زن سعودی

همزمان با تغییرات کتب درسی مدارس عربستان بر علیه امپراطوری عثمانی، خبر ربایش زن عربستانی در ترکیه، بر تنش‌های ریاض و آنکارا افزوده است.

سرویس جهان مشرق - درحالی پیامدهای ماجرای ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی در ترکیه همچنان بر روابط متشنج میان ریاض و آنکارا سایه افکنده است که، دو پرونده جدید در مناسبات دوجانبه، نشان از عزم جدی عربستان و ترکیه برای تعمیق خصومت با یکدیگر است.

** ماجرای تغییرات اساسی در کتاب‌های درسی عربستان

حاکمیت عربستان سعودی در اقدامی جدید که نشان دهنده میزان خشم مقامات این کشور از حاکمیت ترکیه است، دست به تغییرات اساسی در روش‌های درسی خود زده و در کتاب‌های درسی به امپراتوری عثمانی تاخته است.

این اقدام در حالی دنبال می‌شود که عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته مکررا از طریق رسانه‌های جمعی خود تلاش کرده مانع از سفر شهروندان خود به ترکیه شده و آنها را نسبت به انجام این سفر بترساند.

یکی دیگر از سیگنال‌های مخالفت عربستان با سیاست‌های ترکیه، موضع این کشور نسبت به قطر است که عربستان اخیر به همراه تعدادی دیگر از کشورهای عربی با آن وارد خصومت شده است.

محمد بن سلمان بنا به دلایل مختلف تمام تلاش خود را به کار گرفته تا انتقام خود را از آنچه که سیاست‌های خصمانه دولت ترکیه ضد خود می‌داند، بگیرد و تا حد ممکن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به منافع این کشور در منطقه ضربه بزند.

ریاض در راستای اجرای چشم انداز محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، اخیرا از اعمال تغییرات گسترده در کتاب‌های درسی خبر داده است. با وجود اینکه تغییرات اعمال شده، هنوز به صورت رسمی رونمایی نشده، اما منابع مطبوعاتی گزارش می‌دهند که بخش قابل توجهی از درگیری‌های دولت‌های عربستان با امپراتوری عثمانی در این کتاب‌ها گنجانده شده است تا احساس شهروندان سعودی را نسبت به ترکیه مدیریت کند. در تصاویری که از این کتاب‌ها به بیرون درز پیدا کرده، نشان داده شده است که سعودی‌ها تلاش دارند افکار عمومی داخلی را ضد ترکیه تحریک کنند.

در کتاب‌های درسی جدید سعودی‌ها آمده است که عثمانی‌ها برخی از شخصیت‌های مطرح دولت اول سعودی را در جنگ‌ها شکنجه داده‌اند و تلاش کرده‌اند اهالی دو منطقه احساء و العسیر را در فشار قرار دهند و باعث مهاجرت اجباری اهالی مدینه منوره شوند. در این کتاب‌ها همچنین آمده است که «اشغالگران عثمانی» تلاش داشتند نفوذ خود را در مناطق قبیله‌ای عربستان سعودی بسط و گسترش دهند.

در همین راستا جنگ تبلیغاتی گسترده و سازمان‌دهی شده‌ای در حمایت از این تغییرات در فضای مجازی عربستان ایجاد شده است. برخی از شخصیت‌های فکری حامی محمد بن سلمان تلاش دارند این تغییرات را در راستای رها کردن سیستم آموزشی عربستان از سیاست‌های اخوانی توصیف کنند. آنها مدعی هستند که اخوانی‌ها چندین دهه در محتوای کتاب‌های درسی سعودی‌ها اعمال نفوذ کرده اند.

احمد العسیی وزیر آموزش عربستان سعودی در مارس ۲۰۱۸ به صراحت اعلام کرده بود که تعدیل روش‌ها و منابع آموزشی در راستای مبارزه با تاثیرات جریان اخوان المسلمین در سیستم آموزشی این کشور است. پیش از آن نیز محمد بن سلمان در گفتگو با سی بی اس اعلام کرده بود که رویکرد جماعت اخوان المسلمین در سیستم‌های آموزشی درعربستان فراگیر شده است.

سایت‌های اجتماعی عربستان سعودی از زمان ترور خاشقجی در ترکیه، این کشور را به اقدامات گسترده برای تخریب وجهه عربستان متهم می‌کنند. فعالان اینترنتی عربستان سعودی و امارات پتانسیل تبلیغاتی این کشور را در راستای تخریب وجهه عربستان متمرکز کرده‌اند و تلاش دارند با سیاست ارعاب شهروندان خود و القای مطالبی در خصوص جنایت‌های سازماندهی شده ضد زنان در ترکیه، آنها را از سفر به این کشور بازدارند.

رسانه‌های ترکیه البته گزارش می‌دهند که با وجود تلاش‌ های عربستان، نه تنها میزان سفر گردشگران عربستان و خلیج فارس به این کشور کاهش پیدا نکرده است، بلکه آمارهای رسمی حکایت از افزایش ملموس حضور گردشگران سعودی در این کشور دارد.

علاوه بر اینها تریبون‌های رسمی امارات و عربستان نیز هجمه تبلیغاتی گسترده‌ای را ضد ترکیه در پیش گرفته‌اند.

** معمای مفقود شدن یک زن سعودی در ترکیه

بعد از ادعاهای گسترده‌ای که تریبون رسانه‌ای عربستان سعودی در خصوص جلوگیری از سفر اتباع خود به ترکیه در پیش گرفته بود، اخیرا اعلام شده است که یک زن گردشگر سعودی در استانبول پایتخت ترکیه مفقود شده است. گفته شده است که تحقیقات در خصوص جزئیات این حادثه مشکوک همچنان ادامه دارد، البته این احتمال وجود دارد که این اتفاق نیز در راستای دومینوی فرار دختران سعودی به خارج از این کشور صورت گرفته باشد. برخی گمانه زنی ها نیز حکایت از آن دارد که این شهروند عربستان نیز سرنوشتی مشابه جمال خاشقجی پیدا کرده باشد و توسط عوامل امنیتی این کشور یا کشورهای دیگر ربوده شده باشد.

عربستان تلاش دارد با انتشار این اخبار گردشگری داخلی خود را ترویج دهد تا هم بتواند بخشی از اهداف و سرمایه‌های ناشی از گسترش گردشگری در این کشور را محقق کند و هم گامی دیگر در راستای مواضع خصمانه خود ضد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور بردارد.

در حالی که عربستان سعودی تلاش دارد پرونده مفقود شدن گردشگر زن سعودی در ترکیه را ربایش جلوه دهد، اما ترکیه اعلام کرده که برای اعلام نظر قطعی باید منتظر پایان تحقیقات بماند. منابع عربستان اعلام کردند که «عبیر» زن مفقود شده سعودی به همراه همسر و فرزندان خود برای گردش به ترکیه وارد شده است.

رسانه‌های سعودی گزارش می‌دهند که فرد رباینده با پاشیدن یک محلول به سمت این زن سعودی وی را بیهوش کرده و او را ربوده است. روزنامه سعودی عکاظ این اتفاق را مبهم و پیچیده خوانده و اعلام کرده که عربستان به دنبال اطلاع از جزئیات این حادثه است.

برادر زن ربوده شده از طریق یک پیام توئیتری از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان خواسته تا در این موضوع به آنها کمک کند، همسر فرد ربوده شده نیز پلیس ترکیه را به اهمال در این موضوع متهم کرده و عملکرد پلیس را ضعیف توصیف کرده است. به این ترتیب بعید نیست این حادثه به جنجالی تازه بین دو کشور تبدیل شود. بویژه که به نظر می‌رسد عربستان به دنبال بهره برداری تبلیغاتی از این اتفاق است. هشتک‌هایی که در فضای مجازی عربستان در متهم کردن ترکیه منتشر شده، نشان دهنده این واقعیت است.

البته مقامات ترکیه هنوز در رابطه با این واقعه سکوت کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد این کشور تمام تلاش خود را خواهند کرد تا با افشای زوایای پنهان این حادثه مشکوک، اعتبار گردشگری خود را بازگردانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    چه خوب. دو قوم ی که سابقه بدخواهی و یورش وتجاوز به خاک.وطنم را داشتهاند بجان هم افتادهاند
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      وطن تو همون هندوستان اس ایران از هزاران سال پیش مال تورک ها بوده
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      از مغولستان پاشدی اومدی اینجا توهم زدی صاحب ایرانی؟؟ جالبه اگر ما در مورد پیمان نامه تاریخی ۱۹۲۳ کامنت بگذاریم حذف میشود اما کامنت های پان مغولی منتشر میشود. نمیدونم واقعا در مشرق نیوز چه خبر است
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      میبینم که پژاکیها وطن دوس شدند؟ حالا چرا نگران یورش هزار و اندی ساله ان اقوامی ولی اکنون به بیرق اسرائیل دشمن خونی ایران سجده میکنی؟
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      17 11
      تورکها قدمت دیرینه تو ایران دارن بی خودی اینقد فرهنگشون آمیخته با دیگر اقوام دیگر در ایران نیست .
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    1 6
    فرد رباینده با پاشیدن یک محلول به سمت این زن سعودی وی را بیهوش کرده و او را ربوده است. روزنامه سعودی عکاظ این اتفاق را مبهم و پیچیده خوانده و اعلام کرده که عربستان به دنبال اطلاع از جزئیات این حادثه است
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    3 8
    همسر فرد ربوده شده نیز پلیس ترکیه را به اهمال در این موضوع متهم کرده
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    4 5
    ناخدا خورشید: رفیق کارت خیلی خرابه
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    کلا همه از عثمانی ها متنفرند. در پیمان نامه ۱۹۲۳ لوزان قرار بود که پسمانده عثمانی به سه منطقه کرد و ارمنی و یونانی تقسیم شود که شوروی در آن زمان با کمک به دارو دسته مصطفی کمال پاشا مانع اجرای آن شد. امیدوارم پیمان نامه ۱۹۲۳ لوزان در آینده ای نه چندان دور اجرایی شود. و یادگار شوم حمله مغول به زباله دان تاریخ افکنده شود.
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      بله چون تروريستهاي پژاك و پ ك ك و حاميانشو بدجور نابود كرده.دمش گرم
  • علی IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    23 7
    خدا تمام این عربهای‌ مزدور وهابی را نیست و نابود کند.
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      همینطور پانترکهای مغول نواده تموچین و بدخواه رو....
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    اگه هزاران سال پیش تو ایران بوذودهاید چرا زبان ایران باستان فارسیه ؟ چرا اعراب که به ایران حمله کردند. . شما تورکهای تورچیه پرست ادعاتونه که به فارسها و ایرانیان کشتار و تجاوز کردند؟
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    6 10
    اللهم اشغل الظالمين بالظالمين وأخرجنا من بينهم سالمين هر دو خائن و منافق و محکوم به نابودی
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    17 11
    اگر عربها خیانت نمیکردند عثمانی فاتح جنگ جهانی اول میشد. عثمانیها تا دروازه های وین پیش رفته بودند.
  • اصغر IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    17 2
    ایران مال ترکها، فارسها، کردها، بلوچها، لرها، مازنی و گیلانیها، عربها و .... است. ایران مال تمام اقوام و مذاهب که دد در گرو وطن دارند هست. هرکس تفرقا افکنی کند خائن است و به زباله دان تاریخ خواهد پیوست. ترکیه هم کشور دوست و برادر است که در تحریمهای ظالمانه آمریکا کنار ایران ایستاد. عربستان هم کشور برادر و دوست است ولی دارای حکومتی ظالم است که انشاالله مردم مسلمان عربستان از شر آل سقوط نجات خواهند یافت. این افکار احمقانه و تفرقه افکنانه گروهی منافق همیشه باعث گرفتاری کشور های مسلمان شده است. قطعا حکومت عثمانی برای اعراب بهتر از استعمار انگلیس و ... بود ولی توطئه استعمار اروپایی باعث تضعیف امپراطوری عثمانی و تقسیم کشور های مسلمان و دردسر فلسطینیان و ... شد. کاش تشکیل کشور های اسلامی با توافق خودشان بود تا به وسیله انگلیس خبیث.
  • محمد IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    29 6
    واقعاً حقیقت تلخه شما دوست عزیز چه دوست داشته باشی چه دوست نداشته باشی یه تحقیق ساده در مورد رشد اقتصادی ترکیه مخصوصاً در زمینه صنایع راهبردی و اساسی و صادرات گسترده و عظیم اون به تمام کشورهای دنیا بخصوص اروپا متوجه میشی که ترکیه با این مسائل مشکلی براش پیش نمیاد ترکیه ای که یک قطره نفت و گاز نداره خیلی پولدار تر از خیلی کشورهای نفت خیز و اروپایی است
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      12 1
      تركيه خودشو با ما مقايسه ميكرد ميشد يكي مثل ما و كشورش عقب مبموند ولي وقتي با المان و امريكا ميخواي رفابت كني هر روز بهتر ميشي و ميشه تركيه.كشوري كه بدون يك ليتر نفت و گاز ششمين اقتصاد قدرتمند اروپاست.
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    11 9
    خدا بر این خاشقچی لعنت کنه چرا شما در موردش کاسه داغتر از آش هستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس