ها نظرسنجی می‌کنند و البته توجهی هم به آمارهای مرکز آمار مبنی بر تورم بیش از ۴۲ درصدی ندارند!


چطور می‌شود از عملکرد دولت دفاع کرد درحالی‌که هنوز جامعه از شوک تورم و گرانی‌های چندصد درصدی خارج نشده و فریاد آه و ناله مردم و پیش‌تر از آن، صدای آژیر خطر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی به گوش می‌رسد.


کارنامه‌سازی برای فرار از پاسخگویی!


سخنگوی دولت «تلگرام و برجام» و حامیان و هواداران برجام که مرده این توافق بدفرجام را بزک و برای دولت، کارنامه‌سازی می‌کنند درصدد آنند که فرار از پاسخگویی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت را تبدیل به یک قاعده کنند.


هفته پیش بود که عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان محیط زیست در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «چالش‌هایی که در دوسال اخیر در کشور وجود داشته به عملکرد دولت ارتباط نداشته است.» چندی پیش «محمود علوی» وزیر اطلاعات گفته بود: «در این شرایط اقتصادی باید برای مردم توضیح داد که گرانی‌ها کار دولت نیست بلکه این دشمنان هستند که با فشار تحریم‌ها می‌خواهند ملت ایران را تسلیم کنند اما موفق نمی‌شوند.»


پیش از آن نیز «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان برنامه و بودجه گفته بود: «درخصوص فشار اقتصادی باید بگوییم دولت در این خصوص قصوری نداشته و جهان با یک پدیده نادر به نام ترامپ مواجه شده است.»


اگر دولت اعتدال نبود


ربیعی با طرح این گزاره که «اگر دولت اعتدال نبود» و «اگر ما نبودیم، بدتر از این می‌شد!» سعی کرده است که وجهه مثبتی از دولت و عملکردهای او را به جامعه القا کند در حالیکه برای همگان مبرهن است که اتفاقاً اگر این دولت نبود؛ شاهد این همه مشکلات در کشور نبودیم؛ رآکتور اراک بتن ریزی نمی‌شد؛ رشد اقتصادی مثبت بود؛ مسکن ۲۲۶ درصد گران نمی‌شد؛ نقدینگی ۴ برابر نمی‌شد؛ دیوار تحریم‌ها فروریخته بود؛ همچنین گاندو ساخته نمی‌شود و جیسون رضاییان هم از طعم آدامس رئیس‌جمهور بی‌اطلاع بود!
ذکر این نکته نیز ضروری است که آنقدر دم خروس این دولت بیرون زده و تشت رسوایی‌شان از بام افتاده که مدعیان اصلاحات که روزگاری تمام هم و غمشان پیروزی روحانی و تمام فکر و ذکرشان حمایت و هواداری از او بود، امروز از دولت دوازهم برائت می‌جویند!


از اینروست که می‌توان گفت این دست اظهارات که سخنگوی دولت آنها را مطرح کرده است، تناسب دقیقی با واقعیت‌های موجود در کشور ندارد و جز فضاسازی و شگردهای تبلیغی و تمهید و بسترسازی برای انتخابات، دلیل دیگری را نمی‌توان برای آن مفروض داشت چه آنکه ربیعی نیز آشکارا تأکید کرده است: «در انتخابات ۹۲ و ۹۶ درست انتخاب کردیم و از اسفند ۹۸ تا ۱۴۰۰ هم با همین عزم و اراده باید گام برداریم.»

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    3 0
    اگر دولت بنفش شفافیتی هم داشته به نفع حسین فریدون و مهدی جهانگیری و امثالهم که در اطراف این دولت شفاف! هم کم نیستند بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس