پس از آن بود كه خبر كوتاهي در جهان پيچيد و غبار از چهره ناشناخته يكي از بزرگترين فرزندان خميني كبير و ابرمرد عرصه جهاد و مقاومت، پاك شد: «عماد فائز مغنيه فرمانده شاخه نظامي حزب‌الله لبنان در دمشق ترور شد و طي آن مردي به شهادت رسيد كه تعقيب كنندگان خود را براي مدت طولاني به بازي گرفت و اين در حالي بود كه آنان بجز چند عكس محو و رنگ پريده، چيزي از او در اختيار نداشتند...»


گروه جهاد و مقاومت مشرق -سال های سال بود که تمام فکر و ذکر بخشی از سیا، موساد، اف بی ای و تمامی دم و دستگاه جاسوسی و تروریستی آمریکا و اسراییل، معطل شناسایی و حذف یکی از مبارزین لبنانی بودند که در ادبیات انها به "ابر تروریست و مرد سایه" شهرت داشت.

هرچند نام "حاج عماد مغنیه" در لیست افراد تحت تعقیب اف بی آی در جای دوم و بعد از بن لادن قرار داشت اما چه کسی بود که نداند امثال بن لادن کشک بودند و امریکا در عطش حذف "عماد" می سوخت.

در همان سالها بسیاری از افراد حتی نزدیک به حزب الله عماد مغنیه را شخصیتی خیالی می دانستند که وقتی حزب الله نخواهد مسئولیت کاری را رسما نپذیرد، آن را به گردن فرد مجعولی به نام عماد مغنیه می اندازد.

الان را نگاه نکنید که هر کودکی در ایران و لبنان هم عماد را می شناسد هم عکسش را دارد و هم می داند که او که بوده و چه کرده.
آن روزها حتی رزمندگان حزب الله هم نمی دانستند "حاج رضوان"ی که در مقاطع مختلف می دیدند و حتی به آنها آموزش می داده همین حاج عمادی است که دم و دستگاه عریض و طویل جاسوسی استکبار برای گرفتنش خواب را بر خود حرام کرده اند.

برای نمونه به اطلاعیه مهم پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) که بیش از سه دهه قبل منتشر شد، توجه کنید:

 

تحت تعقيب
عماد فائز مغنيه
تا ۵ ميليون دلار پاداش
تاريخ تولد: سال ١٩٦٢
محل تولد: لبنان
بلندي قامت: ۵ پا و ٧ اينچ
وزن: نامعلوم
جثه: نامعلوم
رنگ مو: خرمائي
رنگ چشمان: نامعلوم
رنگ چهره: نامعلوم
جنسيت: مذکر
مليت: لبناني
شغل: نامعلوم
زبان: نامعلوم
علائم مشخصه: ندارد
اسم مستعار: حاج
وضعيت: متواري

گفته ميشود که مغنيه رئيس تشکيلات امنيتي سازمان تروريستي حزب الله لبنان است و تصور ميرود که در لبنان به سر ميبرد.
وي به اتهام توطئه براي سرقت هواپيما، گروگانگيري، راهزني هوائي منجر به قتل، دخالت در کار خدمه هواپيما، قرار دادن وسيله منفجره درون هواپيما، همراه داشتن مواد منفجره در داخل هواپيما و حمله به مسافران و کارکنان هواپيما، راهزني هوائي منجر به آدمکشي، راهزني هوائي، گروگانگيري، مداخله در کار کارکنان پرواز و قرار دادن مواد منفجره درون هواپيما، قرار دادن وسائل انفجاري درون هواپيما، حمله در داخل هواپيما به قصد ربودن آن بوسيله اسلحه خطرناک که منجر به جراحات شديد شده و معاونت و همدستي در جرم تحت تعيقب قرار دارد.

براي "عماد فائز مغنيه" به خاطر نقشش در طرح نقشه و مشارکت در ربودن يک هواپيماي تجاري در تاريخ ١٤ ژوئن ١٩٨۵ که به حمله به مسافران و خدمه گوناگون هواپيما و کشته شدن يک شهروند آمريکا منجر شد، کيفرخواست صادر شده است.

***اما حاج عماد که بود؟
خانواده مغنیه در روستای "طیردبا" از توابع منطقه صور جنوبی ساکن بودند و عماد در تاریخ 12 ژوئیه 1962م. بود که در منطقه النبعه الشرقیه دیده به دنیا آمد.

او فرزند آیت الله حاج جواد مغنیه از علمای برجسته لبنان بود که در طول حیاتش فعالیت سیاسی نداشت اما مادرش در حوزه فعالیت های اسلامی به ویژه بانوان، شخصی فعال بود.

در همان سالهای کودکی عماد بود که خانواده اش از "صور" به "ضاحيه جنوبي بيروت" نقل مكان كردند و در اين منطقه بود كه شهيد مغنيه، تحصيلات ابتدايي و دبيرستان خود را گذراند و پس از آن در جواني، وارد دانشگاه آمريكايي بيروت (AUB) شد.

عماد در اوايل دهه هشتاد ميلادي به "نيروي 17" شاخه نظامي جنبش آزادي‌بخش فلسطين پيوست كه نيرويي ويژه بود كه براي حفاظت از مبارزاني مانند ابوعمار، ابوجهاد و ابواياد تشكيل شده بود.

او از همان زمان، در عمليات انتقال سلاح از جنبش آزادي‌بخش فلسطين براي مقاومت اسلامي لبنان كه در حزب‌الله و جنبش امل نمود دارد، نقش اساسي داشت اما در پي اشغال لبنان در سال 1982 ميلادي از سوي رژيم صهيونيستي، مبارزان جنبش آزادي‌بخش فلسطين مجبور به ترك لبنان شدند.

محاصره بيروت، سه ماه به طول انجاميد و با خروج مبارزان فلسطيني و سازمان آزادي‌بخش از لبنان، عماد مغنيه نيز به صفوف رزمندگان افواج مقاومت اسلامي (جنبش امل) پيوست كه از سوي امام موسي صدر و شهيد مصطفي چمران تأسيس شده بود اما شهيد مغنيه در ادامه و همزمان با انتقال سيد حسن نصرالله از امل، به حزب تازه ‌تأسيس "حزب‌الله" پيوست.
حاج رضوان پس از اجراي موفقيت‌آميز چند عمليات‌ به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپايه حزب‌الله منصوب شد و پس از آن به عنوان مسؤول عمليات ويژه حزب‌الله انتخاب گردید.
رژيم صهيونيستي همچنين مدعي شده است عمليات ربودن دو تن از نظاميان اسرائيلي در تابستان دو سال پيش كه به آغاز جنگ اين رژيم عليه لبنان انجاميد، از سوي عماد مغنيه هدايت شده است.

روزنامه انگليسي "ساندي‌تلگراف" درباره شهيد مغنيه نوشت: او يك انقلابي مجاهد است كه با امام خميني(ره) بيعت كرده كه در راه انقلاب اسلامي از جان خويشتن نيز بگذرد. تصاويري كه تا كنون از «مغنيه» منتشر شده است بسيار اندك است به‌گونه‌اي كه پليس فدرال آمريكا (اف.بي.آي) مدعي شد وي دو بار اقدام به جراحي پلاستيك بر روي صورت خود كرده است تا شناسايي نشود.
حاج عماد كه به دوري از رسانه‌ها شهرت داشت به "مرد سايه" در مقاومت اسلامي شهرت داشت و بسياري او را مغز متفكر حزب‌الله قلمداد مي‌كردند.

"عماد مغنیه" حدود بیست سال از سوی حداقل 42 سازمان امنیتی جهان تحت تعقیب قرار داشت و جامعه اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی او را به اجرای عملیات های مختلف ضد صهیونیستی متهم می کردند و او را با نام ها و کنیه های مختلفی می شناسند. سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله به ایشان "حاج عماد" می گفت، صهیونیست ها او را "بن لادن شیعی" و آمریکایی ها مغنیه را "بزرگ ترین قاتل" می خواندند.

آمریکایی ها بر این باورند که مغنیه قبل از حادثه یازده سپتامبر 2001م.  بیش از هر فرد دیگری آمریکایی ها را کشته است.

یکی از برادران عماد به نام "جهاد" در سال 1985م. یعنی در جریان تلاش رژیم صهیونیستی برای ترور شیخ فضل الله به شهادت رسید. طولی نکشید که "فواد" برادر دیگر مغنیه نیز در بمب گذاری اشغالگران شهید شد اما هدف اصلی این عملیات تروریستی شخص عماد بود.
در پايگاه اطلاع رساني سازمان سيا در باره "حاج عماد" نوشته بود: "دو دهه است كه عماد مغنيه سر نخ عمليات هاي ضدغربي شيعي را در دست دارد. ميدان فعاليت اين مرد تمامي جهان است. پيش از بن لادن هيچكس به اندازه مغنيه عمليات تروريستي عليه هدفهاي غربي انجام نداده است. وي در عملیات انتحاری (استشهادی) علیه سفارت آمريكا در لبنان در سال 1983 (با کشته شدن 63 آمریکایی) عملیات انتحاری (استشهادی) علیه مقر مركزي تفنگداران آمريكايي "مارینز" در بيروت (با 241 کشته)، حمله به ستاد نظامي اسرائيل در لبنان و  سفارت اسرائيل در آرژانتين در سال 1992 و انفجار در مركز همياري يهود در بوئنوس آيرس در سال 1994 نقش رهبر عمليات را داشته است."

آنها معتقدند که انفجار مقر چتربازان فرانسوی در منطقه بقاع (با 58 کشته) که همزمان با انفجار مارینز صورت گرفت، از عملیات های تحت فرماندهی عماد بود و همین مسئله باعث شد آمریکا و فرانسه وی را در راس افراد تحت تقیب قرار دهند.

بار دیگر به اطلاعیه پلیس فدرال آمریکا بر می گردیم؛ این هواپیما ربایی که در این اعلامیه آمده، برای آمریکایی ها بسیار سنگین تمام شد چون مجبور شدند سرنشینان هواپیما را با ۷۰۰ زندانی لبنانی که اسیر دست اسراییلی ها بودن مبادله کنند و این بزرگترین مبادله اسرا بین لبنانیها و اسراییلی ها تا آن زمان بود و در همین عملیات بود که یکی از تفنگداران آمریکایی(مارینز) هم کشته شد.
مدتی قبل از شهادت عماد رابرت بایر (نويسنده و مامور ارشد عملياتي ‎سازمان سيا) به فاكس نيوز گفته بود: "بخش تروريستي حزب الله را نصرالله ‏اداره نمي كند و اين بخش در  اختيار عماد‎ ‎مغنيه است. وي دومين فرد در اين سازمان به شمار ‏مي رود‎‎. وي زماني كه‎ ‎در دهه سوم زندگي خود قرار داشت حملات ‏خود را آغاز كرد. اما رابطه مغنيه و القاعده‎ ‎نزديك نيست...


القاعده و مغنيه نمي توانند با‎ ‎يكديگر كار كنند، چون اهداف متفاوتي دارند. مغنيه به ‏ايراني ها وفادار است و با‎ ‎نصرالله كار‎ ‎مي كند، اما با نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي ايران هم ‏همكاري دارد..."

هفته نامه آمريكايي نيوزويك هم در یکی از شماره های خودش نوشته بود: "كاخ سفيد احتمال بازگشت عماد مغنيه به صفوف عملياتي حزب الله لبنان را درصورت حمله به ايران محتمل مي داند."

اين هفته نامه با تيتر "هراس آمريكاييها از بازگشت يك ابرتروريست" نوشت: "قبل از اسامه بن لادن، نام عماد مغنيه، تروريست وابسته به حزب الله لبنان در صدر ليست تروريست هايي بود كه آمريكاييها از او مي ترسيدند و به عنوان خطرناكترين تروريست جهان از او حساب مي بردند، اما هم اكنون آمريكاييها از آن هراس دارند كه اين «ابرتروريست» باز گردد."

نيوزويك ادامه می دهد: "يكي از عوامل سيا كه به تازگي بازنشسته شده است درباره اين موضوع گفت: شكي نيست كه در صورت رويارويي آمريكا با ايران، حزب الله از مغنيه استفاده خواهد كرد. مغنيه اين روزها درطراحي برنامه هاي عملياتي حزب الله فعاليت مي كند و به عنوان تهديدي جدي  تلقي مي شود."

این هفته نامه آمریکایی از قول یک مقام ایران هم مدعی شد که " توجه آمريكايي ها به مغنيه نشان دهنده بي اطلاعاتي و سردرگمي آن ها درباره مسائل دروني حزب الله است. مغنيه بيش از يك دهه است كه هيچ عملياتي نداشته و حزب الله فرماندهي جديدي را براي امور عملياتي به كار گرفته است كه آمريكايي ها چيزي درباره آن نمي دانند و من هم در اين باره چيزي نخواهم گفت!"

***نحوه شهادت چهارشنبه 24/11/1386- منطقه كفرسوسه، دمشق
در مركز فرهنگي ايران در منطقه كفرسوسه دمشق كه يك منطقه كاملا امنيتي است، جمع بوديم. در آن جمع تنها من بودم كه عماد رو مي شناختم. بقيه افراد او رو فقط با نام «حاج رضوان» مي‌شناختند، يعني در كل، بچه هاي حزب الله هر كس كه حاجي رو مي‌شناخت با نام حاج رضوان بود و افراد خيلي كمي مي‌دانستند كه حاج رضوان همان عماد مغنيه است.

بعد از اينكه جلسه آن شب تمام شد، عماد خداحافظي كرد و تنها رفت. دقايقي بعد صداي انفجاري به گوش رسيد. به سرعت دويديم بيرون تا ببينيم چه اتفاقي افتاده. بلافاصله با ديدن جنازه غرق در خون عماد متوجه جريان شده و موضوع را به اطلاع مقامات عاليرتبه حزب‌الله در بيروت رساندم.

دستور داده شد تا پيكر عماد را سريعا و بدون اينكه كسي جنازه را ببيند از محل خارج كرده و به بيروت منتقل كنيم. همين كار را كرديم و فقط يكي از نگهبانان محلي كه آنجا بود توانست براي لحظه‌اي جنازه عماد را ببيند.

تازه بعد از اينكه پيكر به بيروت رسيد (فاصله دمشق تا بيروت در حدود يك ساعت است) ماموران امنيتي سوريه به محل رسيدند.

بشار اسد، رييس جمهور سوريه پس از اينكه از موضوع مطلع شد، به صورت تلفني با سيد حسن تماس گرفته و خواستار اين مي‌شود تا شهادت حاج عماد مخفي مانده و اعلام نشود ولي جواب سيد حسن جالب بود.

دبيركل حزب‌الله به رييس جمهور سوريه مي‌گويد: «اين در كار قاموس ما جايي ندارد و ما شهادت افراد خود را هركس هم كه باشد با افتخار اعلام مي‌كنيم.»
(به نقل از يكي از رزمندگان حزب‌الله)
***
پس از آن بود كه خبر كوتاهي در جهان پيچيد و غبار از چهره ناشناخته يكي از بزرگترين فرزندان خميني كبير و ابرمرد عرصه جهاد و مقاومت، پاك شد: «عماد فائز مغنيه فرمانده شاخه نظامي حزب‌الله لبنان در دمشق ترور شد و طي آن مردي به شهادت رسيد كه تعقيب كنندگان خود را براي مدت طولاني به بازي گرفت و اين در حالي بود كه آنان بجز چند عكس محو و رنگ پريده، چيزي از او در اختيار نداشتند...»

بدون شک عماد مغنیه را باید یک نمونه کامل یک فرد امنیتی با تمام شاخصه های آن دانست.

عماد در طول سالهای متمادی به هرکجا که خواست رفت (ایران، سوریه، فرانسه و ...) و هر کاری که خواست کرد و هرکس را که خواست دید اما هیچ کس او را نشناخت.

عماد مغنیه در مقاطعی به بحث آموزش نیروهای حزب الله پرداخت ولی تازه پس از شهادتش بود که همه پی به هویت واقعی "حاج رضوان" بردند.

عماد در طول سالهای اخیر علی رغم سختی های طاقت فرسا و محاصره شدید خط مقاومت از سوی امریکا و اسراییل و هم پیمانان آنها توانست انبارهای حزب الله را پراز موشک کند و هنوز هم کسی نمی داند که چطور؟

با همین سختی ها بود که توانست یکی از برگهای زرین تاریخ مقاومت را در نبرد 33روزه با رژیم صهیونیستی رقم بزند و وقتی به شهادت رسید همه او را شناختند و دیدند که امنیتی ترین فرد حزب الله لبنان چطور در میان مردم زندگی عادی داشت اما چشمان نامحرم از دیدن او محروم بودند...

اگرچه سیستم اطلاعاتی و امنیتی موساد توانست شخص عماد را به ظاهر از بین ببرد و چند صباحی را در آرامش کاذب ناشی از آن بگذراند اما بدون شک این آرامش طولانی نخواهد بود و خود آنها نیک می دانند که دست انتقام الهی تقاص این خون را خواهد گرفت و شاید به همین دلیل است که هنوز هم شهرهای رژیم صهیونیستی بخصوص در این روزها که سالگرد شهادت اسطوره مقاومت است، از نام او در وحشت اند ومجبور خواهند بود شبها را تحت تدابیر شدید امنیتی در سراسر سرزمین های اشغالی به صبح برسانند.


به هر حال شهادت این "ابرمجاهد" جهان اسلام نیز همچون دیگر فرماندهان شهید مقاومت اسلامی، سرمنشاء تحولات و حوادث بزرگی خواهد بود که به گفته سید حسن نصرالله سرنوشت منطقه را عوض خواهد کرد و این را می توان در یک جمله دبیر کل حزب الله لبنان دید که گفت: یا حاج عماد! اقسم بالله ان دمک لن یذهب هدرا...

 



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    به فضل الهی انتقام خون عماد مغنیه را از آمریکاو اسراییل و عربستان( که در ترور وی دست داشت) خواهیم گرفت.ا
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    راهش پر ره رو باد . گرچه او رفته اما مولای او زنده است و هم چو او را می پروراند .
  • ایرانی ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    مرگ بر عربستان صهیونیست(اگه از عرب ها نمیترسید کامنت من رو نمایش بدید)حالم از هرچی عربستانی به هم میخوره.مرگ بر اسراییل و امریکا
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    شهید عماد کابوس اسراییل کجا و بن لادن وهابی قاتل مسلمانان کجا
  • عماد ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    اردن رو یادت رفت... این عربستان رو من هستم
  • عماد ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    اما تا جایی که من میدونم برای خبر منجر به عملیات 5میلیون دلار جایزه گذاشته بودن و جایزه زنده یا مرده حاجی 25میلیون دلار بود
  • ناشناس ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    پرچم حریت وازادگی حزب الله افتخار امیز وقهرمانانه ّ بالاست.
  • لبهروز ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    انتقام خون حاج عمادفتح سرزمین حجاز و نبودی آل سعود کثیفه
  • م. ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    انتقام قریب جدا..........
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    راهش پر رهرو باد.
  • ناشناس ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    خدا رحمتت کنه حاج رضوان
  • مسعود ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    این مکتب عاشورایی شیعه است که حاج عمادها را میسازد .شادی روح حاج عماد صلوات.
  • ناشناس ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    الا ان نصرالله قریب
  • صادق ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    روحش شاد
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    لعنت خدا برا آل سعود این غلامان آمریکا واسرائیل . إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ
  • كيوان - ه ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    راهت ادامه خواهد داشت تا ظهور آقايمان امام زمان (عج) . به روح رسول الله قسم ياد مي كنم كه راهت را ادامه خواهيم داد . دانشجوئي از استان بوشهر
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    بابا به پیر به پیغمبر حاج عماد فرزند آیت الله مغنیه نیست آیت الله جواد مغنیه عموی پدر ایشونه اسم پدر حاج عماد حاج فائز هست مگر ندیدید اسمش رو عماد فائز مغنیه
  • بیسیمچی ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    عماد های دین خدا هرگز خلل پذیر و تمام شدنی نیست.
  • حاج رضوان ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    اران چه غریبان رفتند از این خانه هم سوخت شمع ما هم سوخته پروانه
  • نماینده ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    سلام کمی دقت کنید او فرزند آیت الله حاج جواد مغنیه از علمای برجسته لبنان بود... او فرزند فائز مغنیه بود نه محمد جواد. شیخ محمد جواد عموی ایشان است یا علی مدد
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    سوریه داره چوب همکاری اطلاعاتی در به شهادت رسوندن حاج عمادو میخوره. چوب خدا صدا نداره وقتی بزنه دوا نداره
  • جلال ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    0 0
    شهادت هنر مردان خداست. اللهم ارزقنا ...
  • سرباز امام خامنه ای ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    0 0
    هوالمنان من ارزویم این است یکی از آن هزاران مغنیه ای باشم که سید فرمودن خدایا مرا به ارزویم براسان امین لبیک یا قائد
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
    0 0
    شهادت قسمت ما می شد ایکاش....
  • بینام IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    اشکم اومد چقدرغرور افرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس