بنزین نمایه

کارت سوخت از جمله طرح‌های دولت دهم بود که توسط وزیر نفت دولت روحانی طرح بیهوده ای نامیده شد اما حالا این طرح دوباره قرار است به اجرا دربیاید.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

به گزارش جهان نیوز، دولت یازدهم پس از اینکه روی کار آمد بسیاری از طرح‌های دولت قبل از خود را رد و گاها تخریب کرد. این طرح‌ها که برخی از آنها معایبی هم داشتند، گره‌گشای مشکلات کشور و مردم بودند اما پس از دولت یازدهم یا به طور کلی متوقف شدند یا روند تکمیل و رشد آنها با کندی بسیار زیادی همراه شد.

بیشتر بخوانید:

خداحافظی خودروهای کلاسیک با کارت سوخت


«مسکن مهر» یکی از همین طرح ها بود که توسط وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم یعنی «عباس آخوندی» مزخرف نامیده شد. متاسفانه در چند سالی که آخوندی سکان این وزارتخانه را در دست داشت، سرنوشت مسکن مستضعفان بسیار تراژیک بود.
کارت سوخت از جمله دیگر طرح‌های دولت دهم بود که توسط ژنرال زنگنه وزیر نفت دولت روحانی طرح بیهوده‌ای نامیده شد اما حالا این طرح دوباره قرار است به اجرا در بیاید. این روزها در حالی موضوع سهمیه‌بندی بنزین مطرح شده است که طرح مذکور با صدها میلیارد تومان هزینه از جیب مردم در سال ۸۶ اجرا شده بود که توسط زنگنه در سال ۹۴ کنار گذاشته شد.


در همان سال وزیر نفت در اظهار نظری عجیب اعلام کرد که کارت سوخت هیچ تاثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد.


«بیژن زنگنه» بدون اشاره به دستاوردهای استفاده از کارت سوخت در مصاحبه‌ای  اعلام کردکه « بهتر است یک چیز به شما بگویم، کاری که هیچ کس در دنیا انجام نمی دهد و تنها ما انجام می دهیم را باید به آن شک کنیم و بر عکس کاری که در همه جای دنیا انجام می شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم. هیچ کس در دنیا از سامانه هوشمند سوخت استفاده نکرده است.»


اما حالا یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید بازگشت کارت سوخت موجب صرفه‌جویی ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتری روزانه در مصرف بنزین می‌شود.


روزنامه آرمان در این باره نوشت: «در بازه زمانی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴، استفاده از کارت سوخت و به تبع آن، سهمیه‌بندی بنزین توانسته بود مصارف بیهوده سوخت را تا حد چشمگیری کاهش دهد. در حال حاضر نیز در صورتی که این طرح در همین حد یعنی استفاده از کارت شخصی برای خرید بنزین باقی بماند تنها می‌تواند معیاری برای سنجش مصرف باشد. البته نمی‌توان از این امر غافل شد که با آنالیز اطلاعات مصرف، دولت می‌تواند حفره‌های قاچاق سوخت را نیز به خوبی کنترل کند. اما این کافی نیست و نیاز است نمایندگان مجلس، با اغماض از نتایج انتخابات اسفندماه و هم‌راستا با قانون هدفمندی یارانه‌ها به کمک دولت آمده و با سهمیه‌بندی مجدد بنزین و افزایش منطقی قیمت آن موافقت کنند تا از این منظر، الگوی مصرف، اصلاح شده و به تدریج یارانه سوخت و انرژی نیز در جهت خود قرار گیرد.»


حالا اشتباهی که وزیر نفت در حذف کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین انجام داد را مجلسی‌ها باید مرتفع کنند اما کسی نمی پرسد در این دوران چه ضررهایی به علت حذف این طرح از سیستم مصرف انرژی به کشور وارد شده و چه کسی باید آنها را جبران کند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • کورد IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    3 1
    4×365×10000000×1000=14600000000000 تومان اسراف بیت المال در دولت تدبیر و امید. علی برکت الله...
  • حسین ح IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    1 0
    مورد ملموس وزجرآور اینکه منه کارگردرمسکن مهر هفت ملیون زمان ارزانی ازدست دادم بخواطراینکه هیچکس جوابگونبودودودشدنه خانه ای ونه پولی دستم راگرفت
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    1 2
    قربون آقای احمدی نژاد
  • محمد IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    4 1
    لعنت بر ادمهای لجباز و بی شرف. باید محاکمه بشن وخسارت. وارده به مردم رو بدن
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    2 0
    تعداد ماشین های تولیدی باید حساب بشه به احتمال 99 درصد همون 12 میلیون لیتر هم دود میشه میره تو هوا
  • ترسو IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    1 1
    ما هی گفتیم این زنگنه بو میده اعدامش کنید !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس