کد خبر 985521
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
عکس/ یادواره شهدای قم با حضور"شیخ عیسی قاسم"

شیخ عیسی قاسم گفت: اسلام آمده تا انسانیت را تربیت کند، آمده تا آبادانی زندگی را برپا کند، انسانیت بر ارکان اسلام بنا شده و این بنا فهم دقیق و واضح و یقینی از قرآن را نیاز دارد.

به گزارش مشرق، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم امشب در ویژه برنامه شب عید غدیر ویژه زائران غیرایرانی در حرم مطهر رضوی گفت: خداوند انسان را برای هدفی آفرید، هدفش این است که انسان بالا برود و به‌تکامل برسد، خداوند از عالمیان بی‌نیاز است و کمال انسان، سعادت انسان است.

رهبر شعیان بحرین افزود: کمال انسان و سعادت انسان امری است که یک راه بیشتر ندارد و آن هم عبادت الهی است، هیچ راهی انسان را به اوج کمال و به اعلی درجه سعادت نمی‌رساند جز اینکه خداوند را عبادت کند. 

بیشتر بخوانید:

وی تصریح کرد: انسان باید تمام حیات و زندگی‌اش را به‌سمت ذکر الهی ببرد، همه حیات و زندگی‌اش را به خداوند وصل کند، در سیاستش مسلمان باشد، همه حیات انسان باید ذکر و ارتباط با خداوند باشد تا به کمال برسد و سعادت را درک کند.

شیخ عیسی قاسم با بیان اینکه  قرآن کریم مثال‌ها و الگوهایی دارد، گفت: هدف خلقت عبادت خداوند است چرا که تمام کمال در عبودیت خداوند است، این عبادت متوقف بر معرفت الهی است.

ضرورت نبوت از ضروریات کمال انسان است

رهبر شیعیان بحرین افزود: عبادت خداوند بر معرفت او استوار است، معرفت خداوند در دستان انسان نیست و خداوند باید آن‌ها را بگشاید.

وی اظهار کرد: آیا تصور می‌کنید که خداوند جلوی فطرت انسان را گرفته تا انسان او را نشناسد؟ این جهل خداوند نیست، اگر این کار را کرده باشد؟ 

آیت‌الله عیسی قاسم بیان کرد: با بیان اینکه عبودیت انسان متوقع بر نبوت و امامت و متوقف است بر اینکه کسی در جایگاه امامت و نبوت بیاید، عنوان کرد: ضرورت نبوت از ضروریات کمال انسان است و این پیامبری را نیاز دارد.

رهبر شیعیان بحرین ادامه داد: آیا نبوت برای عبادت خدا، امر کمال انسان و پیشرفت بشری در تمامی ابعادش کافی است؟

عبودیت خداوند در فهم قرآن نهفته است

وی با تاکید بر اینکه علم آسمان در قرآن است، بیان کرد: عبودیت خداوند در فهم قرآن نهفته است، قرآن برای اینکه مشکلات بشر را حل کند نیامده، بلکه قرآن آمده تا مشکلات بشری را با علمی که رسول خدا به آن دارد، حل کند.

آیت‌الله عیسی قاسم خاطرنشان کرد: قرآن مشکلات بشری را زمانی حل می‌کند که ارزش‌های واقعی آن تبیین شود، نه این چیزهایی که بشر از قرآن می‌فهمد، بشر هرگاه خواسته که به‌حقیقت قرآن برسد، نتوانسته به این هدف برسد، قرآنی که پیامبر آورده و مشکلات بشری را حل کرده، قرآنی است که فهم آن به خود پیامبر واگذار شده است.

رهبر شیعیان بحرین ادامه داد: نبوت قطع و تمام شد، طبق چیزی که گفته‌اند از علم رسول خدا چیز کمی به ما رسیده و وحی الهی قطع شد و نبوت در زمین تمام شد، کجاست میراث نبوت؟ کجاست وحی‌ای که نازل شد؟ آن وحی در سخنان الهی او و در رابطه با علم رسول خدا(ص) است.

 اقامه دین خداوند در زمین و تربیت انسان، وظیفه اسلام است

وی افزود: آیا ما از عبدالله ابن عباس می‌خواهیم همه علم رسول خدا را به ما بدهد؟ آیا او همه علم را دریافته که به ما بدهد؟ آیا می‌تواند فهم رسول خدا از قرآن را به ما بدهد؟

شیخ عیسی قاسم خاطرنشان کرد: آیا کسی به جز دوازده معصوم در زمین وجود دارد که بدون اهل بیت علم رسول خدا را مستقیما گرفته باشد یا ادعا کند فهم حقیقی از قرآن دارد؟

رهبر شیعیان بحرین افزود: آیا کسی برای ما از صحابه و یاران پیامبر چیزی را آورده؟ ادعا کرده که او سرنوشت بشر را می‌داند و ادعا کرده باشد که هیچ خطایی نکرده است؟

وی تاکید کرد: اقامه دین خداوند در زمین و تربیت انسان برای امت الهی، انسانیتی که نه چپ و نه راست برود و در صراط مستقیم باشد، این وظیفه اسلام است.

تنها کسی که همه او را تصدیق کرده‌اند، حضرت علی(ع) است

شیخ عیسی قاسم با اشاره به اینکه اسلام نیامده تا فقط قرآنی از خود به‌جای گذارد، تصریح کرد: اسلام آمده تا انسانیت را تربیت کند، آمده تا آبادانی زندگی را برپا کند، انسانیت بر ارکان اسلام بنا شده و این بنا فهم دقیق و واضح و یقینی از قرآن را نیاز دارد، بعد از رسول خدا این فهم دقیق نزد کیست؟

رهبر شیعیان بحرین با تاکید بر اینکه فقط یک نفر است که این فهم دقیق را دارد که ادعا می‌کند و قرآن او را گواه داده است، اظهار کرد: قرآن احادیث او را گواه داده که فهم حقیقت قرآن را دارد، شخصی که قرآن و رسول خدا او را تصدیق کرده‌اند، بسیاری از مفسرین، صحابه و تاریخ‌دانان او را تصدیق کرده‌اند، تنها کسی که همه او را تصدیق کرده‌اند و می‌توانیم ادعای کنیم که او مبنای تمام مطالب قرآن را دارد، حضرت علی(ع) است.

وی ادامه داد: کسی که مقابل علی(ع) بایستد روزی که زنده بود در این زمین و در مقابل ده‌ها هزار صحابه سخنرانی می‌کرد، چه کسی جرأت داشت، سخنان علی(ع) را رد کند؟

آیت‌الله عیسی قاسم با تاکید بر اینکه همه علی(ع) را می‌شناختند و می‌دانستند که امام علی(ع) در مواضعش هیچ‌گاه از قرآن تجاوز  نمی‌کند، یادآور شد: هیچ‌کس جرأت نداشت به امام علی(ع) بگوید تو دروغگو هستی، چگونه جرأت داشتند که بگویند علی(ع) تفسیر یقینی و فهم حقایق قرآن را نمی‌دانست در حالی که اهل سنت نیز شهادت داده‌اند که علی(ع) وارث رسول خدا(ص) و فهم حقیقی قرآن نزد او است.

تنها کسانی که ادعا می‌کنند اسلام باقی است، اهل بیت(ع) هستند

رهبر شیعیان بحرین بیان کرد: اسلام باید بعد از رسول خدا باقی بماند و پابرجا باشد، چرا که هنوز حاجت‌های بشری باقی است.

وی با بیان اینکه بعد از رسول خدا، هیچ‌کس جز اهل بیت و خط فکری اهل بیت نمی‌تواند ادعا کند که اسلام واقعی باقی مانده است، تاکید کرد: دیگران فقط اسلام اجتهادی را ادعا می‌کنند، قریب به ۲۰ مذهب اسلام اجتهادی را ادعا می‌کنند و صدها مجتهد خود را از اسلام می‌دانند.

شیخ عیسی قاسم متذکر شد: آن‌ها می‌گویند از اسلام چیزی باقی نمانده و ما مجبور هستیم، به‌سمت اسلام اجتهادی برویم، چرا که بعد از رسول خدا اسلامی باقی نمانده است، اما تنها کسانی که ادعا می‌کنند اسلام باقی است، اهل بیت(ع) هستند.

رهبر شیعیان بحرین با تاکید بر اینکه خداوند قادر است که اسلام حقیقی را حفظ می‌کند، تا چیزی از او زایل نشود و عظمتش باقی بماند، خاطرنشان کرد: برای همین است که خداوند به انسان‌ها دستور می‌دهد که به‌سمت مرجعی که به او علم داده بروند، ما به‌دنبال علم واقعی بعد از رسول خدا هستیم و این علم نزد مدرسه اهل بیت(ع) است.

فقیه هر چقدر که بزرگ باشد باز هم به‌پای حضرت علی(ع) نمی‌رسد

وی اظهار کرد: مدرسه فکری دیگری نیست که ادعا کند او می‌تواند علم، حقیقت الهی اسلام و قرآن را و علم حقیقی از سنت رسول خدا را به‌مسلمانان بدهد، کسی  جز مکتب اهل بیت نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد.

شیخ عیسی قاسم متذکر شد: کجاست علم انبیا و کتب انبیاء؟ اگر بگوییم رسول خدا رفت و خداوند با ما ارتباطی ندارد و بعد از رسول خدا هیچ‌کس نبود که علم او را بشناسد و فهم قطعی داشته باشد، به این معنا است که همه کتاب‌های الهی از تفکرات انبیا هستند.

رهبر شیعیان بحرین افزود: این‌ها احکام اسلام را اقامه می‌کنند برای اینکه به مقامی از اسلام برسند، اما به ما احکامی که امام علی(ع) آن را اجرا می‌کرد، نمی‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه حکمت امام علی(ع) بالاتر از حکمت فقیه است و وابستگی قلب امام علی(ع) نسبت به وابستگی قلب فقیه بیش‌تر است، تصریح کرد: فقیه هر چقدر که بزرگ باشد باز هم به‌پای حضرت علی(ع) نمی‌رسد و خدا اراده کرده است، اینکه هیچ‌کس مسؤولیت خلیفه بودن الهی را برعهده نگیرد جز رسول خدا، پیامبر اولی به مومنین نسبت به خودشان و حریص‌تر نسبت به خودشان است، او حتی از تصمیم‌هایی که خودت می‌گیری‌ نیز جلوتر است و هیچ سلطه‌ای جز خداوند بالاتر نیست.

آیت‌الله عیسی قاسم با بیان اینکه رسول اکرم(ص) طریق راه دنیا و آخرت را به ما نشان می‌دهد، عنوان کرد: تصمیمی که رسول خدا برای ما می‌گیرد هم برای دنیا و هم برای آخرت است، هیچکس نیست که تصمیمش متعلق به‌ دنیا و آخرت باشد، جز رسول خدا، این مالکیت و سلطه که به رسول خدا(ص) و جانشینان او داده شده، حکام امت هستند که در حقیقت هیمنه دنیا را دارند.

زمانی که برخی حاکمان خود را از خدا دور می‌بینند، خود را خدا می‌بینند

رهبر شیعیان بحرین افزود: تو پسرت را سال‌ها تربیت می‌کنی، ۱۰ سال تربیت می‌کنی، سلطه پادشاه مسؤولان و امکاناتی که دارند، کسانی که بودجه را تعیین می‌کنند و کسانی که برای جامعه  برنامه‌ریزی می‌کنند، می‌توانند بر فرزند تو سیطره یابند.

وی اضافه کرد: زمانی که این حاکمان خود را از خدا دور می‌بینند، خودشان را خدا می‌بینند و فساد می‌کنند و به‌وسیله سلطنت که ارتش و امکاناتشان بر نتیجه عرق تو سلطه دارند و به این وسیله تو را فاسد می‌کنند.

شیخ عیسی قاسم خاطرنشان کرد: زمانی که از اراده خدا دور می‌شوند فساد می‌کنند یا باید الهه‌ای به نام حکومت باشد تا همه زمین را در اختیار داشته باشد و سرنوشت اخروی انسان را در اختیار داشته باشد و یا باید حکومت الهی باشد به‌معنای حکومتی که در برابر خداوند خاضع است، چگونه این حکومت ایجاد می‌شود؟ حکومتی که قرآن را می‌داند و متخلق به اخلاق الهی باشد، حکومت معصوم است.

رهبر شیعیان بحرین با بیان ویژگی‌های حاکمان متخلق به اخلاق الهی تصریح کرد: این حاکم به هیچ چیز متهم نیست، برای همین است که انبیا عصمت دارند، امامت امام علی(ع) نزد ما ساقط نشد، بر اساس کلام خودش امامتش به‌دلالت قرآنی نزد ما ساقط شد، به دلایلی که خود رسول خدا(ص) اقامه کردند ما امام علی(ع) را با این دلایل قبول کردیم که وقتی این دلایل را بگیریم می‌توانیم ولایت امام و فرزندانش را اثبات کنیم.

وی با بیان اینکه دلایل قرآن و پیامبر(ص) را باید بپذیریم، اظهار کرد: تو معصوم هستی تا در مقابل کلامت قد علم نکنیم، هر کس که اهلیت شرعی‌اش را بنابر معیارهایی که شرع آورده و صلاحیتش را اثبات کند که در زمان غیبت بر مردم حاکم است و از ائمه دلایل بیاورد بر حکومتش، حکومتش بر امت ثابت می‌شود نه به‌خاطر ادعای خودش بلکه به‌خاطر سخنان ائمه در تایید او، این مطلب تایید می‌شود.

وظیفه بزرگ نبی و امام خارج کردن مردم از ظلمات و هدایت به‌سوی نور است

آیت‌الله عیسی قاسم با بیان اینکه امر نبوت بالاتر از همه چیز و امامت بعد از نبوت است و این دو امر و حکومت سیاسی یکی از وظایف امامت است، خاطرنشان کرد: وظیفه بزرگ برای نبی و امام خارج کردن مردم از ظلمات و هدایت به‌سوی نور است، پیامبر و امام بعدش آمده‌اند تا مردم را از ظلمت خارج کنند و به‌نور برسانند، نور در مقابل انسانیت حد و مرزی نداردف انسانیت به‌سمت کمال الهی در حرکت است و راه کمال الهی هیچ حد و مرزی ندارد.

رهبر شیعیان بحرین افزود: نبوت و امامت انسان‌ها را می‌گیرد و به‌سمت نور می‌رساند و این مسیر ادامه دارد و هیچ نهایتی ندارد، بزرگ‌ترین ستم در زمین این است که ارتباطت را با رسول خدا قطع کنی و امت اسلام را محروم کنی، اگر مسلمانان با دقت فکر کنند متوجه می‌شوند که کنار گذاشتن امامت باعث می‌شود تا از اصل اسلام محروم و از دین الهی دور شوند.

وی افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید امروز دین را به‌شما کامل کردم، خداوند بعد از منسوب کردن و بیعت کردن امام علی(ع) راضی شد تا اسلام دین مردم باشد و آیه اکمال دین نازل شد، همه نعمت‌های دنیا همین است و همه نعمت‌های الهی بدون این نعمت ناقص هستند.

خط نبوت ما را به‌هدف نمی‌رساند جز زمانی‌که در خط امامت باشد

شیخ عیسی قاسم با اشاره به اینکه اگر حج و نماز ترک می‌شد کل واجبات ترک می‌شد و از بین می‌رفت، تاکید کرد: اگر امامت نبود همه نظام‌ها در اسلام و انسانیت نابود می‌شدند، همه چیز بر طریق صریح است و در راستای هدف اصلی خودش است، هنگامی که مردم در خط نبوت باشند و خط نبوت ما را به‌هدف نمی‌رساند جز زمانی‌که در خط امامت باشد.

رهبر شیعیان بحرین ادامه داد: برای همین است که دنیا حل همه مشکلات را می‌خواهد که این در دست رهبر واقعی الهی است.

وی تاکید کرد: عزتی نمی‌ماند، مشکلات حل نمی‌شود و به‌هدف نمی‌رسیم جز اینکه حکم قرآن برگردد و وقتی برمی‌گردد که حضرت مهدی(عج) برگردد، زمانی که فهم دقیق قرآنی برگردد و تا زمانی که فقها زیاد باشند محقق نمی‌شود، علم واقعی که منتظرش هستیم نزد حضرت مهدی(عج) است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • NL ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    0 4
    البته اولین نیست قبلا هم سخنرانی داشته اند
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    0 0
    اولين سخنراني عمومي ايشان در ايارن شب نيمه شعبان در مسجد جمکران بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس