واعظی روحانی

رفتار دولتمردان در مصادره دستاوردهای مقاومت، آنچه که برای افکار عمومی بیش از پیش آشکار شده این است که مدل برجام، مدلی عقیم، بی نتیجه و خسارت بار است و مدل مقاومت، مدلی مقتدر و افتخارآفرین است.

سرویس سیاست مشرق - در تیرماه سال جاری، انگلیس در اقدامی که مصداق آشکار دزدی دریایی بود، نفت کش ایرانی گریس ۱ را به اتهام ادعایی ارسال نفت به سوریه و نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در تنگه جبل الطارق توقیف کرد.

مقامات انگلیسی پس از توقیف نفتکش ایرانی، با ادبیاتی تکبرآمیز و قلدرمابانه خطاب به ایران موضع گیری می‌کردند. روزها گذشت تا اینکه غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نفتکش انگلیسی Stena Impero تحت اسکورت ناوچه جنگی انگلیسی که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات بین المللی در حال ورود به تنگه هرمز بود را توقیف کردند.

حمله اصلاح طلبان به اقدام اقتدارآفرین سپاه

اما واکنش برخی رسانه‌های اصلاح طلب به این اقدام غرورآمیز قابل توجه بود. این طیف این اقدام اقتدارآفرین را مصداق تنش زایی نامیده و مدعی شدند که ایران باید با حسن نیت و بدون هیچ چشم داشتی، نفتکش قانون شکن انگلیسی را رها کند و با دیپلماسی کار را پیش ببرد.

اما فارغ از رویکرد منفعلانه طیف اصلاح طلب، تغییر ادبیات طرف انگلیسی پس از توقیف نفتکش این کشور قابل تأمل بود. تغییر ادبیات و تغییر رفتار انگلیس تا آنجا پیش رفت که در روزهای گذشته، نفتکش ایرانی آزاد شد.

کاملاً آشکار بود که آزادی نفتکش ایرانی نتیجه اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران در توقیف نفتکش انگلیسی بود. به عبارت دیگر، انگلیس همانند آمریکا به عنوان سردمداران نظام سلطه، فقط زبان زور و قدرت را می‌فهمند. رفتار نظام سلطه دقیقاً شبیه رفتار گرگ است؛ هرگاه به او حمله کنی عقب نشینی می‌کند و هرگاه از او بگریزی به تو حمله می‌کند.

این انتظار از دولتمردان وجود داشت که با تقدیر از نیروهای مسلح، این رویکرد اقتدارآفرین- که همان نسخه مقاومت در برابر نظام سلطه است- را سرلوحه کار خود قرار داده و از این روش بارها تست شده و به نتیجه رسیده و موفق، در سیاست خارجی و از جمله برجام استفاده کنند.

اما متاسفانه این انتظار برآورده نشد. دولتمردان در اظهارات جداگانه، بدون اشاره به اقدام اقتدارآفرین سپاه پاسداران، آزادی نفتکش ایرانی را نتیجه دیپلماسی و مذاکره نامیدند!

در همین رابطه «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «آزادی گریس ۱ نتیجه حمایت کل کشور از مقاومت دیپلمات‌ها بود».

«علی ربیعی» سخنگوی دولت نیز در واکنش به آزادی نفتکش ایرانی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «این پیروزی بدون هیچ تعهدی ثمره اقتدار، دیپلماسی فعال و کوتاه نیامدن از حقوق ملت است».

اما مصادره دستاوردهای مقاومت توسط دولتمردان مسبوق به سابقه می‌باشد.

مصادره سرنگونی پهپاد آمریکایی

در ماه‌های گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقدامی اقتدارآفرین پهپاد متجاوز آمریکایی را توسط سامانه بومی سوم خرداد سرنگون کرد. این اقدام عزت آفرین چنان سیلی سختی به ترامپ زد که وی پس از چندین اظهارنظر متناقض سرانجام از ایران تشکر کرد.

پس از این اقدام مهم وغرورآفرین که نتیجه رویکرد مقاومت بود، روحانی در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت که پهپاد مدرن آمریکایی توسط موشکی سرنگون شد که در وزارت دفاع دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شد.

مصادره سیلی موشکی سپاه

رئیس جمهور همچنین- تیرماه ۹۶- در واکنش به سیلی موشکی سپاه پاسداران به تروریست‌های تکفیری داعش در سوریه گفته بود: «ما می‌شنویم که موشکی از خاکمان حرکت کرده و مرکزی از مراکز تروریستی را هدف قرار داده است؛ آن‌هایی که این موشک را پرتاب کرده‌اند، تلاش و فداکاری‌هایی کرده‌اند اما سازنده موشک‌ها دولت و وزارت دفاع است و بخش اقتصادی کشور را نیز پول آنها را تأمین می‌کند».

علاوه بر این، روحانی- اردیبهشت ۹۸- با مصادره اقدام تحسین برانگیز سپاه در راه اندازی پایشگاه ستاره خلیج فارس گفته بود: «در سال ۹۴ به توافقی دست یافتیم که توانست شرایط اقتصادی کشورمان را کاملاً تغییر دهد. به واسطه این توافق سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در کشور شروع و پروژه‌های عظیمی افتتاح شد که از آن جمله می‌توان به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد که به واسطه آن در بنزین خودکفا شدیم و این برجام بود که زمینه تکمیل ستاره خلیج فارس را فراهم کرد چرا که احداث این پروژه قبل از برجام آغاز شده بود، اما چرا افتتاح نمی‌شد؟ تمام پمپ‌هایی که برای تکمیل ستاره خلیج فارس نیاز بود، تحت توقیف و تحریم بودند و با افتتاح پروژه ستاره خلیج فارس همه پیمانکاران صراحتاً اذعان می‌کردند که این پروژه را آنها نساختند بلکه آن را برجام ساخت و اگر برجام نبود چه بسا ساخت آن ۱۰ یا حتی ۲۰ سال دیگر به اتمام می‌رسید».

مصادره دستاوردهای مقاومت توسط دولتمردان در حالی است که پیش از این حملات متعددی از سوی مقامات دولت به این رویکرد اقتدارآفرین انجام می‌شد.

برای نمونه، روحانی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «برخی آمدند و تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را برهم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند ولی مردم ما از همه اینها عبور کردند تا به امروز برسیم و شاهد پیشرفت بیشترمان در آینده شویم».

آقای روحانی همچنین در اظهارنظری قابل تأمل با زیرسوال بردن رویکرد مقاومت در مقابل نظام سلطه گفته بود: «با شعارهای توخالی نمی‌شود مقابل قدرت‌های بزرگ بایستیم و باید همراه شویم».

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز در اظهارنظری مشهور و البته تأمل برانگیز گفته بود: «آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعاً به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی‌آید؟».

کارنامه خالی و بی دستاوردی برجام

یکی از علت‌های اصلی مصادره دستاوردهای مقاومت توسط دولتمردان، کارنامه خالی و بی دستاوردی برجام است.

دولتمردان تاکید داشتند که به زبان دنیا و به عبارتی به زبان دیپلماسی مسلط هستند و می‌دانند که چگونه می‌توان با دنیا تعامل کرد و به توافق برد-برد رسید.

بر همین اساس، برجام مصداق دیپلماسی تعاملی دولت تدبیر و امید معرفی شد. توافقی که دولتمردان آن را فتح الفتوح و آفتاب تابان نامیده و تاکید کردند که این توافق ضمن پایان دادن به ایران هراسی، تمامی تحریم‌ها را لغو کرده و حتی مشکل آب خوردن مردم ایران نیز رفع می‌شود!

اما اکنون علیرغم سپری شدن حدود ۵۰ ماه از امضای برجام، چیزی جز یک جنازه متعفن از برجام باقی نمانده است. با برجام تحریم‌ها گسترش و ارزش پول ملی کاهش یافت و سفره مردم نیز کوچک‌تر شد.

فارغ از اقدام تأمل برانگیز دولتمردان در مصادره دستاوردهای مقاومت، آنچه که برای افکار عمومی بیش از پیش آشکار شده این است که مدل برجام، مدلی عقیم، بی نتیجه و خسارت بار است و مدل مقاومت، مدلی اقتدارآفرین، نتیجه بخش و مثمرثمر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • خسارت محض IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    22 7
    آزادی نفتکش ایرانی که 7 هفته پیش با خباثت انگل ستان توقیف شده بود نشان داد که زبان دیپلماسی در دنیا زبان اقتدار و قاطعیت است نه قدرت فروشی و التماس پس از آن !!!
    • سید IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      7 5
      اصلاح طلبان تهوع آور و دولت برآمده از این فرقه فقط کاسبان مذاکره و برجام اند!
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    37 9
    سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک و آزادی نفت کش ایرانی دستاورد سپاه بود و به دولت هیچ ارتباطی ندارد.
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      10 26
      یعنی سپاه بدون نظر شورای امنیت کشور که رییس آن رییس جمهور است این کارها را انجام داده است؟
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      38 12
      سپاه فقط از رهبری اطاعت می کند و بس.
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      14 14
      سپاه مدافع امنیت ومرزهاست .دولت باید از سپاه حمایت کند .گرچه حمایت خدا و رهبر معظم انقلاب کافیه.
  • CA ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    2 5
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!! تهدید زهرجام فراتر از ایران است !!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • HAMED SE ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    1 5
    درود به تکاورانی که ماُموریت خود را با شجاعت کامل و تحسین بر انگیزی انجام دادند۰ تصاویر پر افتخار شما در این ماموریت هیچگاه از اذهان مردم شریف ایران پاک نخواهد شد۰
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    0 5
    صد رحمت به سنگ پای قزوین عربستان که به واسطه غرب سلاحهای خیلی پیشرفته تردارد پس چرا نمی تواند استفاده کند ولی بهترین مردمند وخودشان بهتر تشخیص میدهند
  • SE ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    5 2
    کلیه کارهای اجرایی بر عهده دولت است اقدامات شما در دولت احمدی نژاد را دیدیم
  • DE ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    5 6
    نظر من این است که برجام بسیار پر فایده بوده و شما ادمهای ناسپاسی هستید.
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      4 1
      نظر من هم این است که شما حتما باید به یک روانپزشک مجرب مراجعه کنید.
  • احسان معتمدی IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    3 4
    مطالب را خواندم آنچه مهم است برداشت غرب از اقدامات ایران است آنچه هست اقتدار و پیروزی اسلام است و آرام آرام سنگرهای کفر باید شکسته شوند مهم این است که خدای متعال در حال انجام وعده خود است یرثون الارض

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس