فیفا

فدراسیون جهانی فوتبال در خصوص مسائل مالی فدراسیون فوتبال ایران را به‌صورت شفاف و کامل داد و مشخص شد رقم دقیق طلب فدراسیون کشورمان از فیفا چقدر است.

به گزارش مشرق، ادعاهایی از سوی مقامات فدراسیون فوتبال کشورمان در خصوص مطالبات این فدراسیون از فیفا مطرح شده است، ادعاهایی که با تناقض نیز همراه بود و ارقامی بین 7 تا 10 میلیون دلار مطرح می‌شد.

با توجه به تحریم‌های بانکی آمریکا، امکان انتقال این مطالبات به حساب فدراسیون فوتبال ایران وجود ندارد و از همین‌رو، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال از بانک مرکزی درخواست 10 میلیون دلار اعتبار کرده است. درخواست فدراسیون فوتبال برای پیگیری فعالیت‌های روزمره، اردوها و دستمزد مارک ویلموتس بوده و برای بازپس دادن این مبلغ نیز پیشنهاد شده پس از آزاد شدن پول‌های ایران از فیفا، مطالبات به خزانه بانک مرکزی بازگردانده شود. هرچند به‌نظر می‌رسید با این درخواست موافقت نشده و فدراسیون همچنان در تلاش است تا راهی برای رسیدن به این پول پیدا کند.

پیگیری‌ها برای شفافیت مالی و میزان مطالبات ایران نزد فیفا، ابتدا در تماس با مسئولان مرتبط در فدراسیون فوتبال انجام شد، تماس‌هایی که البته اطلاعات دقیق و شفافی را به‌دنبال نداشت و حتی ادعاهایی مبنی بر طلب ایران از فیفا بابت پاداش‌های جام جهانی نیز مطرح شد، با این حال در این خصوص به‌صورت شفاف و دقیق مکاتبه‌ای با فیفا انجام دادیم و با توجه به اظهارات ضد و نقیض مسئولان فدراسیون فوتبال چند سؤال نیز پرسیده شد تا میزان دقیق پولی که فیفا باید به فوتبال ایران پرداخت کند، مشخص شود.

در مکاتبه با فیفا توضیحاتی درباره مسائل مالی فدراسیون فوتبال ایران ارائه شد. همچنین با دستورالعملی که مربوط به حضور بازیکنان در جام جهانی 2018 بود، ارقامی که فیفا باید بابت حضور بازیکنان در جام جهانی 2018 به باشگاه‌ها پرداخت کند، محاسبه و سؤالاتی در این خصوص پرسیده شد.

پولی که طبق دستورالعمل فیفا بابت حضور بازیکنان همراه با تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 روسیه باید به باشگاه‌های ایرانی پرداخت شود، به‌شرح زیر است:

استقلال: 840 هزار و 510 دلار
پرسپولیس: 649 هزار و 485 دلار
سایپا: 229 هزار و 230 دلار
ذوب‌آهن: 229 هزار و 230 دلار
پدیده: 152 هزار و 820 دلار
سیاه‌جامگان: 76 هزار و 410 دلار
سپاهان: 76 هزار و 410 دلار

مجموع مطالبات باشگاه‌های ایرانی از فیفا: 2 میلیون و 254 هزار و 95 دلار

سؤالات از فیفا:

1 ــ آیا مجموع مبلغ باشگاه‌های ایرانی نزد فیفا 2 میلیون و 254 هزار و 95 دلار است؟
2 ــ آیا سهم سالیانه فیفا برای فدراسیون‌ها که توسط ایران دریافت نشده، یک میلیون دلار است؟
3 ــ بودجه اختصاص داده‌شده برای پروژه‌های پیشنهادی FIFA Forward در ایران، چه‌میزان است؟
4 ــ آیا امکان انتقال پول‌های مربوط به ایران از طریق انتقال بانکی وجود دارد؟

سخنگوی فیفا به اولین مکاتبه به‌صورت زیر پاسخ داد و مجموعاً به کلیاتی اشاره کرد، اما باز هم ابهاماتی باقی ماند که این پاسخ به‌شرح زیر است:

«سلام

بابت استعلام‌تان بسیار سپاسگزاریم. در خصوص پرسش‌تان، همان‌طور که اشاره کردید، در حال حاضر با توجه به تحریم‌های آمریکا، بانک‌ها از انجام هرگونه تراکنشی، چه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با طرف‌های ذی‌نفع ایرانی، خودداری می‌کنند و این مسئله برای فیفا در پرداخت پول به فدراسیون فوتبال ایران چالش‌هایی را به‌وجود می‌آورد.

تا به امروز میزان پرداختی‌های واریزنشده مربوط به برنامه FIFA Forward و بودجه‌های مربوط به برنامه کمک مالی فیفا (FAP)، رقمی در حدود 5.7 میلیون دلار آمریکاست، ضمن اینکه پاداش‌های مربوط به جام جهانی هم 2.2 میلیون دلار دیگر را شامل می‌شود.

در خصوص پرسش‌تان درباره برنامه کمک مالی فیفا به باشگاه‌های دارای بازیکن در جام جهانی 2018 روسیه نیز، می‌توانید از طریقاین لینکدر خصوص شیوه توزیع و پرداخت این کمک‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین میزان پرداختی به باشگاه‌ها نیز دراین لینکقابل مشاهده است.

در خصوص پرسش‌تان درباره کمک‌های مالی سالیانه فیفا به فدراسیون‌ها و اتحادیه‌های تحت عضویت این سازمان، اطلاعات تکمیلی درباره بودجه دریافت‌شده توسط اتحادیه‌ها/ فدراسیون‌ها در چرخه سه‌ساله برنامه توسعه فوتبال فیفا در فاصله سال‌های 2015 تا 2018، را می‌توانید در گزارش مالی فیفا در سال 2018پیدا کنید.

همان‌طور که در این گزارش عنوان شده است، مجموعاً رقم یک میلیارد و 79 هزار دلار آمریکا (*نکته: این مبلغ تمام بودجه FIFA Forward است که بین کشورها تقسیم می‌شود) از زمان اجرای این برنامه در سال 2016 برای اجرای این برنامه اختصاص پیدا کرده، که 727 میلیون دلار آن در بازه زمانی 2016 تا 2018 توزیع شده است.

در ضمن، اطلاعات تکمیلی ــ شامل میزان بودجه تخصیص داده‌شده به هر یک از فدراسیون‌ها/ اعضای عضو فیفا در بازه زمانی سال 2016 تا 2018 به‌صورت تفکیک‌شده ــ در همان گزارش مالی (به‌ویژه در صفحات 21، 30، 40-41 و 44 تا 53) در دسترس است.

اطلاعات بیشتر درباره کمک‌های دریافتی‌ هر یک از کنفدراسیون‌ها و فدراسیون‌ها/ اتحادیه‌های عضو فیفا در چرخه سه‌ساله 2019 تا 2022 را هم دراینجا واینجا می‌توانید مشاهده کنید. برای رفع ابهامات بعدی در این خصوص، ما احتراماً شما را به فدراسیون فوتبال ایران ارجاع می‌دهیم. امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد.

با احترام».

همان‌طور که مشاهده می‌شود، پاسخ اولیه از سوی سخنگوی فیفا تنها با استناد به گزارش‌های منتشرشده مالی بود که به ابهامات و صحبت‌های ضد و نقیض از سوی فدراسیون فوتبال ایران پاسخ نمی‌داد، ازهمین‌رو بار دیگر اقدام به ارسال سؤالات جدیدی کردیم که این سؤالات نسبت به پاسخ سخنگوی فیفا مطرح شد، سؤالاتی از این دست که؛ طبق ادعای مسئولان فدراسیون فوتبال ایران، آیا فدراسیون فوتبال ایران هم از پاداش 2.2 میلیون دلاری جام جهانی سهمی دارد یا این پول فقط مربوط به باشگاه‌هاست؟ همچنین این سؤال به‌صورت شفاف پرسیده شد که؛ مبلغ 5.7 میلیون دلار کمک‌های مالی فیفا، مربوط به چه پروژه‌هایی است؟ چرا که کمک‌های مالی فیفا مربوط به برنامه‌های خاص از جمله پروژه‌های عمرانی و برنامه‌های توسعه فوتبال است و ارتباطی با هزینه‌های روزمره فدراسیون فوتبال یا پرداخت دستمزد سرمربی تیم ملی ندارد و باید صرف توسعه فوتبال شود.

این بار فیفا پاسخ روشنی به پاسخ‌های ما داد که می‌تواند پاسخ شفاف و روشنی هم به اظهارات ضد و نقیض مقامات فدراسیون فوتبال ایران باشد:

«مبلغ 2.2 میلیون دلار پاداش مربوط به جام جهانی که در پاسخ قبلی ما به شما به آن اشاره شد، مزایای باشگاه‌ها در جام جهانی 2018 است.

در مورد کمک‌های FAP/FIFA Forward نیز جزئیات به‌شرح زیر است:
ــ برنامه کمک‌های مالی سابق (FAP): یک میلیون و 47 هزار و 970 دلار
ــ هزینه‌های عملیاتی (Forward 1.0): چهارصدوسیزده هزار و هشتصد دلار
ــ بودجه پروژه‌های (Forward 1.0): یک میلیون و 273 هزار و 263 دلار
ــ هزینه‌های عملیاتی (Forward 2.0) برای سال 2019: یک میلیون دلار
ــ بودجه پروژه‌های (Forward 2.0) برای چرخه بین سال‌های 2022ــ2019 پس از تصویب پروژه‌های مطروحه: 2 میلیون دلار
ــ مجموع بودجه عمرانی: 5 میلیون و 735 هزار و 33 دلار.

با احترام».

با توجه به پاسخ صریح و شفاف فیفا، مشخص می‌شود که ابتدای امر ادعای مسئولان فدراسیون فوتبال مبنی بر مطالبه 10 میلیون دلاری از فیفا صحت ندارد. کل طلب فدراسیون فوتبال ایران از فیفا 5 میلیون و 735 هزار و 33 دلار است و 2 میلیون و 254 هزار و 95 دلار سهم باشگاه‌هاست و ارتباطی به فدراسیون ندارد.

همچنین آنچه در پاسخ فیفا ماجرا را شفاف می‌کند، رد شدن ادعای برخی مسئولان فدراسیون فوتبال مبنی بر طلب از فیفا بابت جام‌های جهانی 2014 و 2018 است. اینجا یک سؤال دیگر نیز از مسئولان فدراسیون فوتبال مطرح می‌شود، این‌که؛ پاداش‌های 8میلیون دلاری فیفا بابت حضور تیم ملی در جام جهانی 2014 و 2018 و همچنین کمک‌های 1.3 میلیون دلاری بابت آماده‌سازی تیم ملی که از سوی فیفا به تیم‌های حاضر در جام جهانی پرداخت می‌شود، چگونه هزینه شده است؟ پولی که نزدیک به 20 میلیون دلار است و می‌توانست مشکلات زیادی را حل کرده و گره‌های زیادی را باز کند، اما موجودی فدراسیون از این بودجه، صفر است! حتی اگر مسئولان فعلی فدراسیون از سرنوشت پاداش جام جهانی 2014 ابراز بی‌اطلاعی کنند یا آن را مربوط به دوره خودشان ندانند، سؤال اینجاست؛ پاداش جام جهانی و کمک فیفا برای جام جهانی 2018 که 9.3 میلیون دلار بود، چگونه هزینه شده که اکنون حتی یک سنت از آن باقی نمانده تا فدراسیون در پرداخت دستمزد ویلموتس دچار مشکل شود؟

از طرفی فدراسیون فوتبال باید به‌صورت شفاف اعلام کند بودجه‌های تخصیص‌یافته از سوی فیفا مربوط به چه پروژه‌هایی است. هرچند به‌نظر می‌رسد مبلغ 413 هزار و 800 دلار برای تعویض چمن و تجهیز زمین شماره یک آکادمی ملی فوتبال است. مبلغ یک میلیون و 273 هزار و 263 دلار نیز احتمالاً کمکی است که فیفا برای ساختمان جدید فدراسیون فوتبال اختصاص داده و کلنگ آن را اینفانتینو به زمین زد. طبق آنچه فیفا اعلام کرده، مبلغ یک میلیون و 47 هزار و 970 دلار نیز مربوط به کمک‌های سابق است که به‌نظر می‌رسد کمک‌های سالیانه بوده که بخشی از این مبلغ دریافت شده و بخش دیگری هنوز باقی مانده است.

فیفا همچنین 2 مبلغ یک و 2 میلیون دلاری نیز مربوط به سال‌های 2019 (یک میلیون دلار) و 2022ــ2019 (دو میلیون دلار) به فدراسیون فوتبال ایران اختصاص داده است. به‌نظر می‌رسد مبلغ یک میلیون دلار مربوط به سال 2019، به‌جامانده از سال‌های قبلی است که به سال مالی جدید منتقل شده، اما باز هم لزوم شفاف‌سازی این مسئله از سوی فدراسیون فوتبال ایران وجود دارد. مبلغ 2 میلیون دلار نیز جزو همان کمک‌های دوره چهارساله است که از سوی فیفا به فدراسیون‌ها پرداخت می‌شود.

از اواسط دهه 90 میلادی تمام فدراسیون‌ها سالیانه 250 هزار دلار از فیفا و محل درآمدهای حق پخش تلویزیونی جام جهانی دریافت می‌کردند که مربوط به یک دوره چهارساله از جام جهانی تا جام جهانی بعدی بود و برای یک دوره چهارساله یک میلیون دلار پرداخت می‌شد. از سال 2016 و با سیاست‌های جانی اینفانتینو، این مبلغ به 500 هزار دلار افزایش پیدا کرد تا در یک دوره چهارساله فدراسیون‌ها 2 میلیون دلار دریافت کنند؛ برنامه‌ای که Financial Assistance Programne (FAP) نام دارد و بخشی از برنامه‌های FIFA Forward است. سیاست فیفا برای این کمک‌ها این بوده که هیچ فدراسیونی، به‌خصوص از قاره آسیا و آفریقا به‌دلایل مالی از مقدماتی جام‌های جهانی کناره‌گیری نکنند. سایر کمک‌هایی که به فدراسیون‌ها صورت می‌گیرد، با ارائه پروژه‌های توسعه فوتبال تعلق می‌گیرد که این پروژه‌ها پس از ارائه به فیفا باید مورد تأیید قرار گرفته و بودجه آن مشخص شود.

ضمن اینکه در فاصله چهارساله بین دو جام ‌جهانی، فدراسیون‌های عضو در صورت ارائه پروژه‌های مورد تأیید فیفا می‌توانند حداکثر 4 میلیون دلار دیگر از طریق پروژه FIFA Forward دریافت کنند، ضمن اینکه فدراسیون‌هایی که درآمد سالانه آنها از 4 میلیون دلار کمتر باشد، یک میلیون دلار کمک‌هزینه سفر برای تیم‌های ملی خود در فاصله چهارساله بین دو جام جهانی دریافت کنند، بدین ترتیب در صورتی که فدراسیون فوتبال ایران در دوره چهارساله پروژه‌های مورد تأیید فیفا تا 4 میلیون دلار ارائه کند و درآمد سالانه‌اش را به 4 میلیون دلار نرساند با احتساب کمک‌های سالیانه 500 هزار دلار، می‌تواند در یک دوره چهارساله 7 میلیون دلار از فیفا دریافت کند.

حالا فدراسیون فوتبال ایران با وجود شفاف‌سازی فیفا، باید اعلام کند پول‌هایی که به این فدراسیون اختصاص پیدا کرده چگونه هزینه شده و حسابرسی در فدراسیون به‌چه‌شکل انجام می‌شود؟ ضمن اینکه چگونه فدراسیون درخواست 10 میلیون دلار اعتبار از بانک مرکزی داشته تا پس از گرفتن پول فیفا این اعتبار بازگردانده شود، در حالی که فدراسیون ایران اصلاً چنین مبلغی نزد فیفا ندارد؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس