کد خبر 986315
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
عماد نجار

کارشناس مسائل غرب آسیا: در حال حاضر انصارالله با تشکیل دولت نجات ملی، سیستم حاکمیتی را از طرف ملت یمن به دست گرفته و تمامیت ارضی کشور یمن را حفظ کرده است.

به گزارش مشرق، عماد نجار با اشاره به آخرین تحولات میدانی در یمن بیان داشت: در چند روز اخیر شاهد بودیم نیروهای یمنی و انصارالله توانسته‌اند برد پهپادی خود را به نزدیک هزار و ۳۰۰ کیلومتر افزایش دهند و پایگاه‌های نفتی عربستان در نزدیکی مرز امارات را مورد هدف قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

کشته و زخمی شدن ۳۲۰ مزدور و نظامی سعودی در ۳۰ روز + نقشه میدانی و عکس

وی ادامه داد: با افزایش توان نظامی یمن، توازن نبرد بین رژیم آل‌سعود و یمن تغییر و شرایط به نفع انصارالله و مردم این کشور تغییر کرده است؛ در پی آن هم شاهد بودیم نمایندگان انصارالله به ایران آمده و با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند که آن‌ها با این دیدار، ارادت خود را به رهبر مقاومت و مسلمانان جهان به اثبات رساندند.

کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: نکته دیگر این دیدار اینکه، نماینده انصارالله با یک خنجر که به شال کمرخود بسته بود به دیدار رهبری رفت؛ طبق رسوم یمنی‌ها خنجر نماد مردانگی است و زیدی‌ها این کار را می‌کنند.

نجار خاطرنشان کرد: البته از زمان پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ و عدم وابستگی ایران به شرق و غرب که ابرقدرت‌های آن دوره بودند؛ بسیاری از ملت‌ها خاستگاه‌شان انقلاب اسلامی ایران شد، ملت یمن هم از این موضوع مستثنی نبود و آن‌ها همواره انقلاب اسلامی را برای خود یک الگو دانسته اند و قیام حضرت امام(ره) را برای خودشان یک الگو و ایده دانستند.

وی تاکید کرد: در زمان جنگ تحمیلی هم که نیروی بعث از یمنی‌ها برای مبارزه در جنگل حیران استفاده می‌کرد آن‌ها از صحنه‌های جنگ فرار می‌کردند و حاضر به مبارزه با نیروهای ایرانی نبودند با اینکه می‌دانستند کسانی که در برابر ایرانی‌ها نجنگند حکم‌شان اعدام است ولی خواهان مبارزه با ایرانی‌ها نبودند لذا فرار کرده و یا پنهان می‌شدند؛ البته در تمام خانه‌های یمنی هم عکس‌های امام راحل و رهبری معظم انقلاب وجود دارد و آن‌ها به این دو بزرگوار عشق می‌ورزند.

کارشناس مسائل غرب آسیا یادآورشد: در این دیدار، رهبر معظم انقلاب به انصارالله و مردم یمن وعده دادند پیروزی نزدیک است و آن‌ها را به وحدت و یکپارچگی دعوت کردند ایشان خطاب به نمایندگان و مردم یمن اعلام کردند، شما باعث شدید حقوق بشر واقعی به نمایش گذاشته شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر دولت نجات ملی یمن به طور کامل در تمام نقاط این کشور سلطه و غلبه ندارد، لذا طبق عرف و قوانین بین المللی نمی‌تواند نماینده رسمی در سازمان ملل داشته باشد اما تا زمان سلطه کامل و تشکیل دولت رسمی، نماینده‌ای برای حضور در دیگر کشورها انتخاب کردند، انصارالله برای نماینده خود در ایران، عنوان سفیر فوق العاده را انتخاب کرده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: در حال حاضر انصارالله با تشکیل دولت نجات ملی، سیستم حاکمیتی را از طرف ملت یمن به دست گرفته و تمامیت ارضی کشور یمن را حفظ کرده است و این ایستادگی در برابر نیروهای آل سعود و اماراتی باعث شده به پیروزی‌های به این بزرگی دست یابند.

وی گفت: چند روز قبل نیز نشستی با حضور سران ۳ کشور اروپایی (انگلیس، ایتالیا و آلمان) و انصارالله یمن در تهران درباره روند سیاسی و نیز بحران انسانی در یمن برگزار شد و این نشان داد که کشورهای دیگر نیز، این سیستم حاکمیتی یمن را پذیرفتند و حاضرند برای حل بحران یمن با آن‌ها مذاکره کنند.

نجار با اشاره به پایان زمان بحران یمن نیز تاکید کرد: تمام شدن جنگ در یمن بستگی به رژیم آل سعود دارد، زیرا آنها با عدم رعایت شرایط آتش‌بس، ایجاد موقعیت‌های بحرانی و حملات نظامی به مناطق مختلف یمن، همواره دچار نقض آتش‌بس شده اند. اگر رژیم آل سعود در این شرایط بپذیرد مذاکرات انجام دهد و به پایان آتش‌بس راضی شود، نتایج مثبتی را شاهد خواهیم بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: آل سعود به این نتیجه رسیده نیروهای دست نشانده اش در یمن توانایی تشکیل دولت را ندارند، زیرا پذیرش مردمی ندارند. حتی در اقدامی که اخیرا صورت گرفت نیروهای اماراتی و عربستانی یمن به نیروهای نخست‌وزیر مخلوع یمن حمله کردند و درگیری‌هایی نیز در آنجا صورت گرفت.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس