کد خبر 985495
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
رسانه هنک‌کنگی: یک دیپلمات انگلیسی در چین بازداشت شد

طبق گزارش یک رسانه هنگ‌کنگی، یک دیپلمات انگلیسی عضو سرکنسولگری این کشور در هنک‌کنگ، در سفری به «شنزن» چین بازداشت شده است.

به گزارش مشرق، به موازات ادامه تنش‌ها بین چین و کشورهای غربی به ویژه انگلیس و آمریکا بر سر دخالت‌های آنها در امور داخلی هنگ‌کنگ، یک رسانه محلی در این منطقه تحت حاکمیت چین از بازداشت یک دیپلمات انگلیسی خبر داده است.

پایگاه خبری «اچ‌کی۰۱» هنگ‌کنگ امروز (سه‌شنبه) خبر داد، «سیمون چنگ» عضو سرکنسولگری انگلیس در هنگ‌کنگ طی سفری که به «شنزن» چین داشت، بازداشت شده است.

بیشتر بخوانید:

هشدار پکن به آمریکا: در امور داخلی هنگ کنگ، فضولی نکنید

به نوشته روزنامه «وال استریت ژورنال»، انتشار خبر بازداشت این دیپلمات انگلیسی واکنش وزارت خارجه انگلیس را به دنبال داشته است.

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما درباره گزارش‌ها مبنی بر اینکه یک عضو تیم (وزارت خارجه انگلیس) در موقع بازگشت به هنک‌کنگ از شنزن بازداشت شده است، شدیدا نگران هستیم. ما در حال حمایت از خانواده او و همچنین کسب اطلاعات بیشتر از مقام‌های استان گواندونگ و هنگ‌‎کنگ هستیم».

پایگاه خبری «اچ‌کی۰۱» پیشتر خبر داده بود که سیمون چنگ که کارمند بخش تجارت و سرمایه‌گذاری کنسولگری انگلیس در هنگ‌کنگ است، هشتم آگوست (۱۷ مرداد) برای شرکت در یک مراسم تجاری به شنزن چین رفته بود و می‌خواست همان روز به هنک‌گنگ برگردد اما نتوانسته به این جزیره برگردد و بازداشت شده است.

«سیمون چنگ» عضو کنسولگری انگلیس در هنگ‌کنگ

مقام‌های دولت چین تاکنون اظهارنظری درباره بازداشت این دیپلمات انگلیسی مطرح نکرده‌اند و پکن این خبر را تایید یا رد نکرده‌ است.

انتشار این خبر در شرایطی صورت گرفته که تنش‌ها بین چین و انگلیس بر سر مواضع مداخله‌جویانه لندن در زمینه تحولات و ناآرامی‌های هنگ‌کنگ شدت گرفته است.

«لیو شیائومینگ» سفیر چین در انگلیس اخیرا ضمن هشدار درباره دخالت‌های خارجی در امور هنگ‌کنگ از احتمال دخالت مستقیم دولت مرکزی چین به منظور بازگرداندن آرامش به این جزیره خبر داده بود. وی در یک نشست خبری در لندن گفت اگر ناآرامی‌ها در هنگ کنگ تشدید شود، پکن دست روی دست نخواهد گذاشت.

هنگ کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بود، اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. این جزیره دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و از مراکز مهم تجاری در آسیا و جهان محسوب می‌شود.

اغتشاشات در هنگ‌کنگ از سه ماه پیش و در پی تصویب لایحه‌ای در پارلمان این منطقه خودمختار مبنی بر استرداد مجرمان تحت تعقیب به چین، شروع شد.

معترضان هنگ‌کنگی علی‌رغم اعلام فرماندار هنگ‌کنگ مبنی بر تعلیق نامحدود قانون استرداد مجرمان به چین، باز هم به تجمعات غیرقانونی در این منطقه خودمختار ادامه دادند و در اعتراضاتشان پرچم‌های «آمریکا و انگلیس» را حمل کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس